Sivu 3/13
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 19:44
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:Ottaako haarukan "olkapäät" sisäreisiin polkiessa?
Jukka
En tiedä, haarukka on kuitenkin kapeempi ku Helsinkinojakissa - pelonsekaisin tuntein odotan kuinka käy 
Epäilys heräs, piti käydä mittaamassa - se mitään kapeempi ole
levis tietyst ku väänsin alapäätä leveemmälle.
Miulla on siis ongelma
Leveemmät kammet? Kavennan haarukan? Pompin romuksi koko kyhäelmän? 
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 20:38
Kirjoittaja Jarcco
PW kirjoitti:PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:Ottaako haarukan "olkapäät" sisäreisiin polkiessa?
Jukka
En tiedä, haarukka on kuitenkin kapeempi ku Helsinkinojakissa - pelonsekaisin tuntein odotan kuinka käy 
Epäilys heräs, piti käydä mittaamassa - se mitään kapeempi ole
levis tietyst ku väänsin alapäätä leveemmälle.
Miulla on siis ongelma
Leveemmät kammet? Kavennan haarukan? Pompin romuksi koko kyhäelmän? 
Kavennat haarukan. tarviset siihen vain 2 lekaa ja alasimen. Toinen leka kyljelleen haarukkaa vasten niin ei mee ihan kauhean näköiseksi.
Jotain tota kokoluokkaa:


Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 20:41
Kirjoittaja PW
Mitä suurempi vika sitä suurempi leka
korjausohje suuren ja mahtavan ajoilta - kuulostaa tässä tapauksessa hyvältä 
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 21:59
Kirjoittaja Pastori
Sirpillä sitten vähän siistit lopputulosta
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 22:07
Kirjoittaja Vilijami
Laitat PW ne polkimen leventäjät mitkä mun flevossakin on! Ne pitäisi laittaa jokaiseen nojapyörään ihan jalan asennon takia. Amerikassa nimittävät polvensäästäjiksi (kneesaver).
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 22:31
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:Laitat PW ne polkimen leventäjät mitkä mun flevossakin on! Ne pitäisi laittaa jokaiseen nojapyörään ihan jalan asennon takia. Amerikassa nimittävät polvensäästäjiksi (kneesaver).
Mistäs niitä?
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 23:01
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Laitat PW ne polkimen leventäjät mitkä mun flevossakin on! Ne pitäisi laittaa jokaiseen nojapyörään ihan jalan asennon takia. Amerikassa nimittävät polvensäästäjiksi (kneesaver).
Mistäs niitä?
No siinäpä se. Ennen myi spezialedin myymälät suomessa.
Viimeksi tilasin http://www.ebay.com/itm/Sunlite-Pedal-E ... 3f483f0163
Ab Tepon kampi Oy vois alkaa vaikka nuita tekeen 
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 23:40
Kirjoittaja jviirret
Jos jalkateriä saa sentin pari ulommas, niin reidet ei tuon haarukan kohdalla ole kuin muutaman millin ulompana. Hyvin kohdistettu lekan isku ajaa saman asian.
Jukka
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 23:57
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:Jos jalkateriä saa sentin pari ulommas, niin reidet ei tuon haarukan kohdalla ole kuin muutaman millin ulompana. Hyvin kohdistettu lekan isku ajaa saman asian.
Onhan se noinkin, mutta leveämpi haara-asento ei nojapyörässä tuota muuta kuin hyötyä. Pystypyörässä leveä Q-factori tuottaa lisää ilmanvastusta. Nojapyörässä se ei sitä juuri muuta. Hartiat kun ovat kuitenkin leveämmällä. Konstruktiivisesti nuo "Kneesaferit" ovat huono idea. Parempi olisi levittää jalkoja kampiakselia pidentämällä. Pidempi laakeriväli säästää laakereita ja sietää suurempia laakerivälyksiä ilman haittaa, eikä poljinvarret kuormitu ylimääräisestä väännöstä, jota nuo pokimen akselin pidentäjät "Kneesaferit" selvästi lisäävät. Eemelin paksu oli mukava ajettava. Siinä kun oli levennys tehty akselia pidentämällä. 
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 11 Elo 2015, 01:38
Kirjoittaja tm
Vilijami kirjoitti:...Ab Tepon kampi Oy vois alkaa vaikka nuita tekeen 
Ei tule valikoimiin, koska mun mielestä lisää turhan paljon riskiä rikkoa kammet. Kammen pään kuormitus poljinakselin reiän ympärillä lisääntyy, voi kovemmilla polkemisvoimilla aikaa myöten pettää.
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 11 Elo 2015, 08:10
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Jos jalkateriä saa sentin pari ulommas, niin reidet ei tuon haarukan kohdalla ole kuin muutaman millin ulompana. Hyvin kohdistettu lekan isku ajaa saman asian.
Onhan se noinkin, mutta leveämpi haara-asento ei nojapyörässä tuota muuta kuin hyötyä. Pystypyörässä leveä Q-factori tuottaa lisää ilmanvastusta. Nojapyörässä se ei sitä juuri muuta. Hartiat kun ovat kuitenkin leveämmällä. Konstruktiivisesti nuo "Kneesaferit" ovat huono idea. Parempi olisi levittää jalkoja kampiakselia pidentämällä. Pidempi laakeriväli säästää laakereita ja sietää suurempia laakerivälyksiä ilman haittaa, eikä poljinvarret kuormitu ylimääräisestä väännöstä, jota nuo pokimen akselin pidentäjät "Kneesaferit" selvästi lisäävät. Eemelin paksu oli mukava ajettava. Siinä kun oli levennys tehty akselia pidentämällä. 
Tavallisissa kasettikeskiöissäkin on eri mittaisia akseleita, käykö pitempi akselinen samaan keskiöputkeen?
Miten Eemeli oli tuon akselin pidennyksen toteuttanu? En tajunnu kattoo 
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 11 Elo 2015, 08:17
Kirjoittaja Vilijami
Pidempiakselinen keskiö käy samaan 68mm keskiöputkeen, johonkin 130mm leveyteen saakka. Läskipyörien keskiöt vaatii sitten 100mm putken.
Eemelin keskiö oli ihan vaan putkesta, teollisuuslaakereista ja levennetystä akselista rakennettu.
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 11 Elo 2015, 08:22
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:Pidempiakselinen keskiö käy samaan 68mm keskiöputkeen, johonkin 130mm leveyteen saakka. Läskipyörien keskiöt vaatii sitten 100mm putken.
Eemelin keskiö oli ihan vaan putkesta, teollisuuslaakereista ja levennetystä akselista rakennettu.
Niin, unohdin jo kysyessä ett se on läski
- pakko olla pidempi keskiöputki.
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 11 Elo 2015, 08:26
Kirjoittaja Vilijami
tm kirjoitti:Vilijami kirjoitti:...Ab Tepon kampi Oy vois alkaa vaikka nuita tekeen 
Ei tule valikoimiin, koska mun mielestä lisää turhan paljon riskiä rikkoa kammet. Kammen pään kuormitus poljinakselin reiän ympärillä lisääntyy, voi kovemmilla polkemisvoimilla aikaa myöten pettää.
Olen eri mieltä, koska lukkopolkimilla jalat tulevat luonnottoman lähelle kampia ja ilman lukkopolkimia jalat asettuvat luonnostaan samalle kohdalle kuin lukkojen ja levennyspalojen kanssa. Rasitus ei siten ole yhtään suurempi kuin 100kg ukko pystärillä ilman lukkoja seisoo ylämäessä polkimen päällä repien tangosta vielä voimaa.
Katsokaa jalkojenne luonnollista paikkaa ilman lukkoja ajettaessa, kukaan ei pidä jalkoja millin päässä kammista.
Lisäksi jalkojen luonnollinen asento ei ole suorassa niin kuin lukoilla, vaan jalkaterät osoittavat hiukan ulospäin.
Todennäköisesti näistä seikoista johtuen osa ihmisistä valittelee polvikipuja lukoilla ajettaessa.
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 11 Elo 2015, 08:49
Kirjoittaja PW

- 2015-08-11 08.46.30.jpg (254.03 KiB) Katsottu 3101 kertaa
Yks mahollisuus hitsata nykysen haarukan etupuolelle kapeempi ja rälläköidä eka pois.