Sivu 3/3

Re: Räkäpyörä

Lähetetty: 02 Maalis 2008, 21:45
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:

... jotta kantapäät siirtyy pois etupyörän sivulle liikkuvalta kohdalta.

Kuva

Kuva

Kuva

Tsekkailin huvikseni näitä amerikanpyöriä - ja tuota m5sta. Ja aika lyhyt matka on noissa pyörissä tuosta polkimien kehältä renkaaseen.

Ja näissä tapauksissa:
Kuva
Kuva
ei koko kääntyvän pyörän vaivoista ole taidettu välittää juurikaan.

Ilmeisesti noilla ei ole juuri tarkoitus kääntyillä.


Re: Räkäpyörä

Lähetetty: 02 Maalis 2008, 21:59
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Ilmeisesti noilla ei ole juuri tarkoitus kääntyillä.

Kyllähän niillä kääntyy, kun ei tarvi tiukassa käännöksessä polkea. Mullakin lowracerissa kannat ottaa eturenkaaseen kiinni jos jalat on sopivassa asennossa. Asian kans voi elää, mutta rennompaa on jos käännettäessä ei tarvi asiaa ajatella.
Pyörä käyttötarkoituksen mukaan...

Jukka


Lähetetty: 03 Maalis 2008, 17:37
Kirjoittaja ukram

Fujinissa en ole käytännössä huomannut kantapään osumista. Tämä ehkä johtuu siitä että jo tätä ennen etupyörä alkaa raapia ketjuun...


Re: Räkäpyörä

Lähetetty: 03 Maalis 2008, 21:32
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Ilmeisesti noilla ei ole juuri tarkoitus kääntyillä.

Kyllähän niillä kääntyy, kun ei tarvi tiukassa käännöksessä polkea.
...
Pyörä käyttötarkoituksen mukaan...

No noi pari viimeistä esimerkkiä olivat sellaisia että ihan sama polkeeko vai ei, niin eipä paljoa käännellä kun osutaan ketjuun.
Tietysti menettelee jos ajaa vain maantietä, ja kaupungissa kantaa pyöränsä.


Lähetetty: 04 Maalis 2008, 07:33
Kirjoittaja jviirret

No ei se ketju taida miksikään mennä vaikka kumi sitä vähän raapiikin? Polkea ei tietenkään saa, että pysyy ohjaimilla/rattailla.

Jukka


Lähetetty: 05 Maalis 2008, 22:05
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Varmaan kumi kärsii enemmän osumasta ketjuun kuin ketju osumasta kumiin. Luultavasti myös saa ketjun putoamaan aika rivakasti rattailta kun polkee samalla kun eturengas työntää ketjua syrjään.