Sivu 3/3

Re: Ketjulinja

Lähetetty: 28 Elo 2015, 09:47
Kirjoittaja Pastori

Mulla on ne kammet muuten semmoiset joissa siihen sisempään pienen rattaan kiinnitykseen voisi tehdä ison rattaa - about sentin verraan siirtyisi keskemmälle ja suorempaa toi linja.


Re: Ketjulinja

Lähetetty: 29 Elo 2015, 13:32
Kirjoittaja joonas

Mulla on myös ketjulinja ihan könöllään. Harmittaa kun pienellä vaihteella asettaa polkimet lähtöasentoon taakseppäin polkien ja ketju loikkii isolle vaihteelle.

Siis osaaks joku sanoa miten tällanen ratkasu kestää. Jori varmaan näkee ottallaanki miten käy. Tossa olis M8 pultit ja holkkina yks M10. Riittäs varmaan ihan hyvin. Eturatas on 32 piikkinen.

Peltiluiskien askartelu menee näpertelyks ellei luiska oluttölkin seinää ole riittävä tuki.


Re: Ketjulinja

Lähetetty: 11 Marras 2015, 13:40
Kirjoittaja E-Cruiser

Tähän pieni kysymys. Onko 6 ja 7-vaihteisissa takavaihtajissa suurempi liikevara kuin 5-vaihteisen takavaihtajassa?
Täytyisi saada ykkösvaihde käyttöön, mistä tulee mielenkiintoinen projekti. Ensin täytyy irroittaa takapakka, ja etsiä sen alle sopiva prikka niin että takapakka siirtyy hieman ulommaksi moottorin kyljestä. Vakiona takavaihtaja ottaa kiinni moottorin kylkeen ykkösellä, joten ykköstä ei ole voinut käyttää vaikka tarvetta olisi ollut.
Seuraavaksi on löydettävä takavaihtaja, joka yltää vaihtamaan joka rattaalle 1-5. Nykyinen antiikkinen SIS-vaihtaja ei yllä. Nelivaihteisena on toiminut hyvin.
Sain myös vaihdettua keskiöön uuden kasetin. Entisen irtolaakerikeskiön laakerikehät olivat kolmessa palassa. Kilometrit niin sanotusti täynnä.


Re: Ketjulinja

Lähetetty: 11 Marras 2015, 13:53
Kirjoittaja jviirret

Yks 5-vaihteinen kiekko löytyi romuista. Siinä pakan paksuus sisimmän rattaan sisäreunasta uloimman ulkoreunaan rullamitalla n.26milliä Sama mitta 7-pakassa n.34mm.
Eli vaihtajan liikerata on melkein senttiä laajempi. Luulen että nykyisessä vaihtajassasi/vivussasi on joku vika jos ei yletä edes 5-pakalle.

Jukka


Re: Ketjulinja

Lähetetty: 11 Marras 2015, 14:13
Kirjoittaja jooseha

Mulla on 5-vaihtaja seiskapakan(11-28) kanssa. Riittää justiinsa vaihtamaan isoimmalle lehdelle, mutta ketjun kiristysvara loppuu kesken triplakammilla(48-38-28).
Liikevara tuossa on lyhyempi kuin useampi vaihteisissa eli vaihtajan häkkiä ei saa säädettyä pinnojen sisään.

edit. Tarkistin pyörästä. SIS tuokin on ja sisempi rajoitinruuvi ei rajoita lainkaan.


Re: Ketjulinja

Lähetetty: 11 Marras 2015, 15:03
Kirjoittaja jori

Onhan rajoitinruuvit kierretty auki?
Kuva
Kuva
Nuo kaksi rinnakkaista ruuvia kuvassa. Kokeile, kumpi rajoittaa sisäreunaa.


Re: Ketjulinja

Lähetetty: 11 Marras 2015, 16:18
Kirjoittaja E-Cruiser

Kiitos vastauksista. Ei oo noita ruuveja tullut vielä pyöriteltyä. Vaijerin juuressa olevaa kantaa olen pyöritellyt ja vaijeria vaihtanut. Täytyypä testata.
Ihan hyvä vaihtaja se muuten on. Vaihdoin just uudet rattaatkin siihen ja jousi ei ole kuoleentunut, vetää isommalle terhakkaasti.
Vipu ei ole SIS vaan joku mikälie portaaton. On tottunut korvalla jo vaihtamaan niin että jos ei kuulu rolinaa niin pykälä on riittävän kohdillaan.
Toista vipuakin voisi kokeilla, jos olisi enemmän liikevaraa siinä. Sitten tietysti jos muu ei auta niin etsiä sellainen 7-vaihteisen vaihtaja.
Viisi vaihdetta takana on riittävästi jos ne kaikki pelaavat. Edessä on nyt kaksi ratasta, 40/46. Tarkoitus viritellä siihen etuvaihtaja, kiinnityskohtia aika vähän.