Sivu 3/6

Re: SH28

Lähetetty: 21 Tammi 2016, 00:45
Kirjoittaja Härski

Jos kirkkaasta jotai rakentelee, tai yhdistelee mustaan-varsnkinin kantavia rakenteita- ei parane mennä hitsaamaan pelkällä mustalla tms "aliseostetulla". Murtuu hetken päästä.

Liitoksen lujuus ainoastaan murto-osia verrattuna kunnolliseen hitsiin. Viimeks tänään sain "käsivoimin" paukkumaan poikki noin 10 cm aliseostettua saumaa. Ei kannata leikkiä ainakaan runkorakenteissa.


Re: SH28

Lähetetty: 21 Tammi 2016, 01:57
Kirjoittaja ajarmala
irakas kirjoitti:

Niin, pintaan vaan kirkas lakka, mutta miten on ruostumisen kannalta, kun ei ole ruostesuojapohjamaalausta? :roll:

Teräs ruostuu, jos se on kosketuksissa hapen ja veden kanssa. Poista niistä kumpi tahansa, niin ei ruostu. Lakkana voisi käyttää vaikka vesiohenteista PVDC-lakkaa, jonka muodostama kalvo on erittäin tiivis vettä vastaan. Ne taitavat autotehtaatkin käyttää nykyisin juuri tätä pohjusteena. Mutta teepäs siihen yksikin naarmu, niin siitä se lähtee ruostumaan... Suomessa sitä on enempi käytetty höyrysulkuna ja vesieristeenä rakennuksien märkätiloissa.


Re: SH28

Lähetetty: 21 Tammi 2016, 07:49
Kirjoittaja irakas
ajarmala kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Niin, pintaan vaan kirkas lakka, mutta miten on ruostumisen kannalta, kun ei ole ruostesuojapohjamaalausta? :roll:

Teräs ruostuu, jos se on kosketuksissa hapen ja veden kanssa. Poista niistä kumpi tahansa, niin ei ruostu. Lakkana voisi käyttää vaikka vesiohenteista PVDC-lakkaa, jonka muodostama kalvo on erittäin tiivis vettä vastaan. Ne taitavat autotehtaatkin käyttää nykyisin juuri tätä pohjusteena. Mutta teepäs siihen yksikin naarmu, niin siitä se lähtee ruostumaan... Suomessa sitä on enempi käytetty höyrysulkuna ja vesieristeenä rakennuksien märkätiloissa.

Ei tunne Google PVDC-lakkaa. Haku ohjautuu PVAC-liimoihin http://www.kiilto.com/fi/teollisuus/tuo ... b_group=43


Re: SH28

Lähetetty: 21 Tammi 2016, 07:53
Kirjoittaja jviirret
Härski kirjoitti:

Jos kirkkaasta jotai rakentelee, tai yhdistelee mustaan-varsnkinin kantavia rakenteita- ei parane mennä hitsaamaan pelkällä mustalla tms "aliseostetulla". Murtuu hetken päästä.

Liitoksen lujuus ainoastaan murto-osia verrattuna kunnolliseen hitsiin.

Oho, hyvä että sanoit. Itse oon joskus hitsannut haponkestävää mustaan normaali langalla, mutta kun ei ole ollut mikään lujalle rasitukselle joutunut sauma niin on kestänyt :oops:

Jukka


Re: SH28

Lähetetty: 21 Tammi 2016, 11:00
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Jos kirkkaasta jotai rakentelee, tai yhdistelee mustaan-varsnkinin kantavia rakenteita- ei parane mennä hitsaamaan pelkällä mustalla tms "aliseostetulla". Murtuu hetken päästä.

Liitoksen lujuus ainoastaan murto-osia verrattuna kunnolliseen hitsiin.

Oho, hyvä että sanoit. Itse oon joskus hitsannut haponkestävää mustaan normaali langalla, mutta kun ei ole ollut mikään lujalle rasitukselle joutunut sauma niin on kestänyt :oops:

Tässä hieman teoriaa, miksi sauma ei aina kestä mustan ja kirkkaan teräksen välillä.
Koska hitsiin sekoittuu lisäainelangasta erityyppistä terässeosta, hitsin mikrorakenne muuttuu hauraaksi. Tässä Shaefflerin kuvaajassa esitetään millaiseksi hitsin mikrorakenne muuttuu. Mustan raudan hitsilisäaine sijoittuu tuossa kuvaajassa teräksen lisäainemääristä lasketun kromi- ja nikkeliekvivalenttien suhteen vasemmalle alas. Tyypillinen ruostumaton teräs oikealle ylemmäs. Kun hitsissä nämä sekoittuvat, seostunut kohta joutuu halkeamaherkälle alueelle.


Re: SH28

Lähetetty: 21 Tammi 2016, 12:49
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Jos kirkkaasta jotai rakentelee, tai yhdistelee mustaan-varsnkinin kantavia rakenteita- ei parane mennä hitsaamaan pelkällä mustalla tms "aliseostetulla". Murtuu hetken päästä.

Liitoksen lujuus ainoastaan murto-osia verrattuna kunnolliseen hitsiin.

Oho, hyvä että sanoit. Itse oon joskus hitsannut haponkestävää mustaan normaali langalla, mutta kun ei ole ollut mikään lujalle rasitukselle joutunut sauma niin on kestänyt :oops:

Jukka

16 vuotta sitten hitsasin mustan lehtijousen korvakon peräkärryn ruostumattomaan runkoon ja mua viisaammat kävi kertomassa, että irtoaa noin vuoden päästä. Vieläkin odottelen sitä irtoamista, vaikka muualta oon joutunut ratkeamia korjaamaan rungosta.


Re: SH28

Lähetetty: 21 Tammi 2016, 14:44
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Jos kirkkaasta jotai rakentelee, tai yhdistelee mustaan-varsnkinin kantavia rakenteita- ei parane mennä hitsaamaan pelkällä mustalla tms "aliseostetulla". Murtuu hetken päästä.

Liitoksen lujuus ainoastaan murto-osia verrattuna kunnolliseen hitsiin.

Oho, hyvä että sanoit. Itse oon joskus hitsannut haponkestävää mustaan normaali langalla, mutta kun ei ole ollut mikään lujalle rasitukselle joutunut sauma niin on kestänyt :oops:

Jukka

16 vuotta sitten hitsasin mustan lehtijousen korvakon peräkärryn ruostumattomaan runkoon ja mua viisaammat kävi kertomassa, että irtoaa noin vuoden päästä. Vieläkin odottelen sitä irtoamista, vaikka muualta oon joutunut ratkeamia korjaamaan rungosta.

Tuossa ei ole mitään ongelmaa, jos hitsin lisäaineena on riittävän korkean nikkeliekvivalentin seosta. Yleensä rosteria hitsataan yliseostetuilla puikoilla, joten ne sietävät melko hyvin myös mustaan liittämistä. Jos hitsauslisäaineena käytetään mustan raudan lisäainetta, on halkeaman ilmaantuminen hitsiin erittäin todennäköistä.


Re: SH28

Lähetetty: 24 Tammi 2016, 01:07
Kirjoittaja ajarmala
irakas kirjoitti:

Ei tunne Google PVDC-lakkaa. Haku ohjautuu PVAC-liimoihin http://www.kiilto.com/fi/teollisuus/tuo ... b_group=43

Pelkkä pvdc -haku antaakin kovin monenlaisia tuloksia. Mutta pitääkin tietää suurimman eurooppalaisen valmistajan Solvayn sivut ja heidän tuotteensa Diofan nimi:
http://www.solvay.com/en/markets-and-pr ... iofan.html
niin alkaa löytyä tietoa. Entisessä elämässäni olin tekemisissä näiden vesieristeiden ja höyrysulkujen kanssa...

Jos joku haluaa kommenttia kosteusvaurioista, homealtistumisesta tai ilmastoinnin hankaluuksista, niin ottakoon yhteyttä minuun...


Re: SH28

Lähetetty: 03 Helmi 2016, 10:09
Kirjoittaja irakas

SH28 on nyt tällaisessa vaiheessa:


Re: SH28

Lähetetty: 03 Helmi 2016, 10:29
Kirjoittaja PW

Taattua SH-tyyliä!


Re: SH28

Lähetetty: 03 Helmi 2016, 13:37
Kirjoittaja jori

Onpa kurvikas! :P
Oikeaoppinen hitsattu rakenne. Monta hitsausliitosta korvattu putkeen tehdyllä mutkalla. Erittäin edullinen sarjatuotannossa tällainen tapa, sillä monimutkainenkin putkitaivutus on helposti automatisoitavissa toisin kuin erilliset kappaleet ja niiden hitsaaminen yhteen. :D


Re: SH28

Lähetetty: 03 Helmi 2016, 14:30
Kirjoittaja Vilijami

Todellakin helppo katsoa tuota muotoilua ja plussana iso tavarankuljetuskapasiteetti.


Re: SH28

Lähetetty: 10 Helmi 2016, 08:05
Kirjoittaja irakas

SH28 on tullut kansalaisopistolle lastattuna SH26:n peräkärryyn eilen illalla.


Re: SH28

Lähetetty: 10 Helmi 2016, 08:22
Kirjoittaja jori

Mahtava kuorma. :D


Re: SH28

Lähetetty: 10 Helmi 2016, 10:36
Kirjoittaja terppa

Mä katoin eka, että nyt on tullu pajasta ulos nelipyöräinen tavaranojakki :D Kännykkä ja pieni ruutu... :oops: