Re: Velogatti-päiväkirja
Tai onko vanhoissa taskulampuissa sama kierre?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tai onko vanhoissa taskulampuissa sama kierre?
Vilijami kirjoitti:Tässä tarkoitettiin varmaankin naaraspuolista pesää, mihin lamppu ruuvataan kiinni.
Näin minäkin ymmärsin ja ehdotin "kiertotietä", koska ledipolttimoa tarvii tuskin koskaan vaihtaa
Jukka
Jos tuo on E10-kantainen lamppu niin bebekissä on kantoja, josko sellaisen sitten saisi johonkin kaulukseen mikä keskittää polttimon polttopisteeseen.
Vilijami kirjoitti:Tässä tarkoitettiin varmaankin naaraspuolista pesää, mihin lamppu ruuvataan kiinni. Sorvariltahan noita saisi?
Juu, tuo pesä on se haastavampi osuus. Lampussa on iso jousi, joka painaa lampun kantaa lujaa. Pesän ja pesän kierteen täytyy olla pitävä.
Kyllä ne tehtyä varmaan tässä saa kunhan miettii. Mikä tahansa kanta ei käy, täytyy just sopia lamppuun eli kannan ulkomitat kohdallaan.
E-Cruiser kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Tässä tarkoitettiin varmaankin naaraspuolista pesää, mihin lamppu ruuvataan kiinni. Sorvariltahan noita saisi?
Juu, tuo pesä on se haastavampi osuus. Lampussa on iso jousi, joka painaa lampun kantaa lujaa. Pesän ja pesän kierteen täytyy olla pitävä.
Kyllä ne tehtyä varmaan tässä saa kunhan miettii. Mikä tahansa kanta ei käy, täytyy just sopia lamppuun eli kannan ulkomitat kohdallaan.
Juu, naaraspuolista pesää...
Bebek myy suoraan hyllystä, eikä ole edes kallista.
Se kaulus täytyy kuitenkin tehdä erikseen ledipolttimolle, jossa valo on paljon kauempana kannasta kuin vanhan pyöränvalon polttimon hehkulanka.
Minä tein aikanaan tuollaisia osia polyesterihartsista valamalla. paksusti vahaa, tai sulaan steariiniin kastamalla suojataan muotit ja valetaan kaatamalla hartsi muottiin. TUossa voisi muotin tehdä liimaamalla pahville polttimon ja sen ympärille pätkän putkea, jonka sisään toinen putki, jonka sisämitta on juuri tuon heijastimen reiän kokoinen. Putket jotan pehmeähköä muoviputkea ja polttimon kanta pariin otteeseen kastettuna sulaan steariiniin. Irti ottaessa lämmitetään kuumalla vedellä, niin lähtee helposti.
Noni nyt ne on siellä. Tein kannat vanerista ja foamista. Neljä ledipoltinta edessä ja yksi iso takana. Nykyinen akku pikkulipo 3S 1300mAh. Valoa riittää noin viideksi tunniksi.
Jollain 5000mAh lipolla palaisivat varmaan vuorokauden. Takavalon tilasin pari vuotta sitten täältä:
http://www.beachcruiser.de/product_info ... -Blue.html
Niillä ei enää ole näköjään punaisia hyllyssä.
Pastorille, kun oli puhetta niistä Aeroplane-lehden sivuista jotka käsittelevät rakenneratkaisua jota soveltaen ja yksinkertaistettuna käytin Gatin rungossa:
Yleisön (Jorin) pyynnöstä hieman Velokissan akkuratkaisusta. Tämän postin kasaaminen kestää kun kerään linkkejä.
Laturit ovat 2 kpl Turnigy Quattro. Toinen 400W, toinen 200W. 400W-malli ei juuri nyt näy olevan tarjolla, mutta Hoppulan valikoima elää koko ajan. Jonain kuukautena suunnilleen kaikki voi olla backorder only, ja seuraavassa kuussa taas kaikkea on tarjolla. Tässä 200W Quattro:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... arger.html
Virtalähteinä on 2 kpl näitä. Jos tilaatte Hoppulasta, niin älkää tilatko international warehousesta, vaan euro warehousesta.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=61443
Akkuina on näitä:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=35828
ja näitä:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=35826
ja näitä. Paljon:
E-Cruiser kirjoitti:Pastorille, kun oli puhetta niistä Aeroplane-lehden sivuista jotka käsittelevät rakenneratkaisua jota soveltaen ja yksinkertaistettuna käytin Gatin rungossa:
Täällä pitäis olla asiasanoitus ja nimimerkin täggäys. En huomannu kuin nyt vasta.
Kiitti.
Hienoo. Tuli ihan omat lennokin rakentelut mieleen. Ton tehdaskin oli sama kuin oman suosikkikoneen = Mosquiton.
EDIT: Sehän onkin tää Hornet ton Mosquiton perillinen.
Aijaijai et sie sitä tient?
No ei kaikilla voi kirjahyllyssä olla Mosquito the History tai referenssikirjaa Spitfirestä=rakenna oma
vaaka kirjoitti:Aijaijai et sie sitä tient?
En. Mun kiinnostus koneiden kehityksessä jäi siihen toisen maailmansodan loppuun. En edes kaikkia lopun koneita varmaan erota.
Muutamii poikkeuksia toki on, esim. PIK merkkisii tuli vähän seurailtua. PIK 20:stä rakensin lentävän pienoismallinkin.
Olisko päheen muotoinen kinneri vastapuolen puuihme Horten Ho229? Ihan vähän taitaisi mennä ylileveäksi nykylaille, tai pitäisi maata päällä tai roikkua alla. Tai jos tietty pystyyn pistäisi purjeeksi Siinä "vähän" harvinaisempaa loppupään knoppitietoa. Suihkumoottorit syötetty kivihiilipölyllä
Kun nyt tuli näistä puhe, niin tässä hieman skaalaa sille mistä puhutaan. Toisessa 500W, toisessa 5000W.
Tehtaalle pienoislentokoneita suunnitelut jenkkifribaaja linkitti aikoinaan videon Sea Furyn tyhjäkäynnistä. Ei tainnut olla ihan tehdasasetuksissa moottori, kun tuuppasi sen verran mahtavat lieskat pakoputkista. Kaasun kanssa vielä enemmän, eli varmaan minimissään parin kymmenen sentin siniset lieskat.
Mitä kinneristi ei tekisi tieteen eteen?
Mittasin pyöräpainot, elikkä ilmeisesti akselimassat. Mittauksissa tyhjän ja täyden kinnerin kanssa on muutaman kilon heitto, jota en osaa selittää. Akselimassojen summa ei ilmeisesti ole yhtä kuin omapaino. Mittaus ilman kuskia lienee tarkempi noista kahdesta.
Mittauksissa kyydissä keskivertoakkuna 54V/15Ah-kasa, jonka paino 5,3kg. Keulassa olevan täyden työkalulaukun paino noin kaksi kiloa. Minun painoni tällä hetkellä tasan 105kg ulkoiluvaatteineen ja kenkineen. Viime keväänä sain tiputettua 98kg asti..
Ilman kuljettajaa
Vasen etupyörä 11,7kg
Oikea etupyörä 11,2kg
Takapyörä 38,6kg
Jos nuo laskee suoraan yhteen saa noin 61,5kg, ja miinustaa akun ja työkalut, niin saa painoksi noin 54kg.
Takamoottorivanne painaa tällä hetkellä 13kg, joten tavallisella takakiekolla paino olisi noin 44kg. Siinä on vielä mukana akkulaatikot, piuhat, kontrolleri, jne.
Puhtaana polkuversiona ilman akkulaatikoita jne oltaisiin 40 kilon paikkeilla valoineen.
Kuljettajan kanssa
Etupyörä 32,2kg
Takapyörä 105,4kg
Jos nuo laskee kaikki yhteen, niin saa tulokseksi noin 170kg, mihin on jostain ilmestynyt lähes neljä kiloa lisää verrattuna painoon ilman kuljettajaa+minä.
Hyvin suuntaa-antavina noita lukuja voitaneen kuitenkin pitää. Takakiekon päällä yli 100kg. Etupyörällä 32kg.