Re: SH29
Tuommonen turvakaarihan ois hieno ja sen voi tehdä esim. 25mm putkesta. Kiinnitys penkin takana olevaan runkoputkeen. Samalla saa lukituspaikan -ketjulla tolppaan- ja hyvän pukkauskahvan siirtelyyn
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tuommonen turvakaarihan ois hieno ja sen voi tehdä esim. 25mm putkesta. Kiinnitys penkin takana olevaan runkoputkeen. Samalla saa lukituspaikan -ketjulla tolppaan- ja hyvän pukkauskahvan siirtelyyn
PW kirjoitti:irakas kirjoitti:irakas kirjoitti:Suojakaaresta saisi samantien komean peräevän.
Tuollaisen suojakaaren saamiseksi riittävän lujaksi ympäri-pyörähdykseen, taitaa olla aika vaativa temppu, ettei mene lyttyyn eikä aiheuta lisää ilmanvastusta eikä ole painava.
Jos laittaisi kaareen vaijerit ristiin?
Rippuu mihin kaaren kiinnität. Jos se on ohutviiluvanerikopassa kiinni, tuskin kestää - koppa menee ruttuun. Jos se olis penkin jatkeena ja penkki laipiona?
Sanot: "Jos se olis penkin jatkeena ja penkki laipiona?"
Tarkoitatko, että penkin reunaputket nousisivat ylös ja muodostaisivat turvakaaren? Siinähän on ideaa. Esille tulevat putket voisi naamioida sivuilta evänmuotoon ohutviiluvanerilla.
irakas kirjoitti:PW kirjoitti:irakas kirjoitti:irakas kirjoitti:Suojakaaresta saisi samantien komean peräevän.
Tuollaisen suojakaaren saamiseksi riittävän lujaksi ympäri-pyörähdykseen, taitaa olla aika vaativa temppu, ettei mene lyttyyn eikä aiheuta lisää ilmanvastusta eikä ole painava.
Jos laittaisi kaareen vaijerit ristiin?
Rippuu mihin kaaren kiinnität. Jos se on ohutviiluvanerikopassa kiinni, tuskin kestää - koppa menee ruttuun. Jos se olis penkin jatkeena ja penkki laipiona?
PW: "Jos se olis penkin jatkeena ja penkki laipiona?"
Tarkoitatko, että penkin reunaputket nousisivat ylös ja muodostaisivat turvakaaren? Siinäpä vasta ideaa!
Esille tulevat putket voisi naamioida sivuilta evänmuotoon ohutviiluvanerilla.
takakeno kirjoitti:Näyttää istuvan Mangossa kyllä aika edessä.
Ei saa niska tukea kyllä yhtään.
Itse istun taaempana ja kypärä on lähes kiinni tuossa kuupassa.
Joo, googlen kuvahaulla vaan kuvia hain ja otin jonkunlaisen keskiarvon. Tässä ääripäät mitä löysin:
Vaikka ylemmässä kuvassa kypärä ottaa nippa nappa kuupaan kiinni, niin väli niskaan on liian iso jotta tilannetta voisi sanoa aerodynaamisesti paremmaksi kuin ilman kuupaa. Alemmasta kuvasta puhumattakaan.
Jukka
Niskatuki on penkkiin liittyvä tyyny, joka tukee päätä takaraivon kohdalta, ja on sitä tärkeämpi mitä loivempi selkänoja on. Kyhmy rungossa pään takana vähentää kai tietyissä tilanteissa jonkin verran ilman vastusta, mutta tärkein tehtävä sillä on suojata päätä ympäriajossa. Niskatukenahan se saattaa toimia vain törmäystilanteissa. Jos pää tai kypärä on siinä kiinni ajon aikana, on se melkoista jytyytystä, jos ei siinä ole pehmustetta.
irakas kirjoitti:irakas kirjoitti:PW kirjoitti:irakas kirjoitti:irakas kirjoitti:Suojakaaresta saisi samantien komean peräevän.
Tuollaisen suojakaaren saamiseksi riittävän lujaksi ympäri-pyörähdykseen, taitaa olla aika vaativa temppu, ettei mene lyttyyn eikä aiheuta lisää ilmanvastusta eikä ole painava.
Jos laittaisi kaareen vaijerit ristiin?
PW: "Jos se olis penkin jatkeena ja penkki laipiona?"
Tarkoitatko, että penkin reunaputket nousisivat ylös ja muodostaisivat turvakaaren? Siinäpä vasta ideaa!
Esille tulevat putket voisi naamioida sivuilta evänmuotoon ohutviiluvanerilla.
Mutta eipä taida onnistukaan noin. Penkin jatkeena oleva turvakaari estää kannen avaamisen.
Jospa sitä penkin takapuolella olevaa kannen osaa ei tartteiskaan avata, ainakaan jokakerta sisään mennessä.
Kansi näyttää saranoidun istuimen tasolta, joten pään aukko liikkuu lähinnä sivuttain.
Ei tuo käyttöä estä, mutta yläosaan tarvii pujottautua sisälle. Ei riitä että istuu ja laskee kannen.
jooseha kirjoitti:Kansi näyttää saranoidun istuimen tasolta, joten pään aukko liikkuu lähinnä sivuttain.
Ei tuo käyttöä estä, mutta yläosaan tarvii pujottautua sisälle. Ei riitä että istuu ja laskee kannen.
Joo, hyvä huomio! Kantta suljettaessa ja avattaessa täytyy kumartua ja päätä painaa alas.
irakas kirjoitti:jooseha kirjoitti:Kansi näyttää saranoidun istuimen tasolta, joten pään aukko liikkuu lähinnä sivuttain.
Ei tuo käyttöä estä, mutta yläosaan tarvii pujottautua sisälle. Ei riitä että istuu ja laskee kannen.Joo, hyvä huomio! Kantta suljettaessa ja avattaessa täytyy kumartua ja päätä painaa alas.
Eihän kate voi nuin kuvan mukaan aueta
Se tökkää etuhaarukkaan kun sitä kallistaa?
Vilijami kirjoitti:irakas kirjoitti:jooseha kirjoitti:Kansi näyttää saranoidun istuimen tasolta, joten pään aukko liikkuu lähinnä sivuttain.
Ei tuo käyttöä estä, mutta yläosaan tarvii pujottautua sisälle. Ei riitä että istuu ja laskee kannen.Joo, hyvä huomio! Kantta suljettaessa ja avattaessa täytyy kumartua ja päätä painaa alas.
Eihän kate voi nuin kuvan mukaan aueta
![]()
Se tökkää etuhaarukkaan kun sitä kallistaa?
Jos katsot kuvia tarkkaan, voit huomata, että kannen kupeessa on läpällinen aukko, joka avautuu kantta nostettaessa.
irakas kirjoitti:Jos katsot kuvia tarkkaan, voit huomata, että kannen kupeessa on läpällinen aukko, joka avautuu kantta nostettaessa.
Jäipä huomaamatta
Entä jos saranan kohta olis selvästi ylempänä? Vaikka seinän ja katon saumassa - eläköön epäsymmetria Ei tartteis erillisä luukkuja, sisäänmeno aina samalta puolelta.
irakas kirjoitti:Vilijami kirjoitti:irakas kirjoitti:jooseha kirjoitti:Kansi näyttää saranoidun istuimen tasolta, joten pään aukko liikkuu lähinnä sivuttain.
Ei tuo käyttöä estä, mutta yläosaan tarvii pujottautua sisälle. Ei riitä että istuu ja laskee kannen.Joo, hyvä huomio! Kantta suljettaessa ja avattaessa täytyy kumartua ja päätä painaa alas.
Eihän kate voi nuin kuvan mukaan aueta
![]()
Se tökkää etuhaarukkaan kun sitä kallistaa?Jos katsot kuvia tarkkaan, voit huomata, että kannen kupeessa on läpällinen aukko, joka avautuu kantta nostettaessa.
PW kirjoitti:Entä jos saranan kohta olis selvästi ylempänä? Vaikka seinän ja katon saumassa - eläköön epäsymmetria
Ei tartteis erillisä luukkuja, sisäänmeno aina samalta puolelta.
Silloin ottaisi kansi kiinni toisen puolen etuhaarukkaan.