No niin, tuo penkin kääntäminen auttaa jo asiaa. En tykännyt ideasta, jossa penkki osoittaa maata kohti. Tosin sen sarana pitää olla aivan etureunassa, ja nyt siihen hankittu kuppi-istuin on kyllä aika heikko siitä kohtaa.
Sakarin alkuperäinen putki-istuin oli päätynyt johonkin seuraavaan projektiin. Olin ajatellut sen kiinnityksen matalimmasta eli paksuimmasta kohdasta. Takaosan saan tietysti tehtyä jonkinlaisella pikakiinnityksellä.
Ei se sivuttain kääntäminenkään vaadi muuta kuin eturenkaan nostamista pari milliä ja heilautamista taakse.
Sakari, mikähän mahtaa olla runkoputken seinämän paksuus, sitä hitsausta silmälläpitäen?
Kiitokset kuitenkin mielenkiinnosta, hyvät herrat!
Vielä kun löytäisin jostain se saranan, että voisi sen hitsauttaa kiinni.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Sen saranan pitää olla sitten tukeva, eikä mikään oven sarana. Jokaisen osan, saranalevyn, saranatapin ja lukituksen pitää kestää taipumatta saman kuin runkoputki.
No niin, tuo penkin kääntäminen auttaa jo asiaa. En tykännyt ideasta, jossa penkki osoittaa maata kohti. Tosin sen sarana pitää olla aivan etureunassa, ja nyt siihen hankittu kuppi-istuin on kyllä aika heikko siitä kohtaa.
Sakarin alkuperäinen putki-istuin oli päätynyt johonkin seuraavaan projektiin. Olin ajatellut sen kiinnityksen matalimmasta eli paksuimmasta kohdasta. Takaosan saan tietysti tehtyä jonkinlaisella pikakiinnityksellä.
Ei se sivuttain kääntäminenkään vaadi muuta kuin eturenkaan nostamista pari milliä ja heilautamista taakse.
Sakari, mikähän mahtaa olla runkoputken seinämän paksuus, sitä hitsausta silmälläpitäen?
Kiitokset kuitenkin mielenkiinnosta, hyvät herrat!
Vielä kun löytäisin jostain se saranan, että voisi sen hitsauttaa kiinni.
Kääntyvän istuimen etureunan saranan lehti voisi olla leveämpi jolloin sen saisi tukevammin kiinni istuimeen.
SH14:n runkoputken vahvuus on 1,5 mm. Voi hyvin hitsata. Katkaisukohdasta on runkoputken päät hitsattava umpeen laipan avulla.
Saranan voisi tehdä esim. 50x50x5 ja 60x60x5 mm:n putkipalkin kappaleista.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Istuimen kiinnittäminen etureunastaan tarkoittaa tietenkin, että takapuolen kohdalle pitää laittaa talla runkoputken päälle, mutta tällä ja jäykällä selkänojan tuella istuimen saa tukevaksi, mutta helposti käännettäväksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Saranan voisi tehdä esim. 50x50x5 ja 60x60x5 mm:n putkipalkin kappaleista.
SH14 on niin tyylikäs nojakki, että en voi kuvitella siihen minkään muunlaista saranaa kuin samanlaisen, joka on kaupallisissa taittopyörissä.
Muistatko Sakari vielä runkoputken läpimitankin? En muistanut aamulla kotona mitata.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Sakarin sarana on hieno, mutta siitä puuttuu vääntösuunnan jäykistys, joka on runkoliitoksessa erittäin tärkeä. Bromptonissa tämä jäykistäminen tehdään kiilarimalla, joka puristetaan liitoksen läpi poikkisuunnassa kulkevalla ruuvilla. Kun liitos tehdään kiilan kautta, ei ruuvia tarvitse kiristää apinan raivolla.
Tästä linkistä löytyy Nojanallen Sterniä varten käytyä keskustelua.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
ICE käyttää seuraavanlaista saranaa, joka on muuten todella jämäkkä, vaikka yksinkertaisella pikalukituksella lukitaankin.
Siinä on vielä sellainen turvasysteemi, että lukitus ei aukea, vaikka tuo pikalukitus löystyisikin. Eli tappi loksahtaa ensin tuohon alhaalla näkyvään reikään ja vasta sen jälkeen kiristetään pikalukko.
Oheiselta videolta voi katsoa sen toimintaa, etenkin kohdasta 1:25 https://youtu.be/rnJ0ve66OnM
Taitaa muuten tuo Eemelin sarana olla liian pieni tuolle 50,8 läpimittaiselle runkoputkelle.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Mulla on nyt jykevä Jippo-pyörän sarana ja viikonlopun Lowriden jälkeen alkaa kesäloma, joten tämä rakennushomma jatkuu.
Noissa alasaranaehdostuksissa ei ole otettu sitä huomioon, että laitan toki lokasuojat.
irakas kirjoitti:
Jos laittaisi saranan runkoputken alapuolelle ja hiukan vinoon jotta takapyörä kääntyisi etupyörän viereen, saisi pakkauksesta lyhyemmän. Nivel olisi helppo kevyesti lukita runkoputken yläpuolelta ja olisi kuitenkin tukeva.
Jos takapyörän kääntää alakautta eteen, niin lokasuoja osuu maahan eikä pakettia ole silloin helppo rullailla eteenpäin. Kuvassa takalokkarin paikka vihreällä.
Tämä olisi nyt ajatukseni. Nuo pyörät ei saa olla ihan kohdakkain, koska muuten paketista tulee kiikkerä kuten yksipyöräisestä ja polkimet tulee paketista liikaa ulos.
Taitettava ohjaustanko mulla jo on. Leveys kasattuna 12 cm. Taitettavat polkimet vielä, niin koko komeus on alle 20 cm leveä ilma penkkiä.
Penkin pikakiinnitys pitää vielä ratkaista, se voi löytää paikkansa myös jostain paketin sivulta.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)