Re: Evo-mbb
Kaivoin romukasasta vanhan ohjaustangon ja laitoin sen väärinpäin paikoilleen, niin sain sarvet helpolla. Eihän noi ole kuin sinnepäin, mutta malli pitää selvittää ennenkuin käyn vääntämässä lopullisen.
Ja eikun ajamaan
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Kaivoin romukasasta vanhan ohjaustangon ja laitoin sen väärinpäin paikoilleen, niin sain sarvet helpolla. Eihän noi ole kuin sinnepäin, mutta malli pitää selvittää ennenkuin käyn vääntämässä lopullisen.
Ja eikun ajamaan
Saisko kuvan kuskin kans.
Rupesi tuo 32 millin yläputki olemaan aivan spagettia, kun laitoin ohjaustangon. Taipuu voimalla polkiessa ainakin puolet paksuudestaan
Jarrua vasten paikallaan polkiessa sama juttu. Ilman käsiä ei taivu kuin juuri sen verran että voi havaita eli millin ehkä kaksi.
Laita kapeempi ohjaustanko;)
jooseha kirjoitti:Rupesi tuo 32 millin yläputki olemaan aivan spagettia, kun laitoin ohjaustangon. Taipuu voimalla polkiessa ainakin puolet paksuudestaan
![]()
Jarrua vasten paikallaan polkiessa sama juttu. Ilman käsiä ei taivu kuin juuri sen verran että voi havaita eli millin ehkä kaksi.
Hyvä, kun selvisi tässä vaiheessa. Minä tuota jo vähän ounastelin, kun näistä MBB-pyöristä on tullut puheita, että yhdysputki joka versiossa muuttuu paksummaksi. Käsillä polkemiseen saa lisää lihaksia käyttöön, joten ei se aivan hukkaan mennyttä työtä ole se putken taivuttaminen. Tuossa voisi harkita myös poikittain litteän putken kokeilemista. Hyödyt ja haitat pitää punnita verrattuna pythoniin, jossa moista rakenneosaa ei mukana raahata lainkaan.
Epäilin minäkin, mutta kun joskus aiemmin toin epäilyni ilmi vakuuteltiin puomin taipumisen johtuvan polkemisesta. Ei käsillä vetämisestä
Pistin sitten kokeillen, kun entisessä oli 29 millinen putki enkä senkään taipumista ajaessa huomannut. Paikallaan en koittanut. Ranskalaisella geometrialla riittää siis ohuempi putki kuin vendetta-geometrialla ainakin jos johtaa ohjaustangon kääntöliikkeen stemmiä pitkin alas. Retkimallin Cruzeissa näyttää kanssa riittävän ohuempi.
Litteä putki olisi varmaan parasta tuohon, mutta sen saatavuus on vaikeaa. Pistän luultavasti 40 millisen pyöreän, niin jäykkyys tuplaantuu. Luulisi riittävän.
Kumpi siinä enemmin anttaa periksi, yläputki vai ketjuputket? Jälkimmäiset on aika pitkät
Eihän tuollaiset ruipelot ketjuputket, jotka on poikittain suurimpaan polkemisvoimaan nähden, vastusta juuri muuta kuin puristus- tai vetorasitusta. Keskiön liike pystyakselinsa ympäri pitää siis estää riittävä tukevalla yläputkella. Keskiö-etuakseli-väli on 49 senttiä.
Tai ylöskin kaksi ohutta putkea rinnakkain?
Jukka
Voisi se kahdellakin mennä kunhan yhdistäisi ristikkorakenteeksi. Jalkojen välissä olevaa ei vaan voi hirveästi levittää, joten painossa saattaisi tulla jopa takkiin
Voisit harkita myös vasemman haarukkaputken siirtoa ylemmäs, liitos haarukkaan heti jarrutapin alta. Varmaan putken pitäisi olla myös nykyistä paksumpi. Omassa Mbb:ssä on haarukka melko jäykkä nyt kun siinä kaareva tuki keskiöputkesta kruunuun. Eniten siinä joustaa kaulaputki, kun ei ole yläputkea ohjainkannatinta tukemassa.
Epäsymmetriset ketjuputket saattaa riittää polkuvoiman vastaanottamiseen, mutta käsillä vetäminen tekee tässä suuremman jouston. Siihen ei ketjuputket auta
Tarkemmin kun ajattelee ovaaliputki tai kaksi putkea rinnakkain ratkaisutkaan eivät varmaan olisi kovin hyviä. Käsillä tulee luonnollisesti vedettyä lähinnä olkapäitä kohti eli vaakasuoraan. Yläputki taipunee siis myös pystysuunnassa
Pastori kirjoitti:Saisko kuvan kuskin kans.
Meinasin että otan vasta sitten kun lopullinen ajoasento on selvinnyt, mutta nyt tuntuu siltä että tää oli tässä.