Re: Sprinttipyörä
Yhden niskatuen version hajottua kaukana kotoa ja sitten pakkotaukoja pitäneenä sekä pää pilkkineenä/niska krampanneena voin lämpimästi tukea niskatuen rakentamista. Isoilla tehoilla taakse liukuminen korostuu.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Yhden niskatuen version hajottua kaukana kotoa ja sitten pakkotaukoja pitäneenä sekä pää pilkkineenä/niska krampanneena voin lämpimästi tukea niskatuen rakentamista. Isoilla tehoilla taakse liukuminen korostuu.
Sellasta niskatukee. Onkohan riittävän jäykkää? no, eipähän jousta penkki enää kun sen pulttaa tuohon yläosastakin.
Niskaa vasten tuleva osa siis perus 50mm putkea josta rälläköity suikale pois ja hitsattu suorakaideputken päälle. Samalla sai rungon tulpattua.
Jarruiksi meinasin maantiejarruja. Piti joko lyhentää haarukkaa tai tehdä erillinen kiinnike, joten menin siitä missä aita oli matalin.. Renkaat vaihtuu contin 28mm sportcontacteihin noi 40 milliset ei oikeen mahdu pyörimään.
Ketjukin vihdoin mahtuu kulkemaan, Rakoa jää ehkä milli. Akseliväli lyheni 5mm ja penkin korkeus nousi pari senttiä, kun katkaisin takahaarukan ja hitsasin vähän alemmas. Pienestä on kii. 7 vaihteisen ketju mahtuis paremmin.
Tässä sitten samalla kun takahaarukkaa taivuttelin niin sain renkaatkin linjaan, aika pahat heitot oli. Koeajolla tuntui jo huomattavasti rauhallisemmalta. Vauhdissa ei vikuroi ja sehän on tärkeintä eikös niin
Ajoasento on mun nojakeista varmaan paras, toki tässäkin pitäs tehdä pitempää testiä. Jotenkin vaan osui kohdalleen ja 165mm kammet tuntuu just sopivilta.
Ketjunkiristystä pitää vielä modata, yhden lenkin kun otti ketjusta pois niin ei enää yllä kiristysrattaalle..
Mikäs nyt avuksi, kun renkaat vipottaa aivan järkyttävästi. Korkeussuunnassa heitto useita millejä, sivusuunnassa senttejä.. Kokeilin asennella eri tavoin mutta ei juurikaan oiennut. Ulkomailta tilaamisen vaara, ei voi vaan marssia kivijalkakauppaan valittamaan
Olisi kamalan kiva tietää renkaiden malli, merkki ja koko. Opiksi, jos ei muuta varten.
Onko varma, että rengas on noussut kunnolla vanteelle ja/tai että sisurin venttiilin juuri ei ole jäänyt vanteen ja renkaan väliin? (Sori, jos on ihan itsestään selvää, mutta kun ei voi näin netin välityksellä nähdä ja tietää kenenkään renkaiden asennuskokemuksesta. Itselläni jollakin rengas-vanneyhdistelmällä on ollut tosi tiukkaa tuon vanteelle nousemisen kanssa.)
Luulisi tehtaan vaihtavan epäkurantin tavaran uuteen olipa ostospaikka mikä tahansa. Mutta voi tietysti olla, että homman joutuu hoitamaan myyjäliikkeen välityksellä. Ikäviä ylläreitä tällaiset.
vph kirjoitti:Olisi kamalan kiva tietää renkaiden malli, merkki ja koko. Opiksi, jos ei muuta varten.
Onko varma, että rengas on noussut kunnolla vanteelle ja/tai että sisurin venttiilin juuri ei ole jäänyt vanteen ja renkaan väliin? (Sori, jos on ihan itsestään selvää, mutta kun ei voi näin netin välityksellä nähdä ja tietää kenenkään renkaiden asennuskokemuksesta. Itselläni jollakin rengas-vanneyhdistelmällä on ollut tosi tiukkaa tuon vanteelle nousemisen kanssa.)
Luulisi tehtaan vaihtavan epäkurantin tavaran uuteen olipa ostospaikka mikä tahansa. Mutta voi tietysti olla, että homman joutuu hoitamaan myyjäliikkeen välityksellä. Ikäviä ylläreitä tällaiset.
Joo sori unohtu mainita. Continental sportcontact 406-28. Oli tavallista tiukempi kammeta vanteelle.. Kyllä ne oikein on vanteella, pari kertaa kokeilin uudestaankin asentaa. Onneksi tuota korkeusheittoa ei ole aivan kauheasti, mutta kyllä nuo täryyttää kovas vauhdis.
Mä tyhjentäisin ja laittaisin renkaan ja vanteen väliin saippua vettä. Sitten uudelleen täyteen. Rengas pääsisi hakemaan paremmin oikean paikkansa, mutta eipä tuo auta, jos vika on epämuotoisessa renkaassa
Jos tekis kuitenki etäohjauksen tähän. Voiko ohjaustangosta enää turvallisesti kiskoa, jos tanko kiertyy vaakatasossa, tai akselinsa ympäri? Yksinkertaisin olis tehdä nivel ohjaustangon päähän, ja siitä työntötangolla ohjainkannattimeen. Ohjaustanko tuettais kiinteästi runkoon. Vaijereilla tulis kevyt, mutta onko turvallinen ratkaisu 2-pyöräisessä..?
Olis pari sellasta pallonivel laakeria mitä vois käyttää, riittääköhän 10mm putki jäykkyydeltään?
Ja syy miksi en tee etäohjausta mallia mhelander on etten halua mitään ylimääräistä tankoa haaroväliin
PW-mallinen kelluva etäohjaus? Kai sen kaksipyöräisessäkin toimisi
jooseha kirjoitti:PW-mallinen kelluva etäohjaus? Kai sen kaksipyöräisessäkin toimisi
Tarkoitatko tätä?
En tiä, voishan se toimia. Kädet lepää aika hyvin sylissä. Mutta. Vähän on epäilyksiä tuonkin suhteen kun ei ole mitään kiinteää tukipistettä
Tee eteenpäin tilttaava "tilleri" etäohjauksen tukipisteeksi. Siitä tanko tai miksei nuukuuksissaan vaikkapa kaksi narua kääntämään haarukkaa..
Liukuholkki varmaan riittää tangon saranonniksi, varsinkin jos käyttää kahta tankoa.
Syväri kirjoitti:jooseha kirjoitti:PW-mallinen kelluva etäohjaus? Kai sen kaksipyöräisessäkin toimisi
Tarkoitatko tätä?
En tiä, voishan se toimia. Kädet lepää aika hyvin sylissä. Mutta. Vähän on epäilyksiä tuonkin suhteen kun ei ole mitään kiinteää tukipistettä
Oon joskus tuota miettiny kaks pyöräseen myös. Vedellähän siitä ei voi - tuntuuhan se vähän hurjalta, niinku naruilla ohjais. Luulen kuitenkin ett toinii jos vaan mahtuu jalkoväliin nuo tikut.
Joo o
Jees, pitää vielä testailla. Aika villi oli vieläki ajaa, mutta jos saa välykset pois niin varmaan vähän helpottaa. Nyt ainakin mahtui kääntämään, toki toi etävälityksen tanko hieman ottaa reiteen..
Syväri kirjoitti:...Jees, pitää vielä testailla. Aika villi oli vieläki ajaa, mutta jos saa välykset pois niin varmaan vähän helpottaa. Nyt ainakin mahtui kääntämään, toki toi etävälityksen tanko hieman ottaa reiteen..
Ennakkoluulotonta kehittelyä . Toivottavasti saat ohjauksen toimivaksi. Tuo keskilinjasta sivussa oleva etävälityksen tanko on varmasti haasteellinen mahtumisen suhteen, kun kulkee jalkojen välistä. Onko muualla ahdasta kuin reiden kohdalla? Jos sen taivuttaisi kiinnityspisteiden väliltä pyörän keskilinjalle, niin ei olisi tiellä? Tällöin sen pitäisi tosin olla ulkohalkaisijaltaan huomattavasti paksumpaa putkea, ettei ajossa taipuilisi ja nurjahtaisi...
tm kirjoitti:Syväri kirjoitti:...Jees, pitää vielä testailla. Aika villi oli vieläki ajaa, mutta jos saa välykset pois niin varmaan vähän helpottaa. Nyt ainakin mahtui kääntämään, toki toi etävälityksen tanko hieman ottaa reiteen..
Ennakkoluulotonta kehittelyä
. Toivottavasti saat ohjauksen toimivaksi. Tuo keskilinjasta sivussa oleva etävälityksen tanko on varmasti haasteellinen mahtumisen suhteen, kun kulkee jalkojen välistä. Onko muualla ahdasta kuin reiden kohdalla? Jos sen taivuttaisi kiinnityspisteiden väliltä pyörän keskilinjalle, niin ei olisi tiellä? Tällöin sen pitäisi tosin olla ulkohalkaisijaltaan huomattavasti paksumpaa putkea, ettei ajossa taipuilisi ja nurjahtaisi...
Tää oli hyvä idea. Pitää tehdä noin jos häiritsee pahemmin. Lukkopolkimien kans en ole vielä testannut. Kääntösädettä rajoittaa oikealle kääntyessä etäohjaustangon osuminen stemmiin, toisaalta ihan hyvä ettei pyörähdä yli. Vasemmalle kääntyy hieman enemmän. Joka tapauksessa kääntösäde on todella pieni entiseen verrattuna jos vain uskaltaa kääntää, kai se on tuo nojakulma mikä saa sen tuntumaan jotenkin pelottavalta
Pienissä vauhdeissa 21 asteen penkillä on haasteellista kallistaa ja töyssyisessä ympäristössä pelottavaa. Samoin alaohjatulla täyteen kääntökulmaan eturenkaan kääntö tuntui vähintään sykettä nostavalta, jos nopeasti tekee, kun tulee miniheilahdus sivulle. En ole tillerillistä ajanut, mutta kuulemma on vielä mielenkiintoisempaa pitkällä tillerillä.
Mainitsemasi nojakulma tekee elämästä ehdottomasti haasteellisempaa jyrkissä mutkissa. Yleensä kaupungissa ahtaissa epätasaisissa painoissa nousen istumaan selkänojaan makaamisesta luopuen.