Pastori kirjoitti:Hyvä homma. Eiks ookkin nelikantti nopsaa työstää. Sas helposti suoraa jälkee. Kulmaan sahaava vannesaha on kans kiva.
Katteeks käy opettajien vehkeet
Pastori kirjoitti:Hyvä homma. Eiks ookkin nelikantti nopsaa työstää. Sas helposti suoraa jälkee. Kulmaan sahaava vannesaha on kans kiva.
Katteeks käy opettajien vehkeet
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tänään homma jatkui taas muutaman tunnin rykäisyllä. Minä jalkavaivaisena lähinnä neuvoin ja pidin kiinni, Matti rakensi Perhepyöräänsä. Saimme runkoon kiinni emäputken ja purettua luovuttajista tärkeimmät osat, sekä jatkoimme rungon perää takapolkijan istuimen alle. Tässä kuvia touhusta.
Luovuttajan kammet irti
Haarukka erilleen
Haarukan levitys onnistui yllättäen ruuvipenkin leukojen rystypuolella
Luovuttajapyörän emäputki oli hitsauskelvottoman ohutta, joten tehtiin uusi 38x2-putkesta.
Sovitus tehtiin silmämääräisesti, kun oli niin hyvä hitsari, ettei rakoja tarvinnut pelätä.
Aika hyvä silti
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hännän lisääminen runkoon oli helppoa mainiolla hitsauspöydällä.
Myös emäputken heftaus suoraan saatiin mitattua nätisti suoralla pöydällä.
Tähän asti siis päästiin tänään. Runko sai siis hännän takapolkijan istua ja emäputken etupään kytkemiseksi takarunkoon.
Haarukat puuttuvat vielä ja MBB-osassa lienee jotain muutakin vielä, mutta jotain tähän suuntaan tästä on tulossa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pitäskö tulla Tampereelle tekee seuraava pyörä? - vehkeet, oppi, vinkit Nojapyörän rakentamis workshoppi - mie ilmottaudun ekana
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kaveri sai tänään pienemmät lapset pariksi tunniksi hoitoon, joten ryntäsimme tietenkin edistämään Perhepyörää.
Tänään sovitettiin taivuteltiin ja heftattiin kiinni takahaarukka ja asennettiin etuhaarukan "etuhaarukkaosa". Tandemia kun ei oltu aiemmin tehty, niin tietenkin tuli moka. EI älytty ottaa mukaan kahta TAKApyörää. Tuohonhan tulee sellaiset molempiin päihin.
Ei sitten saatu sovitettua runkoa edes palkkijikiin, kun kunnollinen etupyörä puuttui. Jotain kuitenkin saatiin aikaan siitä pari kuvaa.
Koulutimme yhden hitsarin lisää tulevaisuuden nojapyöräprojekteja varten.
Tällainen se oli siis tänään pois lähtiessä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ai. Nyt tajusin. Tää pyörä on menossa ensiviikolla Viroon?
Pastori kirjoitti:Ai. Nyt tajusin. Tää pyörä on menossa ensiviikolla Viroon?
Olisihan se tietysti mukavaa, mutta niin ei ollut tarkoitus. Risto lähtee sähköavusteisella Performerin kolmipyörällään. Viroon lähtee tänä vuonna vain Petrin ja Annin tandemi 2WR. Tulevina vuosina tandemit sitten yleistyvät ja valtaavat markkinat.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuossahan on raaseri aihio valmiina
Tässä eilisiä äpästyksiä. Pantiin takahaarukka paikoilleen ja ruvettiin rihtailemaan MBB-osaa. Toinen kaveri tuli myös paikalle taivuttamaan 50x2 alumiiniputkea trikeä varten. Melkoista nojapyöräteollisuutta myös Tampereelle kehkeytymässä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Miksi takapenkki ja runko on noin korkeella? Olisiko se muuten pitäny viedä taka-akselin takapuolelle? Oliko jotain säätöö suunniteltu lyhyemmille perheenjäsenille?
Oot löytäny putkentaivuttimenkin toimiiko hyvin?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kas, Bilteman taivutin! Taipuuko aluputki hyvin? Näkyy olevan lestejä viritetty, miksi keskellä ura? Omalla olen saanut harjoittelulla aikaiseksi kohtuullisia loivia taivutuksia. Lestit ei oikein sovi milliputkille.
On muuten siisti paja
Munkin silmään pistää takapään korkeus. Mun mielestä kannattais painopiste sijoittaa mahdollisimman lähelle runkolinjaa, eli käytännössä mahd alas. Vaatii rungolta pirusti vääntöjäykkyyttä noin korkea painopiste, mikäli haluaa napakan ajotuntuman.
Mulla käytännön (kauhu)kokemusta aiheesta löytyy ostosreissulta, jolla laitoin todella painavan ostoskassin raaserin takalokarille. Takalokari/tarakkayhdistelmä on tatänykyä jotain 6mm vaneria ja kiinni ainoastaan vaneripenkin selkänojassa. Tarakan rakenne on vääntöjäykkyydeltään olematon ja korkea painava kassi siinä päällä huojui holtittomasti puolelta toiselle, tehden ajamisesta lähes mahdotonta!
Väkisin tulee kyseinen kauppareissu mieleen kun kattoo takapään korkeutta!
PW kirjoitti:Miksi takapenkki ja runko on noin korkeella? Olisiko se muuten pitäny viedä taka-akselin takapuolelle? Oliko jotain säätöö suunniteltu lyhyemmille perheenjäsenille?
Oot löytäny putkentaivuttimenkintoimiiko hyvin?
Takpenkki on takapyörän päällä, jotta rungosta tulee mahdollisimman lyhyt. Tarkoitus on siis tehdä kaupunkiajoneuvo, jossa korkeus ei ole suinkaan haitaksi. Takapolkijalle säädetään aikuisten istuinta Vaakasuoralla osuudella takapyörän päällä. Lapsille tulee istuin kiinni vinoon osaan vähän edemmäs. Näiden lisäksi kampikeskiö kiinnitetään kelkkaan, jolla voi ketjulinjan pituutta säätää istuinten siirtämisten lisäksi.
Putkentaivutin on Samuelin. Se on vain lainassa. Putki alumiiniputki saatiin taipumaan, mutta vaati aika paljon työtä. Ensin lämmitimme putken pehmeäksi ja vielä taivutuksen aikanakin puhaltelimme kuumaa päälle. 3/4 tuuman lesti on juuri sopiva 50 mm putkelle.
Samuel on viritellyt tukirullia omia taivutuksiaan varten. Meillä oli eilen tukirullat pyöreä muoto putkea kohti, mutta välissä polkupyörän sisuskumia, mikä tuntui toimivan. Vaikuttaisi siltä, että alumiiniputkien taivutusten onnistumiseksi pitää putkien olla tuoreita nuoria versoja, jotta taivutus onnistuisi ilman esilämmitystä. Alumiini nimittäin vanhenee ja kovettuu ja lakkaa nöyrtumästä. Teetin joskus alumiinifirmassa putkihommia. Siellä sanoivat, etteivät itse koskaan taivuta yli puolta vuotta vanhaa alumiiniputkea. Jos pääsee vanhaksi, pitää "liuotushehkuttaa" uunissa Esilämmitysuunia suunniteltiin. Ideana oli puhaltaa kuumailmapuhaltimella päältä eristettyyn putkeen sisään 480-550 asteista ilmaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Härski kirjoitti:Munkin silmään pistää takapään korkeus. Mun mielestä kannattais painopiste sijoittaa mahdollisimman lähelle runkolinjaa, eli käytännössä mahd alas. Vaatii rungolta pirusti vääntöjäykkyyttä noin korkea painopiste, mikäli haluaa napakan ajotuntuman.
Mulla käytännön (kauhu)kokemusta aiheesta löytyy ostosreissulta, jolla laitoin todella painavan ostoskassin raaserin takalokarille. Takalokari/tarakkayhdistelmä on tatänykyä jotain 6mm vaneria ja kiinni ainoastaan vaneripenkin selkänojassa. Tarakan rakenne on vääntöjäykkyydeltään olematon ja korkea painava kassi siinä päällä huojui holtittomasti puolelta toiselle, tehden ajamisesta lähes mahdotonta!
Väkisin tulee kyseinen kauppareissu mieleen kun kattoo takapään korkeutta!
Vääntöjäykkyystarve on kyllä huomioitu suunnittelussa. Runko on 60 x 40 putkea, joten vääntöjäykkyys on paljon enemmän kuin maastopyörässä, jonka satula on kyllä tuota korkeammalla. Korkeus on, jotta ei tarvita niin paljon pituutta ja painoa. Jos ei onnistu, tehdään sitten matalampi, muttei manata etukäteen liian löysäksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Öh. Trike? Onks vielä tadpole? Käytäppä kaverii saunassa niin helpottaa.