PW kirjoitti:
Kahta kokoa on saatavilla jos ymmärsin oikein P1 87cm pitkä ja P3 98cm pitkä. Pistäkääs strategiset mittanne, eli tarvitsemanne penkin koko tähän näkyville, ni pääsee tekemään.
Ristillisesti jaettuna riittäs kaikille jotain, jotka on inahtanu![]()
Viljami 2 Jooseha 1 Terppa 2 Pastori 2 PW 1 Reippailija 1 Härski 1
Kävin mittaamassa pihalla edellisestä puolanpenkistä referenssimitan. Nämä Aleksein mitat ovat penkin pintaa pitkin mitattuja mittoja ja tuo suurin koko on kolme senttiä suurempi kuin puolan pojan suurin. Jos olisin tiennyt, olisin kokeeksi yhden ottanut. Ei taida olla kenellekään tulossa suurinta mallia, jotta pääsisin sovittaamaan. Minun selkäni kun on tuon suurimman puolan penkinkin mielestä liian pitkä. Ei taida olla, joten en kai saa tätä tietoa vielä tässä tilauksessa.
Paha mitata tuota penkin suoran osan mittaa, joka on se tärkein mitta sen suhteen, mahtuuko myös hengittämään, vai onko kenties klappia hartiatukeen. Minä olen nyt kymmenisen vuotta ajanut nojapyörällä hengittämättä. Uusi puolan penkki vähän helpotti ja sain ilmaa hiukan toiseen keuhkoon, mutta ensimmäisen polven puolen penkillä piti ajaa hengittämättä.
Noihin penkkeihin ja penkkiken kuviin pitäisi merkitä lapaluun paikat, tai mittakuvaan vähintään taitosten keskilinjat, niin jotenkin pystyisi noita todellisia istujan kokoja arvioimaan. Sivukuva penkin taitoksista olisi kai mahdollista saada pyytämällä.
Itse jos penkin suunnittelisin, niin hartiamutka olisi selvästi jyrkempi ja ylempänä ja säätö istujan mukaan tehtäisiin istuinosan korkeutta säätämällä. Jotenkin hassuja jäänteitä nämä penkit tuossa mielessä. Istuinosanhan ei tarvitse olla kiinni selkänojassa, kunhan on oikeassa paikassa. Ei haittaisi, vaikka istuinosa olisi erillinen, kunhan hartiatuki olisi tukeva ja kunnolla kiinni selkänojassa. Pastorin Kostossa tällaisen penkkiratkaisun toteuttaminen olisi helppo.
Ymmärrän kyllä, että erillisenä takatukien varassa seisovaa penkkiä ei voi tehdä kahdesta osasta. Siksi kokoja pitää olla useita. Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että penkkien nojakulmat ovat vuosi vuodelta pienentyneet ja samalla pitäisi hartiamutkan jyrketä. Näin ei kuitenkaan ole käynyt; ehkä siitä syystä, että loiva hartiamutka mahdollistaa siedettävästi käyttää myös väärän kokoista penkkiä.
Kovin loivalta näissäkin näyttää hartiamutka ja sijaitsee alhaalla. Ei taida selkäpituus olla puolalaista suurempi.