Sivu 3/3

Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)

Lähetetty: 20 Maalis 2024, 23:35
Kirjoittaja PW

https://youtu.be/0oP9EWnl_4s?si=BcO2WvNDUNbnWtmH
Löytyi ensimmäinen video, joka ilmeisesti pyörän ostaneen henkilön tekemä. Talvikelissäkin näyttää kulkevan.
Paljonkohan näitä on jo myyty?


Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)

Lähetetty: 21 Maalis 2024, 20:06
Kirjoittaja trike76
PW kirjoitti: 20 Maalis 2024, 23:35

https://youtu.be/0oP9EWnl_4s?si=BcO2WvNDUNbnWtmH
Löytyi ensimmäinen video, joka ilmeisesti pyörän ostaneen henkilön tekemä. Talvikelissäkin näyttää kulkevan.
Paljonkohan näitä on jo myyty?

Saksan foorumilla oli että ensimmäisessä kuljetuksessa niitä tuli Saksaan 28 kpl.
Niitä jotka ovat etukäteen ilmoittaneet kiinnostuksensa on kuulemma pelkästään Saksassa 4700 kpl.


Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)

Lähetetty: 15 Kesä 2025, 21:38
Kirjoittaja PW

https://youtu.be/bJcuvWNCzfA?si=lKZdoiypoE5ZAIUL
Tämän videon mukaan podbike on menny konkkaan :?
Honza Galla kertoo videolla oman näkemyksensä mikä suunnittelussa ja tuotannossa meni vikaan.


Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)

Lähetetty: 15 Kesä 2025, 22:08
Kirjoittaja ajarmala
PW kirjoitti: 15 Kesä 2025, 21:38

Honza Galla kertoo videolla oman näkemyksensä mikä suunnittelussa ja tuotannossa meni vikaan.

No mikä?


Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)

Lähetetty: 15 Kesä 2025, 22:30
Kirjoittaja PW
ajarmala kirjoitti: 15 Kesä 2025, 22:08
PW kirjoitti: 15 Kesä 2025, 21:38

Honza Galla kertoo videolla oman näkemyksensä mikä suunnittelussa ja tuotannossa meni vikaan.

No mikä?

Tässä vapaa suomennos (eli mitä i:n enkulla ymmärsin)

  1. Liikaa kalliita erikoisosia
  2. Startupyritys - rahaa poltettiin paljon ja isosti
  3. Suunnittelu - kupu ja ketjutonveto koettiin ongelmallisiksi. Kuvun alla kasvihuoneilmiö
  4. Norja on kallis maa
  5. Koskaan eivät saaneet kunnolla tuotantoa käyntiin.
    Tilauksia oli kai 3500kpl. Mainittiin myös, ett usan markkinoille ei päässeet, johtuko nelipyöräisyydestä vai jostain muista ominaisuuksista?

Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)

Lähetetty: 15 Kesä 2025, 22:42
Kirjoittaja janx

Peilissä se vika yleensä on ja niin myös tässä.
US:n lainsäädäntö ei salli tuollaisella ajamista liikenteessä.


Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)

Lähetetty: 15 Kesä 2025, 23:54
Kirjoittaja janx
janx kirjoitti: 15 Kesä 2025, 22:42

Peilissä se vika yleensä on ja niin myös tässä.
US:n lainsäädäntö ei salli tuollaisella ajamista liikenteessä.

USA:ssa kolmi- ja nelipyöräisten sähköpyörien (trike ja quad) ajamiseen liittyvä lainsäädäntö on monimutkainen ja vaihtelee sekä liittovaltion että osavaltiotasolla. Alla on tiivistelmä keskeisistä säännöistä ja huomioista:

Liittovaltion taso

Yhdysvaltain liittovaltion laki määrittelee sähköavusteisen polkupyörän (electric bicycle) seuraavasti:

  • Ajoneuvossa on kaksi tai kolme pyörää.
  • Sähkömoottorin teho on enintään 750 wattia (noin 1 hevosvoima).
  • Moottorin avustuksella ajoneuvon enimmäisnopeus on 20 mph (32 km/h) vain moottorikäytöllä, tai 28 mph (45 km/h) poljinavustuksella (Class 3).

Tämä määritelmä löytyy ns. Consumer Product Safety Act (CPSC) -laista, joka koskee sähköpyörien myyntiä ja valmistusta, mutta ei suoraan niiden käyttöä tiellä.

Nelikulkuiset sähköajoneuvot (quad) eivät yleensä kuulu sähköpyörien määritelmään, vaan ne saatetaan luokitella muiksi ajoneuvoiksi (esim. mopo, ATV, LSV), jolloin niihin sovelletaan tiukempia sääntöjä, kuten rekisteröinti- ja vakuutusvaatimuksia.

Osavaltiokohtainen sääntely

Sähköpyörien ja erityisesti kolmi- ja nelipyöräisten sähköajoneuvojen käyttöä koskevat säännöt vaihtelevat huomattavasti osavaltioittain. Tärkeimmät erot koskevat seuraavia asioita:

  • Ajoneuvoluokitus: Useimmissa osavaltioissa kolmipyöräinen sähköpyörä rinnastetaan tavanomaiseen sähköpyörään, jos se täyttää yllä mainitut teho- ja nopeusrajat.
  • Nelikulkuiset sähköpyörät luokitellaan usein muiksi ajoneuvoiksi, kuten "low-speed vehicle" (LSV) tai "neighborhood electric vehicle" (NEV), jolloin niihin sovelletaan rekisteröinti-, vakuutus- ja ajokorttivaatimuksia.
  • Ajokortti: Useimmissa osavaltioissa sähköpyörän kuljettamiseen ei vaadita ajokorttia, mutta LSV/NEV-ajoneuvojen kuljettamiseen vaaditaan usein vähintään tavallinen ajokortti.
  • Vakuutus ja rekisteröinti: Tavanomaiset sähköpyörät eivät yleensä vaadi rekisteröintiä tai vakuutusta, mutta LSV/NEV-ajoneuvot vaativat.
  • Ikäraja: Useimmissa osavaltioissa sähköpyörän kuljettajan on oltava vähintään 16-vuotias, mutta tämä vaihtelee.

Erityishuomiot

  • Pyöräteiden ja ajoratojen käyttö: Sähköpyörillä (myös kolmipyöräisillä) saa useimmiten ajaa pyöräteillä, mutta LSV/NEV-ajoneuvoilla tämä on kielletty ja niiden paikka on ajoradalla.
  • Kypäräpakko: Monissa osavaltioissa alle 18-vuotiailta vaaditaan kypärän käyttö sähköpyörällä ajettaessa.

Yhteenveto

  • Kolmipyöräinen sähköpyörä: Useimmissa osavaltioissa rinnastetaan sähköpyörään, jos teho ja nopeus pysyvät rajoissa. Ei vaadi rekisteröintiä, vakuutusta tai ajokorttia.
  • Nelikulkuinen sähköpyörä: Usein luokitellaan muuksi ajoneuvoksi (LSV/NEV), jolloin vaaditaan rekisteröinti, vakuutus ja ajokortti.
  • Lainsäädäntö vaihtelee: On tärkeää tarkistaa paikalliset säännöt oman osavaltion DMV:stä (Department of Motor Vehicles).

Jos tarvitset tarkempia tietoja tietyn osavaltion lainsäädännöstä, kerro osavaltio, niin voin tarkentaa ohjeistusta.

[1] https://www.lvk.fi/liikennevakuutuskesk ... akuutusta/
[2] https://www.liikenneturva.fi/liikentees ... ajoneuvot/
[3] https://www.vapaus.io/tyosuhdepyora-tutkimus
[4] https://sahkopyorakeskus.fi/sahkopyoran ... i-voimaan/
[5] https://www.motouutiset.fi/fi/moottorip ... ksessa.htm
[6] https://yle.fi/a/3-10932836
[7] https://sahkopyorakeskus.fi/tyosuhdepyo ... a-ajoissa/
[8] https://yle.fi/a/3-8232574
[9] https://www.hotebike.com/fi/four-wheele ... ike-cityq/
[10] https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava ... sahkopyora
[11] https://core.ac.uk/download/pdf/33732559.pdf
[12] https://www.evobike.fi/e-journeys/sahkopyora-laki-
[13] https://www.riksdagen.fi/pdf/PTK+134/2018+vp?lang=fi
[14] http://www.lehtiluukku.fi/readpreview?pub=7357
[15] https://www.electrobike.fi/tietoa-sahkopyorista
[16] https://www.lehtiluukku.fi/readpreview?pub=188467


Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)

Lähetetty: 16 Kesä 2025, 09:59
Kirjoittaja jori

Podbikestä minulla ei ole mitään muuta sanottavaa kuin: Tällaista se on kaikkien alojen pioneereilla. Kaikki vastustaa. Lainsäädäntö epäsopiva, asiakkaat epäluuloisia ja kilpailijat ilkeitä. :( Harva nousee suosioon ja vielä harvempi taloudelliseen menestykseen.

Sellainen maailma on ja oikeastaan hyvä niin. Evoluutio karsii siten epätoivoiset yritykset jo alkuvaiheessa, ennen kuin ovat aiheuttaneet kovin suurta tuhoa ympäristölle tai taloudelle. EN tarkoita, että tässä olisi ollut tuotteena jotain vikaa. Se ei vain ehtinyt kypsäksi asti ja kenties paikka missä iti oli epäsopiva kasvulle ja leviämiselle.

Lainsäädännöstä jatkan omaa paasaustani: Ajoneuvojen määritelmät mahdollisimman yleispäteviksi ja vain tarpeelliset määräykset liikennesääntöihin. Mitä hemmetin väliä tuossa on sillä, montako pyörää jossain kevytajoneuvossa on yhtään minkään kannalta. Kaikki tarpeettomat määritelmät pois. Tällaista se on, kun lainsäädäntö annetaan poliitikoille. :evil:


Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)

Lähetetty: 16 Kesä 2025, 16:30
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti: 16 Kesä 2025, 09:59

Lainsäädännöstä jatkan omaa paasaustani: Ajoneuvojen määritelmät mahdollisimman yleispäteviksi ja vain tarpeelliset määräykset liikennesääntöihin. Mitä hemmetin väliä tuossa on sillä, montako pyörää jossain kevytajoneuvossa on yhtään minkään kannalta. Kaikki tarpeettomat määritelmät pois. Tällaista se on, kun lainsäädäntö annetaan poliitikoille. :evil:

No leikitäänpä lainsäätäjää. Miten jori määrittelet polkupyörän?


Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)

Lähetetty: 16 Kesä 2025, 22:11
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: 16 Kesä 2025, 16:30
jori kirjoitti: 16 Kesä 2025, 09:59

Lainsäädännöstä jatkan omaa paasaustani: Ajoneuvojen määritelmät mahdollisimman yleispäteviksi ja vain tarpeelliset määräykset liikennesääntöihin. Mitä hemmetin väliä tuossa on sillä, montako pyörää jossain kevytajoneuvossa on yhtään minkään kannalta. Kaikki tarpeettomat määritelmät pois. Tällaista se on, kun lainsäädäntö annetaan poliitikoille. :evil:

No leikitäänpä lainsäätäjää. Miten jori määrittelet polkupyörän?

Miksi se pitäisi määritellä?
Tässä on ideana, että ajoneuvoja ei määritellä, koska se ei milloinkaan kunnolla onnistu, vaan määritellään ajoväylillä noudatettavat säännöt. Tästä on pidempi selostus täällä: https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.p ... 882#p89882


Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)

Lähetetty: 17 Kesä 2025, 00:15
Kirjoittaja janx
jori kirjoitti: 16 Kesä 2025, 22:11

Miksi se pitäisi määritellä?
Tässä on ideana, että ajoneuvoja ei määritellä, koska se ei milloinkaan kunnolla onnistu, vaan määritellään ajoväylillä noudatettavat säännöt. Tästä on pidempi selostus täällä: https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.p ... 882#p89882

Riippuu keneltä kysyt. Oletan, että tässä on syynä, että saadaan pidettyä ne ihmiset jatkossakin tuottavammissa nelipyörissä. Samasta syystä Kaliforniassa on jarrutettu vuosia CalTrainin jatkamista itään.