Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)
https://youtu.be/0oP9EWnl_4s?si=BcO2WvNDUNbnWtmH
Löytyi ensimmäinen video, joka ilmeisesti pyörän ostaneen henkilön tekemä. Talvikelissäkin näyttää kulkevan.
Paljonkohan näitä on jo myyty?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
https://youtu.be/0oP9EWnl_4s?si=BcO2WvNDUNbnWtmH
Löytyi ensimmäinen video, joka ilmeisesti pyörän ostaneen henkilön tekemä. Talvikelissäkin näyttää kulkevan.
Paljonkohan näitä on jo myyty?
PW kirjoitti: ↑20 Maalis 2024, 23:35https://youtu.be/0oP9EWnl_4s?si=BcO2WvNDUNbnWtmH
Löytyi ensimmäinen video, joka ilmeisesti pyörän ostaneen henkilön tekemä. Talvikelissäkin näyttää kulkevan.
Paljonkohan näitä on jo myyty?
Saksan foorumilla oli että ensimmäisessä kuljetuksessa niitä tuli Saksaan 28 kpl.
Niitä jotka ovat etukäteen ilmoittaneet kiinnostuksensa on kuulemma pelkästään Saksassa 4700 kpl.
https://youtu.be/bJcuvWNCzfA?si=lKZdoiypoE5ZAIUL
Tämän videon mukaan podbike on menny konkkaan
Honza Galla kertoo videolla oman näkemyksensä mikä suunnittelussa ja tuotannossa meni vikaan.
Tässä vapaa suomennos (eli mitä i:n enkulla ymmärsin)
Peilissä se vika yleensä on ja niin myös tässä.
US:n lainsäädäntö ei salli tuollaisella ajamista liikenteessä.
USA:ssa kolmi- ja nelipyöräisten sähköpyörien (trike ja quad) ajamiseen liittyvä lainsäädäntö on monimutkainen ja vaihtelee sekä liittovaltion että osavaltiotasolla. Alla on tiivistelmä keskeisistä säännöistä ja huomioista:
Yhdysvaltain liittovaltion laki määrittelee sähköavusteisen polkupyörän (electric bicycle) seuraavasti:
Tämä määritelmä löytyy ns. Consumer Product Safety Act (CPSC) -laista, joka koskee sähköpyörien myyntiä ja valmistusta, mutta ei suoraan niiden käyttöä tiellä.
Nelikulkuiset sähköajoneuvot (quad) eivät yleensä kuulu sähköpyörien määritelmään, vaan ne saatetaan luokitella muiksi ajoneuvoiksi (esim. mopo, ATV, LSV), jolloin niihin sovelletaan tiukempia sääntöjä, kuten rekisteröinti- ja vakuutusvaatimuksia.
Sähköpyörien ja erityisesti kolmi- ja nelipyöräisten sähköajoneuvojen käyttöä koskevat säännöt vaihtelevat huomattavasti osavaltioittain. Tärkeimmät erot koskevat seuraavia asioita:
Jos tarvitset tarkempia tietoja tietyn osavaltion lainsäädännöstä, kerro osavaltio, niin voin tarkentaa ohjeistusta.
[1] https://www.lvk.fi/liikennevakuutuskesk ... akuutusta/
[2] https://www.liikenneturva.fi/liikentees ... ajoneuvot/
[3] https://www.vapaus.io/tyosuhdepyora-tutkimus
[4] https://sahkopyorakeskus.fi/sahkopyoran ... i-voimaan/
[5] https://www.motouutiset.fi/fi/moottorip ... ksessa.htm
[6] https://yle.fi/a/3-10932836
[7] https://sahkopyorakeskus.fi/tyosuhdepyo ... a-ajoissa/
[8] https://yle.fi/a/3-8232574
[9] https://www.hotebike.com/fi/four-wheele ... ike-cityq/
[10] https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava ... sahkopyora
[11] https://core.ac.uk/download/pdf/33732559.pdf
[12] https://www.evobike.fi/e-journeys/sahkopyora-laki-
[13] https://www.riksdagen.fi/pdf/PTK+134/2018+vp?lang=fi
[14] http://www.lehtiluukku.fi/readpreview?pub=7357
[15] https://www.electrobike.fi/tietoa-sahkopyorista
[16] https://www.lehtiluukku.fi/readpreview?pub=188467
Podbikestä minulla ei ole mitään muuta sanottavaa kuin: Tällaista se on kaikkien alojen pioneereilla. Kaikki vastustaa. Lainsäädäntö epäsopiva, asiakkaat epäluuloisia ja kilpailijat ilkeitä. Harva nousee suosioon ja vielä harvempi taloudelliseen menestykseen.
Sellainen maailma on ja oikeastaan hyvä niin. Evoluutio karsii siten epätoivoiset yritykset jo alkuvaiheessa, ennen kuin ovat aiheuttaneet kovin suurta tuhoa ympäristölle tai taloudelle. EN tarkoita, että tässä olisi ollut tuotteena jotain vikaa. Se ei vain ehtinyt kypsäksi asti ja kenties paikka missä iti oli epäsopiva kasvulle ja leviämiselle.
Lainsäädännöstä jatkan omaa paasaustani: Ajoneuvojen määritelmät mahdollisimman yleispäteviksi ja vain tarpeelliset määräykset liikennesääntöihin. Mitä hemmetin väliä tuossa on sillä, montako pyörää jossain kevytajoneuvossa on yhtään minkään kannalta. Kaikki tarpeettomat määritelmät pois. Tällaista se on, kun lainsäädäntö annetaan poliitikoille.
jori kirjoitti: ↑16 Kesä 2025, 09:59Lainsäädännöstä jatkan omaa paasaustani: Ajoneuvojen määritelmät mahdollisimman yleispäteviksi ja vain tarpeelliset määräykset liikennesääntöihin. Mitä hemmetin väliä tuossa on sillä, montako pyörää jossain kevytajoneuvossa on yhtään minkään kannalta. Kaikki tarpeettomat määritelmät pois. Tällaista se on, kun lainsäädäntö annetaan poliitikoille.
No leikitäänpä lainsäätäjää. Miten jori määrittelet polkupyörän?
Vilijami kirjoitti: ↑16 Kesä 2025, 16:30jori kirjoitti: ↑16 Kesä 2025, 09:59Lainsäädännöstä jatkan omaa paasaustani: Ajoneuvojen määritelmät mahdollisimman yleispäteviksi ja vain tarpeelliset määräykset liikennesääntöihin. Mitä hemmetin väliä tuossa on sillä, montako pyörää jossain kevytajoneuvossa on yhtään minkään kannalta. Kaikki tarpeettomat määritelmät pois. Tällaista se on, kun lainsäädäntö annetaan poliitikoille.
No leikitäänpä lainsäätäjää. Miten jori määrittelet polkupyörän?
Miksi se pitäisi määritellä?
Tässä on ideana, että ajoneuvoja ei määritellä, koska se ei milloinkaan kunnolla onnistu, vaan määritellään ajoväylillä noudatettavat säännöt. Tästä on pidempi selostus täällä: https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.p ... 882#p89882
jori kirjoitti: ↑16 Kesä 2025, 22:11Miksi se pitäisi määritellä?
Tässä on ideana, että ajoneuvoja ei määritellä, koska se ei milloinkaan kunnolla onnistu, vaan määritellään ajoväylillä noudatettavat säännöt. Tästä on pidempi selostus täällä: https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.p ... 882#p89882
Riippuu keneltä kysyt. Oletan, että tässä on syynä, että saadaan pidettyä ne ihmiset jatkossakin tuottavammissa nelipyörissä. Samasta syystä Kaliforniassa on jarrutettu vuosia CalTrainin jatkamista itään.
janx kirjoitti: ↑17 Kesä 2025, 00:15jori kirjoitti: ↑16 Kesä 2025, 22:11Miksi se pitäisi määritellä?
Tässä on ideana, että ajoneuvoja ei määritellä, koska se ei milloinkaan kunnolla onnistu, vaan määritellään ajoväylillä noudatettavat säännöt. Tästä on pidempi selostus täällä: https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.p ... 882#p89882Riippuu keneltä kysyt. Oletan, että tässä on syynä, että saadaan pidettyä ne ihmiset jatkossakin tuottavammissa nelipyörissä. Samasta syystä Kaliforniassa on jarrutettu vuosia CalTrainin jatkamista itään.
En ymmärrä, miten tämä vastaus liittyy ajoneuvojen määrittelemiseen. Tai no, jos juna katsotaan ajoneuvoksi, niin sitten jotenkin.
Muuten olen sitä mieltä, että jos halutaan luoda hyvää liikenneinfraa, pitää juna määritellä ajoneuvon sijaan kuljettimeksi, tai siis jättää juna määrittelemättä ja määritellä kuljettimeksi se ratajärjestelmä. Kaikki nimitykset ja määritelmät kantavat mukanaan historiaa ja konnotaatioita, jotka ideamaailman tasolla rajoittavat näiden hahmottamisavaruutta ja siten kehittymistä ja muuttumista fyysisessä maailmassa. Laitan esimerkin.
Traktori on määritelmä, joka kantaa mukanaan vetojuhdan, hevosen tai härän ideaa. Sana traktori tulee latinan sanasta tractus, vetäjä, joka tulee verbistä trahere, joka tarkoittaa vetää. Tämä historiallinen nimitys kantaa mukanaan vetävään eläimeen liittyvää ideaa ja mielikuvaa, joka on johtanut siihen, että maataloustraktorit ovat tänäkin päivänä enimmäkseen työkoneiden edessä, vaikka koneellinen operaatio pellolla voisi usein olla helpompi valvoa ajettavan koneen etupuolella, tai sivulla. Näin traktori nimityksen kantama tahaton määritelmä haittaa maatalouskoneiden kehitystä vielä nykyäänkin ohjaamalla suunnittelijan mielikuvitusta hevosen ideamaailmaan. (Platonin ideaoppi)
Siksi, ettei 8-vuotias aja pyörätiellä täysperävaunurekalla = polkupyörä, koska siinä on polkimet ja pyöriä.
Ymmärrät kyllä fiksuna kaverina pointin, vaikka hyvään pyrkivä ideologiasi hieman hämärtää reaalimaailman kuvaa.
Väylille voisi määritellä ajoneuvojen maksimittoja, esim. leveys, korkeus ja/tai pituus joilla tuo Viljamin esittämä ei olisi laillista ihan ilman että määrittää ajoneuvoa muuten, mutta olen itse sillä kannalla että ajoneuvoja on hyvä lokeroida jollain tapaa. Ja kun laitetaan rajoitteita jollain tapaa niin aina pystytään joku rajatapauksia oystytään vääntämään jotka ei taivu sääntöihin.
Ei mitenkään. Määritellään nelipyöräinen sähköpyörä "laittomaksi", niin pysyvät ihmiset muissa nelipyöräisissä (enemmän polttoainetta ja sähköä käyttävissä henkilöautoissa = tuottavammissa) mokomat. Sama tämä junainfran kehittämisen vastustaminen. Eikös tuo US:n lainsäädäntö siitä kerro?
# Miksi Kalifornian poliitikot haluavat suosia yksityisautoilua
Kalifornian poliitikkojen suhtautuminen yksityisautoiluun on monisyinen ilmiö, joka liittyy taloudellisiin, kulttuurisiin ja poliittisiin tekijöihin. Vaikka osavaltiossa on viime vuosina pyritty edistämään sähköautoilua ja joukkoliikennettä, yksityisautoilun suosiminen näkyy yhä monella tasolla.
1. Taloudelliset syyt
- Autoteollisuuden merkitys: Kalifornian autoteollisuus ja siihen liittyvät alat tuottavat osavaltiolle merkittäviä tuloja ja työpaikkoja. Autokauppa, huolto, varaosat ja logistiikka muodostavat suuren osan osavaltion taloudesta. Esimerkiksi kansainvälisten automerkkien toiminta tuotti Kaliforniassa vuonna 2023 yli 24,5 miljardia dollaria osavaltion bruttokansantuotteeseen ja yli 168 000 työpaikkaa[1].
- Verotulot: Autoiluun liittyvät verot, kuten rekisteröinti- ja polttoaineverot, tuovat miljardeja dollareita valtion kassaan vuosittain[1].
2. Kulttuurilliset ja historialliset tekijät
- Autoilukulttuurin juurtuminen: Kaliforniaa on pidetty maailman ensimmäisenä “auto-sivilisaationa”, jossa auto on ollut keskeinen osa elämäntapaa jo yli sadan vuoden ajan. Osavaltion laajat etäisyydet, hajautunut kaupunkirakenne ja historialliset panostukset tieverkkoon ovat tehneet autosta lähes välttämättömän liikkumisvälineen[2].
- Identiteetti ja vapaus: Autoilua pidetään Kaliforniassa yksilöllisyyden, vapauden ja liikkumisen symbolina. Tämä näkyy myös vahvana autoharrastuskulttuurina, kuten klassikkoautojen ja lowriderien suosiossa[3][4].
3. Poliittinen paine ja lobbaus
- Teollisuuden vaikutus: Autoteollisuuden, öljy- ja kaasuyhtiöiden sekä autoharrastajien lobbaus on voimakasta. Esimerkiksi yritykset käyttivät yli 10 miljoonaa dollaria lobbaukseen, kun Kalifornia yritti kieltää uusien bensiinikäyttöisten autojen myynnin vuoteen 2035 mennessä. Monet poliitikot, myös demokraatit, vastustivat kieltoa vedoten työpaikkoihin, kuluttajahintoihin ja teollisuuden etuihin[5][6].
- Kuluttajien huolet: Monet poliitikot pelkäävät, että sähköautojen korkea hinta ja infrastruktuurin puutteet koetaan äänestäjien keskuudessa epäoikeudenmukaisina, erityisesti pienituloisille ja haja-asutusalueilla asuville[5][6].
4. Joukkoliikenteen haasteet
- Alirahoitus: Kalifornian julkinen liikenne on kroonisesti alirahoitettu verrattuna muihin suuriin osavaltioihin. Tämä on johtanut siihen, että monilla alueilla joukkoliikenne ei ole realistinen vaihtoehto arjen liikkumiseen, mikä ylläpitää yksityisautoilun asemaa[7].
- Käytännöllisyys: Hajautunut kaupunkirakenne ja pitkät välimatkat tekevät yksityisautosta monelle käytännöllisimmän vaihtoehdon, mikä vaikuttaa myös poliittisiin päätöksiin[2][7].
Yhteenveto
Kalifornian poliitikkojen taipumus suosia yksityisautoilua selittyy ennen kaikkea taloudellisilla intresseillä, vahvalla autokulttuurilla, teollisuuden lobbauksella sekä joukkoliikenteen rakenteellisilla ongelmilla. Vaikka osavaltiossa on kunnianhimoisia ilmastotavoitteita, käytännön politiikassa yksityisautoilulla on edelleen vahva asema[5][6][1].
[1] https://autosdriveamerica.org/wp-conten ... A_2024.pdf
[2] https://capitolmuseum.ca.gov/exhibits/t ... alifornia/
[3] https://www.keranews.org/2024-03-18/the ... onal-reach
[4] https://en.wikipedia.org/wiki/Lowrider
[5] https://www.dailyclimate.org/house-demo ... 17579.html
[6] https://www.nytimes.com/2025/05/22/clim ... ornia.html
[7] https://www.seamlessbayarea.org/blog/20 ... sformation
[8] https://jmkorhonen.fi/tag/yhteiskunta/
[9] https://yle.fi/a/3-11146955
[10] https://www.bbc.com/news/articles/cvgq4wxd583o
[11] https://www.utupub.fi/bitstream/handle/ ... sAllowed=y
[12] https://capitolweekly.net/classic-car-c ... lenos-law/
[13] https://caltransit.org/Advocacy/How-We- ... ia-Transit
[14] https://automotivehistory.org/cash-for- ... al-debate/
[15] https://www.reddit.com/r/California_Pol ... uld/?tl=fi
[16] https://www.reddit.com/r/CCW/comments/v ... ers/?tl=fi
[17] https://www.doria.fi/bitstream/10024/16 ... 44_opt.pdf
[18] https://www.california.com/the-history- ... alifornia/
[19] https://capitolmuseum.ca.gov/exhibits/t ... e/autopia/
[20] https://www.smithsonianmag.com/travel/v ... 180977652/