Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)
https://youtu.be/0oP9EWnl_4s?si=BcO2WvNDUNbnWtmH
Löytyi ensimmäinen video, joka ilmeisesti pyörän ostaneen henkilön tekemä. Talvikelissäkin näyttää kulkevan.
Paljonkohan näitä on jo myyty?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
https://youtu.be/0oP9EWnl_4s?si=BcO2WvNDUNbnWtmH
Löytyi ensimmäinen video, joka ilmeisesti pyörän ostaneen henkilön tekemä. Talvikelissäkin näyttää kulkevan.
Paljonkohan näitä on jo myyty?
PW kirjoitti: ↑20 Maalis 2024, 23:35https://youtu.be/0oP9EWnl_4s?si=BcO2WvNDUNbnWtmH
Löytyi ensimmäinen video, joka ilmeisesti pyörän ostaneen henkilön tekemä. Talvikelissäkin näyttää kulkevan.
Paljonkohan näitä on jo myyty?
Saksan foorumilla oli että ensimmäisessä kuljetuksessa niitä tuli Saksaan 28 kpl.
Niitä jotka ovat etukäteen ilmoittaneet kiinnostuksensa on kuulemma pelkästään Saksassa 4700 kpl.
https://youtu.be/bJcuvWNCzfA?si=lKZdoiypoE5ZAIUL
Tämän videon mukaan podbike on menny konkkaan
Honza Galla kertoo videolla oman näkemyksensä mikä suunnittelussa ja tuotannossa meni vikaan.
Tässä vapaa suomennos (eli mitä i:n enkulla ymmärsin)
Peilissä se vika yleensä on ja niin myös tässä.
US:n lainsäädäntö ei salli tuollaisella ajamista liikenteessä.
USA:ssa kolmi- ja nelipyöräisten sähköpyörien (trike ja quad) ajamiseen liittyvä lainsäädäntö on monimutkainen ja vaihtelee sekä liittovaltion että osavaltiotasolla. Alla on tiivistelmä keskeisistä säännöistä ja huomioista:
Yhdysvaltain liittovaltion laki määrittelee sähköavusteisen polkupyörän (electric bicycle) seuraavasti:
Tämä määritelmä löytyy ns. Consumer Product Safety Act (CPSC) -laista, joka koskee sähköpyörien myyntiä ja valmistusta, mutta ei suoraan niiden käyttöä tiellä.
Nelikulkuiset sähköajoneuvot (quad) eivät yleensä kuulu sähköpyörien määritelmään, vaan ne saatetaan luokitella muiksi ajoneuvoiksi (esim. mopo, ATV, LSV), jolloin niihin sovelletaan tiukempia sääntöjä, kuten rekisteröinti- ja vakuutusvaatimuksia.
Sähköpyörien ja erityisesti kolmi- ja nelipyöräisten sähköajoneuvojen käyttöä koskevat säännöt vaihtelevat huomattavasti osavaltioittain. Tärkeimmät erot koskevat seuraavia asioita:
Jos tarvitset tarkempia tietoja tietyn osavaltion lainsäädännöstä, kerro osavaltio, niin voin tarkentaa ohjeistusta.
[1] https://www.lvk.fi/liikennevakuutuskesk ... akuutusta/
[2] https://www.liikenneturva.fi/liikentees ... ajoneuvot/
[3] https://www.vapaus.io/tyosuhdepyora-tutkimus
[4] https://sahkopyorakeskus.fi/sahkopyoran ... i-voimaan/
[5] https://www.motouutiset.fi/fi/moottorip ... ksessa.htm
[6] https://yle.fi/a/3-10932836
[7] https://sahkopyorakeskus.fi/tyosuhdepyo ... a-ajoissa/
[8] https://yle.fi/a/3-8232574
[9] https://www.hotebike.com/fi/four-wheele ... ike-cityq/
[10] https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava ... sahkopyora
[11] https://core.ac.uk/download/pdf/33732559.pdf
[12] https://www.evobike.fi/e-journeys/sahkopyora-laki-
[13] https://www.riksdagen.fi/pdf/PTK+134/2018+vp?lang=fi
[14] http://www.lehtiluukku.fi/readpreview?pub=7357
[15] https://www.electrobike.fi/tietoa-sahkopyorista
[16] https://www.lehtiluukku.fi/readpreview?pub=188467
Podbikestä minulla ei ole mitään muuta sanottavaa kuin: Tällaista se on kaikkien alojen pioneereilla. Kaikki vastustaa. Lainsäädäntö epäsopiva, asiakkaat epäluuloisia ja kilpailijat ilkeitä. Harva nousee suosioon ja vielä harvempi taloudelliseen menestykseen.
Sellainen maailma on ja oikeastaan hyvä niin. Evoluutio karsii siten epätoivoiset yritykset jo alkuvaiheessa, ennen kuin ovat aiheuttaneet kovin suurta tuhoa ympäristölle tai taloudelle. EN tarkoita, että tässä olisi ollut tuotteena jotain vikaa. Se ei vain ehtinyt kypsäksi asti ja kenties paikka missä iti oli epäsopiva kasvulle ja leviämiselle.
Lainsäädännöstä jatkan omaa paasaustani: Ajoneuvojen määritelmät mahdollisimman yleispäteviksi ja vain tarpeelliset määräykset liikennesääntöihin. Mitä hemmetin väliä tuossa on sillä, montako pyörää jossain kevytajoneuvossa on yhtään minkään kannalta. Kaikki tarpeettomat määritelmät pois. Tällaista se on, kun lainsäädäntö annetaan poliitikoille.
jori kirjoitti: ↑16 Kesä 2025, 09:59Lainsäädännöstä jatkan omaa paasaustani: Ajoneuvojen määritelmät mahdollisimman yleispäteviksi ja vain tarpeelliset määräykset liikennesääntöihin. Mitä hemmetin väliä tuossa on sillä, montako pyörää jossain kevytajoneuvossa on yhtään minkään kannalta. Kaikki tarpeettomat määritelmät pois. Tällaista se on, kun lainsäädäntö annetaan poliitikoille.
No leikitäänpä lainsäätäjää. Miten jori määrittelet polkupyörän?
Vilijami kirjoitti: ↑16 Kesä 2025, 16:30jori kirjoitti: ↑16 Kesä 2025, 09:59Lainsäädännöstä jatkan omaa paasaustani: Ajoneuvojen määritelmät mahdollisimman yleispäteviksi ja vain tarpeelliset määräykset liikennesääntöihin. Mitä hemmetin väliä tuossa on sillä, montako pyörää jossain kevytajoneuvossa on yhtään minkään kannalta. Kaikki tarpeettomat määritelmät pois. Tällaista se on, kun lainsäädäntö annetaan poliitikoille.
No leikitäänpä lainsäätäjää. Miten jori määrittelet polkupyörän?
Miksi se pitäisi määritellä?
Tässä on ideana, että ajoneuvoja ei määritellä, koska se ei milloinkaan kunnolla onnistu, vaan määritellään ajoväylillä noudatettavat säännöt. Tästä on pidempi selostus täällä: https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.p ... 882#p89882
jori kirjoitti: ↑16 Kesä 2025, 22:11Miksi se pitäisi määritellä?
Tässä on ideana, että ajoneuvoja ei määritellä, koska se ei milloinkaan kunnolla onnistu, vaan määritellään ajoväylillä noudatettavat säännöt. Tästä on pidempi selostus täällä: https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.p ... 882#p89882
Riippuu keneltä kysyt. Oletan, että tässä on syynä, että saadaan pidettyä ne ihmiset jatkossakin tuottavammissa nelipyörissä. Samasta syystä Kaliforniassa on jarrutettu vuosia CalTrainin jatkamista itään.