Sivu 3/11
Re: SH32
Lähetetty: 05 Tammi 2018, 18:05
Kirjoittaja jori

Elf on tuo nimeltään. Täältä voi kurkkia vinkkejä yksityiskohtien muotoiluun. Linkki löytyy ajoun Arcus velomobile sivustolta.
http://www.beatsloop.com/video/t7MVDMxzrl0
SH32 on paljon parempi, kun pyöriä on neljä. Minä olen kuulevinani historian siipien havinaa. Tällaiset kääpiöajoneuvot tulevat lisääntymään nopeiden ja matalien kinnerien sijaan. Nyt ollaan uuden ajan kynnyksellä. 
Re: SH32
Lähetetty: 05 Tammi 2018, 22:56
Kirjoittaja irakas
Jos käyttää SH31:n runkorakennetta, voi korin laittaa vasemmalta sivultaan alas asti avautuvaksi, joten myös liikuntaesteiset voivat hyvin astua sisään ja istua.

- SH32 5.1.2018.2.png (617.96 KiB) Katsottu 7168 kertaa
Re: SH32
Lähetetty: 06 Tammi 2018, 07:21
Kirjoittaja jviirret
Mitenkäs vasemman eturenkaan kiinnitys sitten? Tulee melko monimutkainen etupään rakenne kun pitää huomioida että poikkirunko eikä raidetanko osu jalkoihin. Eli sama tehdä trike, katat vaan sh31:n 
Jukka
Re: SH32
Lähetetty: 06 Tammi 2018, 11:38
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:Mitenkäs vasemman eturenkaan kiinnitys sitten? Tulee melko monimutkainen etupään rakenne kun pitää huomioida että poikkirunko eikä raidetanko osu jalkoihin. Eli sama tehdä trike, katat vaan sh31:n 
Jukka
Taidat olla oikeassa. Parempi palata aikaisempaan malliin. Raidetangon vuoksi täytyy etupyöriä siirtää taaksepäin.

- SH32 5.1.2018.png (478.59 KiB) Katsottu 7077 kertaa
Re: SH32
Lähetetty: 06 Tammi 2018, 12:54
Kirjoittaja jori
Voi niitä etupyöriä siirtää eteenkin päin ja tehdä raidetangon sijoittelu kuten Nuoli-kinnerissä.


- Raidetangon paikka.jpg (79.23 KiB) Katsottu 7046 kertaa
Jalkojen suhteen raidetangon paikka on tuossa. Kannattaa kuitenkin jakaa raidetanko kahteen osaan ja kääntää nuolimuotoon, niin jaloille saa enemmän tilaa, tai vastaavasti ohjausvipua voi pyörän kyljessä lyhentää.
Mittailin kuvasta, että olet piirtänyt 179 mm kammet. Lyhyemmät kammet mahdollistaisivat vieläkin lisää. 
Re: SH32
Lähetetty: 06 Tammi 2018, 19:58
Kirjoittaja Jarcco
Minä ehdotan samaa kuin Jori ja samantapainen runko löytyy Zox Trikestä, josta on juteltukin jo: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &hilit=zox

Tuo on kai havaittu epästabiiliksi koska ovat tehneet 4-pyöräisen version:
http://www.zoxbikes.com/zox-4/
Pidemmällä akselivälillä toimii tyydyttävästi vaikka veto olisi vain toisessa takapyörässä. Zox 4:ssä toimisi -ehkä- "lukkoperä" koska raideväli takana on kapea. Edit: tarkemmin kun katsoo näkyy olevan napamoottori toisessa pyörässä.
Re: SH32
Lähetetty: 11 Tammi 2018, 15:35
Kirjoittaja irakas
Monien pähkäilyjen jälkeen SH32 on nyt tällaisessa muodossa.
Saas nähdä, miten hommat jatkuu, kun alavartalon magneettikuvauksessa havaittiin ohutsuolen ja paksunsuolen yhtymäkohdassa laajentunut imusolmuke, joka pitää leikata kahden viikon sisällä joko tähystysleikkauksella tai avoleikkauksella.
Re: SH32
Lähetetty: 11 Tammi 2018, 16:16
Kirjoittaja irakas
Etupyöriin on tarkoitus tehdä SH29:n mukaiset jousitukset:

- SH29 28.4.2016 4.jpg (366.14 KiB) Katsottu 6826 kertaa
Tuntui toimivan ihan hyvin. Tarttisko ohjausakseliliinjaa kääntää niin, että sen jatke kohtaisi maanpinnan etupyörälinjalla ja vähän edempänä?
Re: SH32
Lähetetty: 11 Tammi 2018, 17:35
Kirjoittaja jviirret
Nivelien keskipisteiden läpi vedetyn suoran pitäisi kohdata maataso suunnilleen samassa kohdassa kuin kumikin

Nivelet myös nii että tulee pikkuisen jättöä, eli sivusta katsottuna nivelien läpi vedetty suora kohtaa maatason hieman renkaan maakosketuspisteen etupuolella:

Jukka
Re: SH32
Lähetetty: 11 Tammi 2018, 19:40
Kirjoittaja irakas
Juu, onhan nuo tuttuja juttuja, ja olenhan tuon toteuttanutkin aiemmissa tadpoleissa. Ajattelin vain, kun toimi ilman noita manoovereitä SH29:ssä. Myös Nuoli-kinnerissä ja Kannuksen kinnereissä ei juuri noita ollut. Tietekin toimisivat paremmin, jos olisi.
Re: SH32
Lähetetty: 11 Tammi 2018, 19:56
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Ajattelin vain, kun toimi ilman noita manoovereitä SH29:ssä. Myös Nuoli-kinnerissä ja Kannuksen kinnereissä ei juuri noita ollut.
Tomii varmasti, eikä kaikissa autoissakaan ole samat olkapoikkeamat ja jätöt. Riippuu ihan siitä minkälaiset ajo-ominaisuudet pyöräänsä haluaa. Etu- ja takapainoisessa säädetään kai vähän eri tavalla, samoin haetaanko kaarrekettryyttä vai suoravakautta.
Jukka
Re: SH32
Lähetetty: 12 Tammi 2018, 12:39
Kirjoittaja PW
Mahtuuko jalat pyörimään raidetangon yläpuolella?
Isokenkäinen (49) epäilijä 
Re: SH32
Lähetetty: 12 Tammi 2018, 13:37
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:Mahtuuko jalat pyörimään raidetangon yläpuolella?
Isokenkäinen (49) epäilijä 
Joo, saattaapa isokenkäisellä kantapäät ottaa raidetankoon kiinni. Täytynee kampiakselia nostaa ylös tai raidetankoa alas tai sekä että.
Re: SH32
Lähetetty: 12 Tammi 2018, 14:07
Kirjoittaja jviirret
Tuosta muotoilusta, on kyllä tosi hieno sivuprofiili, mutta jos kulmat on koko ajoneuvossa noin terävät niin lopputuloksesta tulee aika karu:

http://www.atomiczombie.com/Tutorial%20 ... %2013.aspx
Tuokin projekti loppui tuohon 
Jukka
Re: SH32
Lähetetty: 12 Tammi 2018, 17:06
Kirjoittaja irakas
Eipä kummakaan. Yllättävän monet hankkeet jäävät kesken. 
Ei SH32:sta tule tasapaksu. Kinneri SH18:n korista tuli olka- ja kyynärpäiden kohdalta liian kapea, joten olen tässä pullistanut kylkiä. 1 tai 1,5 mm:n polykarbonaattilevy on tarkoitus laittaa kattoon ja ikkunoihin, ellen laita sitten kauttaaltaan, ja osan peitän sitten kontaktimuovilla.