Cruzbike QX100 aka Kuukkeli
Re: Cruzbike QX100
Ainakin on halpa ostaa varaosia, yksikään osa ei ole minkään merkkinen - geneeristä kiinalaista kamaa kaikki.
Helppo oli homma, tosin kaikkihan oli valmiiksi paikoillaan, ainoastaan jarruja jouduin hieman avaamaan, jotta sain levyt uppoamaan. Säätöruuvia hieman käänsin.
Pari kierrosta ajoin korttelin ympäri, ei isompia ongelmia. Välillä tosin kun ajatus katkeaa, niin tulee tehtyä jänniä mutkia.
Huomenna mittarit paikoilleen ja lisää reeniä. Samalla tarkistan jälleen, että kaikki mutterit ovat riittävän tiukalla, ennen kuin lähden alamäkiä laskemaan.
Ajoin vesilätäkön yli ja kaikki vesi tulee takarenkaasta suoraan niskaan, pysyypähän puhtaana. Lokarit ovat yksi ykköshankinnoista siis...
Re: Cruzbike QX100
Sieltä se kuoritui - hyvältä näyttää.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
MBB?
Yön yli nukuttua ryhdyin miettimään ensikokemuksia.
Ilman käsiä ajo tuntuu kaukaiselta ja oudolta ajatukselta. Samaan aikaan polkaisun kanssa pitäisi ei-polkevan jalan painaa vastaan toiselta puolelta, ja se ei kai ole kovin tehokasta. Tällöin tulee mieleen, että pitääkö ohjaustangosta sitten aina olla polkiessa roikkumassa vastaan? Vaikka toisaalta, ohje on ettei saisi puristaa tangosta vaan otteen pitäisi olla löysä. Ehkä ilman käsiä ajo tarkoittaa vain cruisailua, eikä polkemista kuin ihan vain himmaillen? Toisaalta se Spezi tyttö oli ajellut pitkiä matkoja bambupyörällään katkenneella ohjaustangolla....
MBB mysteerejä!!!
Samalla MBB kanavalla samaan MBB aikaan aina ja ikuisesti! Tai kunnes pörrä katkeaa.
Re: Cruzbike QX100
Taidanpa käydä vetämässä pienet aamutestit tuoreilla aivoilla...
Re: Cruzbike QX100
Perkeleen hyvä! Ajoin ylämäkeen ja vaihdoin vaihteita. Alamäessä piti hieman jarrutella, kun tuntui välillä jalat sätkivän turhaan.
On se mukavaa kun on tekniikaltaan aivan peruspyörä, jossa huoltokohteet ovat helposti saatavilla ja jopa minä osaan ne ehkä säätää kohdilleen.
Nimim. Bluto huolto-osat olemassa, mutta haarukan vuosihuolto edelleen tekemättä...
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: MBB?
Puusilmä kirjoitti:Samaan aikaan polkaisun kanssa pitäisi ei-polkevan jalan painaa vastaan toiselta puolelta, ja se ei kai ole kovin tehokasta. Tällöin tulee mieleen, että pitääkö ohjaustangosta sitten aina olla polkiessa roikkumassa vastaan?
Ei se tangosta kiskominenkaan ole kovin tehokasta. Harjoittelua, harjoittelua...
Omalla Python kokemuksella voin sanoa, että käsillä saa lisättyä vakautta ja tarkkuutta ohjaukseen, mutta jos niitä on pakko pitää koko ajan tangoilla niin pyöritystekniikka ei ole vielä ihan hallussa...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: MBB?
Puusilmä kirjoitti:Samaan aikaan polkaisun kanssa pitäisi ei-polkevan jalan painaa vastaan toiselta puolelta, ja se ei kai ole kovin tehokasta. Tällöin tulee mieleen, että pitääkö ohjaustangosta sitten aina olla polkiessa roikkumassa vastaan?
Ei todellakaan pidä painaa jalalla vastaan, eikä varsinkaan roikkua tangossa. Mahdollisimman kevyt ote tangosta sormenpäillä ja 1000km tasaista pyöritystä. Tällöin polkuvoiman suunta asettuu itsestään oikeaksi ja ilman käsiä ajaminen alkaa sujua. Alku vaatii kärsivällisyyttä, mutta palkitsee lopussa. Varmasti.
Re: Cruzbike QX100
Minäkään en ole lähellekään valmis ilman käsiä ajeluun. Muita lajeja harrasraneena on karmea aavistus, että tässäkin opettelussa pitäisi urheilun ja ajamisen sijaan treenata tekniikkaa. Siis käsiä vain tankojen päällä lepuuttaen, ei puristaen, pyöritystä kovalla kadenssilla pienellä välityksellä vauhdista välittämättä ja käännöstreeniä myös. Kun tekniset taidot ovat kehittyneet, pidempään kuin nyt yksikätisesti ajoa ja ehkä joku päivä taidot riittävät käsittä ajoon ehkä aluksi tosin maltillisilla vauhdeilla.
Tähän asti kaksi parasta niksiä, jopa pyöritystä runttauksen sijaan parempaa ovat keskivartalon rentoutus yhtä lötköksi kuin herätessä ja startissa luotto kovaan alkupolkaisuun ja siihen, että kun vauhti kasvaa, luultavammin ei kaadu, vaan hötkynnät vähentyvät kun saa molemmilla jaloilla poljettua. Pyöritystä ehkä vähemmän auttaa startissa vaakatasossa eteen katse ja pyörän asento. Kallistuneena startti haisee ja harvemmin onnistuu.
Tsemppiä treeneihin.
Re: Cruzbike QX100
Silloin kun molemmat jalat tuottaa samanaikaisesti yhtäsuuren, mutta vastakkaisen voiman polkimiin, menee vekotin suoraan. Ja nätisti meneekin.
Mulla meni erinäisistä testailuista ja todella nojaavasta asennosta johtuen 4000km harjoitellessa, mut nyt menee jo hienosti. Ainoastaan jyrkissä ylämäissä joutuu käsillä auttamaan, kun loppuu vetävistä lihaksista poweri suhteessa jalan työntäviin vomiin. Tai siis sekinhän johtuu vaan välitysten loppumisesta, kun joutuu runttaamaan.
Alkuun en olisi ikinä uskonut voivani ajaa tommosella ilman käsiä, mutta kyllä sekin päivä vaan sieltä tuli! Tsemppiä reeniin, ja onnea hienosta puöräsŧä!
Re: Cruzbike QX100
Härski kirjoitti:Silloin kun molemmat jalat tuottaa samanaikaisesti yhtäsuuren, mutta vastakkaisen voiman polkimiin, menee vekotin suoraan. Ja nätisti meneekin.
Samaa mieltä - tarttis vaan lukkopolkimet.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Cruzbike QX100
Puusilmä kirjoitti:Ehkä ilman käsiä ajo tarkoittaa vain cruisailua, eikä polkemista kuin ihan vain himmaillen? Toisaalta se Spezi tyttö oli ajellut pitkiä matkoja bambupyörällään katkenneella ohjaustangolla....
Mulla ei ole ohjaustankoa lainkaan Spezi-tyttökään ei tarvitsisi.
Käsiä ei tarvitse kuin ajo-oppilaat
PW kirjoitti:Härski kirjoitti:Silloin kun molemmat jalat tuottaa samanaikaisesti yhtäsuuren, mutta vastakkaisen voiman polkimiin, menee vekotin suoraan. Ja nätisti meneekin.
Samaa mieltä - tarttis vaan lukkopolkimet.
Voihan sen noinkin tehdä, mutta ei ole mielekästä hukata voimiaan eri raajojen keskinäiseen tappeluun. Silloin tietää osaavansa voiman suuntaamisen oikein, kun voi ajaa(pyörittää) yhdellä jalalla
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Cruzbike QX100
Jooseha on täsmälleen oikeassa. Voima on vinossa, vaikka liike on suorassa.
PW kirjoitti:Härski kirjoitti:Silloin kun molemmat jalat tuottaa samanaikaisesti yhtäsuuren, mutta vastakkaisen voiman polkimiin, menee vekotin suoraan. Ja nätisti meneekin.
Samaa mieltä - tarttis vaan lukkopolkimet.
Jos oikealla jalalla polkee kulkusuunnassa eteen ja vasemmalla jalalla nostaa taakse, kääntyy ohjaus vasemmalle melko rajustikin.
Polkemisliikkeen voiman pitää olla (täsmälleen) sen verran vino, että sen linja kulkee ohjausnivellinjan kautta. Voiman suunnat ovat siis samaan tapaan kuin luistellessa vinosti ulos päin, vaikka varsinainen liike on suorassa.
Luisteleminen on hyvä analogia MBB-pyöräilylle. Myös kävely on juuri tuollaista, vaikkei sitä huomaa. Jalalla potkaistaan, ei suinkaan suoraan taakse, vaan hieman sivulle, otta kroppa kallistuu vastakkaiselle puolelle toisen jalan toimialueelle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Cruzbike QX100
Juu, ei tarvi lukkopolkimia, ei mulla ainakaan Pythonissa ollu.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Cruzbike QX100
Ketjulinja on mielenkiintoinen. Iso eturatas on niin oikealla, ettei voi käyttää kuin neljä pienintä takaratasta. Pieni eturatas on keskellä, mutta silti ketju on aika väkkärällä kuvan osoittamalla tavalla. Ilmeisesti iso eturatas ja neljä pienintä takaratasta on tarkoitettu alamäkiajoon, muuten ajetaan yhdeksällä vaihteella.
Kävin hyvin pienellä lenkillä. Kadenssimittaus osoitti voimansa, ja sen että minulla on ihan hyviä kadensseja. Vajaa 80 on normaali, ja tarvittaessa 90-100 menee helposti. Jonkin aikaa ajelin yli 110 kadenssilla ylämäkeen ja sekin sujui. Nämä ovat varmaan Mangon peruja, silloin oppi pyörittämään.
Mitähän noista nyt osaisi sanoa... Kivaa ainakin oli. Niin ja tuo loppunousu on se, jossa mentiin kadenssilla 110-120.
Jännä ilmiö on, että kun alamäessä lopettaa polkemisen, niin pyörä alkaa heilumaan. Sitä on tottunut pystypyörällä lepuuttamaan toista jalkaa suorana ja toinen on rentona koukussa. Nyt pitää oikein tietoisesti asettaa polkimet symmetrisesti ja lepuuttaa molempia jalkoja samalla voimalla.