ajou kirjoitti:Trikellä pysyy talvella pystyssä, siinä mun painavin syy.
Ai kallistuvalla?
ajou kirjoitti:Trikellä pysyy talvella pystyssä, siinä mun painavin syy.
Ai kallistuvalla?
Miksei myös sillä. Ei se kolmipyöräinen ole moksiskaan pienestä etupyörän sivuluisusta, tilanteesta, jossa kakspyöräsellä on kyljellään.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Nokian kisojen jälkimainingissa voi löytää yhden syyn miks kapea kallistuva trike = sillä vois yrittää voittaa trikesarjan
Muita syitä miekään en oo keksiny, koska kakspyöränen kallistuu myös ja on riittävän kapea
Mietiskelin tunnin ajon aikana, että kapeampi (50cm?) kisatrike pitäs tehä ensvuodelle, mutta mutkat on niin loivia nokialla, että kallistusta ei tarvinne?
Juu, eipä taida Nokian radalla kallistuvalla saada hyötyä, siinä meni sekin tekosyy semmosen rakentamiselle
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mistä ihmeessä tässä ketjussa käydään kauppaa? Ilmoitukset(myös alueen muut ketjut) hukkuvat muualle kuuluvan keskustelun sekaan.
jooseha kirjoitti:Mistä ihmeessä tässä ketjussa käydään kauppaa? Ilmoitukset(myös alueen muut ketjut) hukkuvat muualle kuuluvan keskustelun sekaan.
Ehkä pitäs siirtää rakentelu ketjuun ja myydä sitten ku on jotain myytävää
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Siirsin tämän raketeluosastoon ja muutin otsikkoa hieman kuvaamammaksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jos Pajottajalle käy ja hinnasta päästään sopuun, niin varmaan todennäköisesti teetänkin. Olen käynyt teidän firman naapurissa pari vuotta sitten, kuten joskus kerroinkin. Kromausfirma. Haen romikselta mopon takaiskarit, ja soon siinä. Takajousitus. Sähköllä ei oo niin gramman päälle.
Fillarin takahaarukka josta tehdään keinuva ja iskarit kiinni perustyyliin haarukkaan, ei mitään linkkuja mihinkään.
Kallis osa ovat etujarrulliset etukiekot, jos sellaiset laittaa.
http://www.moposport.fi/iskunvaimennin- ... -280mm-kpl
Takajousitus on tärkeä asia. Etujousituksella ei niin suurta merkitystä selän kannalta, joten etupää voisi olla jäykkä.
Leveys tulee olemaan millilleen se, mikä tämän taloyhtiön porteista mahtuu. Siinä 86cm suunnilleen. Reilu akseliväli.
Se penkki se pitäisi siihen hankkia sitten. Kopan teen sitten siihen kotona. Se on se kiva vaihe.
Nykyisestä kinneristä on jo kaupat pitkälti sovittuna, mutta jos ei myisi niin siitä olisi kiva kannibalisoida uuteen yhtä ja toista.
Takakiekko on siinä nyt just optimi ja pelaa hienosti, ei mitään pinnamusiikkia Tuurinkaan reissulla.
Saas nähdä, jos sitä tässä vielä vaikka innostuisi.
25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017
Minusta takapyörän oikein kääntelyllä pyörä pitäisi pysyä pystyssä, mikäs fysiikan laki sen estää? Jos etupyörä lähtee luisuun, niin siinäkin tapauksessa ainakin kohtuullinen luisu on hallittavissa, tosin pyörä menee vähän väärään suuntaan, pitää siis priorisoida jotenkin suunta ja pystyssä pysyminen.
Pyöräten reunakiven päälle ajaminen vinosti kai on käytännön esimerkki, siis etupyörä alkaa luistaa, takaohjaus kääntää tasapainon takia takapyörän reunakiven päälle, tasapaino saavutettu, mutta suunta väärä, takapyörä kääntyy takaisin alas reunakivestä, ja luisu alkaa uudestaan?!
ukram2 kirjoitti:Minusta takapyörän oikein kääntelyllä pyörä pitäisi pysyä pystyssä, mikäs fysiikan laki sen estää? Jos etupyörä lähtee luisuun, niin siinäkin tapauksessa ainakin kohtuullinen luisu on hallittavissa, tosin pyörä menee vähän väärään suuntaan, pitää siis priorisoida jotenkin suunta ja pystyssä pysyminen.
Kyllähän se pystyssä pysyy, onhan niitä tehty ja niillä on ajettu. Fysiikan laeista mie en mitään ymmärrä, miulle on vaan kerrottu, ett se on vaikeaa, siis vaikeempaa ku etuohjauksen ajaminen. Tasapainon pitämiseksi, pitäs painopistettä ensin siirtää päinvastaselle puolelle (meniköhän oikein?).
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:ukram2 kirjoitti:Minusta takapyörän oikein kääntelyllä pyörä pitäisi pysyä pystyssä, mikäs fysiikan laki sen estää? Jos etupyörä lähtee luisuun, niin siinäkin tapauksessa ainakin kohtuullinen luisu on hallittavissa, tosin pyörä menee vähän väärään suuntaan, pitää siis priorisoida jotenkin suunta ja pystyssä pysyminen.
Kyllähän se pystyssä pysyy, onhan niitä tehty ja niillä on ajettu. Fysiikan laeista mie en mitään ymmärrä, miulle on vaan kerrottu, ett se on vaikeaa, siis vaikeempaa ku etuohjauksen ajaminen. Tasapainon pitämiseksi, pitäs painopistettä ensin siirtää päinvastaselle puolelle (meniköhän oikein?).
Juuri näin. Takaohjatulla pystyy kyllä -ainakin teoriassa- pystyssä, mutta vaikeaksi muodostuu suoraan ajaminen. Oikeaan suuntaan ohjaaminen on hidasta, koska painopisteen saattaminen oikeaan suuntaan, edellyttää kiinteästi runkoon kytkettyjen etupyörien kulman muuttamiseksi koko rungon kulman muuttamista. Tämä onnistuu vain ohjaamalla takapäätä ensin, huomattavasti enemmän ja nopeammin, vastakkaiseen suuntaan.
Koska pyörän painopiste on etu ja takapyörien välissä tuo ohjaus siirtää painopistetta takapään ohjauksen mukana ensin väärään suuntaan. Painopiste lähtee siirtymään oikeaan suuntaan vasta kun takapää on siirretty linjalta riittävän kulman verran sivuun ja etupyörä alkavat ohjata oikeaan suuntaan. Tässä vaiheessa takapyörien kokema voiman suunta (hitaasti) muuttuu vastakkaiseksi, eli ohjaus lähtee kääntymään oikeaan suuntaan.
Varsinainen vaikeus on siis etupyörän hidas kulmanmuutosnopeus ja nopeammin kääntyvien takapyörien voiman suunnan vaihtuminen kesken ohjauksen etupyörien kehitettyä kulmanmuutoksensa mukaisen sivuvoiman, painopiste lähtee siirtymään ohjauksen alkuun verrattuna vastakkaiseen suuntaan. Takapyörän renkaan sivujousto menee siis laidalta toiselle jokaisen suoralta linjalta poikkeavan ohjausliikkeen aikana. Suoran linjan pitäminen ja korjaaminen on siis se vaikein asia takaohjaavalla ajamisessa. Kaarteessa (loivassakin) tilanne on parempi, eikä voiman suunta muutu kesken ohjaamisen. Takaohjatulla suoraan ajaminen edellyttää siis kaksi sivukiihtyvyyttä jokaista ohjausliikettä kohden. Lisäksi toivotun sivukiihtyvyyden muodostuminen vie aikaa ja vaatii ajomatkaa, ennen kuin ohjaus alkaa vaikuttaa haluttuun suuntaan.
Näiden lisäksi jyrkän kaarteen oikaiseminen luiston rajalla on mahdotonta, sillä luiston oikaisu vaatii takapyöriltä sivuvoiman lisäämistä, joka ei siis pidon rajalla (määritelmän mukaan) ole mahdollista.
Noin yksinkertaista se on.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
ukram2 kirjoitti:Olen harmitellut sitä että halpoja levyjarrullisia (teräs?)runkoja on vaikea löytää mistään. Siis jos lähtökohta on se että runko sahataan palasiksi ja kasataan uudestaan nojikseksi.
Pelkkä teräsrunko riittää pitkälle kunhan levyjarru mahtuu pyörimään. Jarrusatulan kiinnike ei ole kuin kahdella reiällä varustettu lattarauta eli on tosi helppo tehdä
jori kirjoitti:Koska pyörän painopiste on etu ja takapyörien välissä tuo ohjaus siirtää painopistetta takapään ohjauksen mukana ensin väärään suuntaan.
Pyyttonista tuttu tuo painopisteen väärään suuntaan siirtyminen. Aiheutti aika vekkuleita tuntemuksia ennenkuin siihen tottui kunnolla Erittäin huono ominaisuus. Kannattaa ainakin kaksipyöräisessä minimoida.