PW kirjoitti: ↑27 Syys 2021, 09:09
Zeppster kirjoitti: ↑27 Syys 2021, 08:25
Melkoinen puukenkä tuo Alpha 9. Nykytyyli näyttää piilottavan kaikki pyörät kopan sisään Questin tyylin. Kehä umpeutuu
En tiedä voiko sanoa "nykytyyliksi" kun nyt yhden pyörän on suunnitellut suljetuilla pyöräkoteloilla? En myöskään oo seurannu Saksan foorumia, josta vois löytyä perusteet, miksi tähän on päätynyt? Silmämääräsesti näyttäs lyhyemmältä ku Quest, pitäneekö paikkansa? Kun sisälle pitää mahtua täyskokonen aikuinen ihminen ja vielä polkemaan, kinnerin muodot on aikalailla siinä
loppu on hifistelyä 
Tosiaan niin kuin Zeppster tuossa aiemmin kertoikin, niin tämä on jo toinen Danielin Fennin pyörä jossa etupyörät kopan sisällä, Afterseven oli ensimmäinen. Nopeus varmasti se suurin motivaattori tähän ratkaisuun ja osittain myös sivutuuliherkkyyden pienentäminen jos olen oikein ymmärtänyt. Näkisin myös että tätä on paljonkin Saksan foorumilla toivottu ja siihen on kehittäjä sitten tarttunut.
ajarmala kirjoitti: ↑27 Syys 2021, 14:31
Onhan näissä nykyvehkeissä sentään neljä huoltoluukkua, jotka helpottavat hieman. Tosin etupyörän irrotus on silti hankala...
Mielestäni ehkä optimaalisin kinnerirakenne olisi avoimet etupyörät, joihin voisi halutessaan teipata päntsit a la DF. Takapyörässä toispuoleinen ripustus, jotta renkaanvaihto sujuu ilman kiekon irrotusta, siis jos irrotus on hankala kuten minulla. Ja sitten on vielä kaksi koulukuntaa, pitääkö pyöriä olla kolme vai neljä... Paino toki saa olla mielellään kevyt, mutta niin, että hinta ei nouse taivaisiin.
Minun mielestäni se katteiden teippailu ei ole mikään oikea ratkaisu. Irrotettavat katteet sinänsä ihan hyvä ajatus, mutta toteutus pitäisi olla toisenlainen ainakin arkikäyttöpyörässä. Ei tarvi kuin yhden eturenkaan puhkeamisen sadekelillä, niin menee säätämiseksi, teipit kun ei märässä oikein pidä jos katteen joutuu irrottamaan ja takaisin laittamaan, ei hyvä. Ja kun kate ei mahdu pyörän sisään kyytiin, niin siinähän sitä on ihmeissään tien varressa. Periaatteessa renkaan pystyy kyllä vaihtamaan katteen kanssakin DF:ssä, mutta jos on tiukka rengas ja vanne yhdistelmä, niin ei siitä tule mitään katteen kanssa.
Tästä päästäänkin siihen, että tässä Alpha 9 :ssä etukiekon pystyy irrottamaan ilman koko eturipustuksen purkamista, kiekko irrotetaan kiertämällä itse akseli irti, ja sen voi sitten huoltoluukusta vetää ulos, jonka jälkeen kiekon mahtuu vetämään jarrukenkien ohi ulos pyöräkotelosta. Toteutus on siis aika erilainen kuin Questissa ja Milanissa. Asiaa on siis mietitty ja huoltaminen pitäisi olla helpompaa.
Mutta mielenkiintoinen pyörä tuo Alpha 9, olen tässä hieman harkinnut siinä voisi olla omalle DF XL:lle seuraaja. Ei sillä ettenkö ihan hyvin tule tuon DF:kin kanssa toimeen, mutta olisi tuossa muutama asia jotka kiinnostaisi kokeilla. Daniel oli jo mittaillut tehomittarin kanssa että Alpha 9 on käytännössä yhtä nopea kuin Alpha 7 rengaskatteiden kanssa, huolimatta aika lailla isommasta koosta. Näin ollen se olisi jonkin verran nopeampi arkikäytössä itselläni kuin DF, jota ajan käytössä aina ilman rengaskatteita. Lisäksi tuohon Alpha 9:iin pitäisi mahtua leveämmät renkaat kuin tuohon omaan vanhan mallin DF:ään, jossa eturenkaille 28 mm tuntuu olevan sellainen järkevä maksimileveys. Leveämpien renkaiden käyttömahdollisuus toisi lisää rengasvalikoimaa, ja mahdollistaisi lateksi sisäkumien järkevähkön arkikäytön, sillä leveämmissä renkaissa riittäisi maltillisempi 4-5 Barin paine, jota lateksi sisäkumitkin pitää huomattavasti pidempään kuin jotain 8 Barin painetta johon nuo kapeammat äkkiä johtaa. Epäilemättä leveämmät renkaat olisivat myös mukavammat ja vähemmän täristävät ajaa. Alpha 9 olisi myös useamman kilon kevyempi kuin vanha DF, mikä ei sekään huono juttu tietysti olisi.
Sitten tuo Alpha 9 olisi merkittävästi tilavampi, varmaan tavaratila myös jonkin verran isompi. Stradasta kun DF:ään vaihtoi, niin olihan se iso ero tuossa tyköistuvuudessa, ei DF mitenkään häiritsevän pieni minulle ole, mutta en pistäisi pahakseni jos tilaa olisi ympärillä enemmänkin, aivan kuin Stradassa aikanaan. Sitten kiinnostaisi kokeilla myös tuo Alpha 9 mahdollistama panssarivaunuohjaus. Pidän tilleriohjaus sinänsä varsin toimivana ratkaisuna, mutta ei voi kiistää, että tuo jalkojen välissä oleva ohjausputki jonkin verran osuu sisäreisiin ajaessa. Ei mikään iso asia, mutta voisihan se olla mukavampi jos siellä kontaktia ei olisi. Tillerissä on kyllä paljon hyviä ominaisuuksia, joista ei välttämättä haluaisi luopua, mutta siltikin tekisi mieli kokeilla tuota panssarivaunua. Olen myös ymmärtänyt, että Alpha 9:ssä tulee aina myös optio laittaa se tilleri myös jälkeenpäin, jos panssarivaunu/alaohjus ei olekaan mieleen.
Puhtaasti järjellä ajatellen noi Alpha 9 plussa ei kuitenkaan varmaan ihan pyörän hinnaksi arvioidun 12k€ arvoisia olisi, mutta ei kai sitä harrastuksia kannatta aina niin järjellä ajatellakaan
Näitä pystyisi kai jo tilaamaankin, keväällä pitäisi ensimmäiset Romanian versiot liikahtaa, mutta ajattelin jäädä hieman katsomaan miltä se homma alkaa näyttää ja millaisiin ratkaisuihin tuotantopyörässä lopulta päädytään. Todennäköisesti pyörän tekniikka on hyvin samankaltainen kuin Alpha 7:ssa.