Pystyläskissä ihmettelin kejulinjoja ja tommosella leveämmällä kampilaakerilla ja 190mm navalla jää 1,5 cm rengaan kylkeen. Renkaat oli 4,4 tuumaset leveydeltään. Sähköläskissä mulla on ihan tavallinen kampilaakeri mutta siinä onkin pitkä ketju.
MBB-tavaratandem
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: MBB-tavaratandem
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: MBB-tavaratandem
Minkä pituiset kampiakselit Terpan pyörissä on?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB-tavaratandem
Ohjausnivelen kiinnitystä pyörän etupäähän piirtelin, mustat olis n.5mm lattarautaa, jotka kiinnittyy ohjaustangolle menevään siniseen putkeen. Vino sininen on yläputki, toisessa päässä keskiö. Tuo ylemmän latan kiinnitys ohjausputkeen mietityttää - kestääkö noin, vai pitäskö siinä olla kulmarauta, joka hitsattas putkeen pitemmältä matkalta? Ohjausputki olis parempi olla sillon kantikasta
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: MBB-tavaratandem
PW kirjoitti:Minkä pituiset kampiakselit Terpan pyörissä on?
Noi on 100 millisiä. Neliskanttejakin saa, 11€ oli hätäseen katottuna halvin. Pitää Tepon pajalta kysellä lyhennyspalvelua vielä kampiin jos yhdet 140 milliset saisi.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: MBB-tavaratandem
terppa kirjoitti:PW kirjoitti:Minkä pituiset kampiakselit Terpan pyörissä on?
Noi on 100 millisiä. Neliskanttejakin saa, 11€ oli hätäseen katottuna halvin. Pitää Tepon pajalta kysellä lyhennyspalvelua vielä kampiin jos yhdet 140 milliset saisi.
Kai se akseli on pidempi ku 100mm - olisko tuo keskiöputken mitta?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: MBB-tavaratandem
PW kirjoitti:terppa kirjoitti:PW kirjoitti:Minkä pituiset kampiakselit Terpan pyörissä on?
Noi on 100 millisiä. Neliskanttejakin saa, 11€ oli hätäseen katottuna halvin. Pitää Tepon pajalta kysellä lyhennyspalvelua vielä kampiin jos yhdet 140 milliset saisi.
Kai se akseli on pidempi ku 100mm - olisko tuo keskiöputken mitta?
Joo. Siis keskiöputken akselia en pystynyt mittaamaan mutta kammen ulkosyrjästä toiseen mitta oli 19,5 cm (noin) akselin kohdalla.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: MBB-tavaratandem
Kun ei muuta tapahdu ni kattellaan kuvia, ohjauslaakerit, emäputket ja akselit.
Terppa tilailee kiekot ja keskiöt kun kerkii. Ite sain tilattua 63.20 hitsauspuikkoja, 1,6mm paksuja - vielä kun löytäsin 20mm poranterän, jonka luulen omistavani Vihaan etsimistä
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB-tavaratandem
PW kirjoitti:Ohn tavaratandem.JPG
Ohjausnivelen kiinnitystä pyörän etupäähän piirtelin, mustat olis n.5mm lattarautaa, jotka kiinnittyy ohjaustangolle menevään siniseen putkeen. Vino sininen on yläputki, toisessa päässä keskiö. Tuo ylemmän latan kiinnitys ohjausputkeen mietityttää - kestääkö noin, vai pitäskö siinä olla kulmarauta, joka hitsattas putkeen pitemmältä matkalta? Ohjausputki olis parempi olla sillon kantikasta
Oliks tää epäselvä kysymys, vai onko lujuuslaskelmaosasto talvilomilla?
Lisäkysymyksenä: Minkä paksunen putki kestäs ohjaustangonvartena?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: MBB-tavaratandem
PW kirjoitti:Lisäkysymyksenä: Minkä paksunen putki kestäs ohjaustangonvartena?
Kestäminen on kiinnostava. Mun Pommisa on nimittäin joku mikälie 25 millii tms. se kestää juu, on semitanakka. Mutta kun se on noin pitkä, niin kaatumiset on nyt vaikuttaneet tieteskin niin että se on vinossa.
EDIT: eli pitääkö se on olla jäykköä vai riittääkö että se on?
Re: MBB-tavaratandem
Pastori kirjoitti:PW kirjoitti:Lisäkysymyksenä: Minkä paksunen putki kestäs ohjaustangonvartena?
Kestäminen on kiinnostava. Mun Pommisa on nimittäin joku mikälie 25 millii tms. se kestää juu, on semitanakka. Mutta kun se on noin pitkä, niin kaatumiset on nyt vaikuttaneet tieteskin niin että se on vinossa.
EDIT: eli pitääkö se on olla jäykköä vai riittääkö että se on?
Tuossa miun piirtämässä rakenteessa ohjaustangolle menevä putki on myös osa keulan rakennetta, tuleeko tästä se ongelma, ett se pitää tehdä turhan paksusta tavarasta? Putken yläosa vois olla ohuempaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: MBB-tavaratandem
PW kirjoitti:Oliks tää epäselvä kysymys, vai onko lujuuslaskelmaosasto talvilomilla?
Lisäkysymyksenä: Minkä paksunen putki kestäs ohjaustangonvartena?
Anteeksi. Pitäis vastata näihin viipymättä
Helpoinhan olisi ylälatan sivuille molemmin puolin kolmiopalat. Toimii niin kantti- kuin pyöreään putkeen.
Ohjaustangonvartena kestää melkein mikä vaan, mutta notkuuko, on oleellinen kysymys? 30x30 neliötä tai 35 pyöreää laittaisin minimissään yläosasta ja 45x45 neliötä tai 50 pyöreää alhaalta missä tulee koko keulan rasitus kannettavaksi.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: MBB-tavaratandem
Pastori kirjoitti:Entäs jos tekis normikiekoilla ja 3 tuuman plussakoon renkailla?
Itse tekisin mielummin näin kuin alkaisin väkisin levittämään rengaskokoa ja sitä mukaa keskiötä, haarukoiden leveyttä jne.
Omassa maasturissa on 35/40mm leveä takavanne jossa on päällä 3" WTB Ranger ja kun sitä ennen oli 30/35mm vanteella WTB TrailBlazer 2.8" niin piti laittaa taittorissojen alle noin 10mm:n holkit jotta ketju ei kummassakaan suunnassa ota kovin paljoa renkaan kylkeen kiinni.
Yhtään leveämpää rengasta en missään olosuhteissa laittaisi, ja nämä Rangerit rullaa melkein yhtä hyvin kuin kesällä käytössä olevat Schwalbe Thunder Burt gummit mutta toimivat loistavasti talvella niin näillä mennään.
Kun on tandemista kyse, ja mahdollisesti tavaroiden kuskaamisesta, niin nythän saa jostakin myös yli 40mm leveitä vanteita ihan kohtuuhintaan (kunhan paino ei ole ongelma), ja Ranger:a saa myös 26+ koossa ja 2.8" & 3.0" leveänä (kylläkin on vähän huonommin saatavissa kuin B+ ja 29er vanteille). Tuollaisena ei pitäisi renkaan levetä liikaa haarukoille tai ketjulinjalle, mutta voi käyttää normaalia 135mm:n napaa vetävään kiekkoon tai vaikka molempiin, ja normaalia keskiöleveyttä (68mm tai mielummin 73mm kuten mulla).
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: MBB-tavaratandem
Eikö tuo alempi latta kannattas jatkaa oikealle vinoputkeen saakka? Tulis kiva kolmiorakenne, eikä vinoputken alareunan hitsikarkenema ole niin herkkä ratkeamaan.
Re: MBB-tavaratandem
Vilijami kirjoitti:
Eikö tuo alempi latta kannattas jatkaa oikealle vinoputkeen saakka? Tulis kiva kolmiorakenne, eikä vinoputken alareunan hitsikarkenema ole niin herkkä ratkeamaan.
Joo, pitää kattoo siin vaiheessa ku putkia mallailen jigiin. Putkien liitoskohta, ei oo selvillä - saako sen alemmas, vai joutuuko nostamaan? Koska se läskirengas?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB-tavaratandem
PW kirjoitti:Ohjausnivelen kiinnitystä pyörän etupäähän piirtelin, mustat olis n.5mm lattarautaa, jotka kiinnittyy ohjaustangolle menevään siniseen putkeen. Vino sininen on yläputki, toisessa päässä keskiö. Tuo ylemmän latan kiinnitys ohjausputkeen mietityttää - kestääkö noin, vai pitäskö siinä olla kulmarauta, joka hitsattas putkeen pitemmältä matkalta? Ohjausputki olis parempi olla sillon kantikasta
Mä tekisin perstuntumalla pyöreästä putkesta ilman lisätukia. Kun latta on putken levyinen ja ympärihitsattu, jakaa se rasituksen aika laajalle alueelle.
Ohjaustangon kannattimena on tuumainen putki riittävä kunhan ei roiku tangosta. Ohuemmasta en teksi vaikka jaloillahan tätä tullaan ohjaamaan eli tanko on vain käsien lepuutin