Mahe kirjoitti:Haluistko joku vääntää ratakistkosta miten noi voltit (24/36/48), watit (250/350/750/1k), ja akun ampeeritunnit suhtautuu pyörän käyttöominaisuuksiin? Nopeus avustettuna, toimintasäde, akun kestävyys (erilainen kuormitus kai "kuluttaa" akkua eri tavalla?) jne?
Sähkötekniikka on kohtuullisen simppeliä. Nuo Watit kertovat paljonko tehoa moottori ottaa, paljonko siitä tulee sitten pyörän liikutukseen (vääntö, yleensä yksikkönä Nm, on se mikä pyörää kiihdyttää/liikuttaa).
Mitä tuo jännite eli Voltit merkitsee ? Mitä korkeampi jännite, sitä hoikemmat johdotukset riittää. Tällä ei ole yleensä merkitystä moottorin painoon, jos teho pysyy samana, mutta johdotukset on korkeammalla jännitteellä helpompi tehdä ja sitä myötä häviöt yleensä pienemmät. Tästä syystä sähkö- ja hybridiautoissa on 200-400 voltin akustot (ja Toyota/Lexus vielä tuplaa tuon moottoreille menevän "vaihto"jännitteen).
Mahe kirjoitti:Jos vielä laitetaan semmonen rajoitus että pitäis olla katulaillinen ilman vakuutusta?
Se tulikin tuossa yllä kuvattua.
Mahe kirjoitti:Nää sähköjutut on aina ollut jotenkin ihan hemmetin vaikeita ymmärtää. Sähkö on sinistä, sitä tulee seinästä ja se sattuu 
Nykyään sitä voi tulla muualtakin, itsellä on asuntovaunussa nyt aurinkokennot ja Lithium-pohjainen akusto, ja siitä tuli kerralla täysin omavarainen mukaan lukien katolla oleva ilmastointilaite. Taidan jatkossa ladata sillä akkuporien ja -ruohonleikkurin akut "ilmaiseksi"...
Sitä tehdessä tuli tuo jännitteen vaikutus kaapelien paksuuteen hyvin selväksi. Kun akku on 12V ja siinä on kiinni 40A:n aurinkolaturi johon saa kiinni vain 16mm2 kaapelit, jotka häviölaskutoimitusten mukaan ovat liian ohuet... ja 3000W invertterille menee 50mm2 kaapelit jotka pitäisi tuplata että häviöt pysyisivät täydellä teholla hyväksyttävissä rajoissa, niin näin jälkiviisaana olisi kannattanut valita 24V akku tuohon.