Tarkistin sitten omani ja maalipinta kuin tehtaalta tullessa tuossa kohdassa. Olisiko mahdollista eri tuotantoerät tai alihankkija. En ihmettelis yhtään. No, täytyy seurata kohdetta.
Jouni
Tarkistin sitten omani ja maalipinta kuin tehtaalta tullessa tuossa kohdassa. Olisiko mahdollista eri tuotantoerät tai alihankkija. En ihmettelis yhtään. No, täytyy seurata kohdetta.
Jouni
Saukki kirjoitti:Mitäs mieltä olette tästä? Runko on ilmeisesti sen verran antanut periksi, että maalipinta lohkeili tuosta kohdasta. Mutta en usko, että se on murtunut.
Minä laittaisin kyllä maahantuojan ominaisuudessa kyselyn Azubille kuvan kanssa, jos sopii.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
ajou kirjoitti:Saukki kirjoitti:Mitäs mieltä olette tästä? Runko on ilmeisesti sen verran antanut periksi, että maalipinta lohkeili tuosta kohdasta. Mutta en usko, että se on murtunut.
Minä laittaisin kyllä maahantuojan ominaisuudessa kyselyn Azubille kuvan kanssa, jos sopii.
Mä kerkesin jo lähettää heille sähköpostia kuvan kanssa. Mutta en ole saanut vielä vastausta. Mutta eipä siitä haittaa ole, jos myös sinä laitay kyselyä. Eli laita vaan.
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
Wacky oli oikeassa, Fuegon runko on kunnon terästä, haarukka ja keskiöputki ovat alumiinia. Teräsrunko kesti reilun törmäyksen. Ajoin märällä asfaltilla ja kaarteessa lähti pyörä sivuluisuun. Törmäsin nurmikon reunaan. Ajoimme peräkkäin Ronin kanssa Kallaveden kierroksella joitakin vuosia sitten. Ron kysyi valmistajalta mahdollista vaurioitumista, mutta kolarin jälkeen olen ajanut pyörällä niin yli 5000 km eikä rungossa ole merkkiä murtumista.
Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-
Azub saapui talliini pari viikkoa sitten ja olen tällä viikolla alkanut laittaa sitä ajokuntoon.
Aluksi rakentelin jigin, jossa sain rungon katkenneiden osien päät aseteltua siististi yhteen. Laminoinnissa epoksina Ampreg 21, kuituna 50 ja 100 mm UD-hiilikuitua ja 50 mm kevlar-nauhaa.
Kiinnitin rungon palaset yhteen kevlarilla, jotta palat pysyisivät paremmin paikoillaan varsinaisen laminoinnin ajan. Samalla pystyi välttämään hiilikuidun kontaktin paljaaseen alumiiniin, joka kuulemma voi aiheuttaa galvaanista pariutumista ja ikäviä asioita. Laminaattiin laitoin pohjalle yhteensä neljä päällekkäistä kerrosta UD-mattoa sekä rungon suuntaan että viistoon kiertojäykkyyttä lisäämään. Päälle pari kerrosta kevlaria. Laminoin ensin istuimen kiinnikkeen pinnan mukaan ja seuraavaksi suorempaa linjaa pienen täytteen yli. Täytteenä epoksiin sekoitettua fenolimikropalloa.
Laminoin neljästä kuuteen kerrokseen paksuja rakenteita kerrallaan, kovettaen epoksia yön yli. Kuitujen päälle tuli ensin perforoitu irroituskalvo, sen päälle ylimääräistä epoksia imemään kerros paperia (joka oli tasaisista kohdista taiteltuna rullalle, että paine kohdistuu paremmin kappaleen pintaan). Päälle tiukasti vetäen sähköteippiä. Teippiä venyttämällä pintaan saa reilusti painetta ja lopputuloksena on mukavan tiivis laminaatti. Pinta ei ole tasaisin mahdollinen, mutta laminaatti on kuitenkin hyvin luja. Maastopyörässäni se on kestänyt jo kolme vuotta ajoa, sisältäen reilumpaakin rymistelyä.
Kaikkinensa tuohon on tulossa 8-14 kerrosta UD-kuitua (pohjassa ja päällä paksuimmin, sivuissa vähän vähemmän) ja 4 kerrosta kevlaria. Luulisin rungon kestävän ainakin korjauksen kohdalta.
Jos jollakulla on tietoa runkoon sopivista iskareista ja keuloista (tai peräti myynnissä sellaisia) niin ilmoitelkaa toki.
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili
Nebulus kirjoitti:Jos jollakulla on tietoa runkoon sopivista iskareista ja keuloista (tai peräti myynnissä sellaisia) niin ilmoitelkaa toki.
No siis ainakin AZUBilta saa MEKS/SASO Carbon ja Spinner Grind -etuhaarukkaa, MEKS joku 300€ ja Grind about 90€. Oon pari MEKSiä käyttänyt loppuun ja nyt on menossa eka Grind, tuntuisi ihan yhtä kelvolta kuin MEKS. Ei kovinkaan tunnokas tai herkkä, mutta imee kuopat ja rotvallit ihan kivasti
Takana mulla on Manitou Radium Expert 150mm, tosin ei taida enää kyseistä iskaria löytyä ainakaan 150-millisenä...
Täytyy sanoa, että AZUB Six on kiva laite, tosin ei ollut Vitosessakaan valittamista. Viime viikolla tehtiin perheen kanssa pieni kolmen päivän pohjois-Viron rundi: Tallinna-Rummu-Paldiski-Rannamoisa-Tallinna ja pyörä selvisi mukisematta n. 25kg:n lastista (pari märkäpukua, 12kg lyijiyä plus muut releet) Painopiste on pikkaisen taaempana kuin Vitosessa, takaiskariin joutuu laittamaan pari baria enemmän kuin ennen. Ohjaus on myöskin hieman erilainen, lyhyempi työntötanko ja stonga edempänä...muuten aika tutun oloinen peli.
Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy
Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)
Hurjaa kuljetella mukana painoja. voisiko nuo painot korvata verkkokankaisilla vyölaukuilla, joihin voisi lastata paikallisia kiviä painoksi.
Voisitko kirjoittaa tuonne 'Reittivinkit' osioon kuvauksen reitistänne ja majoituksista. Moni haluaisi käydä Virossa pyöräretkellä, mutta tuntee epävarmuutta reittien ja majoitusten suhteen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Hurjaa kuljetella mukana painoja.
voisiko nuo painot korvata verkkokankaisilla vyölaukuilla, joihin voisi lastata paikallisia kiviä painoksi.
Voisitko kirjoittaa tuonne 'Reittivinkit' osioon kuvauksen reitistänne ja majoituksista. Moni haluaisi käydä Virossa pyöräretkellä, mutta tuntee epävarmuutta reittien ja majoitusten suhteen.
Joo, olishan noita hiekkatäytteisiä painoja myös mutta jotenkin olen jumahtanut noihin lyijyisiin...
Pitää laittaa muutamia reittejä vinkkeihin, on tullut yli kymmenen kesää poljettua Virossa Enimmäkseen Tallinnan ja Haapsalun akselilla ja Hiidenmaalla, Saarenmaalla ja Vormsilla.
Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy
Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)
Mulla tuo Sinner Grid etuhaarukka tuntuu olevan ikuisuuskampe. Alkuperäinen pelittää ja pelittää.
Eihän se varmasti maailman luokan keula ole mutta mulla toiminut lastinkin kanssa.
..tätä ketjua seuranneena.. kysyisinkin.. tuleekohan tuolle kaverille sama yllärinä..
Sinänsä hieno konsepti.. Taittuva/katkeava mini
..tarkoitin lähinnä sitä, että kun on kaksi laippa hitsattu yhteen, eikö vaarana ole juurikin sama, eli alumiininluujuuden pettäminen ja mahdollinen murtokohta tuplana.
Katkeaa, mutta väärästä kohtaa.. Toivottavasti olen väärässä!
Uskaltaako alumiinirunkoiseen enää edes satsata
Survoja kirjoitti:Uskaltaako alumiinirunkoiseen enää edes satsata
Itteläni on ollut alurunkoisia ja on edelleen kilpurina yksi, mutta kaksi uusinta hankintaa on terästä. Tästä voi päätellä etten pidä alumiinia kauhean hyvänä materiaalina koska sen suunnittelun voi pilata todella helposti.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Ei alumiinissa itsessään ole mitään vikaa. Loistava materiaali, kun tiedostaa sen ominaisuudet. Siitä saa kevyen, jäykän ja ruostumattoman rungon
Suunnittelussa voi kyllä olla vikaa, mutta se johtuu suunnittelijasta - ei materiaalista.
Jos alumiinipyörä näyttää teräspyörältä, kannattaa se kiertää kaukaa. Teräksiset voidaan suunnitella mukavasti joustaviksi. Alumiinisen täytyy olla kestävyyden takia jäykkä. Putkikoon pitää siis olla halkaisijaltaan isompaa.
jooseha kirjoitti:Ei alumiinissa itsessään ole mitään vikaa. Loistava materiaali, kun tiedostaa sen ominaisuudet. Siitä saa kevyen, jäykän ja ruostumattoman rungon
Jos alumiinista tekee yhtä painavan kuin teräsrunko, niin saa jäykemmän kuin teräksestä, mutta keveämpää siitä ei saa. Tai saa toki, mutta kestoiän kustannuksella.