Ajelin tällä Ecotripillä lyhyttä pyöritystä yhden illan, pieniä eroja omaan tandemiini, nivelen paikka ja kulma kait se merkittävin. Loivakulma vaikuttanee selvimmin pyörän käsittelyssä, keula kaatuu jossain kohdin jyrkästi linkkuun. Tandemit oli jossain vaiheessa rinnakkain mutt se sisarkuva jäi harmi kyll ottamatta
Ajo tuntui kerta kerralta (olut oluelta) paremmalta, ohjaustankoonkin varmaan tottuisin, ohjaamoon on helpompi mennä, penkki alempana ja tanko antaa tilaa - talutus ehkä vähän vaikeampi (tanko alhaalla).
Takaketju viel puuttu, eli kakspäällä ajo jäi testaamatta, sitä viel odotellaan - ehkä Nokialla jos pyörä löytää sinne tiensä. Nythän se on fordin takakontissa, Raplassa - autokorjaamon pihassa
2pqd - Kaksipaikkainen kuudee
Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee
PW kirjoitti:Loivakulma vaikuttanee selvimmin pyörän käsittelyssä, keula kaatuu jossain kohdin jyrkästi linkkuun.
Jättöä sais olla vähemmän.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee
jviirret kirjoitti:Onhan takana olevan poikkiputken päät hitsattu umpeen? Hitsaa ennen ku otat raskasta kuormaa.
Jukka
On. Jokseenkin tanakasti.
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Loivakulma vaikuttanee selvimmin pyörän käsittelyssä, keula kaatuu jossain kohdin jyrkästi linkkuun.
Jättöä sais olla vähemmän.
Kyseessähän on pyörän käsittely parkkihommissa jne.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee
Pastori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Onhan takana olevan poikkiputken päät hitsattu umpeen? Hitsaa ennen ku otat raskasta kuormaa.
Jukka
On. Jokseenkin tanakasti.
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Loivakulma vaikuttanee selvimmin pyörän käsittelyssä, keula kaatuu jossain kohdin jyrkästi linkkuun.
Jättöä sais olla vähemmän.
Kyseessähän on pyörän käsittely parkkihommissa jne.
Muistelen ottaneeni kuvan tuosta tandemista Ecotripin ensimmäisen yöpaikan pihalla aamulla ennen lähtöä, muttei kuvaa löytynytkään puhelimesta. Onkos sinulla Pastori itselläsi parempaa kuvaa kuin tämä, jossa huolestuneet ilmeet kertovat huoltoauton huolista.
Kuvasta mittasin hitusen alle 60 asteen ohjauskulman ja noin 50 mm jätön.
Laitanpa samaan kuvaan muita ohjausgeometrioita, jotta voi verrata.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee
Pastori kirjoitti:Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Loivakulma vaikuttanee selvimmin pyörän käsittelyssä, keula kaatuu jossain kohdin jyrkästi linkkuun.
Jättöä sais olla vähemmän.
Kyseessähän on pyörän käsittely parkkihommissa jne.
Sitä just tarkoitankin. Flevossa mulla oli lopulta nollajättö ja 45˚ kulma. Se keskittää kuskin painolla (lievästi mutta tarpeeksi) 0-5km/h nopeudessa jotta keula ei kaadu, ja kovemmassa vauhdissakin toimii hyvin, koska loiva kulma ja jalkojen vuoksi ohjauksen painopiste ylä/etupainoinen.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee
Joosehan Iso Pyyyttonin geometria-arvot on 58°-110mm. Kuvasta katselin, että on ehkä taipunut käytössä ja voisi olla myös noin 55°-75mm. Kuvassa nojakulma on 27°. Kaikki arvot muuttuvat naruperän asennon mukaan. Lisäksi yksipuoleinen akseli ja lyhyt laakeripesä antavat hieman periksi, jolloin kulma loivenee.
Joosehan oma kommentti ketjun alussa: "Laitan ylös myös suunnitellun geometrian. Ohjauskulma 67, jättö -15, sylikulma 145, nojakulma 30, akseliväli 105, istuinkorkeus 55. Ei hajuakaan miten lähelle osuin."
Jos tuon perän korkeuden korjaa niin että nojakulma on 30°, tulee ohjauskulmaksi 61-58°, eli aika lähellä Pastorin viimeisten pyörien Pommin ja QD2P kulma. Pastorilla pieni positiivinen jättö, Joosella vähän enempi negatiivinen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee
jori kirjoitti:Kuvasta katselin, että on ehkä taipunut käytössä ja voisi olla myös noin 55°-75mm. Kuvassa nojakulma on 27°.
Pikku hiljaa olen antanut naruista löysää, jotta olen päässyt enemmän nojalleen
On aika hämmästyttävää miten vähän naruperäisen ohjaustuntuma muuttuu perää säädettäessä. Jättö muuttunee sopivassa suhteessa ohjauskulman muuttuessa
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee
jooseha kirjoitti:jori kirjoitti:Kuvasta katselin, että on ehkä taipunut käytössä ja voisi olla myös noin 55°-75mm. Kuvassa nojakulma on 27°.
Pikku hiljaa olen antanut naruista löysää, jotta olen päässyt enemmän nojalleen
![]()
On aika hämmästyttävää miten vähän naruperäisen ohjaustuntuma muuttuu perää säädettäessä. Jättö muuttunee sopivassa suhteessa ohjauskulman muuttuessa
Joo, trail calculator sivuston laskimella näyttäisi jättö muuttuvan noin 5 mm / nojakulma-aste. (Arvioin etuhaarukan offsetin 245 mm)
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee
Tää pyörä on myös n. 30cm pidempi ku meijän tandemi (Annin säädöillä) - pidempijalkanen takapolkija ja urheilullisempi takapenkin asento. Ajotuntumaan tuolla ei liene suurta vaikutusta.
Kuljetusta varten Pastori katkasee tämän ohjausnivelestä ja 2WR katkee rungosta - molemmat mahtuu kätevästi farkkumallin autoon kun takapenkkiä kaataa, siis taittopyörät
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee
Pastori kirjoitti:Ekat sata kilsaa ajettu. Virossa.jpeg
Sama päivä.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee
Onko takaketjut jo kokeiltu?
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee
jori kirjoitti:Onko takaketjut jo kokeiltu?
Toivottavasti ei. Pyörähän on vielä Virossa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee
Pastori kirjoitti:jori kirjoitti:Onko takaketjut jo kokeiltu?
Toivottavasti ei. Pyörähän on vielä Virossa.
Ai niin.
Vaan, mitäpä tuo haittaisi, jos olisivat sen laittaneet ajokuntoon autokorjaamolla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee
Tuoretta tietoa Raplan autokorjaamolta. Tandem on purettu ja pakattu uuden huoltoauton kyytiin.
Näppärä tuollainen pistoakselityyppinen ohjausnivel. Pyörä on äärimmäisen helppo purkaa kahteen osaan pelkästään nostamalla akseli ylös.
Tandemi mahtuu hyvin kyytiin katkaistuna.
Ohjausnivelen pistoakselirakenne mahdollistaa helpon purkamisen ja helpottaa monessa paikassa. Kannattanee se kuitenkin tehdä hieman tarkemmin menetelmin kuin nykyinen rälläkällä käsissä pyörittäen.
Tuo kouran reikien ongelma on tavallaan akuutti, kun painin sen kanssa QD Pommin nivelen kanssa. Suuret reiät on vaikea porata kouraan suoraan ja välyksettömiksi, mutta helposti toimiviksi. Siksi mietiskelin erillisten holkkien käyttöä nivelen kouran puolella. Reiät kouraan porattaisiin tai vaikka hiottaisiin selvästi väljiksi ja akseli kiinnittyisi erillisiin kouran väljien reikien päälle hitsattaviin holkkeihin.
Tarkkamittainen teräsputki ja "kouran reikien tekeminen hitsatuilla holkeilla olisi varmaan hyvä ratkaisu helppouden ja välyksettömän toiminnan kannalta. Semmoisia sisäreiältään tarkkamittaisia holkkeja saa varmaan laakerikaupasta. Jos ei, voi tuohon käyttöön purkaa laakerin ja hitsata muutamalla täpällä ulkopuolelta pienan laakerin sisäkoolin ja kouran posken väliin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee
Pistoakselin päissä voisi myös olla kartiot, jolloin rakenteesta saa välyksettömän karkeillakin työmenetelmillä. Toinen kartio kiinteästi akselissa ja toisessa päässä voi olla esimerkiksi kartioksi sorvattu mutteri..