Rosinante on taas kasassa. Sen suurin ongelma oli takakiekko (24” pyörätuolin kiekko), johon ei ole oikein renkaita tarjolla. Toinen oli tarakka, jonka koin hankalaksi ja kehnoksi. Näiden ongelmien lisäksi istuimen kiinnitys alta ja takaa, sekä etuputken kiristys. Takakiekon kasvattaminen 26” tuntui helpoimmalta vaihtoehdolta, mutta siitä varten joutui runkoputkea kaventamaan renkaan kohdalta ja muotoilemaan selkänojan tukiputkea mutkalle.

- Runko ja haarukka ennen muutostyötä
- IMG_0606.jpeg (91.17 KiB) Katsottu 5136 kertaa
Purkaminen oli helppoa ja nopeaa, kuvassa Rosinanten runko ja etuhaarukka menossa uudelleen muotoiltavaksi ja maalattavaksi.
Takakiekon uuden navan löytäminen oli hankalampaa kuin osasin odottaa. Lopulta sitten Apuväline Avuxista se löytyi sopivan vanteen kanssa. Kiekon tekeminen jäi sitten minun opeteltavaksi, koska pyöräpajat eivät suostuneet toispuoleista pyörätuolin napaa puolaamaan - heiltä puuttui siihen sopiva pukki. Hi5bikesta Herttoniemestä sain mittatilauspuolat ja onnistuin sitten parin illan aikana saamaan aikaiseksi melko pyöreän ja suoran kiekon.
Puolaus on tehty oikealta, rungon puolelta kolme ristiin ja vasemmalta suoraan, vanhan T Fordin oppien mukaan. Vanne tuli hieman oikealle keskiöön nähden että sain vanteen runkosuoraan.

- Puolalaskurin tulos
- IMG_0044.jpeg (74.95 KiB) Katsottu 5136 kertaa
Netistä löytämäni puolien pituuslaskurin lopputulos piti hyvin paikkansa.

- Putken rako hitsattu umpeen.
- IMG_0646.jpeg (79.16 KiB) Katsottu 5136 kertaa
Etuputki oli kiinnitetty putkenkiristäjilla ja se oli halkaistu sivusta, sillä ajattelin että putkenkiristäjä näkyy vähiten jos sen mutterit ovat alhaalla. Koska nyt halusin sen siistimmäksi ja lähes näkymättämiin täytyi halkio hitsata umpeen ja tehdä uusi putken alapuolelle. Kuvassa se on jo hitsattu.

- Lattaraudat hitsattu halkioon.
- IMG_0644.jpeg (34.79 KiB) Katsottu 5136 kertaa
Hitsasin kaksi lattarautaa vastakkain, toiselle puolelle on tehty kierteet, joten muttereita ei tarvitse (toivottavasti kierre kestää, sillä katkaisin kierretyökalun toisen reiän teossa. Sain sen sitten ulos ohuella öljyllä ja poraamalla iskulla kiviterällä väärään suuntaan, niin että se ikäänkuin avaisi pulttia. Tulihan se lopulta ulos, mutta luultavasti menetin muutan jengan ja kiviporanterän.)

- Istuimen kiinnitystä
- IMG_0647.jpeg (63.81 KiB) Katsottu 5136 kertaa
Istuimen kiinnitys oli myös putkenkiristäjillä kiinnitetyllä istuimen adapterilla. Nyt ratkaisin kiinnityksen tekemällä runkoon reiän, hitsaamalla siihen putken ja putkeen tulee kierretanko, johon istuin sitten sovitetaan. Istuimen saa näin hieman alemmaksi, rakenteen kevyemmäksi ja sirommaksi.

- Istuimen kiinnitys alhaalta valmiina.
- IMG_0760.jpeg (71.28 KiB) Katsottu 5136 kertaa
Istuimen kiinnitys valmiina, Rungossa näkyy putkenkiristäjien urat. Kuva olisi pitänyt ottaa toiselta puolelta, koska siellä hitsausjälki oli nätimpi (unohdin avata kaasupullon - letkussa riitti argonia juuri toisenpuolelle).

- Rungon selkänojan tuki muotoiltu uudestaan.
- IMG_0651.jpeg (84.25 KiB) Katsottu 5136 kertaa
Rungon istuimen tuki piti muotoilla niin ettei se osu renkaaseen varsinkin kun uuden kiekon kehä on laajempi ja tuki on kallellaan renkaaseen päin. Kuumentamalla sopivasta kohdasta metalli punaiseksi ja vääntämällä putkea se onnistui melko näppärästi. Nyt rako renkaaseen on riittävä leveämmällekin renkaalle. Runkoa täytyi myös kaventaa renkaan kohdalta kuumentamalla ja varovasti vasaroimalla.

- Tarakka ja sen kiinnitys.
- IMG_0758.jpeg (137.92 KiB) Katsottu 5136 kertaa
Tarakassa loppui ideat kesken, tällainen siitä tuli. Sen pitäisi nyt kestää sen verran kuin tarvitsee, eikä karu ulkonäkö houkuttele siihen istumaan (toivottavasti).
Yhdistin istuimen takakiinnityksen ja tarakan pitimen tekemällä 6 mm alumiinilatasta kolmiomallisen kiinnikkeen. Työn jälki on karua ja alkeellisilla työkaluilla (pora ja Boschin multicutter). Vesileikkuri olisi ollut oikea väline, malttamattomuus….

- Runko pohjamaalattuna.
- IMG_0661.jpeg (61.18 KiB) Katsottu 5136 kertaa
Runko ja etuhaarukka saivat myös uuden maalipinnan, tässä runko on pohjamaalattuna.

- Rosinante valmiina.
- IMG_0765.jpeg (117.82 KiB) Katsottu 5136 kertaa
Rosinante on siis toistaiseksi valmis, uusi takakiekko, tarakka etuputken kiristysmekanismi ja istuimen kiinnitys, ja tietysti uusittu logo. Olen aika tyytyväinen ulkonäköön. Ensin ajattelin että tarakka pitäisi maalata mustaksi, mutta se on tavallaan vastavoimana etuputken alumiinille ja tangon kromille. Sitäpaitsi laiskottaa irrottaa tarakka ja kiinnitys, odottaa maalin kuivumiset, lakkaukset ja lopulta todeta muutaman käyttökerran jälkeen että sieltä se alumiini taas pilkottaa. Räntäsade oli niin rankka ettei viitsinyt koeajolle lähteä - ehkä huomenna.
Ai niin, löysin Rosinante-nimelle etymologian, Don Quijote sai hevosluuskan, joka espanjaksi on rosin (tai oli ainakin tuolloin). Koska siitä tuli nyt ylvään ritarin voittoisiin taistoihin vievä ratsu oli se entinen rosin. Entinen on espanjaksi ante eli nimeksi tuli siis Rosinante. Olen kyllä lukenut tuon teoksen, mutta en tuota selitystä muistanut tai sitten sitä ei suomenkielisessä kirjassa ole mainittu.
Mielestäni nimi sopii hyvin tällekin ratsulle vaikka sitä ritari ei ohjastakaan... vai ohjastaako?