Sivu 3/8

Lähetetty: 09 Syys 2008, 14:59
Kirjoittaja jviirret

Pitää myös muistaa, että rullan ja ketjun välisen kitkan tulee olla suurempi kuin rullan ja akselin välinen. Muuten käy niin, että rulla ei pyörikkään ja ketju syö sen kulmikkaaksi.

Jukka


Lähetetty: 09 Syys 2008, 16:37
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Joo, kyllä laakerit oli aikomus alunperin laittaakin. Tuli vain mieleen, kun tuota POMMIA kehutaan niin ihmeaineeksi.
Sakari

Ei se polyasetaali mikään ihmeaine ole. On vain helpoimpia muoveja sorvata eikä ime vettä ja turpoa sateessa, kuten polyamidi.

Koska voimat ovat taittopyörässä varsin suuret, on kuitenkin kunnon laakeri paikallaan. Ketjuvoima voi ylämäkeen runtatessa helposti ylittää 2000N (200kg painovoima), ajoittain tämä voi jopa tuplaantua. Jos mäki on todella jyrkkä ja käytössä pieni eturatas, voi ketjuvoima hyvinkin vastata 400kg kuormaa. (34 piikkisellä eturattaalla ja 175 mm kammilla ketjuvoima on 2,5 kertaa poljinvoima.)
Koska taittopyöriä rasittaa tämä voima vinosti kaksinkertaisena (taittokulma 100 astetta ->2 x sin(taittokulman puolikkaasta), on varauduttava siihen, että taittopyörien akseleita rasittaa 1,5 x ketjuvoiman maksimi, eli tässä tapauksessa jopa 600 kg kuormaa vastaava voima!

Jos akseli on 1/10 (8 mm/80 mm) pyörän ulkomitasta, tämä on kitkavoimana POM muovin kitkakertoimella 0,2 x 1/10 x akselivoima, mikä taas vastaa laakerin tehohäviöksi laskettuna 1,5 x 0,02 3%. Tämä on siis pelkkä akselikitka. Vierintäkitkaan tulee myös ketjun ja pyörän kehän välisestä liikkeestä aiheutuva komponentti.
Vierintälaakerilla tuo akselin kitkakerroin putoaa parhaimmillaan vain sadasosaan tuosta, jolloin taittopyörän vastus muodostuu lähes kokonaan ketjun ja kehän välissä.

Teflonin liukukitkakerroin sileää terästä vasten on voimakkaasti riippuvainen liukunopeudesta ja pienimmillään pienellä nopeudella. Ketjun taittopyöränä liukunopeus akselilla on niin pieni, että teflon puolustaisi liukulaakerissa paikkaansa. Teflonin ongelmana on kuitenkin tässä tapauksessa laakerin suuri kuormitus, jolloin pintapaine saattaa nousta teflonille liian suureksi.

Koska ketjun kuormitustapa on hyvin symmetrinen, riittää laakeroinniksi yksi urakuulalaakeri sijoitettuna tarkasti ketjutasoon. Taittopyörien akseleista kannattaa tehdä vähän väljät, jotta taittopyörä pääsee vapaasti asemoitumaan ketjun suuntaiseksi.

Jori


Lähetetty: 09 Syys 2008, 21:14
Kirjoittaja irakas

Ketjurissan sorvaus kotikonstein:

Kuva

ja Kansalaisopiston teknisen työn luokassa:

Kuva

Sakari


Lähetetty: 09 Syys 2008, 21:31
Kirjoittaja irakas

Niin, lopputulos oli yhtä hyvä. Aikaa vaan kului kotikonstein paljon enemmän. :)

Sakari


Lähetetty: 10 Syys 2008, 21:51
Kirjoittaja irakas

On se hieno juttu, kun on tällainen foorumi, josta saa arvonkkaita vinkkejä rakenteluun. :)

Asensin tänään liki 90 mm halkaisijaltaan olevan polyasetaalista (Pommi-muovi) sorvaamani ketjurissan Snake 5:een. ( )

Kuva

Siinä oli ollut kuminen rullaluistimesta otettu ja sorvattu rissa.

Sorvauksen ja kevennysreikien teon jälkeen putosi pötköstä leikatun lieriön paino 200 gr:sta 100 gr:aan.

Kyllä täytyy sanoa, että muutos ajo-vauhteihin oli uskomaton, suorastaan dramaattinen. Ei nojakkia meinannut tuntea samaksi. Keskinopeus nousi huomattavasti ja 8 km matka-aika Vaajakoskelta Jyväskylään lyheni yli 10 min. Varsinkin vastamäissä eron huomasi selvasti. Alkoi jo melkein kokea Ollin kertomaa ajohurmaa.

Vahinko vain, että ei aikaisemmin asia tullut esille. Olisi kesän Eco-Trippikin ollut paljon mukavampi ajella paremmilla vauhdeilla. Olinkin ihmetellyt, mikä :twisted: Snake 5:ttä vaivaa. :roll:

Sakari


Lähetetty: 10 Syys 2008, 22:00
Kirjoittaja irakas

Niin se vielä täydennyksenä, että uudessa rissassa on kaksi 22 mm urakuulalaakeria, kun olin ehtinyt niille sorvata jo pesät. Jorihan sanoi, että yksikin riittäisi.

Sitä minä vähän ihmettelen, kun monissa huippuluokankin nojakeissa ovat rissat kovin pieniä, halkaisijaltaan jopa alle 50 mm. :roll:

Sakari


Lähetetty: 11 Syys 2008, 09:41
Kirjoittaja Teemu Kalvas
irakas kirjoitti:

Sitä minä vähän ihmettelen, kun monissa huippuluokankin nojakeissa ovat rissat kovin pieniä, halkaisijaltaan jopa alle 50 mm.

Paluupuolella voi käyttää pieniäkin kun ketjussa ei ole sanottavasti vetoa. Voimapuolella kannattaa laittaa niin iso kuin suinkin mahtuu, aina eturataskokoon asti.


Lähetetty: 28 Syys 2008, 12:22
Kirjoittaja Pastori
irakas kirjoitti:

sh8 suunnitelma on nyt tällainen:

Kuva

Ulukomailla jotkut luottaa kuiteskin tuohon vaneriin näissä lowracer asioissa.

Kuva


Lähetetty: 28 Syys 2008, 18:27
Kirjoittaja irakas
Pastori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Ulukomailla jotkut luottaa kuiteskin tuohon vaneriin näissä lowracer asioissa.

Kuva

Onkohan tuotu kesken eräinen laite radalle? Mitä etua on kaarevasta keulalevystä (ellei sitä käytetä jonkinlaisen kotelon tukirakenteena)? Eihän siitä ilmanvastuksen kannalta ole tuollaisenaan apua. Painoa se joka tapauksessa lisää. On kuin jonkinlainen Potempkinin kulissi. Että näyttäisi sivulta vauhdikkaammalta.

Mitenkähän tuossa ohjaus on hoidettu? :roll: Etupyörä taitaa kääntyä tosi vähän. Nuo sauvat taitavat olla ohjaussauvoja?

Mielenkiintoinen kapistus joka tapauksessa!

Sakari


Lähetetty: 28 Syys 2008, 21:21
Kirjoittaja irakas

sh8 on tällaisessa vaiheessa:

Kuva

Tein laudoista tuollaisen siirrettävän jigin, kun joudun sen kuljettamaan kansalaisopiston pajaan hitsausta varten. Olisikohan joku muu systeemi ollut parempi?

Aikaisemmista projekteista viisastuneena tein sen näin, jotta pyörät tulisivat samaan tasoon.

Minkähänlaisia vääntelyitä on odotettavissa hitsausvaiheessa?

Sakari


Lähetetty: 28 Syys 2008, 21:32
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Minkähänlaisia vääntelyitä on odotettavissa hitsausvaiheessa?

Melkoista, jos alat heti saumaa vetään. "Heppejä" ensin ympäriinsä, niin ei enää hitsatessa vetele. Ja heppejä ei tökitä rivissä, vaan vastakkaisille puolille kappaletta. Eli kun pistät liitokseen yhden hepin, se vähän vetää kasaan, mutta seuraava heppi vastakkaiselle puolelle oikaisee... Uskoisin että kurssin vetäjä osaa neuvoa paremmin kuin tämmöinen itse kantapään kautta oppinut.

Jukka


Lähetetty: 28 Syys 2008, 22:03
Kirjoittaja irakas

Tein jigin noin, että pääsee hitsaamaan ympäriinsä. Kurssin ohjaaja on pätevä ja puhui, että vetelyjä tapahtuu, mutta ei vielä ehtinyt kertoa sitä, että vetelyt loppuvat tekemällä hepit ensin molemmin puolin, mikä oli nyt hyvä kuulla.

Niinkuin olen kertonut olen aivan aloittelija hitsaushommissa. Harjoittelin viime kerralla 1 mm levyjen yhteenhitsausta. Syntyi ensin pelkkää papanaa. :?

Sakari


Lähetetty: 28 Syys 2008, 22:26
Kirjoittaja jviirret

Ei ne vetelyt koskaan kokonaan lopu, mutta kun vetelee vastakkaisiin suuntiin ja yhtä paljon niin lopputulos on suora.
Tuo levynpaloihin harjoittelu on hyvä homma. Jos harjoittelee putkeen, niin ei näe sauman toista puolta, se kertoo lopputuloksen kestävyydestä enempi kuin hitsauspuoli.

Jukka


Lähetetty: 11 Loka 2008, 18:47
Kirjoittaja jori

Minua jäi vaivaamaan tuossa sinun SH8 piirustuksessasi kaksi rinnakkaista taittopyörää emäputken kyljessä. Omalla Pakoputkipyörälläni ajellessani yritin kuvitella toista taittopyörää nykyisen rinnalle. Minusta se vaikutti aika leveältä. Shortseissa ajellen jalat kyllä mahtuvat liikkumaan, mutta näin kylmemmällä kelillä, kun ajellaan väljemmissä pitkissä housuissa, arvelisin lahkeen laappivan turhan paljon sitä jalan puolen ketjua ja ketjupyörää. Suosittelen, että varaudut laittamaan paluuketjulle oman akselin niin, että taittopyörät mahtuvat molemmat runkoa vasten. Voit tietysti kokeilla sitä noinkin, mutta älä maalaa runkoa, ennen kuin olet varma, ettet tarvitse toista akselia. Minulla paluuketjun akseli on kuuden millin pultti, joka on kierretty runkoon hitsattuun jatkomutteriin, joten kovin painavasta lisä rakenteesta ei ole kysymys, varsinkin, kun polkemisvoimaa kantava akseli lyhenee sen sentin.

Jori


Lähetetty: 11 Loka 2008, 18:58
Kirjoittaja jviirret

Hyvä huomio. Tuulipuvun lahje öljyyntyi taittopyörässä, vaikkei ollut kuin yksi. Kotelointi on toinen vaihtoehto, tai pitää tehdä joka tapauksessa. Se ei häiritse jalan liikeratoja mutta estää lahkeen sotkeentumisen ja siihen koteloon saa ketjuputken kiinni.

Jukka