Millä menetelmällä tuollainen käytännössä joustamaton kangas saadaan pingotettua tiukalle ja miten se kiinnitetään kehikkoon?
Näyttää minusta velcroon perustuvalta kiinnitykseltä.
En usko, että tämä on vähällä vaivalla tehtävä kate, mutta uskon (toivon vision eli harhanäyn siivin), että se palkitsee huollon ja hiljaisuuden suhteen. Tai ompelukonehan sen työn tekee... Painoahan noi alumiinirakenteet lisäävät.
Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate
Lähetetty: 27 Tammi 2019, 11:32
Kirjoittaja jori
Ainakin jotkut noista nailonkankaista kutistuvat lämmitettäessä.
Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate
Lähetetty: 27 Tammi 2019, 11:37
Kirjoittaja janx
jori kirjoitti:
Ainakin jotkut noista nailonkankaista kutistuvat lämmitettäessä.
Sen takia minusta pitää olla vähän liikkumavaraa mitoituksessa. Ettei vedä liian tiukalle.
Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate
Lähetetty: 27 Tammi 2019, 12:27
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:
Ainakin jotkut noista nailonkankaista kutistuvat lämmitettäessä.
Eiks ennenvanhaan lennokki/lentokonejutuissa etc. tehty jotain kangashommia niin että tehdään se kate ja sit kastellaan kankaat = kutistuvat kastuessaa ja kiristyvät ja sitten maali/lakka päälle.
Kyseessä ei siis olleet muovikankaat.
Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate
Lähetetty: 27 Tammi 2019, 13:09
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
Ainakin jotkut noista nailonkankaista kutistuvat lämmitettäessä.
Eli kutistumista vois käyttää hyödyksi kankaan pingotuksessa.
Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate
Lähetetty: 27 Tammi 2019, 17:26
Kirjoittaja jooseha
Päällystys tuntuu olevan PodRiden valmistuksessa ongelma:
We also need to come up with a way to best stretch and fasten the fabric to the frame. This is much trickier than you would imagine. Whilst the fabric is well attached to the frame on the prototype, it was a time consuming matter to do so, and we want to make it cost effective for mass production, and much easier and quicker for you to apply the fabric to the frame.
Yksittäiskappaletta tehdessä työläys ei tosin ole kärsivälliselle rakentajalle ongelma.
Joku lennokin päällystysmuovikalvo voi olla oikotie onneen. Liimautuu ja kiristyy lämmöllä, mutta myös arempi vaurioitumaan.
Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate
Lähetetty: 27 Tammi 2019, 19:03
Kirjoittaja janx
Kyllä näemmä 2,5x0,8m on sopivat maksimimitat, mutta mielummin lyhyempi.
Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate
Lähetetty: 27 Tammi 2019, 19:29
Kirjoittaja Vilijami
Näyttää kaupalliset tadpolet olevan aika lailla parimetriä pituudeltaan. Katteesta tullee siis sääsuoja, eikä aerodynamiikan huippu, niin voit päästä alle 2,5 metrin pituuteen.
Re: Kolmelle pyörälle DIY
Lähetetty: 28 Tammi 2019, 10:53
Kirjoittaja irakas
janx kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
janx kirjoitti:
Tämä vaatii speksausta. Tadpole kyseessä. Edessä vähintään 2 kiekkoa, mutta takana vähintään 1.
Saako kysyä, miksi juuri tadpole?
Koska yhtään järkevän näköiseksi katettua deltaa en ole nähnyt...
Entä SH18?
Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate
Lähetetty: 28 Tammi 2019, 11:18
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
Näyttää kaupalliset tadpolet olevan aika lailla parimetriä pituudeltaan. Katteesta tullee siis sääsuoja, eikä aerodynamiikan huippu, niin voit päästä alle 2,5 metrin pituuteen.
Nelipyöräisestä on toiminnallisuutensa puitteissa helppo tehdä lyhyempi kuin tadpole, sillä takapyörät mahtuvat istuimen selkänojan sivuilla edemmäs. Nelipyörästä saa myös lyhyemmän kuin delta, sillä etupyörät saa jalkojen sivuille. Vain MBB delta on mahdollista tehdä lyhyemmäksi.
Nelipyörässä takapyörien siirtäminen edemmäs parantaa myös vetopitoa, joten talviajoon siitä on helppo tehdä tadpolea toimivampi, vaikkei huomioisi edes kaksiraiteisuutta kolmiraiteisuuden sijaan.
Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate
Lähetetty: 28 Tammi 2019, 15:07
Kirjoittaja jooseha
Kun kerran säilytystila on kortilla, niin taakse kaksi rengasta ja silleen että koko sukkulan saa kipattua perälleen pystyyn. Nelipyöräisestä saa helposti tehty lyhyemmän kuin trikestä - Podride on jopa alta 2 metriäsize=85[/size] - eli matalakin tila käy.
Re: Kolmelle pyörälle DIY
Lähetetty: 28 Tammi 2019, 18:46
Kirjoittaja janx
irakas kirjoitti:
Entä SH18?
Ehdottomasti SH:t ovat suomalaisen käsityön taidonnäytteitä. Delta ei vain useimmiten puhuttele minua kaikesta huolimatta.
jori kirjoitti:
Nelipyöräisestä on toiminnallisuutensa puitteissa helppo tehdä lyhyempi kuin tadpole, sillä takapyörät mahtuvat istuimen selkänojan sivuilla edemmäs. Nelipyörästä saa myös lyhyemmän kuin delta, sillä etupyörät saa jalkojen sivuille. Vain MBB delta on mahdollista tehdä lyhyemmäksi.
Nelipyörässä takapyörien siirtäminen edemmäs parantaa myös vetopitoa, joten talviajoon siitä on helppo tehdä tadpolea toimivampi, vaikkei huomioisi edes kaksiraiteisuutta kolmiraiteisuuden sijaan.
Nelipyörässä on puolensa, mutta hanke monimutkaistuu myös. Mun pituudella (169,5cm) ja x-seamilla (99cm) saa aika lyhyen tadpolenkin. Tuumaillaan, kunhan nyt saisi jonkun 3D-softan perusteet hyppysiinsä.
jooseha kirjoitti:
Kun kerran säilytystila on kortilla, niin taakse kaksi rengasta ja silleen että koko sukkulan saa kipattua perälleen pystyyn. Nelipyöräisestä saa helposti tehty lyhyemmän kuin trikestä - Podride on jopa alta 2 metriäsize=85[/size] - eli matalakin tila käy.
Lisäsin tonne speksiin eilen, että 0,8 x 2,5m on maksimiäärimitat ilman, että laitos tulee "kulkuväylälle" uv-varastossa. Ulkoiluvälinevarasto on avointa kylmää tilaa. Eli pystyyn saaminen ei ole välttämättömyys.
Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate
Lähetetty: 28 Tammi 2019, 19:05
Kirjoittaja jooseha
Nuijapäänä tulee takarenkaalle helposti kuormaa lähemmäs sata kiloa size=85/3+retkikamat[/size]
Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate
Lähetetty: 28 Tammi 2019, 19:47
Kirjoittaja janx
jooseha kirjoitti:
Nuijapäänä tulee takarenkaalle helposti kuormaa lähemmäs sata kiloa size=85/3+retkikamat[/size]
En mä nykyisilläkään vehkeillä voi yön yli retkeillä ilman peräkärryä (tai autoa), mutta olet oikeassa.
Saa toki ehdottaa nelipyörääkin, jos sellaisia suunnitelmia löytyy. Mä löysin tällaisen tänään:
"Mechanical design and prototyping of a four-wheeled velomobile concept" http://robbertbakker.com/verslag%20final.pdf
Eikös se klassinen nuojapään painojakauma ole eteen 65 - 70%, ei siinä sataan kiloon pääse takapyörän suhteen. Painoa on laitettava eteen mm. sivustabiliteetin takia. Sen takia etujousituksesta olisi hyötyä. Ks tuo ruotsalisen DI:n diplomityö. http://www.carbontrikes.com/exjobb/exjo ... viebke.pdf