Paavo kirjoitti:Taitaa olla totta, että sähköpyörä vähentää autoilua. Tutkimustieto voittaa ilman muuta mutun ja veikkaukset. Toisaalta sama vaikutus on kai kaikilla kulkuneuvoilla, millä enemmän, millä vähemmän.
Kysymys on kai siitä, miltä tulevaisuuden kevytväylät näyttävät, eikä sitä mikään kristallipallo kerro. Oma ja subjektiivinen näkemykseni on, että nykyiset suuntaviivat osoittavat kohti erittäin villiä menoa. Hollannissa pyöräily vaatii tätä nykyä autoilua enemmän kuolonuhreja. Muutoksen syynä pidetään iäkkäiden ihmisten kasvaneita sähköpyöräonnettomuuksia. Puukenkämaassa tosin myös tehokkaat, Suomessa moottoriajoneuvoksi määriteltävät sähköpyörät saavat käyttää kevytväyliä.
Veikkaanpa, että sähköpyöräilyyn tullaan säätämään ikärajoja, kenties ajokokeitakin. Voisi kai myös kysyä, määritteleekö sähköpyöräily (tai muu vastaava kulkumuoto) pyöräilyn uudestaan. Kävelijät varmasti tervehtisivät kaiken pyöräilyn siirtymistä ajoradalle ilolla, "lihaspyöräilijät" ja vaikkapa Kick Biken käyttäjät eivät niinkään. Totta on, että tavallisenkin pyörän nopeus ja äänettömyys on usein kevytväylille liikaa. Toisaalta yksitoikkoisia autoteitä ajaa mieluiten juuri autolla.
Elämä on arvaamatonta ja olisi väärin, jos loukkaantuminen, sairaus tai muu vastaava tilanne vaatisi auton rattiin siirtymistä. Siinä tilanteessa voi kuka vaan olla koska vaan, ja viimeistään vanhuus vie voimia, jos sinne asti edes selviää. Täytyy olla kevyempiä ratkaisuja liikkumiseen. Kenties kevytväylille saataisiin sähköpyörien muodossa nykyisiä inva-ajoneuvoja nopeampia sähkökulkineita.
En ylipäätään ole sitä mieltä, että sähköpyöräilyä tarvitsisi perustella millään sen kummemmalla syyllä, kulkuneuvohan se on muiden joukossa. Hiki, tuska tai edes liikunta eivät ole itseisarvoja pyöräilyssä. Mutta turvallista liikenteen pitää ihan kaikille, pienimmillekin, olla. Aika näyttää muttei kerro.
Vaimo on kaupunkisuunnittelija ja sen touhuja seuranneena sanoisin, että trendi kaupunkiliikenteessä kulkee yhä hitaammin liikkuvaa autoliikennettä yhä kapeammilla autoväylillä ja yhä enemmän tilaa osoitetaan yksisuuntaisille kevyen liikenteen väylille. Autoilusta tulee kilpailukyvyltään yhä vain huonompaa, kun aikaisempi nopeus ja halpa pysäköinti on kaupungeissa estetty. Pyörä on yhä kilpailukykyisempi.
Olennaisinta tuossa on juurikin nopeuserot, joita nykysuuntauksen mukaan pyritään minimoimaan. Kävelijät erotetaan pyöräilijöistä ja nopeammat kulkineet vielä pyöräilijöistäkin erilleen. Kaupungissa yli 20 km/h liikkuvat voisivat mielestäni siirtyä kaikki ajoradalle ja ajoratojen nopeusrajoitus laskea 30 km/h, kuten jo paikoittain on tehtykin. Nopeat sähköpyörät kuuluvat siis ilman muuta ajoradalle, kuten kesällä voimaan tuleva tieliikenneain muutoskin mahdollistaa.
Tähänhän otimme kantaa nojapyöräfoorumin porukalla jo aiemmin ja lain valmisteluvaiheessa. Eivät ymmärtäneet miten tarkkanäköisiä ja tulevaisuutta ennustavia olimme jos silloin ja tekivät liian konservatiivisen lainmuutoksen. JOutuvat muuttamaan sitä asetuksilla melko pian.
Noista pyöräteiden onnettomuuksista en löytänyt mitään erillistä tilastoa, mutta uusin tilasto, jonka löysin yleisesti tieliikenteen onnettomuuksista ajovnauvoittain jaoteltuna, on vuodelta 2017. Sen mukaan kuolonuhreja ei Hollannissakaan, ainakaan vielä 2017, ollut pyöräilijöissä kuin noin puolet autoilijoiden uhrimäärästä. Lisäksi ne onnettomuudet, joissa henki lähtee pyöräilijältä ovat useimmiten auton ja pyörän yhteentörmäyksiä.

- Road_accident_fatalities_by_category_of_vehicles,_2017_(number).png (51.52 KiB) Katsottu 4376 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma