jooseha kirjoitti:Tuolla jorin laittamalla bensan kwh-sisällöllä, jos laskee tuon katetun Innovan tehon tarpeen 90km/h nopeudessa olettaen moottorin hyötysuhteeksi 30%.
1,1l/100km/(100km/90km/h)30%9kwh/l=2,7kw.
Mankissa on vain 2,6kw eli sillä ei pääsisi samaan nopeuteen edes täyden tehon kierroksilla.
Kreuzotterin mukaan Questin vastus 90 km/h nopeudessa on 1100 W. Vaikea uskoa, että tuon vastus olisi tähän verrattuna tupla. Taitaa siis olla, että tuon katetun nojaskootterin satapiikin hyötysuhde ei ole parhaimmillaan 90 k/h nopeudessa ja siis tuo arvaamasi 30% on jonkin verran alempi.
Satapiikin teho lienee luokkaa 10 kW, jolloin moottorilta otettaisiin 90 nopeudessa tehoa vain n. 20%, mikä tarkoittaa simpukkadiagrammista päätellen maksimihyötysuhteen pienenemistä vähän yli puoleen maksimihyötysuhteesta.
Tässä kuva henkilöauton ominaiskulutuksen muuttumisesta eri kuormitustilanteessa.
Pystyakselilla on kuormitusaste, mikä on käytännössä vakionopeudella ajettaessa sama kuin kaasun asento. Viidesosa teholla ominaiskulutus on noin tupla verrattuna parhaaseen, eli hyötysuhde noin puolet maksimista. Siksi tuo 30% on varmasti yläkanttiin arvioitu. Parempi arvaus olisi 20% tai hieman alle. Tämä tarkoittaisi vehkeen 90 km/h tehontarpeeksi 2,7 kW x 20%/30% = 1,8 kW.