Sivu 3/3
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 15 Marras 2008, 16:54
Kirjoittaja Teemu Kalvas
jori kirjoitti:irakas kirjoitti:Kuinka paksu akseli noissa rissarullissa on?
Samaa minäkin tässä huolestuneena katselin. Näyttää kahdeksan millin kuusiokoloruuvilta. Eikös noiden ketjujen järjestys pitäisi ainakin vaihtaa toisin päin. Eteenpäin kulkevan vetävän ketjun paikka lähempänä tyveä ja löysän paluuketjun ulompana, niin ei joudu rissan akseli liian tiukalle. Onhan nuo taittokulmat tosin pienet, mutta ketjuvoimat on vetävällä puolella helposti 3kN luokkaa. Taittopyörän akseli saa siitä noilla kulmilla ehkä noin kolmanneksen tai nejänneksen, joten taittopyörän akseli on tuolla istuimen alla melko tiukilla.
Lukemasi ovat nähdäkseni oikein, mutta 8-millinen on kaupallisissakin ratkaisuissa tyypillinen, ja nähdäkseni kestää ihan hyvin. En muista lukeneeni ulkomaanfoorumeiltakaan yhtään valitusta että olisi pyörä tuosta pettänyt. Hankalan suuntainen rasitus laskettavaksi näin humanistille, jätän insinööreille...
Vai höm. Tarkoitatteko että tuossa lowracerissa AVAIN on 8-millinen, jolloin pultti olisi 6-millinen? Se kuulostaa jo hurjalta, jos totta.
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 15 Marras 2008, 19:27
Kirjoittaja jori
Teemu Kalvas kirjoitti:
Lukemasi ovat nähdäkseni oikein, mutta 8-millinen on kaupallisissakin ratkaisuissa tyypillinen, ja nähdäkseni kestää ihan hyvin.
Lähinnä kysymys on pultin pituudesta. Tavallisesti nuo taittopyörät ovat paluuketjussa, jolloin suuria voimia ei esiinny, tai jos ovat vetopuolella, ovat yksin, tai vähintäänkin akselin tyvipuolella. Minulla on paluuketjupyörän akselina M6x50 ruuvi ja kestää hyvin.
Tässä on kaksi rissaa vierekkäin ja kovemmin kuormitettu vetävän puolen ketju on ulompana. Kuvasta näyttäisi, että M8 pultti on kiinni runkoputken keskilinjassa, eli pultille tulee pituutta vetävälle rissalle asti jotain 50 mm luokkaa. Kovasti polkaisten ketjussa vaikuttaa 3kN voima, joka jo 20 asteen taittokulmalla antaa pultille 1 kN kuormavoiman. Tämä taas taivuttaa 50 mm pulttia 50 Nm momentilla. 8 mm akseli jännittyy moisesta 970MPa. Lisäksi siellä tyvipäässä on vielä kierre, joten jännitys kierteen pohjalla ylittää vahvimmankin pultin lujuuden.
Todellisuudessa penkin alla taittopyörän kulma on suurempi kuin tuon 20 astetta, kenties 40 asteen luokkaa, joten M8 uloke pultilla ei ole mahdollisuuksia yli 20 mm ulottumalla.
Jori
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 15 Marras 2008, 23:19
Kirjoittaja irakas
Jori kirjoitti:
"Todellisuudessa penkin alla taittopyörän kulma on suurempi kuin tuon 20 astetta, kenties 40 asteen luokkaa, joten M8 uloke pultilla ei ole mahdollisuuksia yli 20 mm ulottumalla."
Täytyy taas myöntää lukihäiriöni tai jostain muusta syystä edellinen ei tahdo mennä minulla jakeluun, vai tarkoitatko sitä, että yli 20 mm ulottumalla M8 akseli taipuu maksimiväännössä? 
Mutta, jos näin on, eihän M8 pultti joudu pelkkänään tuolle rasitukselle, kun välissä on toinen rissa ja mahdollisesti muttereita tukemassa tiukkaan väännettynä, jos nyt tätäkään sain ymmärrettävästi esitetyksi? 
Sakari
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 16 Marras 2008, 01:14
Kirjoittaja visiopetteri
Oikein olette katsoneet, tuossa on M8 pultti. Pitää viritellä toiseenkin päähän tuki (puuttuu kun ketju linja ei ollut vielä ihan selvä + ei löytynyt pidempiä pultteja). Ketjuja ei voi vaihtaa rullilla toisin päin, koska vetävän ketjun linja pitää olla tuo (rohloffi vaatii aika tarkkaan oikean). Oikeastaan tuolle paluu ketjulle voisi muutenkin kehittää keveämmät rullat. Varmaan kuulalaakeroidut takavaihtajan rissat olisi ok.?
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 16 Marras 2008, 10:08
Kirjoittaja jori
visiopetteri kirjoitti:Oikein olette katsoneet, tuossa on M8 pultti. Pitää viritellä toiseenkin päähän tuki (puuttuu kun ketju linja ei ollut vielä ihan selvä + ei löytynyt pidempiä pultteja). Ketjuja ei voi vaihtaa rullilla toisin päin, koska vetävän ketjun linja pitää olla tuo (rohloffi vaatii aika tarkkaan oikean). Oikeastaan tuolle paluu ketjulle voisi muutenkin kehittää keveämmät rullat. Varmaan kuulalaakeroidut takavaihtajan rissat olisi ok.?
En usko, että Rohlof olisi sen ronkelimpi ketjulinjan suoruuden suhteen, kuin muutkaan vaihteet. Ovat vaan prinsessana vaatimassa, teorassa tärkeitä, mutta käytännössä merkityksettömiä asioita. Aikanaan ketjuvaihteen varhaisaikoina oltiin myös tarkkoina ketjulinjan suoruudesta, siirrettiin rattaita ketjun sijaan. -Turhaan.
Siinä rohlofissa vaaditaan tietysti käytettäväksi leveää ketjua, mikä hiukan lisää tuota suoruusvaatimusta. Tuossa on kuitenkin kyse niin pienestä kulmasta, että varmasti toimii, vaikka vaihtaisit ketjujen paikkaa. Jos ei muuten, niin käännä takapyörä hitusen vinoon rungon suhteen. Tukiraudat painaa!
Muutenkin kannattaisi miettiä sinne Rohlofin päähän vähintään kahden rattaan asentamista. Siellähän on jo ketjun kiristin, jonka voi vaihtaa vaihteen sirrtimeksi, jolloin saat lähes samalla kokonaispainolla pyörääsi aluevaihtajan, jolloin välitysalueesta tulee selkeämmin nojakkikelpoinen. Tällaisia ratkaisuja on maailmalla tehty, ainakin Bromptonilla. Kaksi takaratasta mahdollistaisi -vaikkei ehkä vaatisi- vähän kapeamman ketjun käyttämistä, mikä puolestaan nojakissa vähentää painoa ihan merkittävästi. Yhden takarattaan tapauksessa kapealla ketjulla täytyisi takaratasta toisinaan vaihtaa myös ketjun vaihtamisen välillä. Ei siis sekään mikään yletön huoltotoimi.
Jori
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 16 Marras 2008, 21:06
Kirjoittaja visiopetteri
Miettiin tässä tuota Jorin ehdotusta ketjun siirtämisestä sisemmille rullille.. Perahana, eihän se mee yhtään vinompaan kun normi ulkoistenvaihteistojen kanssa, joten muutetaan niin. Mulla on nyt tuossa kiinni 8 vaihteiselle systeemille tarkoitetut ketjut, ja rohlo haluais 9 vaihteiselle speksatut ketjut. Tuossa on takana kierteellä oleva ratas, ja ilman isompaa sorvailua siihen ei ainakaan suoraan saa kahta ratasta. Toisaalta eteen vois jättää noi maantiekampien kaksi ratasta, niin sais helpolla lisättyä vaihteiston skaalaa.
Sain päivällä vision siitä miten tuon takapään voisi tehdä, nimen omaan sen ansiosta että rohlofin kanssa ketjulinja pysyy koko ajan vakiona. Jos ketju menee runkoputken sisällä, niin ei tarvisi murehtia muuttuvia ja suuria voimia (suhteessa muihin voimiin). Onkohan noita nojakkeja tai ylipäätään pyöriä tehty niin että ketjut kulkevat runkoputkien sisällä (ketjujen voimat aiheuttaa runkoputkille väännön sijaan puristusta
).
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 16 Marras 2008, 21:18
Kirjoittaja Jarcco
visiopetteri kirjoitti:---Onkohan noita nojakkeja tai ylipäätään pyöriä tehty niin että ketjut kulkevat runkoputkien sisällä (ketjujen voimat aiheuttaa runkoputkille väännön sijaan puristusta
).
Juu, Flevobike Greenmachine:
http://www.flevobike.nl/gallery/Persmap/GreenMachine_02
Rungosta vaan tuppaa tulemaan runsasmuotoinen (ja painava).
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 16 Marras 2008, 21:38
Kirjoittaja Pastori
Jarcco kirjoitti:visiopetteri kirjoitti:---Onkohan noita nojakkeja tai ylipäätään pyöriä tehty niin että ketjut kulkevat runkoputkien sisällä (ketjujen voimat aiheuttaa runkoputkille väännön sijaan puristusta
).
Juu, Flevobike Greenmachine:
http://www.flevobike.nl/gallery/Persmap/GreenMachine_02
Rungosta vaan tuppaa tulemaan runsasmuotoinen (ja painava).
Mielestäni tämä Flevobike on kyllä hienonnäköinen vehje.
Laitteessa vaikuttaisi äkkipäätä olevan monimutkaista toimintaa niinkin yksinkertaiseksi vehkeeksi kuin polkupyörä - tuskin osaa noviisi tuolla operoida.
Köyhänä ja koulutusta vailla olevana insinöörinä jää kyllä hankkimatta.
Juhani Tammisen (jostain pöllimin) urheiluruudussa esittelemin sanoin Keep It Simple Stupid.
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 16 Marras 2008, 21:49
Kirjoittaja visiopetteri
Tuo flevo menee jo aika överiksi, eli en aivan noin pitkälle menevää systeemiä meinannu. No katotaan nyt jos sais visiot väännettyä raudaksi asti. Mutta siis ajatukseni on aika paljon simppelimpi, mutta ideasta saa varmaan paremmin kiinni kun on kuvaa tai valmista palikkaa
Ehkä kuvaavampaa olisi "koteloitu vetäväketju, jonka kotelo toimii kantavana runkona"...
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 16 Marras 2008, 21:55
Kirjoittaja Jarcco
Ketjun ikä lienee moninkertainen kun se on lialta suojassa? Joka tapauksessa pysyy pyörä ja kuski puhtaampina. Kyllä ketjun koteloinnin voisi tehdä varmaan halvemmallakin, Greenmachinessa hintaa nostaa Rohloff.
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 16 Marras 2008, 22:07
Kirjoittaja Pastori
Mulla on yhdessä vehkeessä mainio keskieurooppalainen kotelointi koko ketjun kulkumatkalle. Ketju näytti siistiltä kun sen juuri otin irti. Mutta olihan kotelo täynnä muuta skeidaa. Jos ketju kulkee avoimena on se toki myös helpompi puhdistaa.
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 09 Syys 2009, 11:26
Kirjoittaja visiopetteri
Pitäs viskata kuvaakin tuosta pyörästä valmiina. Eilen keksin punnita sen, niin vaaka näytti 19,4kg. Painossa on mukana tavarateline, mutta lokasuoja(t) puuttuu. Täytyy katsoa jos ei eteen laittaisi, mutta takarenkaalle pitää joku suoja keksiä, tosin vois olla riittävä, että laittas muovilevystä palasen tavaratelineen alle, niin ei kura lentäs päälle. Tuo rohloffi on ihan mainio, sen perusteella mitä tuolla vähän on päässyt ajelemaan. Nyt pitää syksylle ottaa ryhtiä sen verta, että ajelis työmatkoja (20km suuntaansa) sen verran, että osais tehdä talvella parannellun rungon. Nyt ainakin ajatuksena on se, että seuraavan pyörän kanssa pitää selvitä yhdellä ketjunohjurirullalla ja istumakorkeus saa olla hieman isompi, mutta istuinkulmaa en aio nostaa pystymmäksi. Nyt on muuten ihan ok:sti toimiva ketjuohjuri tehtynä. 10mm nylonista 75mm halkasijainen kiekko, keskelle reikä yhdelle isolle laakerille (6201, 12mm reiällä), ohjurin sivulevyt 1mm RST-levystä (kevennysreikiä passelisti) ja 4 pultilla paketti kasaan. Toimii hyvin, on riittävän iso, paljon kapeampi kun noi edelliset tekeleet (passaavat kyllä paluu ketjulle ihan hyvin) ja noi teräslevystä tehdyt sivut toimii yllättävän hyvin ilman metelöintiä tms.

Niin ja pitäs miettiä miten sen istuimen saisi tehtyä niin, että penkin runkona on teräsputki ja isuinosana on muovilevy joka on putkissa kiinni nippusiteillä...
Levyjarrut molemmissa päissä + yksipuolinen haarukka edessä...
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 14 Syys 2009, 09:58
Kirjoittaja visiopetteri
Kun saisi penkki+runko yhdistelmän tehtyä samassa hengessä kun tämä Moultonin taitettava pyörä.
Ohuttaputkea ja ristikkorakenne. Tuossa varmaan osaltaan jousitus mahdollistaa keveät rakenteet... Vai onko väärä oletus, että hallittu joustaminen iskareissa mahdollistaa sen, ettei rungosta muuten tarvi tehdä mitään "pommin kestävää"? Toi kyllä on oikeesti hyvän näköinen!
