Kuuntelin eilen, ja osin toissapäivänä, vuonna 1987 lukemani kirjan Zen ja moottoripyörän kunnossapito. Se oli jälleen elähdyttävä kokemus ja jännästi selitti (ennusti) tuolloin jo etukäteen, mitä minun elämässäni tulee vastaan. Nyt sen näen, kun katson taakse päin. Jännä.
Kirja on julkaistu ensi kerran 1974 hippiliikkeen jälkimainingeissa ja vapauden kaipuu paistaa kaikessa. Se kertoo yliopisto-opettajasta, joka matkaa poikansa kanssa moottoripyörällä läpi USAn. Ajaessaan hän huoltaa moottoripyöräänsä zeniläisellä huolellisuudella ja kuvailee ajatuksenjuoksuaan laadun käsitteen selvittämisessä.

- zen-ja-moottoripyoran-kunnossapito-62a3f11eeaa1ec176c46ad89-0.jpg (45.93 KiB) Katsottu 8151 kertaa
Määrittelyjä pakenevaa laadun käsitettä ajaa takaa tarinassa hänen alter egonsa, laadun filosofiaan intomielisesti paneutuva, entinen biokemian opiskelija Faidros, jonka elämää ja ajattelua päähenkilö selostaa Chautauqua-puheiden kautta. Ne ovat opettajan kateederiselityksiä muistuttavia ajattelutyön kertauksia, joiden tarkoituksena on yllyttää ajattelua eteen päin. -Hyvän opettajan tärkein tehtävä.
Kirja on monitasoinen ja katkelmallinen, kuin amerikkalainen tv-ohjelma vähän väliä tarinan keskeyttävine mainoksineen. Isä ja poika tekevät moottoripyörämatkaa USAn poikki rannikolta rannikolle ja Chautauquoissa Faidros tutkii dialektiikan ja retoriikan metodisia eroja laadun käsiteen ja lukuisten filosofien avulla.
Faidroksen oivallus Laadun ensisijaisuudesta ei sopinut tieteen kehykseen, joten yliopistosysteemi teki kaikkensa lannistaakseen Faidroksen. Sitä kirjoittaja muistelee, taistelunsa päätteeksi mielen romahdukseen päätyneen, Faidroksen elämää kerraten ja taiteillen itsekin (uudelleen) saman romahduksen reunalla.
Siinä myös isä yrittää saada yhteyttä poikaansa ja poika isäänsä ja kaiken sitoo yhteen zeniläinen asenne moottoripyörään, jonka asema tässä kirjassa on olla rakkauden ja huolenpidon kohde, laadun metafora.
Tässä vähän muistiinpanoja, joita tein työpaikan kirjakerhoa varten:
Koodi: Valitse kaikki
Chautauqua
2. Toinen luku tekninen dokumentointi ja tietokoneenkäyttöohjeet
3. Kolmas luku wiskipuheet Newtonista ja aaveista
6. luku ja seiskan alku faidroksen analyysi moottoripyörästä Faidroksen veitsi.
7. luku Hiekkakasojen lajittelu klassisen ja romanttisen katsomuksen mukaan analyysissa katoaa aina jotain. Estetiikka kadottaa sisärakenteen
Ihminen elää pidempään, jotta voisi elää pidempään. Sivu 91. Järkiperäisyyden aave.
8. luku venttiilivälysten säätö ja kiertokangen rikoutumisen välttäminen. Sivu 106.
Sivu 108 Järjestelmä. Moottoripyörä on järjestelmä. Järjestelmä säilyy. Vaikka hajotetaan tehdas ja kapinoidaan hallitusta vastaan, järjestelmä säilyy.
113. Ihanteellinen paikka radikaalille on ylikonservatiivinen ympäristö, joka tekee itsestään narrin.
9. luku alkaa tieteellisen menetelmän ja mekaanikon työn vertailua. Tieteen perusteet.
Hypoteesien määrä on ääretön.
10. luku. Einstein vs. Faidros tieteellisten totuuksien ajallinen kestävyys.
Luku 13. Järjen kirkko. Parhaat oppilaat reputtavat aina. Yliopistoinstituution kritiikki.
Luku 11. Hume vs Kant ja aprioriset havainnot.
Grillin kokoamisohjeet > Japanilaisen polkupyörän kokoaminen vaatii suurta mielen rauhaa. Jos kone tuottaa tyyneyttä, se on hyvä s.176-178. 179.Ohjeiden teko käytännössä 180 sama taiteena.
Järkiperäisyyden ongelma. Newton keksi uuden järkeilymuodon, silmänräpäyksellisen muutoksen käsittelyn > differentiaalilaskennan. s.182.
Luku 18 Kun laatu poistetaan, jäljelle jää yksioikoisuus. s.237-238.
s.243 1. Kappale. Käsite, joka vangitsee järjestelmän.
Laadun määritelmä. Se on subjektin ja objektin keskinäinen syy, ei seuraus. Laadun aurinko. s.260-261.
20 luku. Laatu on tapahtuma, joka synnyttää hengen ja aineen. s. 268.
Laotsen laatu: 274-276.
11:35:00
Sivu 275 taide, laatu, uskonto, jumala, hyvyys. Kappale 21 !
Geometria ei ole totta, vaan hyödyllistä!
Poincaré: neroutta. Kappale 22. Tosiseikkojen hierargia Yleisempi parempi kuin harvinainen. Hyvähyvähölkkä.
Kappale 23 laatu on välittämistä.
Jumiutuminen mekaanikolla ja 304 > Laatu kertoo, minne pitäisi mennä.
Romanttinen laatujuna, veturin laatunokka.
Ruuvi ei ole esine, vaan kokoelma toimintoja.311.
Guymptionologia Neuvokkuusoppi. 320> <neuvokkuusloukku. Kirjanpito.
Ahdistuken neuvokkuusloukku. 343 >.
Pitkästymisen neuvokkuusloukku. Rituaalit.
Kärsimättömyyden neuvokkuusloukku.
Minäkeskeisyyden sisäinen neuvokkuusloukku on arvojen joustamattomuuden tärkeimpiä syitä.
”Jos pidät itseäsi suuressa arvossa, silloin kykysi tunnistaa uusia tosiseikkoja heikkenee. Minäkeskeisyytesi eristää sinut Laadun todellisuudesta.” Sivu 342. +Hyvää shittiä 344 puoliväliin!
Ahdistuksen neuvokkuusloukku 344. Hyviä neuvoja mekaanikoille 347 asti.
349 Mu(u) on Japania ja on vastaus kysymykseen kyllä vai ei, kun kumpikaan ei ole oikein. :)
351 Huonojen työkalujen neuvokkuusloukku. Kärsivällisyys!
Mekaanikon tuntuma.
Teet vain itsestäsi täydellisen ja sitten vain maalaat luonnollisesti.
Lasiovi ja varjon olento. 360.
Luvut 29 ja 30 huipentavat tarinan
Laadukas, mutta itsetietoinen hitsari 388
389 Yksinäisyys on yleisintä siellä, missä on paljon ihmisiä. Molempien rannikoiden suurkaupungeissa. Keskilännessä siitä ei ole jälkeäkään. Fyysisen ja henkisen etäisyyden ristiriita.
390. Laatu indusoituu ymäristöön.
[attachment=1]Laatu leviää aaltoina.jpg[/attachment]
Objektiivisuus käsite = dualistinen asenne.
Faidroksen lopputaistelu 391-416 ( Kirjoittajan kirjoittamatta jättämän väitöskirjan ydinsisältö)
Arete ei ole hyve, vaan erinomaisuus = Laatu
412 Platon: On tärkeää erottaa hevonen ja hevoseus. Hevoseus on todellista, kiinteää ja pysyvää, hevonen vain merkityksetön hetkellinen ilmiö.
Dialektiikka estää todellisuuden ymmärtämisen. Retoriikka kykenee käsittelemään laatua, mutta vain parhaimmillaan.
Aristoteellista naurua 416.
Faidros, joka tarkoittaa sutta, on Platonin dialogin hahmo 419.
Faidroksen taistelu 422-426.
Paimen lammas ja susi 427.
428 Faidros hajoaa...muotoa ja substanssia ilman laatua 429
431 fyysinen romahdus 432.
Kirjoittaja alkaa hajota..samoin Chris. 435.
Riita Chrisin kanssa ja ahdistava tilanne … päättyy kypärien ripustamiseen naruihin vapaaseen ajeluun moottoripyörällä ilman kypäriä länisirannikkoa pitkin kiemurtelevia teitä. Vihdoinkin Chris näkee isänsä olan yli ja he kykenevät keskustelemaan huutamatta, kun kypärä ei vaimenna ääntä 448.[/quote]