Polkumies kirjoitti: ↑06 Marras 2021, 11:59
Laskeskelin kiihtyvyyttä, jonka pyörä kestää kaatumatta, ja sain valitsemillani pyörän mitoilla n. 0,5 putoamiskiihtyvyyttä. Onko se vähän vai paljon?
50mm paksulla kumilla ja 80cm akselivälillä laskin kääntösäteeksi 8m. Se on aika paljon. Onhan sille syynsä, miksi kaupallisissa deltoissa poljinkeskiö on yleensä etupyörän takana. Pitääkö tässä itsekin muokata suunnitelmaa siihen suuntaan... Silloin etuvedon voi unohtaa sekä pidon että ketjun kiertymisen puolesta 
Näissä laskelmissa olisi tärkeää olla näkyvissä ne speksit, joilla laskelmat on tehty. Erityisesti olisi ollut kiva heti tietää, mitä kääntymiskulmaa käytit.
No, lasketaan tuloksista takaperin: Tuolla akselivälillä ja 8 m kääntösäteellä ohjauskulmaksi tulee. (0,8 m / 8 m x 2xpii * 360 °/kierros) = 5,7 astetta. Tuo tarkoittaa ohjauskulmaa, jossa 406-renkaan uloin kohta siirtyy 25 mm sivulle.
Tuo sivukiihtyvyyden sietäminen on erittäin paljon riippuvainen taka-akselin raideleveydestä ja painopisteen paikasta renkaiden kosketuspisteiden kolmion sisällä ja korkeudesta myös, sillä etupyörän ja toisen takapyörän välinen linja on se "sarana", jonka ympäri kaatuminen tapahtuu. Se tietenkin tapahtuu sitä helpommin, mitä lähempänä etukulmaa painopiste sijaitsee –ja tietysti miten korkealla.
No, puolikas kiihtyvyys tarkoittaa aika suurta arvoa, muttei kuitenkaan niin suurta, että ajoneuvo luistaisi sladissa. Tuo sivukiihtyvyyden arvo on mukavasti juuri sama asia kuin alustan ja renkaiden välinen kitkakerroin. Pyörän renkaan kitkakerroin kuivalla asfaltilla on parhaimmillaan noin 0,8. Tuo 0,5 kiihtyvyys vastaa summittain soratien kitkakerrointa tai pölyisen asfaltin.