Toimiiko jousto jos neliöputkien väli on kokonaan täynnä uretaania, sehän ei pääse laajenemaan mihinkään?
Tietysti jos olisi vaikka 1cm levyisin paloina vaikka sentin välein niin olisi laajenemisvaraa.
Joskus muistelen lukeneeni jostain että olikohan sorvin jalkojen alla metallikupissa kumi, minkä sisään oli istutettu pultti. Kiinnitys oli täysin tukeva koska kumi ei päässyt laajenemaan sivusuunnassa, ei vaimentanut edes värinää kunnolla.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 27 Tammi 2023, 22:31
Kirjoittaja tm
Oikeassa olet, kumi on kokoonpuristumatonta, eli johonkinpäin sen pitää päästä laajenemaan.
Omassa tapauksessa varmaan jollain sentin parin siivulla kokeilen ensin.
Itse aattelin laittaa 1CV Vanin etuakselille kaksi sisäkkäistä neliöputkea, joiden väliin polyuretaanivalu.
Kuinka joustavaa se polyuretaani on? Verrattuna esim. sellaiseen perus mustaan kumiin kuten pyörän sisäkumeissa?
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 28 Tammi 2023, 20:31
Kirjoittaja Polkumies
Ulompi putki 40x40x1,5mm, sisempi 25x25x1,5mm ja välissä pressun tikaskuminauhasta leikattua tankoa. Putket sopivat mukavasti sisäkkäin, mutta kumitanko on liian ohutta. En tosiaan ole löytänyt paksumpaa. Pitää kokeilla itse valaa silikonista, sikaflexistä tms
palkit ja kumi.jpg (70.01 KiB) Katsottu 2056 kertaa
Laskennallisesti 11mm paksu kumitanko sopisi venyttämättä paikalle ja 15mm paksussa on yhtä paljon poikkipinta-alaa kuin koko nurkkakolmiossa, joten jokin 13-millinen voisi olla sopiva koko.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 28 Tammi 2023, 21:53
Kirjoittaja Polkumies
Tursutin ylimääräiseksi jääneestä tartuntaominaisuuksiltaan ala-arvoiseksi todetusta liimamassasta (PU?) sopivan paksuisia pötköjä. Käärin pari pötköä elmukelmuun muodon säilyttämiseksi, mutta nehän eivät varmaan kovetu ollenkaan vailla kontaktia ilmaan. No tuossa on ilmassa kovettumassa hieman epätasaisempaa makkaraa. Kokeillaan sitä huomenna paikalleen.
11-millinen tanko menisi tosiaan nurkkaan venyttämättä ja 15-millinen vastaa poikkipinta-alaltaan koko nurkkaa.
Kovuuden puolesta suunnilleen autonrenkaan kulutuspintakumia vastaavaa.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 01 Helmi 2023, 19:15
Kirjoittaja Polkumies
Löysin 12-millistä O-rengasnauhaa, joka meni paikalleen kohtuullisen pienellä vaivalla.
jousitus.jpg (101.44 KiB) Katsottu 1903 kertaa
100mm pitkä elementti vaatii perstuntumalta 50Nm kiertyäkseen 30°, joka on tällaiselle kumijousitukselle suositeltu maksimi. 10° vaatii ehkä 10Nm.
Tukivarren pituus esim 200mm ja ajoneuvo kuskeineen ja lasteineen maksimissaan 150kg. Staattisessa tilanteessa jousitus saisi puristua vaikkapa tuon 10°, jolloin yhdeltä neljästä elementistä vaadittaisiin 74Nm, eli pituutta peräti 740mm
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 01 Helmi 2023, 19:33
Kirjoittaja Polkumies
Paksumpi nauha voisi olla ratkaisu. Sen paikalleen saaminen voi olla vaikeaa. Entä jos nauhat voitelisi? Menisivät paikalleen kiltimmin, mutta liukuisivat ehkä uloskin itsestään.
Käytin nyt sitä jorin vinkkiä, että leikkaa nauhan pään ohuemmaksi, jolloin se mahtuu paikalleen ja nauhaa pääsee venyttämään ja näin ohentamaan.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 02 Helmi 2023, 00:41
Kirjoittaja tm
Mielenkiintoinen kokeilu.
Jäykistäminen tarkoittaa kumin kovuuden kasvatusta ja/tai geometrian muuttamista (kun kumiprofiilin pituudella ei voi nyt jäykistää riittävästi, jos vaadittu mitta on liian pitkä).
Kumiprofiili on nyt pyöreä, ja sen ympärille jää paljon vapaata tilaa. Jos tuota tyhjää tilaa täyttäisi jäykällä materiaalilla (sen mitä joustoliike antaa myöten), niin auttaisiko riittävästi?
Tai sitten korvaisi pyöreän kumiprofiilin kolmikulmaisella...
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 02 Helmi 2023, 05:57
Kirjoittaja Polkumies
Kaupallisissa elementeissä on usein pyörönauhaa, mutta kulmatilan täyttöaste on vähän suurempi, eli nauha on paksumpaa. Se asennetaan paikalleen ilmeisesti puristamalla kumi kolmion muotoon ja jäähdyttämällä se nestetypellä, jolloin kumi pitää muotonsa hetken aikaa, ja sen ehtii asentaa.
50x50mm ja 30x30mm ohutseinäputket sopisi myös yhteen, ja niihin tarvittaisiin ehkä 16-millistä nauhaa.
Yksi vaihtoehto on myös paloitella peräkärryn akseli, jossa on tällainen jousielementti. Varsinkin, jos löytäisi sellaisen romuna.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 02 Helmi 2023, 08:56
Kirjoittaja Vilijami
Tuossa video kumivääntösauva-akselin kasauksesta. Kovasti jäisiltä kalikoilta näyttävät kumielementit olevan. 30 sekunnin kohdalla itse kasaustoimenpide.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 02 Helmi 2023, 18:41
Kirjoittaja Polkumies
Edellinen versio oli 12mm EPDM:ää. Tässä 13mm ja jäykempää NBR:ää:
Oli melkoisen työn takana saada paikalleen. Tätä paksumpi alkaisi vaatia voitelun tai jonkin venytyspenkin.
Kuinka elastista se on? Että kestääköhän repeämättä riittävän muodonmuutoksen. Tuo EPDM-nauha venyy noin 30% kiltisti ja alkaa sitten vastustamaan venytystä todella kovaa.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 04 Helmi 2023, 12:57
Kirjoittaja Jarcco
Ihan mielenkiinnosta asiaan vaan: Mitenhän kumipalajousituksen sisempi akseli on yleensä lukittu paikalleen sivusuunnassa? Ei selvinnyt pikaisella haulla.
Ihan mielenkiinnosta asiaan vaan: Mitenhän kumipalajousituksen sisempi akseli on yleensä lukittu paikalleen sivusuunnassa? Ei selvinnyt pikaisella haulla.
Voisiko kitka riittää? Sivuttaisvoimat eivät edes vedä sisempää putkea suoraan ulos, koska pyöränakseli on tukivarren päässä.
Tai sisemmän palkin päässä on läpyskä, joka yrittäisi kiskoa kumeja samalla ulos. Ulomman palkin päätä voisi myös tukkia jollain levyllä. Puristuksessa kumi vielä lisäksi laajenee.
sivuttaistuki.jpg (61.97 KiB) Katsottu 1638 kertaa