Kokemusta ei luonnollisestikkaan ole, mutta vaikuttaa erikoisuuden tavoittelulta. Yksi turha väliakseli voimansiirrossa, kammista puuttuu säätömahdollisuus. Tämmöisiä ei pikkukylien pyörähuollot saa kuntoon. Jos 20/20swb:n haluaisin niin mieluummin ostaisin jonkun perinteisemmällä tavalla toteutetun.
Ok, no ajattelinkin että vaikka tuo näyttää helppohuoltoiselta niin kuka sen sitten huoltaa kun vikoja ilmaantuu.
Vaikken ihan vielä tänä vuonna nojapyörää aio hankkia niin kiikarissa olis nojapyörä, joka sopisi sekä retkille että lenkkeilyyn. Onkohan M5 Shock Proof 559 (CrMo/Titanium) nämä vaatimukset täyttävä menopeli?
Sopiiko pystypyörän sivulaukut vai onko peräkärryn käyttö yleisempää?
Trikekään ei ole poissuljettu.
Suunniteltu budjetti on 1500-3000e.
Ok, no ajattelinkin että vaikka tuo näyttää helppohuoltoiselta niin kuka sen sitten huoltaa kun vikoja ilmaantuu.
Vaikken ihan vielä tänä vuonna nojapyörää aio hankkia niin kiikarissa olis nojapyörä, joka sopisi sekä retkille että lenkkeilyyn. Onkohan M5 Shock Proof 559 (CrMo/Titanium) nämä vaatimukset täyttävä menopeli?
Sopiiko pystypyörän sivulaukut vai onko peräkärryn käyttö yleisempää?
Trikekään ei ole poissuljettu.
Suunniteltu budjetti on 1500-3000e.
Shock Proof on hyvä nojapyörä mainitsemaasi tarkoitukseen. Pyöriin saa käytännössä aina tavaratelineen tai tilavat sivulaukut joten peräkärryn voi unohtaa, tekee muutenkin ajosta kömpelömpää. Jos ei kiirettä ole tutustu rauhassa eri valmistajiin ja malleihin ja pyri luomaan jonkinlainen "pohjatieto". Täällä aktiivisesti keskustelemalla saa kyllä paljon tietoa!
Vaikken ihan vielä tänä vuonna nojapyörää aio hankkia niin kiikarissa olis nojapyörä, joka sopisi sekä retkille että lenkkeilyyn. Onkohan M5 Shock Proof 559 (CrMo/Titanium) nämä vaatimukset täyttävä menopeli?
On, mutta kovin lyhyelle(ja kankealle) en suosittelisi, voi tulla vaikeuksia pysähtyessä/liikkeelle lähdössä kun toisen jalan pitäisi yltää maahan ja toisen polkimille.
Jos ei kiirettä ole tutustu rauhassa eri valmistajiin ja malleihin ja pyri luomaan jonkinlainen "pohjatieto". Täällä aktiivisesti keskustelemalla saa kyllä paljon tietoa!
Joo, tässä hyvää aikaa miettiä, sillä hankinta menee ainakin ensi vuoden puolelle koska tänä vuonna hankintalistalla on uusi maastopyörä. Ajattelin tuossa alkukesällä tiedustella että löytyykö lähialueelta nojakkikuskeja jotka antaisivat testata pyöräänsä. Samalla tulee selvitettyä että sopiiko nojakki lainkaan minulle ettei sitten tule ostettua sikaa säkissä.
Challengen tarjotaa olen nopeasti vilkaissut ja tuntuu siltä että vaikka nojakkimerkkejä on vähemmän kuin pystypyörämerkkejä niin kiinnostavia vaihtoehtoja löytyy aivan "liikaa".
jviirret kirjoitti:
On, mutta kovin lyhyelle(ja kankealle) en suosittelisi, voi tulla vaikeuksia pysähtyessä/liikkeelle lähdössä kun toisen jalan pitäisi yltää maahan ja toisen polkimille.
Ei vainenkaan, mutta tuon maastopyörän lisäksi nojapyörä on loistava lisä - korvaa ja pistää paremmaksi maantie- ja hybridipyöristä retki- ja lenkkikäytössä.
Missäpäin asut? Harrastajia löytyy kyllä aikalailla joka puolelta Suomea ja yleensä ovat mielellään esitelleet pyöriään. Pienellä testiajolla ei kuitenkaan saa hyvää kuvaa nojapyörästä, huonossa tapauksessa säikyttää pois koko lajin parista. Mutta rauhassa tutustumalla ja lueskelemalla ja vaikka pyörän selässä istumallakin laskeutuu "pehmeästi" lajin pariin.
Ei vainenkaan, mutta tuon maastopyörän lisäksi nojapyörä on loistava lisä - korvaa ja pistää paremmaksi maantie- ja hybridipyöristä retki- ja lenkkikäytössä.
Missäpäin asut?
Pääharrastukseni on kuitenkin maastopyöräily, joten pitää säilyttää asioissa tärkeysjärjestys. Vaikkakin alaselän ongelmien takia voin joskus joutua luopumaan rakkaasta harrastuksestani. Tämä on myös yksi syy miksi etsiskelen nojapyörää.
Edit:Vaikka sekoisinkin nojapyöräilyyn niin pystypyöräilystä en tule ikinä kokonaan luopumaan, sillä on niilläkin hieno ajaa esim. maastossa, talvella ja nopeita kaarteita. Sekakäyttäjä olkoon mahdollinen kohtaloni.
Jyväskylässä asun ja olen ymmärtänyt foorumia lukiessani, että ainakin Vaajakosken suunnalla on useita nojapyöräkuskeja.
Viime kesänä tuli tehtyä useita nojapyörähavaintoja, joista mieleenpainuvin oli se kun eräs trikekuski ohitti minut loivassa alamäessa, kyllä niillä näyttää aika lujaa pääsevän
Viimeksi muokannut Maxwell, 12 Maalis 2009, 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei vainenkaan, mutta tuon maastopyörän lisäksi nojapyörä on loistava lisä - korvaa ja pistää paremmaksi maantie- ja hybridipyöristä retki- ja lenkkikäytössä.
Missäpäin asut? Harrastajia löytyy kyllä aikalailla joka puolelta Suomea ja yleensä ovat mielellään esitelleet pyöriään. Pienellä testiajolla ei kuitenkaan saa hyvää kuvaa nojapyörästä, huonossa tapauksessa säikyttää pois koko lajin parista. Mutta rauhassa tutustumalla ja lueskelemalla ja vaikka pyörän selässä istumallakin laskeutuu "pehmeästi" lajin pariin.
Omalla kohdallani tuo ei toimisi, sillä tykkään enemmän teknisemmästä maastosta ja enduro-tyylisestä ajosta.
Edit: Niin ja maastossa pitää pystyä ajamaan talvellakin.
Edit: Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi nojakilla pitäisi ajaa maastossa kun se ei sinne kertakaikkiaan sovi. Tuli mieleen hauskoja mielikuvia kun mietin miten tollasella kävisi vakiopoluillani. Pyörätyypillä kannattaa ajaa siellä, missä niiden vahvuuksista on hyötyä, mikä nojakin tapauksessa on ymmärtääkseni päällystetty maantie.
Edit: Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi nojakilla pitäisi ajaa maastossa kun se ei sinne kertakaikkiaan sovi. Tuli mieleen hauskoja mielikuvia kun mietin miten tollasella kävisi vakiopoluillani. Pyörätyypillä kannattaa ajaa siellä, missä niiden vahvuuksista on hyötyä, mikä nojakin tapauksessa on ymmärtääkseni päällystetty maantie.
No eihän toki nojapyörä maastossa maastopyörää voita, mutta kuitenkin yksipyöräisilläkin ajetaan maastossa ja järjestävät niille jopa MM -kisoja, joten eihän kysymys ole varsinaisesti siitä mikä sopii kyseiseen maastoon parhaiten, vaan mistä saa parhaat kiksit. Eihän maantiepyörälläkään kannattaisi ajaa maantiellä, kun nojapyörä on siihen tarkoitukseen parempi. Heh.
Joka tapauksessa Jyväskylässä on hyvä asua, alueelta löytyy paljon nojapyöriä. Meidänkin autotallissa Vaajakoskella on heti kättelyssä kaksi M5:sta. Toinen on muuten varmasti Suomen nopein maantiepyörä! Sitä en voi antaa kyllä koeajaa kun arvo liikkuu 5000-6000€ kieppeillä, mutta tuo täysin jousitettu City Racer voisi olla sinulle mielenkiintoinen.
Ja käytettyjä pyöriä on myynnissä. Tapsalta lähtisi samantien Hurricane, joka on lenkki/retki käyttöön hyvä. Se olisi helppo höynäyttää koeajoonkin kenties. Noo, kunhan kevät tässä etenee...
Pääharrastukseni on kuitenkin maastopyöräily, joten pitää säilyttää asioissa tärkeysjärjestys. Vaikkakin alaselän ongelmien takia voin joskus joutua luopumaan rakkaasta harrastuksestani. Tämä on myös yksi syy miksi etsiskelen nojapyörää.
Mitenkään takuuvarmaa ei ole että nojapyörään siirtymällä selkäongelmat voisi unohtaa. Itselläni on myös jotain iskias tyylistä alaselän vaivaa ja voin sanoa että omassa tapauksessani nojapyörällä ajo ei ole selälle yhtään sen parempi kuin "etunojapyöräkään", ei kyllä huonompikaan. Syy nojapyöräilyyn on että rasittaa käsiä ja persettä paljon vähempi. Paras nojapyörätyyppi mun selkää ajatellen olisi takajousitettu ja loivalla selkänojakulmalla oleva pyörä, eli nämä lowracerit. Sellainen ei vain oikein sovellu tuohon ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn.
Pahinta mun selälle on täysin pystyt ajoasennot, jo pieni etu- tai takanoja on merkittävästi parempi. Mutta selkävaivat ovat käsittääkseni aika yksilöllisiä. Erittäin tärkeää ennen pyörän ostoa pystyä kunnolla kokeilemaan. Yksi hyvä vaihtoehto olisi käytetty pyörä, jos ei sovi niin sellaisen luultavasti saa pienellä taloudellisella menetyksellä myytyä eteenpäin.
Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi nojakilla pitäisi ajaa maastossa kun se ei sinne kertakaikkiaan sovi. Tuli mieleen hauskoja mielikuvia kun mietin miten tollasella kävisi vakiopoluillani. Pyörätyypillä kannattaa ajaa siellä, missä niiden vahvuuksista on hyötyä, mikä nojakin tapauksessa on ymmärtääkseni päällystetty maantie.
Vaan kun nojakilla on niin kiva ajaa! Nojakilla ajaminen on mukavaa, pystärillä tuskallista.
En tosin luokittelisi Azubinkaan pyöriä varsinaisiksi maastopyöriksi, mutta ovatpahan nojapyöriä jotka sopivat huonommille teille ja poluillekkin.
Itse olen Azubin Maxista haaveillut, mutta vielä ei ole varallisuus antanut myöten hankkia.
lowrides kirjoitti:
Eihän maantiepyörälläkään kannattaisi ajaa maantiellä, kun nojapyörä on siihen tarkoitukseen parempi.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
eihän kysymys ole varsinaisesti siitä mikä sopii kyseiseen maastoon parhaiten, vaan mistä saa parhaat kiksit. Eihän maantiepyörälläkään kannattaisi ajaa maantiellä, kun nojapyörä on siihen tarkoitukseen parempi. Heh.
Siinähän se.
Meilläpäin useimmat ajaa metsässä 5 tuumaa joustavilla täysjoustopyörillä mutta itsellä on yleensä hauskinta jäykkäperäisellä yksivaihteisella, jolla saa yläkropallekin jumppaa.
Tässä muuten videoita: maastopyöräilijä/rungonrakentaja, jonka alakroppa on halvaantunut. Poluille pitää silti päästä. Laskettaisiinkohan tuo nojapyöräksi? HPV se ainakin varmaan on.
Joka tapauksessa Jyväskylässä on hyvä asua, alueelta löytyy paljon nojapyöriä. Meidänkin autotallissa Vaajakoskella on heti kättelyssä kaksi M5:sta. Toinen on muuten varmasti Suomen nopein maantiepyörä! Sitä en voi antaa kyllä koeajaa kun arvo liikkuu 5000-6000€ kieppeillä, mutta tuo täysin jousitettu City Racer voisi olla sinulle mielenkiintoinen.
Ja käytettyjä pyöriä on myynnissä. Tapsalta lähtisi samantien Hurricane, joka on lenkki/retki käyttöön hyvä. Se olisi helppo höynäyttää koeajoonkin kenties. Noo, kunhan kevät tässä etenee...
Kiinnostavia tarjouksia, kevättä odotellen
Välillä pyörähankintoja pohtiessani olen miettinyt nojakkien mäennousukykyä, mutta koska täältä Jyväskylän suhteellisen mäkiseltä seudulta löytyy useita nojakkikuskeja niin tämä ei liene ainakaan suuri ongelma.
Välillä pyörähankintoja pohtiessani olen miettinyt nojakkien mäennousukykyä, mutta koska täältä Jyväskylän suhteellisen mäkiseltä seudulta löytyy useita nojakkikuskeja niin tämä ei liene ainakaan suuri ongelma.
Joo, siitä ei tarvi huolehtia. Kuuluu niihin negatiivisiin ensikokemuksiin että ylämäkeen ajo tuntuu pystäriä raskaammalta. Samoin negatiivisia ensivaikutelmia on hutera tasapaino ja nopeuskaan ei ole pystäriä enempää. Vaatii muutaman sata kilometriä että polkemisessa tarvittavat lihakset harjaantuu ja että muut lihakset rentoutuu. Siinä samalla tasapainon ylläpitokin alkaa tulla selkäytimestä.
Ei nojakki mun mielestä ylämäessä ole pystäriä nopeampi, kun hitaassa vauhdissa pienemmästä ilman vastuksesta ei ole hyötyä. Mutta ei kyllä hitaampikaan kun hommaan harjaantuu.