Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen
Nyt löytyi ihan yksiselitteinen selostus liikennevakuutuskeskuksen sivuilta.
Sähköavusteinen pyörä: painolla ei ole merkitystä
Sähköpyörä alle 25kg: moottorin teholla ei ole merkitystä
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Nyt löytyi ihan yksiselitteinen selostus liikennevakuutuskeskuksen sivuilta.
Sähköavusteinen pyörä: painolla ei ole merkitystä
Sähköpyörä alle 25kg: moottorin teholla ei ole merkitystä
Painon määrittely.
Tässä tulee hauska kohta. Kaikki sähköiset kulkuvälineet, jotka ovat rajoitettu 25km/h nopeuteen ovat vakuutusvelvollisia. Tuo tarkoittaa, että rajoittamatta nopeus saa olla enintään 25km/h. Ei tuollaisia laitteita ole valmistettu yhtään.
Entä jos on itse liikkumisvälineen valmistaja ja asettaa itse enimmäisnopeuden?
Vilijami kirjoitti:Tässä tulee hauska kohta. Kaikki sähköiset kulkuvälineet, jotka ovat rajoitettu 25km/h nopeuteen ovat vakuutusvelvollisia. Tuo tarkoittaa, että rajoittamatta nopeus saa olla enintään 25km/h. Ei tuollaisia laitteita ole valmistettu yhtään.
Tuossa puhutaan rakenteellisesta nopeudesta, joka on valmistajan tai maahantuojan toimesta "asetettu". Asettaminen voi olla tehty rajoittamalla, ei tarkoita että rajoittamatta nopeuden pitäisi olla max. 25 km/h.
Tästä epämääräisestä ”rakenteellinen nopeus” käsitteestä on muistaakseni keskusteltu ennenkin. Monikaan ei oikein tiedä -ei varsinkaan lain säätäjä- mitä se tarkoittaa. Miksi sitä pitää käyttää?
Rakenteellinen nopeus on oikeasti suuntaa antava suure ajoneuvon rakenteita suunnitellessa. Tarkoittaa siis sitä, että esimerkiksi rungon, jarrujen ja moottorin tulee suoriutua vähintään rakenteellisesta nopeudesta, eikä suinkaan enintään!
Vai kenen mielestä rakenteellinen nopeus tarkoittaa, että rungon tulee katketa ja jarrujen sekä moottorin täytyy sulaa nopeusrajan jälkeen?
Tuosta painon määrittelyn "erillisistä lisävarusteista" jäin miettimään, kuuluuko niihin lokasuojat, tavaratelineet, valot, napadynamot, jne niihin. Mihin raja vedetään?
Entä jos valmistaja on tarkoittanut akun peräkärryyn?
Tavallinen polkupyörä menee alamäessä ainakin 100 km/h, ja tuskinpa se siihen hajoaa, en tiedä sitten miten kovaa pitää ajaa että se menee rikki, nopeuden takia?
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-20 ... 1716894014 Tästä lisää pölinää lehdessä . Tuo lasten sähkö vempaimet , vaikka eivät edes liikenteessä . Hyvä kysymys , mitä mieltä . Saman tien kaikille sähkö kulkimille , tehoista huolimatta.
Tämä on taas mielenkiintoinen poikkeus. Esimerkiksi ajettava ruohonleikkuri ja ajettava pumppukärry (vaikka 1000kg painavat) eivät vaadi vakuutusta, mutta lasten kyydissä istuttava sähköauto (paino yli 25kg) on vakuutettava.
Siis selvästi turvallisempaa lasten on ajaa 15km/h polttomoottori puutarhatraktoria kuin 6km/h kulkevaa leluautoa
Ehkä eka osa mikä hajoaa on rengas, joka repeää nopeuden kasvaessa tarpeeksi, mutta paljonko siihen tarvitaan nopeutta?