Sivu 3/3

Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 21 Touko 2024, 20:36
Kirjoittaja Vilijami

Nyt löytyi ihan yksiselitteinen selostus liikennevakuutuskeskuksen sivuilta.

Sähköavusteinen pyörä: painolla ei ole merkitystä

Sähköpyörä alle 25kg: moottorin teholla ei ole merkitystä


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 21 Touko 2024, 21:36
Kirjoittaja Vilijami

Painon määrittely.


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 21 Touko 2024, 21:42
Kirjoittaja Vilijami

Tässä tulee hauska kohta. Kaikki sähköiset kulkuvälineet, jotka ovat rajoitettu 25km/h nopeuteen ovat vakuutusvelvollisia. Tuo tarkoittaa, että rajoittamatta nopeus saa olla enintään 25km/h. Ei tuollaisia laitteita ole valmistettu yhtään. :D


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 22 Touko 2024, 07:22
Kirjoittaja Polkumies

Entä jos on itse liikkumisvälineen valmistaja ja asettaa itse enimmäisnopeuden?


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 22 Touko 2024, 07:53
Kirjoittaja tm
Vilijami kirjoitti:

Tässä tulee hauska kohta. Kaikki sähköiset kulkuvälineet, jotka ovat rajoitettu 25km/h nopeuteen ovat vakuutusvelvollisia. Tuo tarkoittaa, että rajoittamatta nopeus saa olla enintään 25km/h. Ei tuollaisia laitteita ole valmistettu yhtään. :D

Tuossa puhutaan rakenteellisesta nopeudesta, joka on valmistajan tai maahantuojan toimesta "asetettu". Asettaminen voi olla tehty rajoittamalla, ei tarkoita että rajoittamatta nopeuden pitäisi olla max. 25 km/h.


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 22 Touko 2024, 09:02
Kirjoittaja Vilijami

Tästä epämääräisestä ”rakenteellinen nopeus” käsitteestä on muistaakseni keskusteltu ennenkin. Monikaan ei oikein tiedä -ei varsinkaan lain säätäjä- mitä se tarkoittaa. Miksi sitä pitää käyttää?

Rakenteellinen nopeus on oikeasti suuntaa antava suure ajoneuvon rakenteita suunnitellessa. Tarkoittaa siis sitä, että esimerkiksi rungon, jarrujen ja moottorin tulee suoriutua vähintään rakenteellisesta nopeudesta, eikä suinkaan enintään!

Vai kenen mielestä rakenteellinen nopeus tarkoittaa, että rungon tulee katketa ja jarrujen sekä moottorin täytyy sulaa nopeusrajan jälkeen?


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 22 Touko 2024, 09:20
Kirjoittaja Vilijami
Polkumies kirjoitti: 22 Touko 2024, 07:22

Entä jos on itse liikkumisvälineen valmistaja ja asettaa itse enimmäisnopeuden?

Valmistaja on valmistaja.


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 22 Touko 2024, 18:20
Kirjoittaja Vilijami

Tuosta painon määrittelyn "erillisistä lisävarusteista" jäin miettimään, kuuluuko niihin lokasuojat, tavaratelineet, valot, napadynamot, jne niihin. Mihin raja vedetään?
Entä jos valmistaja on tarkoittanut akun peräkärryyn?


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 22 Touko 2024, 19:24
Kirjoittaja ukram2

Tavallinen polkupyörä menee alamäessä ainakin 100 km/h, ja tuskinpa se siihen hajoaa, en tiedä sitten miten kovaa pitää ajaa että se menee rikki, nopeuden takia?


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 28 Touko 2024, 14:57
Kirjoittaja Nojanalle

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-20 ... 1716894014 Tästä lisää pölinää lehdessä . Tuo lasten sähkö vempaimet , vaikka eivät edes liikenteessä . Hyvä kysymys , mitä mieltä . Saman tien kaikille sähkö kulkimille , tehoista huolimatta.


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 28 Touko 2024, 16:24
Kirjoittaja Vilijami

Tämä on taas mielenkiintoinen poikkeus. Esimerkiksi ajettava ruohonleikkuri ja ajettava pumppukärry (vaikka 1000kg painavat) eivät vaadi vakuutusta, mutta lasten kyydissä istuttava sähköauto (paino yli 25kg) on vakuutettava.
Siis selvästi turvallisempaa lasten on ajaa 15km/h polttomoottori puutarhatraktoria kuin 6km/h kulkevaa leluautoa :wink:


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 29 Touko 2024, 09:03
Kirjoittaja ukram2

Ehkä eka osa mikä hajoaa on rengas, joka repeää nopeuden kasvaessa tarpeeksi, mutta paljonko siihen tarvitaan nopeutta? :mrgreen: