Kämmenillä vastaan ottaminen kaatuessa johtaa helposti kaikenlaisiin ongelmiin, kuten siihen että on puoli kotikuntaa kämmenien ihon alla, ja pahimmassa tapauksessa ranteen luut pienenä mössönä joka ei parane ikinä. Siinä on tietty se ongelma, että kyseessä on refleksinomainen toiminta, eikä siihen kauheasti järkeilyt auta. Harjoittelu sen sijaan auttaa, koska se ei ole sellainen synnynnäinen refleksi vaan pikkuaivoihin piirtynyt automatisoitunut opittu käytäntö.
Joissain urheilulajeissa kaatumista harjoitellaankin ihan erikseen, että se alkaa sujua. Olen kerran tullut pienen ajatusvirheen johdosta laskuvarjolla noin 40-50 km/h vauhdilla sellaisessa reippaassa 1:3 liu'ussa heinää kasvavaan pöpelikköön, ja pitää sanoa että onneksi olin harjoitellut. Muuten olisi varmaan kannettu pois. Pari kertaa olen myös kaatunut (pysty!)pyörällä tällaisissa vauhdeissa, enkä edelleenkään ole ottanut kämmenillä vastaan, mutta viimeisimmän jäljiltä tuo pikkusormi on kyllä hieman solmussa. Eli en minäkään tässä kyllä hyvä ole.
Re: Unicycle(yksirattainen)
Lähetetty: 07 Maalis 2009, 21:36
Kirjoittaja jviirret
Nebulus kirjoitti:
Eihän se yksipyöräisen nopeus ole kiinni muusta kuin välityksistä eli rengaskoosta. 26" renkaalla pääsee n. 15km/h kymmenen tunnin reenin jälkeen.
Jostakin olen lukenut että 36" renkaalla(mistä näihin saa esim. kumeja???) olisi mahdollista päästä jopa yli 30km/h nopeuksia. Tästä laskien 26" pitäs päästä yli 20km/h ja 20" yli 16km/h. Yritin laskea, meniköhän oikein, että tuollainen 30km/h 36" renkaalla edellyttäisi 175r/min kampinopeutta, aika hurjaa
Jukka
edit: tuosta tavoitetta melko ketterältä näyttää.
huoh, tois nyt posti sen pyörän että pääsis harjoitteleen
Re: Unicycle(yksirattainen)
Lähetetty: 07 Maalis 2009, 23:47
Kirjoittaja Joutilas
jviirret kirjoitti:
Yritin laskea, meniköhän oikein, että tuollainen 30km/h 36" renkaalla edellyttäisi 175r/min kampinopeutta, aika hurjaa
Kavereilla ajo on jo selkäydinasteella; ei tarvitse enää miettiä ajamista, vaan riittää, kun tietää minne pyrkii.
Netissä taaskin, muistan katselleeni kuvia jostain porukasta, joka pelasi yksipyöräistensä selässä jonkinlaista "sählyä".
Re: Unicycle(yksirattainen)
Lähetetty: 08 Maalis 2009, 01:46
Kirjoittaja jviirret
Joutilas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Yritin laskea, meniköhän oikein, että tuollainen 30km/h 36" renkaalla edellyttäisi 175r/min kampinopeutta, aika hurjaa
Jep, ainakin Schlumpf valmistaa ko. napoja. Tossa videota siitäkin aiheesta:
Jukka
Re: Unicycle(yksirattainen)
Lähetetty: 08 Maalis 2009, 09:03
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:
Mietin tässä että saisikohan tuollasen tehtyä kotikonstein? Siihen voisi lisätä kääntyvän etupyörän, jolloin opettelukynnys olisi olennaisesti alempi?
Monocyclen pystyssä pitäminen ei ole vaikeaa. Ainoa vaikea asia on ohjata se tarkasti minne haluaa. Koittakaapa vaikka saada maata pitkin pyörivä vanne kaatumaan äkisti. Se apuetupyörä on silti ihan hyvä idea paitsi ohjaamisen apuna, myös jarruttamisessa. Tuppaa nimittäin ukko lähtemään pyörimään pyörän mukana liian kovasti jarrutettaessa. Etupyörä estäisi tämän. Nojapyöränä olisi kompakti rakenne sellainen, jossa ukko istuu takapyörän sisällä ja jalat menevät kiekon sivuitse etupyörän yläpuolelle niin kuin muissakin nojakeissa. Suurella takapyörällä olisi epätasaisella pinnalla menoa tasaava vaikutus ja vierintävastus vieläkin pienempi.
Minulla on sellainen kokemus, että yksipyöräisellä (unicycle) varsinainen matkan tekeminen on työläämpää, kuin käveleminen, vaikka olisi suurikin välitys. Mutta parkkipaikalta työmaalle ajamalla sillä varmasti tienaisi respektiä.
Jori
Re: Unicycle(yksirattainen)
Lähetetty: 08 Maalis 2009, 09:09
Kirjoittaja Jarcco
Nebulus kirjoitti:
...
Eihän se yksipyöräisen nopeus ole kiinni muusta kuin välityksistä eli rengaskoosta. 26" renkaalla pääsee n. 15km/h kymmenen tunnin reenin jälkeen. Kauheesti polttelisi hankkia joko isompirenkainen taikka sitten kehitellä rattaiden avulla jonkinlainen ylennysvaihde nykyisen kokoiseen fillariin. Suunnitelmat moiseen on jo valmiina, pitäis vaan ostaa käytetty 26" maastopyörän etuvanne 20mm läpilyöntiakselilla.
Mutta yhtä kaikki, kaksipyöräisellä on helpompi ajaa ja autolla ajo se vasta helppoa onkin. Kummasti vain tuo yksipyöräily silti viihdyttää.
...
Tämä alkoi kiinnostaa, onko ylennysvaihteesi periaate sama kuin http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=696 -ketjussa Meriluodon Eskon kuvailema? "-- poljinkeskiö tehdään eturunkoon laakeroidusta akselista, johon kiinnitetään oikealle puolelle iso ratas ja molemmin puolin poljinvarret; polkimet, iso ratas ja akseli muodostava yhden kiinteän kokonaisuuden
-- navan vasemmpaan päähän kiinnitetään toisioratas (takarataskokoa)
-- etupyörän taakse / eteen / yläpuolelle kiinnitetään eturunkoon rumpuvaihde, jonka vasempaan päähän pultataan / niitataan ketjuratas (takarattaan kokoa)
-- polkimien isolta rattaalta ketju 'juoksee' vaihteen rattalle (ihan normaalisti)
-- vaihteen vasemmalta rattaalta toisioketju juoksee etupyörän navan vasemmalle rattaalle.
"
Re: Unicycle(yksirattainen)
Lähetetty: 08 Maalis 2009, 11:01
Kirjoittaja Nebulus
Jarcco kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:
...
Eihän se yksipyöräisen nopeus ole kiinni muusta kuin välityksistä eli rengaskoosta. 26" renkaalla pääsee n. 15km/h kymmenen tunnin reenin jälkeen. Kauheesti polttelisi hankkia joko isompirenkainen taikka sitten kehitellä rattaiden avulla jonkinlainen ylennysvaihde nykyisen kokoiseen fillariin. Suunnitelmat moiseen on jo valmiina, pitäis vaan ostaa käytetty 26" maastopyörän etuvanne 20mm läpilyöntiakselilla.
Mutta yhtä kaikki, kaksipyöräisellä on helpompi ajaa ja autolla ajo se vasta helppoa onkin. Kummasti vain tuo yksipyöräily silti viihdyttää.
...
Tämä alkoi kiinnostaa, onko ylennysvaihteesi periaate sama kuin http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=696 -ketjussa Meriluodon Eskon kuvailema? "-- poljinkeskiö tehdään eturunkoon laakeroidusta akselista, johon kiinnitetään oikealle puolelle iso ratas ja molemmin puolin poljinvarret; polkimet, iso ratas ja akseli muodostava yhden kiinteän kokonaisuuden
-- navan vasemmpaan päähän kiinnitetään toisioratas (takarataskokoa)
-- etupyörän taakse / eteen / yläpuolelle kiinnitetään eturunkoon rumpuvaihde, jonka vasempaan päähän pultataan / niitataan ketjuratas (takarattaan kokoa)
-- polkimien isolta rattaalta ketju 'juoksee' vaihteen rattalle (ihan normaalisti)
-- vaihteen vasemmalta rattaalta toisioketju juoksee etupyörän navan vasemmalle rattaalle.
"
Juurikin näin. Eli sunnittelin käyttäväni valmista 26" maastopyörän etuvannetta juuri siksi, että 20mm läpilyöntiakseli on hyvin jäykkä ja sen päihin olisi helpohkoa koneistaa normaalin nelikanttikeskiön malliset muotoilut. Ohessa 10 minuutin pikasutaisu:
Jossa ytimenä on juurikin tuo 20mm läpilyöntiakselillinen napa. Tummanpunainen väri on akselin, oranssi on laakerointi (jonka toinen reuna on kiinni navan omissa, laakeroiduissa sivulaipoissa. Navassa oleva hammasratas laitetaan kiinni navan levyjarrukiinnikkeeseen. Yläpuolella sijaitsevan ylennysvaihteen sensijaan ajattelin ihan kiiteällä välityksellä olevaksi. Nelikanttikeskiön kampisettiä näytti saavan 36-piikkisen hammasrattaan kanssa biltemasta hintaan 18 euroa. Pienempikin hammasrattaan koko toki riittäisi.
Re: Unicycle(yksirattainen)
Lähetetty: 08 Maalis 2009, 11:34
Kirjoittaja jviirret
Pari ongelmaa ratkaistavana:
-Miten hoitaa ketjun kiristys niin että "väliakseli" pysyy suorassa ja molemmat ketjut saa kiristettyä oikealle kireydelle?
-Miten onnistuu tasapainon pito kun ketjuvälityksiin on pakko jättää vähän löysää ja näin ollen polkimiin tulee "klappia"?
Jukka
Re: Unicycle(yksirattainen)
Lähetetty: 08 Maalis 2009, 13:54
Kirjoittaja Nebulus
jviirret kirjoitti:
Pari ongelmaa ratkaistavana:
-Miten hoitaa ketjun kiristys niin että "väliakseli" pysyy suorassa ja molemmat ketjut saa kiristettyä oikealle kireydelle?
-Miten onnistuu tasapainon pito kun ketjuvälityksiin on pakko jättää vähän löysää ja näin ollen polkimiin tulee "klappia"?
Jukka
Ketjun kireys: Käytetään molemmilla puolilla saman kokoisia hammaspyöriä, esim. 32-22 ja 32-22. Tällöin jos akselit ovat suorassa, niin käytettävän ketjun pituus pitäisi olla sama molemmin puolin. Ketjulinjojenhan pitää toki myös olla täysin suorat. Kiristämisen hoitaisin yläakselin kiinnikkeisiin asennettavalla epäkeskolla, samantapaisella kuin millä tandemeissa hoidetaan etummaisen ketjun kiristäminen.
Miksi ketjuun olisi pakko jättää paria milliä enempää löysää? Eihän sen juuri pitäisi ajaessa tuntua.
-Mikko
Re: Unicycle(yksirattainen)
Lähetetty: 08 Maalis 2009, 15:05
Kirjoittaja jviirret
Nebulus kirjoitti:
Ketjun kireys: Käytetään molemmilla puolilla saman kokoisia hammaspyöriä, esim. 32-22 ja 32-22. Tällöin jos akselit ovat suorassa, niin käytettävän ketjun pituus pitäisi olla sama molemmin puolin.
No näinhän se onnistuu.
Nebulus kirjoitti:
Miksi ketjuun olisi pakko jättää paria milliä enempää löysää? Eihän sen juuri pitäisi ajaessa tuntua.
Joo, ei ole vielä kokemusta yksirattaisesta että kuinka suuri klappi on liikaa. Kuitenkin kahdesta peräkkäisestä ketjusta sitä klappia tulee tuplasti sen mitä yhdestä.
Jukka
Re: Unicycle(yksirattainen)
Lähetetty: 08 Maalis 2009, 15:40
Kirjoittaja Teemu Kalvas
jori kirjoitti:
Minulla on sellainen kokemus, että yksipyöräisellä (unicycle) varsinainen matkan tekeminen on työläämpää, kuin käveleminen, vaikka olisi suurikin välitys. Mutta parkkipaikalta työmaalle ajamalla sillä varmasti tienaisi respektiä.
Energiankulutus voi ollakin isompi, mutta siinä ei tule iskuja. Sata kilsaa yhteen menoon kävelleenä voin sanoa että kävelyssä pitkällä matkalla ei varsinaisesti ongelmaksi tule se että energia loppuu, vaan se että jalat on hajalla.
Re: Unicycle(yksirattainen)
Lähetetty: 14 Maalis 2009, 14:27
Kirjoittaja jviirret
Nyt ois pyörä matkahuollossa, kunhan vaan kerkiäis hakea. Mikä olisi paras istumakorkeus opettelu vaiheessa? Niin matala että jalat yltää tukevasti maahan?
Jukka
Re: Unicycle(yksirattainen)
Lähetetty: 14 Maalis 2009, 16:14
Kirjoittaja Joutilas
jviirret kirjoitti:
Mikä olisi paras istumakorkeus opettelu vaiheessa? Niin matala että jalat yltää tukevasti maahan?
Jukka
Riippuu varmaan hiukan pyörän koostakin, onnistuuko tuo. Yksipyöräisellä ei oikeastaan taida ollakaan useampipyöräisille ominaista jalat tukevasti maahan tilannetta. Jonnekin päin se tahtoo kellahtaa, eikä siinä silloin pieni korkeusero enää paljon pelasta. Muistista tuntuisi, että parempi on asettaa satula sille korkeudelle missä polkeminen onnistuu luonnolliselta, anturat tukevasti polkimilla.
Polkeminen on alkuopettelun krampeissa muutenkin niin polville ja reisille käyvää, ettei sitä kannata enää millään kyykkyasennolla lisätä.
Ja muista hokea itsellesi koko ajan, että "istu satulassa, istu satulassa". Alussa kun tuo on ihmeellisen vaikeaa, kun väkisin tahtoo seisoa polvet koukussa polkimilla.
Re: Unicycle(yksirattainen)
Lähetetty: 14 Maalis 2009, 21:18
Kirjoittaja Nebulus
jviirret kirjoitti:
Nyt ois pyörä matkahuollossa, kunhan vaan kerkiäis hakea. Mikä olisi paras istumakorkeus opettelu vaiheessa? Niin matala että jalat yltää tukevasti maahan?
Jukka
Helppo "noin suunnilleen" -säätö: laita rinta satulaa vasten ja liikuta satulaputkea niin paljon ulospäin, että sormenpääsi juuri koskevat pyörän akseliin.
Satulassa istuessa jalan pitäisi olla lähes suora poljin ala-asennossa. Helpottaa valtavasti satulassa tukevasti istumista. Pidä myös huolta siitä, että satula pysyy suorana, pyörän kaatuessa satulaputki kiertyy helposti jommalle kummalle sivulle ja pyörää on vielä vaikeampi ajaa sen jälkeen.
Ja muista, että on täysin normaalia kaatuilla ekat pari tuntia vailla merkkiäkään oppimisesta. Pyörällä oppiminen tapahtuu yllättävän nopeasti sitten kun se alkaa tapahtumaan. Veikkaisin, että sulla tulee lähipäivinä voimakkaita python-assosiaatioita.
Re: Unicycle(yksirattainen)
Lähetetty: 15 Maalis 2009, 07:34
Kirjoittaja jviirret
Nebulus kirjoitti:
Veikkaisin, että sulla tulee lähipäivinä voimakkaita python-assosiaatioita.
Toivottavasti, tuollaisen "oppimisprosessin" läpikäynti on äärettömän mukava kokemus, siis jos oppii jotakin