Ei ole tästä pyörästä kyse. Siinä on vaihteisto sellaisenaan juuri sopiva.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Ei ole tästä pyörästä kyse. Siinä on vaihteisto sellaisenaan juuri sopiva.
Mutta mutta... tulen siihen johtopäätökseen, että etsimäni vaihteisto on varmaan Cues tai jotain Deore-tasoa tai parempaa.
Ketjujen kestävyysvertailuissa on kai hyvin menestyneet uudet kapeat ketjut. Vaikka niissä on voimia kantavaa pinta-alaa vähemmän, laatu on sen verran parempi, että se kompensoi kapeuden ja enemmänkin. Jos hyvän 11v-ketjun saa kohtuuhinnalla niin se yhdistettynä 9v Cuesiin olisi varmaan hyvä vaihtoehto.
Tai sitten pitää etsiä käytetty vanhaa vuosimallia oleva laadukas vaihtaja pienemmällä vaihdemäärällä
Sram X4 takavaihtajassa näytti olevan välystä jo uutena valmiiksi kiinnitysruuvin lähellä olevassa holkissa, tarkoituksella?. Silti on toiminut nyt ainakin uutena. X4 vivussa jouduin ihmettelemään miten vaijerin saa työnnettyä paikalleen, sitä piti jotenkin suostutella että osui oikeaan reikään, mutta ei sentään tarvinut ruveta purkamaan vipua.
9-vaihteinen Cuesin takavaihtaja on lukemani mukaan huonolaatuinen. Kaikki Cuesin osat toimivat onneksi keskenään, joten voi siis hankkia 9-vaihteisen pakan ja liipaisimen, ja parempilaatuisen 11-vaihteisen takavaihtajan.
https://bike.shimano.com/en-NA/products ... U8000.html
Tuo 11-vaihteinen takavaihtaja on kuitenkin tehty tarkalleen 11-50-pakalle (max rear sprocket 50t, min rear sprocket 50t), ja 9-vaihteinen pakka on mallista riippuen 11-36, 11-41 tai 11-46. Osaatteko sanoa, kuinka paljon tuossa on liikkumavaraa? Ettei isommalle pakalle suunniteltu vaihtaja jää liian kauas rattaasta (vaikka etäisyyden säätäisi minimiin) ja vaihda siksi huonosti?
Edelleen ja varsinkin jos sä hommaat jo se 11/10 vaihteisen takavaihtajan ja ketju on sama kuitenkin 11-vaihteinen niin hanki vaan sit 11-vaihteista järjestelmää? Säästyt potenttiaaliselta omgelmalta ja säästö on jo ihan olematonta. Kaikki toldranssitkin on jo kuitenkin 11-ketjun myötä samat niissä kuitenkin.
11v ketjuja näyttää saavan hyvin kohtuulliseen hintaan, mutta 11v linkglide-pakka maksaa mallista riippuen 50-100€ ja 9v on vain 17-25€. Tiedä sitten, kauanko ne kestävät, mutta jos 1000km välein saa vaihdella niin mieluummin jauhaisin menemään 17€ pakkoja.
9v takavaihtaja toimii kyllä 11v ketjulla ja rattaiden väli sivusuunnassa on sama, mutta lukemistani arvosteluista sain sen kuvan, että 9v takavaihtaja on löysä. Sitä ei siis olisi oikeasti tehty samoilla toleransseilla.
Linkglide pakkat on suunniteltu kestämään paremmin joten sä et ole sitä osaa vaihtamassa kokoajan ja aina on 10-vaihteinen tarjolla sieltä välistä. Ketjut tulee olemaan ne kallein kulu tossa vaihteistossa joka tapauksessa ja koska pakkat pitäisi kestää selvästi pidenpään niin niiden hinta erolla on pienempi vaikutus kuluihin.