Re: Voiko visuaalisuudesta keskustella.
jori kirjoitti:Niin, ketjun linjoja pilaava vaikutus ei näy.
No no, koitetaas päästä yli siitä ketjusta nyt
Mitkä ovat kaikkien aikojen kauneimmat nojapyörät, kerätäänkö vähän listaa?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
jori kirjoitti:Niin, ketjun linjoja pilaava vaikutus ei näy.
No no, koitetaas päästä yli siitä ketjusta nyt
Mitkä ovat kaikkien aikojen kauneimmat nojapyörät, kerätäänkö vähän listaa?
viherpolku kirjoitti:Minusta "khirvehellä veistetthy" on joskus kaikesa kolokkoudessaan kaunhista.
Löysinpä tällaisenkin:
http://www.core77.com/blog/object_cultu ... _12294.aspT: Matti
En jaksanut paremmin tutustua mutta tuo variaattoriveto oli ensimmäinen näkemäni näissä polkukulkuneuvo laitteissa.
Onko toisilla kenties muita havaintoja tuon lisäksi.
Variaattori on tuttu DAF / Volvo autoista tuossa vuosien takaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Variaattori Tuossa linkissä variaattori yhdistettiin automaattin. Eniten variaattoria käyttää teollisuus erilaisten hihnojen ja laitteiden nopeuksien yhteensovittamiseen ja erilaisiin säätöihin.
Variaattori olisi mielenkiintoinen myös näissä meidän laitteissamme, esim. juuri automaattina, tasauspyörästönä, hihnoja voisi olla kaksi. Vetäväpyörä voisi olla juuri suoraan variaattorihihnapyörän toinen puolikas, tai molemmat jos esim. 10 cm leveys ei olisi liikaa.
Nyt hiilikuitujen aikakaudella nuo suuret hihapyörätkin voisi rakentaa kevyemmiksi kuin aiemmin.
Ainakin variaattori hukkaa tehoa enempi kuin mikään muu vaihteisto. Meidän skootterissa on oikein oma puhallin jäähdyttämässä variaattori koppaa, eli mistään pienistä lämpötehoista ei ole kysymys ja teho ei tule tyhjästä.
Jukka
jviirret kirjoitti:Ainakin variaattori hukkaa tehoa enempi kuin mikään muu vaihteisto. Meidän skootterissa on oikein oma puhallin jäähdyttämässä variaattori koppaa, eli mistään pienistä lämpötehoista ei ole kysymys ja teho ei tule tyhjästä.
Jukka
Jaa, en tiennytkään, niin varmaan sitten kuin sanoit, aika paha. En tiennyt että sellaisia on skoottereissa.
Miten muuten toimii?
Teuvo kirjoitti:Miten muuten toimii?
Tosi hyvin, juuri kuin tehty tuollaiseen ajoneuvoon. Kone käy ajaessa vakio kierroksilla, joten saatu säädettyä aika optimaaliseksi tehon ja kulutuksen suhteen. Noissa mopon nopeuksissa välitysaluekkin riittävä, mutta isommissa skoottereissa loppuu kesken, yleisesti 125cc vehkeissä huippunopeus alle sata, jonka saa pienellä viilailulla moponkin kulkeen, toki kiihtyvyys eri luokkaa. Remmin suositeltu vaihtoväli 6000km ja kustantaa 20-30e.
Jukka
jviirret kirjoitti:Teuvo kirjoitti:Miten muuten toimii?
Tosi hyvin, juuri kuin tehty tuollaiseen ajoneuvoon. Kone käy ajaessa vakio kierroksilla, joten saatu säädettyä aika optimaaliseksi tehon ja kulutuksen suhteen. Noissa mopon nopeuksissa välitysaluekkin riittävä, mutta isommissa skoottereissa loppuu kesken, yleisesti 125cc vehkeissä huippunopeus alle sata, jonka saa pienellä viilailulla moponkin kulkeen, toki kiihtyvyys eri luokkaa. Remmin suositeltu vaihtoväli 6000km ja kustantaa 20-30e.
Jukka
Niin että muuten olisi hyvä mutta kuumenee.
Tuota kuumenemista ei ilmeisesti saa siitä mihinkään kun sen ideakin on kuin roikkua siinä avautumisen ja supistumisen välillä.
Teuvo kirjoitti:Niin että muuten olisi hyvä mutta kuumenee.
Ja toinen on keskipakovoima jonka variaattori tarvii toimiakseen. Pienillä kierroksilla tarvis julmetun painoiset "limput" ja rakenteesta tulisi iso ja kömpelö. Poljin nopeuden muuttaminen tuhansiksi kierroksiksi minuutissa, jolloin variaattorin koko olisi "järkevä", taas söisi sekin tehoa.
Jukka
lowrides kirjoitti:Mitkä ovat kaikkien aikojen kauneimmat nojapyörät, kerätäänkö vähän listaa?
Kouign Amann miellyttää ainakin mun silmiä.
lowrides kirjoitti:Mitkä ovat kaikkien aikojen kauneimmat nojapyörät, kerätäänkö vähän listaa?
Velokraftin NoCom (kuva tuolla sivulla: http://www.velokraft.com/models.html) on suorastaan perverssin nopean näköinen ja siksi miellyttää tällä hetkellä eniten silmää.
Maksimaaliset sympatiapisteet sensijaan saa monty-niminen python:
Jonka syntytarinasta tuolla:
http://www.olafjohansson.com/monty/montypage.html
Nebulus kirjoitti:Maksimaaliset sympatiapisteet sensijaan saa monty-niminen python
Joo, ehdottomasti. Ensimmäisen kerran kun tuon näin niin suu loksahti ihmetyksestä ja ihastuksesta auki. Ennen tätä kaikki pythonit oli enempi tai vähempi epämääräisiä viimmeistelemättömiä kötöstyksiä jossa toiminnallisuus ja toteutuksen helppous oli asetettu visuaalisuuden edelle.
Jukka
jviirret kirjoitti:Nebulus kirjoitti:Maksimaaliset sympatiapisteet sensijaan saa monty-niminen python
Joo, ehdottomasti. Ensimmäisen kerran kun tuon näin niin suu loksahti ihmetyksestä ja ihastuksesta auki. Ennen tätä kaikki pythonit oli enempi tai vähempi epämääräisiä viimmeistelemättömiä kötöstyksiä jossa toiminnallisuus ja toteutuksen helppous oli asetettu visuaalisuuden edelle. Jukka
Näin on.
Mua lisäksi viehättää tuossa fillarissa se, että se häviää käytännössä lähes kokonaan kuskin alle ajaessa. Näyttäisi melkein siltä, että kaveri liitelee menemään selällään muutaman kymmentä senttiä irti tien pinnasta.
Minun silmää taas miellyttää Carbon Aero,
Tykkään suorista linjoista ja hiilikuitu antaa vapautta muotoilla liitokset vastapainoisesti pyöreiksi. Onhan tietysti kyse myös kokonaisuudesta, väritys ja hienot osat antavat näköä.
Markham Malibu on myös oletettavasti kaunis ilmestys, vaikkei siitä ole vielä nähty kuin runko:
http://www.bentrideronline.com/wordpres ... bu-002.jpg
Tässä on kaunotar. Pientä viimeistelyä, niin olisi jo taideteos.
Jari! kirjoitti:Tässä on kaunotar. Pientä viimeistelyä, niin olisi jo taideteos.
Tuosta olen samaa mieltä. Katsokaa rakenteen yksityiskohtia, tämä ON taidetta. No, nuo istuimen säätölevyt ovat vähän naurettavat, muuten lähes täydellinen.
lowrides kirjoitti:Itse taas media-alalla työskentelevänä ja muotoilijaksi haaveilevana hahmotan asiat hiukan eri tavalla - muoto ja ulkonäkö määrittävät usein koko pyörän. Onhan ihmisellä luontainen aisti muodolle, se vetoaa meihin enemmän kuin penkin kulma tai ohjauslaakerin tyyppi. Ei sillä että nämä eivät olisi tärkeitä. Hyvä pyörä onkin insinöörin ja taiteilijan yhteistyön tulos.
http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.ph ... 7766#p7760
(Re: Pyöräsi kuva
Uusi viesti Kirjoittaja lowrides » 19 Touko 2009, 16:50 )
Itse en omaa koulutettua silmää enkä muototajua, jostapa syystä ehkä hämmästelen linkin kuvissa olevaa vaijerinkuorihässäkkää.
Eikö se ole ristiriidassa muuten sulavalinjaisen pyörän esteettisen muodon kanssa?
Onko joku toiminnallisuustekijä estänyt jäntevämpien yhtenevien kaarien käytön?
Muutamista tarvittavista kaapelien lisäsenteistä homma tuskin on ollut kiinni.