Härski kirjoitti: ↑27 Touko 2025, 12:53
Mä näkisin 90 prosentin varmuudella että siinä navassa on Viljamin piirtämä rakenne.
[Muoks...sillä lisäyksellä, että ainakin itse laittaisin putkiholkin sisäkoolien väliin. Toki voi olla että tästä on tingitty ja siksi rakenne hajoilee]
Voi käyttää samankokisia laakereita ja Hitosti helpompi [halvempi] tehdä. Yms
Navan ulkopäästä me ei saatu kuvaa niin arvailemaan joutuu vähän.
muoks...ekoissa teknisistä piirustuksista näkyy että navan ulkopäässä on puörimätön pääty, eli se olisi ristiriidassa jorin kuvan kanssa.
Sitten pitää uskoa, ettei se ole umpipäinen, vaan siinä on laakerinmentävä aukko molemmilla puolilla. Olen samaa mieltä, että tuo olisi hyvä rakenne, mutta kun arasinen sanoo, että napa on umpinainen. Siksi minä näitä muita vaihtoehtoja tähän olen piirrellyt. Vilijamin rakenne vaatii molemmat navan päät avoimiksi.

Ed. Ei tästä tule mitään. Tottakai se on ristiriidassa, kun yritän piirtää mallia, jossa navan pää on umpinainen, kuten minulle kerrottiin. Puheet ja kuvat ovat ristiriidassa. Kun valokuvaa ei rakenteen kannalta olennaisimmista suunnista ole, pitää yrittää hahmottaa puheista ja piirroksista.
Jos tuolla akselin vapaassa päässä on pyörimätöntä osaa, on ilmiselvää, että rakenne on Vilijamin piirtämän mukainen, tai sitten tuo pyörimätön kansi on vain irrallinen kansi laakerin kiinnittävässä mutterissa. Ei voi tietää eikä edes arvata, kun siitä suunnasta ei ole kuvaa. 
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma