jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Käyrästä ohjaustangosta varsinkin, jos päät kääntyvät aivan alas on enemmän haittaa kuin hyötyä. Suorassa tangossa kädet pysyvät tangolla paremmin rentoina.
Sakaristahan tuli äkkiä yläohjauksen aisantuntia
Yhdessäkään kaupallisessa pyörässä ei ole suoraa tankoa, enkä minä edes saa ranteita suoralle tangolle sopivaan asentoon jos tanko on muuten hyvällä paikalla. Ne ei kipeytymättä vain kierry riittävästi. Puhumattakaan että niillä vielä pitäisi tehdä nopeita liikkeitä.
Jukka
Jaa´a, olen kyllä aika moneen nojakkiin rakentanut yläohjauksen ja myynytkin kaksi nojakkia, joissa on ollut teräsmies (vai mikä se nyt on) yläohjaus. Sen vuoksi olen ne myynyt, kun en ole itse ollut tuohon ohjaustyyppiin tyytyväinen. Minulla kädet kädet puutuivat yläasennossa. Tietenkin olisi pitänyt ajaa muutama 100 km, että ne olisivat tottuneet.
Nyt pakon sanelemana tutkin heinäsirkkaohjauksen eri asentovaihtoehtoja, ja, kun sopivan tuntuinen löytyi päädyin siihen.
Se, että yhdessäkään kaupallisessa pyörässä ei ole suoraa ohjaustankoa ei minun mielestä ole peruste sille, että se olisi huono ratkaisu. Kaupallisissa pyörissä on ergonomisesti mitä hassumpia ratkaisuja. Esim. melkein useimmissa alaohjattavissa nojakeissa on kämmenien oltava pystyasennossa, jolloin on koko ajan puristettava kädensijoja, ja vaihde- ja jarruvipujen vaijerien asentaminen on hankalaa. On vaan ollut sellainen yleinen luulo, että pystyssähän niiden pitää olla. 
Jo tuolla edellä kerroin, että rukoilijasirkka-asennon suorassa lyhyessä tangossa kämmenet eivät kohtaa tankoa suorassa kulmassa vaan vinosti, koska kyynärvarret ovat aurausasennossa. Ja on huomattava, että ohjaustankoa ei käännetä vaan siirrellään sivulta toiselle.
Sakari