jviirret kirjoitti:Mutta itse todettua ei pidä tietenkään uskoa, vaan parempi tietolähde on vaikka telkkari kun sieltä voi valita omaa uskoaan tukevan dokumentin
Jukka
Koska siellä on Fogelholm.
jviirret kirjoitti:Mutta itse todettua ei pidä tietenkään uskoa, vaan parempi tietolähde on vaikka telkkari kun sieltä voi valita omaa uskoaan tukevan dokumentin
Jukka
Koska siellä on Fogelholm.
jviirret kirjoitti:vaaka kirjoitti:Epäilen vahvasti, että paastossa positu lihasmassaa, kun se on normaali toiminto vartalolle. En tarkoita pelkkää nestevajausta. En ollenkaan ihmettele parantunutta punnerruksen, vatsojen ja leukojen vetokykyä paaston aikana, kun mekaanien jarru vähenee vatsojen teolle ja massa nostettavaksi vähenee leuoissa sekä punnerruksessa (ja ylämäkiin ajettaessa). Mitä lyhyempi paasto, sitä vähemmän lihaksia kannibalisoidaan aivojen ruoaksi.
Tämä on onneksi ihan helppo itse kokeilla
Toki kuorma pienenee, mutta jos lihakset surkastuu niin tuloksen pitäisi parhaimmillaankin pysyä vain ennallaan. Suorituskyky laskee paastoa edeltävälle tasolle sitä mukaa kun massa taas syömisen aloittamisen jälkeen nousee ennalleen.
Mutta itse todettua ei pidä tietenkään uskoa, vaan parempi tietolähde on vaikka telkkari kun sieltä voi valita omaa uskoaan tukevan dokumentinJukka
Eipäs heitellä perusteettomia vihjauksia. Mahtuuko kaaliin, että joku voisi katsoa faktoja ja mittaustuloksia ja vertailla tuloksia sen sijaan, että olisi vielä muodostanut ennakkokäsitystä tai käsityksen muodostettua voisi ottaa vastaan kaiken esitetyn datan ja jos se osoittaa muuta kuin ennakkkokäsitys, muokata ksitystä tai korvata sen paremmalla tiedolla? Jos uutta oppia ei otettaisi, mitään ei olisi opittu koko historiassa. Entä mahtuuko kaaliin, että joku voi uskoa itse todettua muutosta? Entäpä se, että muutoksen syy voi olla eri kuin itse päätelty? Jos on esimerkiksi 10 muuttujaa, jotka vaikuttavat muutokseen ja paasto vaikuttaa niistä lukumäärään x märällä y ja sivuvaikutuksia tulee lukumäärä z painoarvoltaan ö ja amatööritutkija ilman riittäviä mittavälineitä (pelkkä puntari ei riitä, ei edes huono monitoimipuntari) ja liian huonolla testillä tekee päätelmän yksi muuttuja vaikuttaa yhdellä tavalla näin ajassa pian ja pitkä juoksu, menikö oikein? Tai onko riski sille, että koko totuus jäi selvittämättä? Saivarteluna saa pitää, mutta sitten ei ole kyllä tutkijan vikaa sen luulijalla.
Rajuja virheitä tekevät tutkijat koko ajan ja välillä niiden vaikutus on suurta. Natsit rotuoppeineen tukeutuivat mm. ranskalaiseen mokan tehneeseen arkeologiin, joka veti liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä evoluutiosta ja nykyihmisen vs Neanderthalin ihmisen eroista mittailemalla kallon paloja ja anatomiaa päätelläkseen henkistä kehitystä ja miksei neanderthalilaisia ole eää. Ranskis luuli luolaa, joka oli sortunut ja vesi virrannut sen läpi todisteeksi nykyihmisen älyllisestä ylivertaisuudesta ja sukupuuttoon menon johtuvan vahvemasta yliihmisyydestä nykyihmisten osalta. Mistä natsit ottivat vahvemman oikeus ideaan tukea ja pistiät miljoonia kröh paastolle ja pahempaa. Läsimaissa pari prosenttia saa tutkijan koulutuksen ja koulutus ei estä virheiden tekoa. Amatöörien riskit virhepäätelmille ovat vielä suuremmat.
Miten lihasten massa palautuu muuten kuin nestetasapainon palauduttua, jos se on edes osa lihasmassan pudotusta? Ei pitäisi olla, kun paastossa pitää juoda nestetasapainon säilyttäen. Löytyykö tutkimusta lihasmassan menetyksen eduista? Epäilen. Tärkeämpää on se, että miksi menettää lihasmassaa alun perin, jotta sen voi ottaa myöhemmin takaisin? Miten se on parempaa kuin lihasmassan säilytys koko ajan tai vielä parempaa, jatkuva kasvatus rasvan vähentyessä? Ei ole ihan valtavirtaa kai lihasten kuihdutus. Ymmärrän miksi.
Pastori Fogeli ei ole ainoa tyyppi töllössä, kuten olen maininnut, on Mosleytä, jota on kritisoitu, kuten muitakin nutritionistejä ja lääkäreitä useita. Faktat kohdilleen hyvät herrat. Parhaan taitomme mukaan.
vaaka kirjoitti:Löytyykö tutkimusta lihasmassan menetyksen eduista?
Miksi tällaisesta pitäisi löytyä tutkimusta, kun kukaan ei ole lihasmassaa menettämässä? Lihasmassaa menettää liikkumattomuudella, eikä paasto ole mikään tekosyy vähentää liikuntaa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Prisman ohjelmassa sekä rasvavoittoisen hiilihydraattivajeisen että hiilarivoittoisen rasvavajeisen ruokavalion noudattaja menetti lihasmassaa. Ei ole eka kerta, kun olen kuullut syömättömyyden vähentävän lihasmassaa. Mukaanlukien lääkäri on sanonut sen minulle. Kuvat nälänhadistä ja keskitysleireiltä näyttävät, miten luurangoksi ihmiset menevät syömättä tai vähällä ravinnolla. Lyhytkin paasto vie samaan suuntaan, eikö vain?
vaaka kirjoitti:Lyhytkin paasto vie samaan suuntaan, eikö vain?
Ei
Jukka
Ei lyhyt paasto syö lihasmassaa. Lihaksia elimistö rupee käyttään viimeksi enerkiaksi. Ensin hyörynnetään rasvaa , sillä se on ihmisen "ruoka panki". Sillain minulle on koulussa jo opetettu . Silloin kun ihmien rupee tuhoomaan ravinnokseen lihaksiaan , ollaan jo väärällä tiellä .
Nojanalle kirjoitti:Silloin kun ihmien rupee tuhoomaan ravinnokseen lihaksiaan , ollaan jo väärällä tiellä .
Näin juuri. Tähän pisteeseen asti ei pidä missään nimessä paastota!
Jukka
jviirret kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:Silloin kun ihmien rupee tuhoomaan ravinnokseen lihaksiaan , ollaan jo väärällä tiellä .
Näin juuri. Tähän pisteeseen asti ei pidä missään nimessä paastota!
Jukka
Pistettä voi määritellä esim. näin.
Arvoi energian kulutusta vaikka tällä mittarilla: http://manytools.org/handy/bmr-calculator/
Rasvakudoksessa on varastossa keskimäärin noin 7000-8000 kCal per kg (rasvakudos on pääosin rasvaa ja vain hyvin vähän (15 %) vettä).
Jos taasen tietää minkä verran läskii on vyötäröllä - niin sitten voi arvioda (mä olin huippu-urheilun treenimäärillä min. 62 kiloo - paino on nyt 77 kiloo). Äkkipäätään ja turvallisesti arvioiden mulla on siis läskii nyt ainakin 10 kiloo löysänä makkarana ja muussakin muodossa jossain
Laskurilla kun laskee - saadaan keskimääräiseksi energian kulutukseksi n. 2500 kCal/vrk.
10 kilon rasvan määrällä elellään siis kätsysti noin 30 päivää. Tässä on toki teoreettisuutta ihan liikaa - mutta voidaan todeta että mun tavoittelema 14 vrk vesipaasto on aika kivasti turvarajojen sisällä.
Sellaista kuin "äärikarppaus" ei taida olla kuin ihmisten mielissä. Karppaus on vähähiilihydraattinen, ei hiilihydraatiTON ruokavalio. Hiilarimäärät voivat sitten toki vaihdella mutta esim. induktiovaiheen 20g hh ei olekaan tarkoitus olla koko elämää. Tiedän kyllä sellasiakin jotka oikeasti syövät tosi vähän hiilihydraatteja, mutta heille se kaiketi sitten sopii. Mutta samalla logiikalla pitäisi virallisia suosituksia mainostaa täysin rasvattomina, vaikkeivät ne sitä ole.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
vaaka kirjoitti:Prisman ohjelmassa sekä rasvavoittoisen hiilihydraattivajeisen että hiilarivoittoisen rasvavajeisen ruokavalion noudattaja menetti lihasmassaa. Ei ole eka kerta, kun olen kuullut syömättömyyden vähentävän lihasmassaa. Mukaanlukien lääkäri on sanonut sen minulle. Kuvat nälänhadistä ja keskitysleireiltä näyttävät, miten luurangoksi ihmiset menevät syömättä tai vähällä ravinnolla. Lyhytkin paasto vie samaan suuntaan, eikö vain?
Minä en usko tuon dokumentin tuloksiin sitten pätkääkään. Se oli määrätietoinen asetelma, jonka tavoite oli koko ajan selvä.
Toisen tyypin ruokavaliosta poistettiin (näkyvä) rasva kuukaudeksi, joka ei siis normaalipainoisella ihmisellä, jolla on varastorasvaa kuukausiksi vaikuta yhtään mitään, sitä paitsi hän sai piilorasvoja kasviksista, samoin proteiineja mm. raejuustosta ja muita ravintoaineita mielin määrin. Toiselta poistettiin kaikki ruokalajit, joissa on sokeria, siis myös käytännössä kaikki kasvikset ja siis valtaosa kaikista suojaravintoaineista vitamiineista. Kaiken lisäksi muutos tehtiin yhdellä rykäisyllä ja molemmat olivat pannukakkuja ja siirappia normaalisti syöviä hiilarihiiriä. Ajettiin siis määrätietoisesti toinen ketoasidoosiin ja toinen sai syödä niin terveellisesti, kuin vain voi. "Sokerinsyöjän" ei siis tarvinnut syödä sokeria, vaan käytännössä kaikkea mitä ennenkin, joskin ylimääräinen rasva oli poissa.
Tämä vertailun sanottiin sitten olevan kilpailun rasvan ja sokerin kesken. -Melko määrätietoisen biassoitunutta. Toinen sai kaikkea kehonsa tarpeisiin, myös rasvaa kasvksista, toiselta evättiin lihaa ja juustoja lukuunottamatta kaikki, missä on sokeria, siis myös käytännössä kaikki kasvikset. Katso kohdasta n. 4 min.
Tuo juttu oli määrätietoisen harhaanjohtavaa propagandaa ruokateollisuuden piikkiin, sillä lähtökohta oli totaalisen epäreilu ja tulokset sen mukaiset.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Näissä keskusteluissa on se suuri ongelma että tässä on monta eri sorttista "karppausta" kaikki saman otsakkeen alla. Vähän niin kuin vegaanit on kasvisyöjiä, mutta kaikki kasvisyöjät ei ole vegaaneja.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Wacky kirjoitti:Näissä keskusteluissa on se suuri ongelma että tässä on monta eri sorttista "karppausta" kaikki saman otsakkeen alla. Vähän niin kuin vegaanit on kasvisyöjiä, mutta kaikki kasvisyöjät ei ole vegaaneja.
Minulla taas on se ongelma, että kun pyöräilykausi loppuu marraskuussa, niin ei malta heti lopettaa kesäajan syömis- ja juomistapoja. Se johtaa siihen, että paino alkaa nousta, koska keho integroi ylimääräisen energian ajan ylitse läskiksi. Esimerkiksi viime talvena syöpöttelin joulukuusta helmikuun loppuun aivan liikaa. Ja koska päällä ei ollut pyöräilykausi, niin se näkyy painossa. Helmi-maaliskuus vaihteessa totesin, että tämä peli ei vetele, vaan painoon pitää kajota jo ennen kuin pyöräilykausi alkaa huhtikuussa. Koska en tykkää paastota, niin päätin kokeilla käytännössä Michael Mosleyn 5/2 -dieettiä.
Niin kuin varmaan kaikki jo tietävätkin, 5/2 -dieetissähän saa syödä viitenä päivänä viikossa aivan normaalisti, kunhan pitää kaksi ei-peräkkäistä paastopäivää per viikko. Ja paastopäivinäkään ei tarvitse nähdä nälkää, vaan naiset saavat syödä 500 kaloria ja miehet 600. Mielestäni tosi helppoa - joka päivä saa syödä, vaikka onkin dieetillä. Hip!
Minulla tuo meni seuraavasti:
Jos nyt oletetaan vaikka, että tämänkokoisella (186 cm) miehellä energiankulutus on päivässä luokkaa 2500 kcal, niin silloin tätä 5/2 -dieetti vähentää viikottaista energian saantia 19 %, mikä ei voi olla näkymättä painossa. Ette usko 19 prosenttiin? No: normaalisti ahmisi 7 x 2500 kcal = 17500 kcal. Dieetillä tulee kahtena päivänä viikossa kuitenkin vain 600 kcal. Kliinisten kokemusten mukaan ihmiset kuitenkin kompensoivat paastopäivää seuraavana päivänä ja syövät 10 % enemmän kuin normaalisti. Näin tulee siis 3 x 2500 + 2 x 600 + 2 x 1,1, x 2500 = 14200 kcal. 14200/ 17500 = 0,811 = 19 % vähemmän kuin normaalisti. Energian saanti siis vähenee 3300 kcal per viikko. Koska läski sisältää n. 7500 kcal/kg, niin tällä voi laihtua n. 0,44 kg viikossa.
No, tarkastellaanpa nyt vihdoin koetuloksia. Punnitsen itseni joka aamu vessa käynnin jälkeen ja naputtelen tulokset Libreofficeen, jolla voi kivasti laatia graafit ja trendikäyrät.
Näyttää kyllä siltä, että dieetti on tepsinyt maaliskuun alusta lähtien. Se ei tosin pudota painoa läheskään 0,4 kg/viikko vaan tulos on ollut yhdeksässä viikossa n. 2,9 kg eli 0,32 kg/viikko. Mielestäni se on silti aika hyvin, kun muistaa, että ei tarvitse nähdä nälkää ollenkaan.
Ja vielä: yksittäiseen punnitustulokseen ei kannata paljoakaan perustaa, koska niissä on suurta kohinaa päivästä toiseen. Kannattaa laskea vaikka 7 päivän ylitse liukuva keskiarvo ja päättää vasta tämän keskiarvon perusteella toimenpiteistä, jos niitä tarvitaan.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
ajarmala kirjoitti:Näyttää kyllä siltä, että dieetti on tepsinyt maaliskuun alusta lähtien. Se ei tosin pudota painoa läheskään 0,4 kg/viikko vaan tulos on ollut yhdeksässä viikossa n. 2,9 kg eli 0,32 kg/viikko. Mielestäni se on silti aika hyvin, kun muistaa, että ei tarvitse nähdä nälkää ollenkaan.
Itse olin vuoden tällä 5/2:lla, tosin sillä erolla että paastopäivät olin kokonaan syömättä. Painoa lähti ensimmäisenä kuukautena 4kg, sitten 3kg, 2kg ja 1kg(yhteensä 10kg). Sitten meni noin 4kk kun pysyi ennallaan ja loppua kohti alkoi nousemaan hissukseen. Elimistö siis sopeutui täysin tuohon pätkittyyn ravinnon saantiin ja alkoi varastoimaan sitä syönti päivinä enemmän kuin paastopäivinä kulutti.
Lopetin koko homman ja sain lopunkin painon takaisin muutamassa kuukaudessa
Sopii siis painon pudottamiseen ja tuollaiseen painonhallintaan talven ajaksi, mutta pysyvänä elämäntapana ihan turha.
Jukka
ajarmala kirjoitti:Energian saanti siis vähenee 3300 kcal per viikko. Koska läski sisältää n. 7500 kcal/kg, niin tällä voi laihtua n. 0,44 kg viikossa.
Tuossa lähtötilanteessa ei saa olla lihottavia kaloreita. Jos on, ei kaikkea vähennystä voi laskea laihduttavaksi. Vain sen osan joka on alle tarpeen
jooseha kirjoitti:Tuossa lähtötilanteessa ei saa olla lihottavia kaloreita. Jos on, ei kaikkea vähennystä voi laskea laihduttavaksi. Vain sen osan joka on alle tarpeen
Tä? Totta kai joka-aamuinen punnitus paljastaa myös sen, miten paljon lihoo normaalidieetillä. Sehän näkyy graafin alkuosasta joulukuun alusta maaliskuun alkuun. Jaa, tarkoitit siis, että kun lihoin ennen 5/2 -dieetin aloittamista, niin dieetti olikin tepsinyt jopa paremmin kuin esitin analyysissä. Totta kyllä.
Minä kun olen kemisti, jotka teemme analyysit kymmenesosa milligramman tarkkuudella, luotamme punnituksiin kuin Newton painovoimaan. Toisaalta taas tutussa prosessitekniikassa käytetään taselaskentaa, joka paljastaa sisään ja ulos tulevat virrat, olivatpa ne massaa, ainemäärää, entalpiaa tai entropiaa. Ja sitten vielä kehon punnitukset eli gravimetria taas paljastaa yksinkertaisesti, kuinka paljon lopulta syö ja juo verrattuna siihen, paljonko kuluttaa energiaa. Lahjomattomasti. Selityksille ei jää sijaa ja niin sen pitää ollakin.
Erinomaista, että tiede kykenee selittämään kvantitatiivisesti kehon painon muutokset. Ihan riippumattaa siitä, millaista dieettiä noudattaa. Dieetti ymmärrettäköön tässä yhteydessä nyt yleisesti ruokavalioksi.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)