Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tm »

ukram1 kirjoitti:

...Numerotarrat oli hankala saada irti taustasta ja kisan jälkeen niitä oli hankala saada irti pyörästä.

Muutamalle kuskille noita numerotarroja pahoittelinkin jo ilmoittautumisvaiheessa: koska lähikaupoista ei löytynyt muovitarraa, niin tilasin sellaista. No se lähetys ei ilmaantunut kisapäivään mennessä perille, joten oli tyytyminen peruspaperitarraan. Ensi kerralla ollaan sitten liikenteessä paremmin materiaalein.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja optimistx »

ukram1 kirjoitti:

pari nillitystä:

Matkamittarin lukema on ainakin mulla 10 metrin tarkkuudella, joten aika epätarkka arvio tuli kalibrointikierroksella (+-1142 m virhe per 200 km). ...

Onko näin:
Jos rata kartalla on kupera (se on, eli ei ole sisäänpäin kaarrosta niinkuin munuaisen muodossa), ja sisäreunan pituus a metriä, niin ajamalla sisäreunasta täsmälleen 1 m ulompana, tulee yhteen kierrokseen lisää 2pi metriä, eli pituus on a + 6.28 m. Ja kun näyttää rata kuvissa aika leveältä, niin voisin kuvitella jonkun ajavan kalibrointikierroksella esim. kaiken aikaa 5 metriä sisäreunasta ulompana, jolloin hänelle tulee yhdellä kierroksella ylimääräistä 5 * 6.28 m eli 31.4 m.
Jos kierros sisäreunaa pitkin olisi 1780m, niin tämä 5 m lisä olisi 31.4
100 m / 1780 m = 1.76 %. Vain metrin sisäreunasta ulompana lisä olisi 0.35 %.

200 km kohti tuo kalibrointikierros 1 m sisäreunasta ulospäin merkitsisi 0.35 * 200 km /100 = 700 metriä, ja kalibrointikierros 5 metriä ulompana olisi 3.5 km.

Tuskin kukaan ajoi kalibroinnissa sisäreunaviivaa pitkin, joten kaikkien tulokset olisivat todellisuudessa hieman parempia, JOS kalibrointikierroksen pituus oli mitattu sisäreunaviivaa pitkin, jonka ulkopuolelta kalibrointikierros ajettiin :).

Se, missä sitten varsinainen kisa ajettiin, ei aiheuta lisävirhettä.

JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja JuSa »

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tm »

tavasti kirjoitti:

Ei kannata alkaa liikaa kehittää, ainakaan työläämpään suuntaan...

Peruskonsepti osoittautui toimivaksi. Luonnollisesti tapahtumaa pitää jatkossa mainostaa etukäteen ja yrittää houkutella paikanpäälle enemmän tavallisia tallaajia, joita varten maahantuojat voisivat tuoda jokusia erilaisia nojakkeja pällisteltäväksi ja kokeiltavaksi. Rata-alueella kun on yllin kyllin tilaa kaikenlaiseen testailuun. Saisi tämänkin tapahtuman yhteydessä levitettyä nojakkiaatetta.

Kuten tuossa aiemmin mainittiin, 200 metrin ajo ei ollut vielä kovin katsojaystävällinen. Megafoni (joka myös oli tarkoitus saada paikalle) nopeuksien kuuluttamiseen, tai mieluummin automaattinen nopeusnäyttö, johon lävähtäisi lukema heti maaliviivan ylittämisen jälkeen.

Aikataulussa ei täysin pysytty, ja nuo ennakkokuulutuksetkin olisivat tietysti hyvä asia.

Matkan/kierroslaskennassa olisi reilusti parantamisen varaa. Tuo omien mittareiden käyttö ja kalibroinnit oli sellainen lowtech-versio, kun muuta ei edullisesti ollut tarjolla. Paras olisi chip-tyyppinen tms. kierroslaskenta, jolloin kalibroinnit jäisi pois (kierroksen pituutena käytettäisiin mittapyörällä mitattua arvoa). Mahdollistaisi samalla reaaliaikaisen välimatka/aikaseurannan.

Kotimaan nojapyöräilijöistä ei rata liian täyteen tule. Pystypyöräilijöiden mahdollinen "karsiminen" pitää sitten miettiä erikseen. Ja huoltoalueellakin riittää tilaa, kunhan parkkeeraus hoidetaan ohjatusti.

Nojailija (Tero) arveli, että ainakin Ruotsista voisi saada jokusen kuskin mukaan, varsinkin jos tapahtumaa kaupittelee PM- tms. kisana. Tätäkin voidaan harkita, edellyttää toki järjestelyjen olevan selvästi paremmalla tasolla kuin nyt ensimmäisessä harjoituksessa. Liian totiseksi touhu ei kuitenkaan saisi mennä.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tm kirjoitti:

Peruskonsepti osoittautui toimivaksi. Luonnollisesti tapahtumaa pitää jatkossa mainostaa etukäteen ja yrittää houkutella paikanpäälle enemmän tavallisia tallaajia, joita varten maahantuojat voisivat tuoda jokusia erilaisia nojakkeja pällisteltäväksi ja kokeiltavaksi. Rata-alueella kun on yllin kyllin tilaa kaikenlaiseen testailuun. Saisi tämänkin tapahtuman yhteydessä levitettyä nojakkiaatetta.

Tämä on toki hyvä idea. Tietysti tapahtuman paisuessa joutuu sellaistakin alkaa miettiä, että pitää nojakkinsa lukita, ja ei voi jättää pyörää päiväksi vaan 'koeajakaas tuota' niin kuin mulla oli vaimon Kettwiesel.

tm kirjoitti:

Matkan/kierroslaskennassa olisi reilusti parantamisen varaa. Tuo omien mittareiden käyttö ja kalibroinnit oli sellainen lowtech-versio, kun muuta ei edullisesti ollut tarjolla. Paras olisi chip-tyyppinen tms. kierroslaskenta, jolloin kalibroinnit jäisi pois (kierroksen pituutena käytettäisiin mittapyörällä mitattua arvoa). Mahdollistaisi samalla reaaliaikaisen välimatka/aikaseurannan.

Tämä edullisuus on juuri se juttu. Niitä automaatti-laskentojahan tutkittiin, mutta lähtömaksu oli muistaakseni luokassa 1k€. 70 kilpailijalle kustannus tuosta noin 15€.

tm kirjoitti:

Kotimaan nojapyöräilijöistä ei rata liian täyteen tule. Pystypyöräilijöiden mahdollinen "karsiminen" pitää sitten miettiä erikseen. Ja huoltoalueellakin riittää tilaa, kunhan parkkeeraus hoidetaan ohjatusti.

Nojailija (Tero) arveli, että ainakin Ruotsista voisi saada jokusen kuskin mukaan, varsinkin jos tapahtumaa kaupittelee PM- tms. kisana. Tätäkin voidaan harkita, edellyttää toki järjestelyjen olevan selvästi paremmalla tasolla kuin nyt ensimmäisessä harjoituksessa. Liian totiseksi touhu ei kuitenkaan saisi mennä.

PM-kisoina myyminen, tai ylipäätään kisana mainostaminen vaatisi automaattista kierroslaskentaa, ja ehkä kaikenlaista nipotusta. Nyt ei tarvinnut nipottaa, kun jokainen ajoi itseään vastaan, ja järjäjien ei tarvinnut (eikä voinut) valvoa tekeekö joku jotain vilunkia mittaukselle. Osallistumismaksu nousee pro järjestelyistä (mittauskalusto, pitää alkaa maksaa järkkäreille kun ei talkooväki riitä, jne). Radalta ei enää välttämättä voi huudella 'laittakaa teevesi kiehumaan', ja jos kilpailijoita on paljon (ja nopeita), niin voiko enää turvallisuussyistä mennä ulkokaarteesta ulos?

Järjestelyä miettiessä onkin jossain määrin profiilin määrittelyn ja priorisoinnin paikka: halutaanko 'helposti' järjestettävä harrastetapahtuma, vai oikea kilpailu? Kuinka oleellista on saada tapahtuma kasvamaan? Kuinka isoksi on tilaa kasvaa?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja PW »

Aikasemmin oli jo puhetta että tämän vuotisen tapahtuman yhteydessä käytetty "kisa" sana mahdollisesti karsi porukkaa jos aletaan puhua PM- kisoista tai muuten korostaa enempi kilpailua "perälauta" alkaa vuotaa eli tavalliset nojailijat eivät uskalla senkään vertaa lähteä kokeilemaan rajojaan.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

PW kirjoitti:

Aikasemmin oli jo puhetta että tämän vuotisen tapahtuman yhteydessä käytetty "kisa" sana mahdollisesti karsi porukkaa jos aletaan puhua PM- kisoista tai muuten korostaa enempi kilpailua "perälauta" alkaa vuotaa eli tavalliset nojailijat eivät uskalla senkään vertaa lähteä kokeilemaan rajojaan.

Jep, en tiedä jäikö jo tältä vuodelta osa pois sen takia kun me alettiin puhua kilometritavoitteista jne. Samoin yleisön wannabe-nojakisteja voi karsia puhe kisoista. En minä ainakaan välittäisi lähteä katsomaan ja tapaamaan hurjia kisavehkeitä ja kisailevia hurjapäitä, mutta joku huvikseen nojakilla ajeleva Imatralainen puutarhuri on oikein potentiaalinen juttukumppani.

Ainakin itselle nojapyöräilyn pihvi on mukavuus, ja kisaa korostamalla painotetaan nopeutta. Nopeutta korostamalla saadaan nojakkeihin tutustumaan väkeä joita kiinnostaa nopeus, ja se ei ainakaan minusta ole se millä nojakkien suosio lähtee nousuun. Toki tämä on vain minun mielipiteeni.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Aikasemmin oli jo puhetta että tämän vuotisen tapahtuman yhteydessä käytetty "kisa" sana mahdollisesti karsi porukkaa jos aletaan puhua PM- kisoista tai muuten korostaa enempi kilpailua "perälauta" alkaa vuotaa eli tavalliset nojailijat eivät uskalla senkään vertaa lähteä kokeilemaan rajojaan.

Itse koen itseni tavalliseksi nojailijaksi ja ei varmaan ole tuo kisa sana se joka minut karsi, ei niin kauan kuin se on ensisijaisesti nojapyörätapahtuma. Oma suoritustaso on vaatimaton noihin nyt nähtyihin verrattuna, luokkaa 40km/h 200m, 30km/1h ja 200km/12h.
Mutta jos pystypyöräilijöitä otataan laumoittain mukaan ja jotku sm-tason polkijatkin tuosta kiinnostuu, niin sitten alan karsiutuun. Ne on oikeita kilpaurheilijoita ja tuovat mukanaan vakavan kilpailun leiman, ei negatiivisessä mielessä vaan tapahtuman luonne vaan muuttuu. Eikä se enään sitten toimi edes oikein nojapyörien markkinointitapahtumanakaan kun pystäriporukka valttaa ison osan kärkisijoista ja me "möhömahat" nojapyörinemme olemme häntäpäässä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja jori »

Täytyy tunnustaa, että minäkin ujostelin kilpailu -sanaa ja tulostavoitteita etukäteen ja ajattelin tulla vaan turistina katsomaan tapahtumaa, enkä siksi edes ilmoittautunut etukäteen. Paikan päällä kuitenkin hauska joukko vei mennessään ja osllistuin sitten kaikkiin matkoihin ja öh... -aikoihin. Sain kai tarpeekseni kakarana erilaisista kilpailuista :roll:

Toisaalta, kun nyt olen uskaltautunut mukaan, ei minua enää huoleta, jos vaikka mukaan tulee enemmänkin vakavamielisiä kilpailijoita. Mukana ollaan tulevina vuosinakin. Olin siis vähällä pudota perälaudan välistä, mutta sain kiinni toisella kädellä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Täytyy tunnustaa, että minäkin ujostelin kilpailu -sanaa ja tulostavoitteita etukäteen ja ajattelin tulla vaan turistina katsomaan tapahtumaa, enkä siksi edes ilmoittautunut etukäteen. Paikan päällä kuitenkin hauska joukko vei mennessään ja osllistuin sitten kaikkiin matkoihin ja öh... -aikoihin. Sain kai tarpeekseni kakarana erilaisista kilpailuista :roll:

Toisaalta, kun nyt olen uskaltautunut mukaan, ei minua enää huoleta, jos vaikka mukaan tulee enemmänkin vakavamielisiä kilpailijoita. Mukana ollaan tulevina vuosinakin. Olin siis vähällä pudota perälaudan välistä, mutta sain kiinni toisella kädellä. :)

Tämä on varmaan aika tavallinen case. Jos meillä on PM-kisat, niin tämä vanha porukka ehkä tuleekin mukaan kun on kerran kokeillut, mutta uusien rohekus on koetuksella. Eihän tuo 200 km ole mitenkään paha matka, kun sen on kokeillut.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Oma mielipiteeni on se että koetettaisiin pitää itse ajotapahtuma nojapyörien ajeluna = pystäreillehän on omia kisojaan vaikka kuin? Jos sitten ei ole riittävästi jengiä suhteessa ylipursuavaan talkoohenkeen - niin sitten lisäkisaajia?

JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja JuSa »

jori kirjoitti:

Täytyy tunnustaa, että minäkin ujostelin kilpailu -sanaa ja tulostavoitteita etukäteen ja ajattelin tulla vaan turistina katsomaan tapahtumaa, enkä siksi edes ilmoittautunut etukäteen. Paikan päällä kuitenkin hauska joukko vei mennessään ja osllistuin sitten kaikkiin matkoihin ja öh... -aikoihin. Sain kai tarpeekseni kakarana erilaisista kilpailuista :roll:

Onko tässä nyt samanlainen tilanne kuin mitä 70-luvulla oli marathonkisoissa ja vastaavissa. Sitä ennen ne olivat tiukasti aktiiviurheilijoiden heiniä, mutta sitten tulivat kuvaan "hölkkämarathonit" tai muiden kisojen kuntoilijasarjat. Ja johan tavalliset pulliaiset kevyemmällä harjoittelulla uskalsivat ottaa haasteen vastaan ja todeta, että elämys on uudelleen kokemisen arvoinen.
Pitäisikö siis "Lowride-12h Challenge" -tapahtumaankin saada erikseen "kilpasarja" ja "kuntosarja" vain ja ainoastaan sen vuoksi, että aremmat uskaltaisivat, kehtaisivat (länsisuomalaisessa merkityksessä) tulla mukaan? Jos näin päätettäisiin, niin voisi olla vaikka kaksi eri lähtöä, vaikka minuutin välein, jos se rauhoittaisi niitä, jotka pelkäävät kilpailuhenkisyyden hajuakin.
:D :mrgreen:

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

Optimistix, tarkoitin että mittarin 10 m resoluutiosta tulee jo aika iso virhe, eli kalibrointikierroksen lopussa katsotaan mittarin lukema, ja sen jälkeen kestää vielä 0-10 metriä ennen kuin lukema muuttuu, ja virhe kertautuu joka kierroksella. Reunaviivan etäisyys on sitten eri juttu, käytännössä oli hankala ajaa ihan reunassa kun siellä oli kartiot...

Tosiaan jos kierrokset voisi laskea automaattisesti esim. jalkapannalla niin saataisiin luotettavampi tulos. Jos kierroksille saadaan aikaleimat niin tästä saa arvion viimeisen kierroksen ajomatkalle ennen ajan loppumista. Edes lähdön ei tarvisi olla kovin tarkasti samaan aikaan kun voisi laskea ajan ekan maalilinjan ohituksen perusteella.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

ukram1 kirjoitti:

Optimistix, tarkoitin että mittarin 10 m resoluutiosta tulee jo aika iso virhe, eli kalibrointikierroksen lopussa katsotaan mittarin lukema, ja sen jälkeen kestää vielä 0-10 metriä ennen kuin lukema muuttuu, ja virhe kertautuu joka kierroksella.

Siis miten virhe kertautuu? Jos kalibrointikierroksella on max 10 metrin virhe, niin se on 0.5% pielessä. Ei nyt ihan kohtuuton heitto.

Jos matka mitataan kierroslaskurilla, ajamalla 3.2m reunaviivasta saadaan saman kokoinen virhe.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuo nyt oli loppujen lopuksi aika yksinkertainen ja hyvä tulosten mittaus systeemi. Mitä teknisemmäksi homma menee sitä enemmän tulee varsnaisia virheitä, kuten 200m ajossa jossa välillä ei saatu tulosta ollenkaan. Ketuttais jos ajas 12 h eikä maaliportti reagois ollenkaan tai kierrokset ois selvästi pielessä. Pitäs ajaa uuvestaan :D Tietysti näitä kannattaa mietiskellä ja suunnitella mikä toimis parhaiten.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin