Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Wacky kirjoitti:

Ootko kokeillu sitä rengasta eri vanteilla jolla voisi selvitä onko vika renkaassa, vai vanteessa vai just kyseisen vanteen ja renkaan yhdistelmässä

Eipä käynyt mielessä kokeilla toisella vanteella. Se vanne missä se kumi oli, oli vaurioitunut. Siinä oli hirveästi pystyheittoa. Tuo kumi oli vahingossa ilmeisesti mennyt juuri niin että se kompensoi vanteen heiton. En ajossa huomannut sitä. Mut jospa tuo nyt aikansa kestäisi..

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kymmenvuotiaat vanteet alla ja ei ongelmia Indonesiassa tehdyillä Kojakeilla 35 mm leveinä 406 ja 559. On se väärin, että ei ole muuttumatonta teollisuusstandardia vanteiden ja renkaiden koolle läpi aikojen, mistä seuraa yhteensopivuusongelmia.

Oletko kokeillut erilaisen leveyden sisäkumia?

ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja ärjy »

vaaka kirjoitti:

Kymmenvuotiaat vanteet alla ja ei ongelmia Indonesiassa tehdyillä Kojakeilla 35 mm leveinä 406 ja 559. On se väärin, että ei ole muuttumatonta teollisuusstandardia vanteiden ja renkaiden koolle läpi aikojen, mistä seuraa yhteensopivuusongelmia.

Oletko kokeillut erilaisen leveyden sisäkumia?

En ole kyllä kokeillut, pitääkin käydä uusi sisuri muutenkin. Tuo vajuu aika nopeasti, 2pvän välein pitää pumpata lisää.. Hitsi ku ei tuohon ruljanssiin älynnyt varata sitä.. Nyt o. Mukava taas ajella ku ei hampaat kolkata vastakkain :D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Kulutuspinta kuoriutui

Viesti Kirjoittaja jori »

Olin pelastanut noin vuosi sitten kerrostalon remontin takia tyhjennetyn pyörävaraston tyhjennyksessä hyvin säilyneen 60-luvun nuorisopyörän tyttöjen mallin. Pyörä oli selvästi seissyt vuosikaudet, kenties -kymmenet tuolla varastossa. Renkaat olivat 60 luvun lopun - 70 luvun alun Nokialaiset. Edellinen museopyöräni varastettiin vaimolta työpaikan edestä.

No eilen oli Vanhojen Velojen syysajelu Kuhmoisissa ja tarvitsin sinne pyörän. Pumppasin epäuskoisena ilmaa tuon kenties vuosikymmetet seisseen pyörän renkaisiin ja yllätyin, kun niissä oli ilmaa vielä seuraavana aamuna. Renkaan kumi oli kiteytynyttä ja kovaa, liukasta kuin muovi, mutta piti ilmaa ilmeisesti vanhojen luonnonkumisisureiden takia. Ajoin tuolla vieläkin epäuskoisena kokeeksi sata metriä, jolloin eturenkaasta kuoriutui kulutuspinta pois. Hassusti koko kulutuspinta ehjänä katketen parikymmensenttisiin pätkiin, kuin vanha hauras vyö. Revin loputkin pois räpättämästä etulokariin ja pakkasin pyörän autoon. Enää en olisi ehtinyt rengasta vaihtamaan.

Kulutuspinta kuoriutui4-800.JPG
Kulutuspinta kuoriutui3-800.JPG

Tuolla pyörällä sitten Kuhmoisissa ajeltiin asfalttia ja soraa, jopa sepeliä ja ajoin pyörällä vielä illalla Lahtisen Markulta Kangasalta kotiin Tampereelle. ILMAN RENGASRIKKOA! Katsokaa millainen rengas oli alla.

Kulutuspinta kuoriutui800.JPG

Mitähän tästä pitäisi ajatella pistosuojauksista ja muista virityksistä, kun tuollainen kestää ajoa. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kulutuspinta kuoriutui

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Mitähän tästä pitäisi ajatella pistosuojauksista ja muista virityksistä, kun tuollainen kestää ajoa. :shock:

Aito nokialainen... B-)

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kulutuspinta kuoriutui

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Mitähän tästä pitäisi ajatella pistosuojauksista ja muista virityksistä, kun tuollainen kestää ajoa. :shock:

Ei enne kai osattu näitä nimien lisäosien käyttöä? Pyörän kumi oli pyörän kumi ja se toimi pyörässä kumina normaali pyöräilyolosuhteissa.
Maito oli maitua(Raahen murre), ja ruisleipä ruisleipää. Nyt maitoa ei saa mistään, navetaltakin hakiessa se on tila-/raakamaitoa ja ruisleivässä on enemmän vehnää kuin ruista.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja PW »

Jori pysyy tyylilleen uskollisena :mrgreen: - mitäs Vanhat Velot oli mieltä kumeistasi?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jukka ei asiat ihan noin huonosti vielä ole. Suomessa on vielä useita täysruisleipiä :-)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Niinhän niitä tietysti taas on ruisleipiä -ei muuten ollut 80-luvulla ja 90-alkupuolella. Mutta tämä se Jukan viesti olikin. Rukiista tehtyjä leipia ei ole tai niitä ei ainakaan sanota ruisleiviksi. Jos ne ovat vain ruista, nimitetään "täysruisleiviksi". Ruisleipä ei siis ole ruisleipää enää.

Varsinainen viestini tuon renkaan suhteen on, että kymmeniä vuosia vanha rengas ei ole kyljestään pykinyt, eikä olemattoman paksuisenakaan päästä pistoja tai viiltoja läpi. Katsokaa kuvan renkaan kylkeä. Ei ainuttakaan kehän suuntaista halkeamaa, jollaisia muodostuu nykyrenkaisiin viimeistään muutamassa vuodessa.

TUo johtuu siitä, että noiden vanhojen renkaiden kumimateriaalissa käytettiin seassa rouhittua kierrätyskumia, joka teki kumista kovuudeltaan vaihtelevaa. Kovuusvaihtelu kumin sisällä katkaisi viillon tai halkeaman etenemisen ja tietenkin vastustaa myös pistoja. Parempi rengas vain siis siksi, että käytettiin halvempaa raaka-ainetta ja kierrätettiin kumia. Tuossa kulutuspinnan palan alapuolen kuvassa voi nähdä kuitumaista epähomogeenisuutta, mikä lienee juuri tuon kierrätyskumin vaikutusta.

Kysyin tuosta erään väitöstilaisuuden yhteydessä 2000-luvun alussa Nokian rengastehtaan dirikalta. Hän kuunteli kysymykseni ja epäilyni kierrätysraaka-aineen käytön kumin kestoikää kasvattavasta vaikutuksesta ja myönsi asian olevan näin, mutta kysymykseeni siitä, miksei palattaisi kestävämpiin renkaisiin vastasi hävyttömästi: "Täytyyhän meidänkin elää" :evil:

Ilmakumirengas on monessa mielessä komposiitti. MIksei siis myös kumimateriaali voisi olla komposiittista sisältäen pieniä hiutaleita kovempaa kierrätyskumia, tai kenties muitakin kuituja kumimassankin seassa pisto- ja viiltokestävyyden parantamiseksi. Ei fillarin renkaassa pito ole se kynnyskysymys kuin ehkä vuoristokisojen alamäkien kilparenkaissa. Normaalisti ainoa ongelma on huono kestävyys pistoja vastaan ja kyljen halkeamat, jotka haurastuttavat kudokset.

Pitääkö tämätkin tehdä itse. :evil: Ymmärrän kyllä, että kaupalliselle rengastehtaalle tähän huomion kiinnittäminen on vaikeaa, sillä tuo muutos ei näy seuraavan kvartaalin myynnissä, tuskin edes sitä seuraavan vuoden, mutta pyöräilijöiden luottamus renkaisiin pitäisi palauttaa. Ei fillarin renkaat saa kulua ja puhkeilla niin herkästi kuin nyt ja sisäkumien pitäisi pitää ilmaa, kuten ennen. Ei tekniikka saa näin pahasti degeneroitua edes kaupallisen paineen takia. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vaaka kirjoitti:

Jukka ei asiat ihan noin huonosti vielä ole. Suomessa on vielä useita täysruisleipiä :-)

Pointti oli se, että ruisleipä pussissa ei ole koskaan ruisleipää, se on sämpylää jossa on luontaisenkaltaista ruisaromia. Pitää ostaa täysjyväumpiruisleipää ja lukea varmuuden vuoksi vielä tuoteseloste että paljonko siinä sitä ruista on.
Ostaessasi pyörän kumin voit saada jonkun rinkulan johon ei kestä pistää ilmaa eikä ajaa soralla ja jonka kylki murenee vuoden iässä. Jos haluaa sepeliä kestävän kumin niin pitää ostaa anti puncture extra long lasting strong bicyle trecking tyre, että saa tavallisen pyörän kumin. Ennen ostopäätöstä pitää toki googlettaa käyttäjäkokemuksia että osaa välttää ne vuosikerrat joissa pinta kestää ja kylki repeää tai päinvastoin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Jos haluaa sepeliä kestävän kumin niin pitää ostaa anti puncture extra long lasting strong bicyle trecking tyre, että saa tavallisen pyörän kumin.

Ottaisin heti tällaisen. Ruvetaanko nimittämään näitä (tavallisia fillarin renkaita) APELLSB(u)TT-renkaiksi. :twisted:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Ei fillarin renkaat saa kulua ja puhkeilla niin herkästi kuin nyt ja sisäkumien pitäisi pitää ilmaa, kuten ennen. Ei tekniikka saa näin pahasti degeneroitua edes kaupallisen paineen takia. :evil:

Sas muuta!

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja yaana »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Jos haluaa sepeliä kestävän kumin niin pitää ostaa anti puncture extra long lasting strong bicyle trecking tyre, että saa tavallisen pyörän kumin.

Ottaisin heti tällaisen. Ruvetaanko nimittämään näitä (tavallisia fillarin renkaita) APELLSB(u)TT-renkaiksi. :twisted:

Väliin mahtuu vielä ultimate tai ultra: "anti puncture extra long lasting strong bicycle ultimate trekking tyre". Schwalbe vihertyy kateudesta. :wink:

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

yaana kirjoitti:
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Jos haluaa sepeliä kestävän kumin niin pitää ostaa anti puncture extra long lasting strong bicyle trecking tyre, että saa tavallisen pyörän kumin.

Ottaisin heti tällaisen. Ruvetaanko nimittämään näitä (tavallisia fillarin renkaita) APELLSB(u)TT-renkaiksi. :twisted:

Väliin mahtuu vielä ultimate tai ultra: "anti puncture extra long lasting strong bicycle ultimate trekking tyre". Schwalbe vihertyy kateudesta. :wink:

Jätin sen pois ettei lukijat hämmenny.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

ooteko huomannut tämän:
http://www.schwalbetires.com/bike_tires ... _tires/ONE

ei oo tubeless, mutta näistä oneista ulee mun ensi kauden salaiset kisarenkaat. rullaa ilmeisesti hyvin? TM testaamaan vaan :wink:

Vastaa Viestiin