Re: Nojapyörä mediassa
Haarukkaohjausta kans kattelin, mut sit rupesin epäilemään tota nuijapäätä vankkuriakseliseksi, kun raidetangot yms ohjaushärpäkkeet puuttuu. Hiukan voinu töyssyt potkia ohjausta!
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Haarukkaohjausta kans kattelin, mut sit rupesin epäilemään tota nuijapäätä vankkuriakseliseksi, kun raidetangot yms ohjaushärpäkkeet puuttuu. Hiukan voinu töyssyt potkia ohjausta!
Härski kirjoitti:Haarukkaohjausta kans kattelin, mut sit rupesin epäilemään tota nuijapäätä vankkuriakseliseksi, kun raidetangot yms ohjaushärpäkkeet puuttuu. Hiukan voinu töyssyt potkia ohjausta!
No niinpä taitaakin olla. On siis kehitytty viimeisten 35 vuoden aikana.
Miten tuo nelipyörä kallistuu käännettäessä, en taas tajuu?
PW kirjoitti:Miten tuo nelipyörä kallistuu käännettäessä, en taas tajuu?
Siinä on takakeno ohjausnivel ja vankkuriohjaus edessä ja takana keinuva akseli, kuten traktorissa edessä. Tavallaan siis kolmipyöräinen. Kun etakselia kääntää, niin keskirunko kallistuu kääntymissuuntaan (takaneno nivel). Kääntyessä keskirunko kallistuu niin, että takarengas ottaa kiinni hihaan. Voi se taka-akselikin olla samalla tavalla kääntyvä myös takakeno ohjausnivel, mutta se kyllä vaatii melkoiset viritykset voimansiirrolta tuoda suora ketju kääntyvälle akselille.
Monimutkaisista nivelratkaisuista kyllä oli jutussa puhetta. Tiedä häntä ohjaako myös taka-akseli, vai onko vain keinuva taka-akseli, joka tekee helposti kaatuvan.
Jutussa taidetaan sanoa, että taka-akseli kääntyy rungon kallistuessa eli takana on myös vino kunigaspultti. Mutta varmempi ehkä olisi ristivaijeri tai ristitanko-ohjaus hevosparireen tapaan. Jäykkäakselisen nelipyörävedon voisi järjestää kuljettamalla ketju akseleiden alle ja sieltä taittopyörillä ylös akselin keskelle ketjurattaalle, jolloin kiertymistä ei tulisi kovin paljon akseleiden tarvitessa kääntyä vain puolet siitä mitä pelkästään toisen pään ohjaus vaatisi. Pyllyn ali on ketju joka tapauksessa vietävä akseleita matalammalla.
Paras ratkaisu jäykän akselin ketjurattaan kiinnitykseen olisi vakionopeusnivel, joka sallisi suoran ketjulinjan, vaikka akseli kääntyisi tai keinuisi.
Jäykkäakselisen nelipyörän akseleiden laakerointi menee helposti raskaaksi, mutta jos BMX-napojen, joista toinen olisi vasemmanpuoleinen, kiinnitys tehtäisiin vain pyörän ulkopuolelta pyörätuolikiinnityksenä ja sisäpuolen ketjurattaat yhdistettäisiin putkiakselilla, joka päissä olisi ketjurattaan loviin sovitetut adapterit ja jonka sisään navan akselin pää sopisi, ei pyörivälle akselille tulisi rungon kannatuskuormia, vaan pyörät pyörisivät navan laakeroinnilla ja vapaarattailla ja olisivat helposti irrotettavissa. Olisiko ulkopuolinen tukeminen sitten parempi hevoskilpakärrimäisesti yläkautta tai maitokärrimäisesti vaakaputkella. Hyvännäköinen tuskin kumpikaan.
MM kirjoitti:Jutussa taidetaan sanoa, että
Miten ihmeessä te näette lukea tuosta sutusta. Olisi tosiaan hienoa, jos terppa saisi terävämmät kuvat jotenkin esille. Nojakki wikin puolelle saattaisi saada isompia kuvia. Toisaalta leikkaamalla paloiksi ihan perusterkkuuskin riittäisi luettavaan tarkkuuteen.
http://yle.fi/uutiset/3-9269815
Risto Reipas on päässy linssiluteeksi
PW kirjoitti:http://yle.fi/uutiset/3-9269815
Risto Reipas on päässy linssiluteeksi
Olipas hölmösti taitettu juttu. Otsikkokuvassa eri henkilö, kuin jutussa mainittu R.Reipas. Jostain syystä tuo otsikkokuvan henkilön nimeä en jutusta löytänyt.
jori kirjoitti:PW kirjoitti:http://yle.fi/uutiset/3-9269815
Risto Reipas on päässy linssiluteeksiOlipas hölmösti taitettu juttu. Otsikkokuvassa eri henkilö, kuin jutussa mainittu R.Reipas. Jostain syystä tuo otsikkokuvan henkilön nimeä en jutusta löytänyt.
Kolme nimeä mainittin jutussa, arvaisin ett otsikkokuvassa oli herra aktiivipyöräilijä Antti K.
Eikös tuo Antti Karanta ole tuo pyöräilyvarusteita esittelevä kaveri. Minä arvelin, että kyseessä on neljäs pyöräilijä Pasi Ruohonen, mutta miksi se oli taitossa aivan toisessa päässä juttua kuin kuva.
jori kirjoitti:MM kirjoitti:Jutussa taidetaan sanoa, että
Miten ihmeessä te näette lukea tuosta sutusta. Olisi tosiaan hienoa, jos terppa saisi terävämmät kuvat jotenkin esille. Nojakki wikin puolelle saattaisi saada isompia kuvia. Toisaalta leikkaamalla paloiksi ihan perusterkkuuskin riittäisi luettavaan tarkkuuteen.
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Tosin samalla surkealla samsungilla puolikkaita sivuja. Ja kiiltää ikävästi kun pimiässä joutuu lamppuja polttelemaan
Bonuksena toinen kinnerijutuista mihin törmäsin TM 3/74
Oliko tuosta Lappeenrannan ennätyskinneristä mitään jäljellä kun Jori opiskelit Lappeenrannassa? Edes huhuja tai tarinoita?;)
Se ei -70luvun öljykriisi ollu tarpeeks kova ja pitkä, ett kinnerit olis tulleet käyttöön Bensan hinta ei noussu tarpeeks
PW kirjoitti:Oliko tuosta Lappeenrannan ennätyskinneristä mitään jäljellä kun Jori opiskelit Lappeenrannassa? Edes huhuja tai tarinoita?;)
Tuo oli siis Lappeenrannan teknillisen oppilaotoksen (Tekun) oppilastyö, joka oli tehty jo 60-luvulla. Minä opiskelin 80-luvulla Sinnarilan perukoille perustetussa Lappeenrannan teknillisessä korkeakoulussa. En itse asiassa edes tiedä, missä Lappeenrannan teknillien oppilaitos oli, vai onko se vieläkin siellä.
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Oliko tuosta Lappeenrannan ennätyskinneristä mitään jäljellä kun Jori opiskelit Lappeenrannassa? Edes huhuja tai tarinoita?;)
Tuo oli siis Lappeenrannan teknillisen oppilaotoksen (Tekun) oppilastyö, joka oli tehty jo 60-luvulla. Minä opiskelin 80-luvulla Sinnarilan perukoille perustetussa Lappeenrannan teknillisessä korkeakoulussa. En itse asiassa edes tiedä, missä Lappeenrannan teknillien oppilaitos oli, vai onko se vieläkin siellä.
Ok, olisko se opisto ollu siinä vesitornin juurella. Oliks Teku Ammattikorkeakoulun edeltäjä?