Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
päivämäärä: 10.04.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2280
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
päivämäärä: 10.04.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2280
päivämäärä: 11.04.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2294
Kaveri mainitsi jaksosta saunassa, kyseessä siis Tom Seabourne, joka on koukussa pyöräilyyn ja on polkenut yli miljoona mailia. My strange addiction S02E06
päivämäärä: 12.04.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2303
päivämäärä: 14.04.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2322 ()
päivämäärä: 15.04.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2342
Tänään meinasin jäädä auton alle kun kolmion takaa änkesi auto pyörätielle aikeenaan kääntyä autotielle. Eilen lueskelin hiukan aerodynamiikasta, sikäli kun maallikko niistä nyt voi lukea ja löysin pari hassua linkkiä:
Nojapyörän kattamisesta (fairing)
Jonkinsorttinen ilmanvastuslaskuri joka laskee miten kovaa pääset milläkin pyörällä.
Yli 20 000 lukukertaa jo. Kiva jos jotakuta kiinnostaa meikäläisen elämä
Tuota laskuria on tullut käytettyä paljonkin ja kun vertaa tuloksia siihen mitä tehoja sain kropasta irti PP-ergo testissä niin voisi sanoa että yllättävän hyvin pitää paikkaansa.
Jukka
päivämäärä: 16.04.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2376 () 6 bar etu/taka
Sää on mitä parhain. Joensuuhun on tullut muutamaankin kohtaan uusille pyörätiepinnoille keskiviivoja mikä on kerrassaan loistava juttu. Kaikki pyöräilijät kun eivät kulje oikeassa reunassa. Odotan innolla että yhteiset mopo/pyörätiet yleistyisivät niin esim. seuraavat tilanteet saattaisivat vähentyä:
A. Alamäessä edessä olevasta risteyksestä vasemmalta kurvaa kaksi pyöräilijää rinnan vastaan tukkien koko tien.
B. Ajetaan keskellä tietä.
Tai noh, ehkä ne keskiviivat riittäisivät, mopot samalla tiellä lähinnä olisivat pelote ettei vastaantulevan kaistalle mennä jos sieltä on joku juuri tulossa päin.
Kävin viidessä eri liikkeessä sovittelemassa polkupyörän kypäriä. Miksi miulla on niin tyhmän muotoinen pää ettei mikään sovi sen ja niskatuen väliin. Meh.
päivämäärä: 17.04.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2381
Ketjujen putsaus. Lopputulos lähes yhtä tyhjän kanssa joten nyt on pakko alkaa keksimään mikä olisi paras keino ehkäistä virumaa tulevissa ketjuissa ja voiko sitä edes ehkäistä paljoa näissä ajo-olosuhteissa.
Ajoympäristö: Hiekkapölyinen asfaltti, oma pihatie hiekasta. Kesää kohden hiekkapöly vähenee. Välttelen sadeajoa mutta joskus on vain pakko koska nojis on minulle käyttöpyörä.
Pelkän ketjunvaihdon hinta: 40€
Nykyisen puhdistustavan hinta: arviolta 10€ / 2000 km.
Ketjulla voi ajaa n. 2000 km ennenkuin se on venynyt 1%. Edelleenkin pelittää ongelmitta mutta jatkossa ei järkeä tehdä samalla tavalla koska kasetti ja kiekot eivät ole halpoja.
Nykyinen putsaustapa kuvattuna:
-kuumaa vettä ja fairya sekaisin. KMC-ketjuhin ei saa käyttää liuottimia.
-pyöräytys ketjunpesukoneessa em. nesteen kera
-tiskirätin laitto ketjun ympärille rättiä välillä pesten ja ketjun pyöritys kunnes kyllästyn, yleensä 5-10 minuuttia.
-etukiekkojen puhdistus samalla rätillä.
-takakasettien välien putsaus kaapimella.
-kuivaksi puserrettu rätti ketjua vasten, suurimmat kosteudet pois. Annetaan ketjun kuivua.
-laitetaan ohutta ketjuöljyä jokaiselle linkille tippa.
-paperilla liian öljyn pyyhkiminen pois.
-pyöritä ketjua muutama kiekka ja katso kuinka ohjainputkessa oleva paska töhnää koko ketjun uudelleen
Puhdistan ketjut noin kahden viikon välein. Sateen jälkeen pyyhin kosteudet pois ja lisään öljyä. Pyörä kotona sisätiloissa.
Summa summarum: tulisi siis keksiä voitelutapa jolla ohjainputkiin jäisi minimaalinen määrä töhnää, koska se näyttäisi olevan isoin vaikuttaja ketjun kulumisessa. Mieleeni tulivat ensimmäisenä vahat, mutta niiden hinta on ymmärtääkseni aika suolainen öljyihin verrattuna. Clean Riden hinta on lähellä kymppiä per 120 ml pullo. Ideana koko hommalla on kuitenkin kokonaiskustannusten minimointi ottaen huomioon kasetin, kiekot ja ketjun. Aloitan urakan varmaan sillä että käyn läpi tämän foorumin, paikalliset foorumit, Suomen alueen foorumit ja etsin jonkun joka ajelee samanlaisissa oloissa ja luen miten hän tekee.
Keskustelua Fairysta englanniksi
Astianpesuaine vs autoshampoo
"Boffington wrote:
theres nothing washing up liquid can do that car shampoo can't do better
there is actually. washing up liquid can dissolve the rubber window seals on cars. and car shampoo tends to have waxes in it as well, Not good for discs."
Olisko nyt hyvä sauma kokeilla "kuivaöljyn" käyttöä ?
Uusi ketju pyörittellään tovi jotta öljy asettuu linkkeihin ja liika puskee ulkopuolelle. Sitten puhtaaseen rättiin suihkaus vaikkapa WD-40:stä ja ketjun huolellinen pyyhkiminen, tavoitteena saada se ulkopuolelta mahdollisimman öljyttömäksi. Toistetaan ekan lenkin jälkeen. Nyt ketjun pitäisi kuivana pysyä puhtaana, samoin ketjurattaat, pakka, rissat ja putki.
Jos pölyä on ketjussa enemmänkin tai tuli ajettua sateessa niin yo rättimenetelmällä puhtaaksi. Samalla voi rätin puöräyttää ketjun ympäri ja vetää paketti ketjuputken läpi. Taittorissoja joudun joskus vähän puhdistamaan, etenkin lowracerissa jossa on myös pätkä ketjuputkea.
Kun ketju alkaa kuullostamaan kuivalta, yo puhdistus, sitten tippa kuivaöljyä vain linkkeihin. Lanka tai pussinsulkija merkiksi ettei tule turhaan ylimääräistä voitelukierrosta... ja lopuksi liiat pois yo menetelmällä.
Viime syksyllä päätin vaihtaa kuivaöljyn märkään, se kun pysyy paremmin kosteilla keleillä, pisin voiteluväli taisi olla toista tonnia. Voitelun jälkeen joutuu tällöin pyyhkimään liiat useamman lenkin jälkeen. Mun öljyt on Finish Line Teflon "dry" ja vihree "wet". Mun ajomäärillä riittää pullollinen (120ml ?) yli vuodeksi...
mhelander kirjoitti:Olisko nyt hyvä sauma kokeilla "kuivaöljyn" käyttöä ?
Uusi ketju pyörittellään tovi jotta öljy asettuu linkkeihin ja liika puskee ulkopuolelle. Sitten puhtaaseen rättiin suihkaus vaikkapa WD-40:stä ja ketjun huolellinen pyyhkiminen, tavoitteena saada se ulkopuolelta mahdollisimman öljyttömäksi. Toistetaan ekan lenkin jälkeen. Nyt ketjun pitäisi kuivana pysyä puhtaana, samoin ketjurattaat, pakka, rissat ja putki.
Jos pölyä on ketjussa enemmänkin tai tuli ajettua sateessa niin yo rättimenetelmällä puhtaaksi. Samalla voi rätin puöräyttää ketjun ympäri ja vetää paketti ketjuputken läpi. Taittorissoja joudun joskus vähän puhdistamaan, etenkin lowracerissa jossa on myös pätkä ketjuputkea.
Kun ketju alkaa kuullostamaan kuivalta, yo puhdistus, sitten tippa kuivaöljyä vain linkkeihin. Lanka tai pussinsulkija merkiksi ettei tule turhaan ylimääräistä voitelukierrosta... ja lopuksi liiat pois yo menetelmällä.
Viime syksyllä päätin vaihtaa kuivaöljyn märkään, se kun pysyy paremmin kosteilla keleillä, pisin voiteluväli taisi olla toista tonnia. Voitelun jälkeen joutuu tällöin pyyhkimään liiat useamman lenkin jälkeen. Mun öljyt on Finish Line Teflon "dry" ja vihree "wet". Mun ajomäärillä riittää pullollinen (120ml ?) yli vuodeksi...
Kuulostaa suht hyvältä näin alustavasti, kiitos ehdotuksesta. Millaisten kilometrimäärien jälkeen siulla on tullut tarvetta vaihtaa ketju/pakka/kiekot yllä kuvatulla huollolla? Lueskelen vielä eri paikoista koska SRAMin uusissa ketjuissa on vissiin suht tujua voiteluainetta (Gleitmo 880?) ja pitäisi selvittää onko sitä kannattavaa poistaa WD-40:llä heti.
Lähteet:
Thread SRAM tehdasvoiteluaineesta
Sheldon Brown / ketjut ja voiteluaineet
rutunen kirjoitti:Ketjulla voi ajaa n. 2000 km ennenkuin se on venynyt 1%.
Kuulostaapa nopealta kulumiselta Minulla käytössä markettien 5e/paketti ketjut ja 10e/kpl kasetit enkä käytännössä koskaan pese ketjuja ja voitelenkin vain vaihdelaatikko- ja moottoriöljyillä. Eikä silti veny noin nopeasti.
Ajan sateessa jos työmatkalla sataa. Vaihteita käytän niin että edessä on aina suurin hammasratas käytössä, jyrkimmissä ylämäissä joutuu joskus käyttämään keskimmäisellä rattaalla. pyöritysnopeus työmatka-ajossa 60-70rpm ja lenkkeilyssä 70-90rpm.
Jukka
Tähän mennessä yhtään ketjua ole kulumisen takia hyllytetty... jokaisella ajettu varmaan tuplat kuin sinulla tässä päiväkirjassa kilsoja. Maasturilla vielä ihan kaikissa olosuhteissa.
Tarkoitus ei ole holvata uutta tai juuri voideltua ketjua WD-40:llä, sillä kevyesti kyllästetään rätti jotta se imee öljyt paremmin niitä ketjun pinnasta hieman ohentaen. Paras tulos tulee kun lopuksi pyyhkii kuivalla kankaalla. WD-40 jättää myös kastunutta ketjua pyyhkiessä ohuen öljykalvon joka estää ruostumisen muttei silti kerää likaa.
päivämäärä: 18.04.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2405
Mie voisin kokeilla tuota kuivaöljyratkaisua (teflon) jahka tulee vaihto. Näyttäisi siltä että ohjainputket ovat tosiaan edesauttaneet kulumaa. Putsasin ketjut tänään kuivalla pyyhkeellä ennen lenkkiä. Lenkin jälkeen ne olivat joka puolelta ohuen mustan möhnän peitossa, joka irtosi taas kuivalla kankaalla vaivatta. Sitä töhnää vain riittää ja riittää.
Offtopic: jännä kun noita nojis/kinnerivideoita katsellessa ei ole tullut vastaan yhtään jossa niillä ajettaisiin Venäjällä kaupunkiliikenteessä
En tiedä, onko sinulta mennyt ohi tämä ketjuputkien puhdistusmenetelmä. Ketjuja pesurilla pestessäsi kannattaa pujottaa kangassuikale tai pari ketjulenkin läpi. Suikale imee pesuainetta itseensä pesurilenkin aikana ja pyyhkii putken puhtaaksi ketjun mukana kiertäessään. Jos suikale on kovin kapea kannattaa laittaa suikaleen pää löysään solmuun. Sitten vain pyöritetään, kunnes on putket puhtaana. Kapeasta kangassuikaleesta voi pyörittää ketjun ympärille vaikka millaisen tullon, jonka polkemalla putken läpi putki kyllä puhdistuu. Aluksi kannattaa kangas kostuttaa jollain petroolilla tai muulla liuottimella, niin ei tarvitse niin kauan pyöritellä.
jori kirjoitti:En tiedä, onko sinulta mennyt ohi tämä ketjuputkien puhdistusmenetelmä. Ketjuja pesurilla pestessäsi kannattaa pujottaa kangassuikale tai pari ketjulenkin läpi. Suikale imee pesuainetta itseensä pesurilenkin aikana ja pyyhkii putken puhtaaksi ketjun mukana kiertäessään. Jos suikale on kovin kapea kannattaa laittaa suikaleen pää löysään solmuun. Sitten vain pyöritetään, kunnes on putket puhtaana. Kapeasta kangassuikaleesta voi pyörittää ketjun ympärille vaikka millaisen tullon, jonka polkemalla putken läpi putki kyllä puhdistuu. Aluksi kannattaa kangas kostuttaa jollain petroolilla tai muulla liuottimella, niin ei tarvitse niin kauan pyöritellä.
Oon muutamia kertoja tehnyt noin, mutta en ole käyttänyt KMC:n ohjeiden takia mitään liuotinta siinä seassa, minkä takia toimenpide tuntui melko tehottomalta. Ketjujen vaihdon yhteydessä aion rassata ne putket oikein kunnolla.