kääntyväkeskiöistä yrittämään

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Testaamaan

Liitteet
2014-08-13 19.44.45.jpg
2014-08-13 19.44.45.jpg (154.41 KiB) Katsottu 2726 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Kilometrin päässä kävin kääntymässä, ei tuota kiekonvaihdosta ajossa ois huomannu jos en tienny. Taitaa jäädä vähäks aikaa noin. Pyörää nostellessa olin tuntevinani entistä kevyemmän perän.
Taittuva takahaarukka olis siitäkin hyvä ett vois vaihtaa erikokosia kiekkoja haarukoineen kun tekee siitä vaan helposti irrotettavan, kuten PikaMBBssä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Taittuvalla haarukalla renkaan vaihto muuttaa akseliväliä tai ohjausgeometriaa. Molempia voi muuttaa myös jousitusta säätämällä eli aika turha vaihtaa rengaskokoa :wink:
Toki jos haluaa tietyn akselivälin ja ohjausgeometrian samaan aikaan 8)

Muoks. Harmi kun ei ole 20 tuumaista takaratasta :( Voisi testata normijättöä loivalla ohjauskulmallakin.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Taittuvalla haarukalla renkaan vaihto muuttaa akseliväliä tai ohjausgeometriaa. Molempia voi muuttaa myös jousitusta säätämällä eli aika turha vaihtaa rengaskokoa :wink:
Toki jos haluaa tietyn akselivälin ja ohjausgeometrian samaan aikaan 8)

Voihan se noinkin olla, turhaa hommaa - mietiskellä näitä.
Silti päähän pompsahtelee toinen toistaan huonompia ideoita :wink: Nuita tandemikuvia kun kattelin MM-kisoista ni - josko tähän sais tehtyä tandemperän irrotettavan. Joko selät vastakkain tai molemmat samaan suuntaan. Pitääpä piirtää hahmotelmaa paperille.

P1070817_1280[2].jpg
P1070817_1280[2].jpg (143.43 KiB) Katsottu 2655 kertaa

Tuossa pyörän takana näkyy joku putkihässäkkä ja kiekko, olisko se normaali takaosa tuon tandemin tilalle?
Yleensä nojakkitandemit on tehty takavetosina, jota en oikeen ymmärrä. MBB:stä tulis luonnostaan kaksvetonen :mrgreen:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

2,5m paikkeilla tandemin akseliväli tämän pyörän mitoilla :? kuullostaa aika pitkältä. Johtuu tietysti tuosta loivasta makuuasennosta, siitä pitäs tinkiä jotta sais kiekot lähemmäks toisiaan.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

Tuossa pyörän takana näkyy joku putkihässäkkä ja kiekko, olisko se normaali takaosa tuon tandemin tilalle?
Yleensä nojakkitandemit on tehty takavetosina, jota en oikeen ymmärrä. MBB:stä tulis luonnostaan kaksvetonen :mrgreen:

Juurikin näin, eli oli normaali takaosa tandemin tilalle.

Kaksivetosuudesta: kun molemmille on "oma" pyörä ja veto siihen, niin voi polkea omaan tahtiin välittämättä toisesta. Etenkin nojakissa mukava ominaisuus, kun ajo on muutenkin rennompaa. Pakkotahtinen pyöritys kaverin kanssa sopii paremmin pystäritandemeille :lol: .

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Voihan se noinkin olla, turhaa hommaa - mietiskellä näitä.
Silti päähän pompsahtelee toinen toistaan huonompia ideoita :wink: Nuita tandemikuvia kun kattelin MM-kisoista ni - josko tähän sais tehtyä tandemperän irrotettavan. Joko selät vastakkain tai molemmat samaan suuntaan. Pitääpä piirtää hahmotelmaa paperille.

Tee haarukka jossa on useapi dropout, niin et tartte kuin yhden haarukan :wink: Ei mietiskely turhaa ole. Kaikkia ajatuksia ei kannata silti toteuttaa :roll:

Tee molemmat samaan suuntaan perä ja siihen irrallinen keula. Saat takavetoisenkin :twisted: tai sitten selät vastakkain ja siihen keskelle narujousitus :mrgreen:

tm kirjoitti:

Kaksivetosuudesta: kun molemmille on "oma" pyörä ja veto siihen, niin voi polkea omaan tahtiin välittämättä toisesta. Etenkin nojakissa mukava ominaisuus, kun ajo on muutenkin rennompaa. Pakkotahtinen pyöritys kaverin kanssa sopii paremmin pystäritandemeille :lol: .

Rentoutta vähentää vaihteiden käyttötarve. Jos ohjaaja hoitaa vaihteet, voi toinen keskittyä täydellisesti kirjan lukemiseen tai nojapyöräfoorumin selailuun :mrgreen:
Yhdellä edulla menetetään toinen. Nojakkitandemissahan jää kädet luontojaan vaikka virkkaamiseen :wink:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

On aika epistä, pythoni syntyy ykskaks ja ajamaan ei tartte opetella :wink:
Vuoden tauon jälkeen kun kokeilin pythonia Nokialla, opettelu läks samasta pisteestä mihin se oli jäänytkin. Pientä oivallusta tapahtui niiden muutaman ajokerran aikana, eli oma MBB-kokemukseni ei ilmeisesti juurikaan auttanu pythoninajotaidoissa.

Petri

Pohdin pyyttonin ja normi mbb:n geometriaa. Narujousitus ja noiden yhdistelmä mielessä. Ei taida tuossa mun Kiiltomadossa kuitenkaan riittää säädöt ilman pientä eturengasta että sais siihen negatiivisen jätön eli python muunnoksen. Tuli sitten mieleen tämä sinun mbb. Tästä kun katsoo normaali kuvaa ja tuota pieni takarenkaista niin näyttää että pienellä eturenkaalla saattaisi jättö painua miinukselle. Saisit nopeasti pyyttonin :wink: Ruvennut kyllä tuntumaan ettei python tuo muuta etua kuin mahdollisuuden mataluuteen :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Ruvennut kyllä tuntumaan ettei python tuo muuta etua kuin mahdollisuuden mataluuteen :roll:

Tämähän se suurin etu on ja rannikon tuulisissa olosuhteissa yllättävän suuri etu.
Toinen etu on mielestäni ilman käsiä ajon helppous. MBB-pyöriin kaikki laittaa tangot ja käyttävät niitä. Pythonin täytyy olla helpompi, ainakin siinä mielessä että keskittää ohjauksen hitaassakin vauhdissa. Käsiä ei tarvi siis edes liikkeelle lähdössä, paitsi pitämään pyörää pystyssä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

On aika epistä, pythoni syntyy ykskaks ja ajamaan ei tartte opetella :wink:
Vuoden tauon jälkeen kun kokeilin pythonia Nokialla, opettelu läks samasta pisteestä mihin se oli jäänytkin. Pientä oivallusta tapahtui niiden muutaman ajokerran aikana, eli oma MBB-kokemukseni ei ilmeisesti juurikaan auttanu pythoninajotaidoissa.

Petri

Pohdin pyyttonin ja normi mbb:n geometriaa. Narujousitus ja noiden yhdistelmä mielessä. Ei taida tuossa mun Kiiltomadossa kuitenkaan riittää säädöt ilman pientä eturengasta että sais siihen negatiivisen jätön eli python muunnoksen. Tuli sitten mieleen tämä sinun mbb. Tästä kun katsoo normaali kuvaa ja tuota pieni takarenkaista niin näyttää että pienellä eturenkaalla saattaisi jättö painua miinukselle. Saisit nopeasti pyyttonin :wink: Ruvennut kyllä tuntumaan ettei python tuo muuta etua kuin mahdollisuuden mataluuteen :roll:

jviirret kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Ruvennut kyllä tuntumaan ettei python tuo muuta etua kuin mahdollisuuden mataluuteen :roll:

Tämähän se suurin etu on ja rannikon tuulisissa olosuhteissa yllättävän suuri etu.
Toinen etu on mielestäni ilman käsiä ajon helppous. MBB-pyöriin kaikki laittaa tangot ja käyttävät niitä. Pythonin täytyy olla helpompi, ainakin siinä mielessä että keskittää ohjauksen hitaassakin vauhdissa. Käsiä ei tarvi siis edes liikkeelle lähdössä, paitsi pitämään pyörää pystyssä.

Onko siis MBB-innostus vain ohimenevä välivaihe kohti pythonin pyhää yksinkertaisuutta, pyörän ja polkijan ykseyttä, zeniä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Eiköhän ensi kesän Nokian kisoissa nähdä ainakin kaksi MBB tandemia :wink: Katsotaan sitten miten päin takimmainen polkija polkee missäkin pyörässä.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Onko siis MBB-innostus vain ohimenevä välivaihe kohti pythonin pyhää yksinkertaisuutta, pyörän ja polkijan ykseyttä, zeniä.

EI siitä saa mitenkään mitään puuttuvaa rengasta nojapyörän ja pythonin väliin. Python on kuin synnyin tallissa elävä ja omistajansa ratsuksi kasvattama hevonen. Sillä on luonne, se aistii käyttäjänsä mielentilan ja sen käytös ei aina ole järjellä selitettävissä. MBB on pythoniin verrattuna kuin tallipojan viritetty mopo.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Onko siis MBB-innostus vain ohimenevä välivaihe kohti pythonin pyhää yksinkertaisuutta, pyörän ja polkijan ykseyttä, zeniä.

EI siitä saa mitenkään mitään puuttuvaa rengasta nojapyörän ja pythonin väliin. Python on kuin synnyin tallissa elävä ja omistajansa ratsuksi kasvattama hevonen. Sillä on luonne, se aistii käyttäjänsä mielentilan ja sen käytös ei aina ole järjellä selitettävissä. MBB on pythoniin verrattuna kuin tallipojan viritetty mopo.

Enkös minä juuri niin sanonut. Tallipoika kasvaa ja vaurastuu, hankkii tallin ja siihen siitoshevosia... Selkeästi välivaihe pythonille. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Onko siis MBB-innostus vain ohimenevä välivaihe kohti pythonin pyhää yksinkertaisuutta, pyörän ja polkijan ykseyttä, zeniä.

EI siitä saa mitenkään mitään puuttuvaa rengasta nojapyörän ja pythonin väliin. Python on kuin synnyin tallissa elävä ja omistajansa ratsuksi kasvattama hevonen. Sillä on luonne, se aistii käyttäjänsä mielentilan ja sen käytös ei aina ole järjellä selitettävissä. MBB on pythoniin verrattuna kuin tallipojan viritetty mopo.

Jukka

Ota noista selvää kumpi on ratsu ja kumpi sirkusheppa - moposta puhumattakaan :roll: Jos haluu nopeen yksinkertasen pyörän Python ei ehkä tule ekaks mieleen.
Oon kiertäny Pythonia väliin innostuen, väliin epäillen ja miettien mihin tätä tarvitaan - joskus kokeillu ajoa, kerran jonkinlaisen pythonsätöksen rakentanu. Vaikka näissä kaikissa MBB-pyörissä on sukulaisuutta on vaikee sanoo kumpi oli ensin ja mihin suuntaan kehitys menee. Ehkä joskus teen ajettavan pythonin ja opettelen sen ajotaidon vaikka vaan poikieni kiusaksi - pääsen sanoon: "tehkää perässä" :wink:
Tämänhetken oma tuntemus, ettei pythoni miun pyörien kehitysketjussa ole lopullinenpäätepiste - korkeintaan yks kokeilu, sirkuspyörä jota vois käyttää taittopyörän tapaan - helposti mukaan otettava kulkupeli.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Pythonia väliin innostuen, väliin epäillen ja miettien mihin tätä tarvitaan

Nii, mihimpä sitä hevostakaan enää tarviin kun on traktorit keksitty :wink:
Mutta vakavasti puhuen, ei sillä pythonilla mitään järjellä selitettävää käyttöä ole. Isorenkainen, matala ja mahdollista tehdä myös kevyeksi. Kuulostaa kilpapyörältä, mutta ei se semmoisena toimi kun vakaus lähtee nopeuden xx km/h jälkeen. Kuulostaa myös talvipyörältä, mutta kaatuu heti jos lähtee vähänkään luisuun. Eikä toimi työmatkallakaan tai vaatii ainakin kunnon koteloinnit eturenkaaseen ettei kaikki rapa ole sylissä. Kaupunkipyöränä ei toimi ku ei voi taluttaa ja sorteillä kans yhtä tyhjän kans. Kukaan täyspäinen ei uskalla ajaa valtatien laitaa, joten ei toimi retkipyöränäkään. Sirkuspyöränäkin yksipyöräinen toimii paremmin ja mahtuu helpommin purkamatta autoon.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin