Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Testaamaan
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Testaamaan
Kilometrin päässä kävin kääntymässä, ei tuota kiekonvaihdosta ajossa ois huomannu jos en tienny. Taitaa jäädä vähäks aikaa noin. Pyörää nostellessa olin tuntevinani entistä kevyemmän perän.
Taittuva takahaarukka olis siitäkin hyvä ett vois vaihtaa erikokosia kiekkoja haarukoineen kun tekee siitä vaan helposti irrotettavan, kuten PikaMBBssä.
Petri
Taittuvalla haarukalla renkaan vaihto muuttaa akseliväliä tai ohjausgeometriaa. Molempia voi muuttaa myös jousitusta säätämällä eli aika turha vaihtaa rengaskokoa
Toki jos haluaa tietyn akselivälin ja ohjausgeometrian samaan aikaan
Muoks. Harmi kun ei ole 20 tuumaista takaratasta Voisi testata normijättöä loivalla ohjauskulmallakin.
jooseha kirjoitti:Taittuvalla haarukalla renkaan vaihto muuttaa akseliväliä tai ohjausgeometriaa. Molempia voi muuttaa myös jousitusta säätämällä eli aika turha vaihtaa rengaskokoa
Toki jos haluaa tietyn akselivälin ja ohjausgeometrian samaan aikaan
Voihan se noinkin olla, turhaa hommaa - mietiskellä näitä.
Silti päähän pompsahtelee toinen toistaan huonompia ideoita Nuita tandemikuvia kun kattelin MM-kisoista ni - josko tähän sais tehtyä tandemperän irrotettavan. Joko selät vastakkain tai molemmat samaan suuntaan. Pitääpä piirtää hahmotelmaa paperille.
Tuossa pyörän takana näkyy joku putkihässäkkä ja kiekko, olisko se normaali takaosa tuon tandemin tilalle?
Yleensä nojakkitandemit on tehty takavetosina, jota en oikeen ymmärrä. MBB:stä tulis luonnostaan kaksvetonen
Petri
2,5m paikkeilla tandemin akseliväli tämän pyörän mitoilla kuullostaa aika pitkältä. Johtuu tietysti tuosta loivasta makuuasennosta, siitä pitäs tinkiä jotta sais kiekot lähemmäks toisiaan.
Petri
PW kirjoitti:Tuossa pyörän takana näkyy joku putkihässäkkä ja kiekko, olisko se normaali takaosa tuon tandemin tilalle?
Yleensä nojakkitandemit on tehty takavetosina, jota en oikeen ymmärrä. MBB:stä tulis luonnostaan kaksvetonen
Juurikin näin, eli oli normaali takaosa tandemin tilalle.
Kaksivetosuudesta: kun molemmille on "oma" pyörä ja veto siihen, niin voi polkea omaan tahtiin välittämättä toisesta. Etenkin nojakissa mukava ominaisuus, kun ajo on muutenkin rennompaa. Pakkotahtinen pyöritys kaverin kanssa sopii paremmin pystäritandemeille .
PW kirjoitti:Voihan se noinkin olla, turhaa hommaa - mietiskellä näitä.
Silti päähän pompsahtelee toinen toistaan huonompia ideoitaNuita tandemikuvia kun kattelin MM-kisoista ni - josko tähän sais tehtyä tandemperän irrotettavan. Joko selät vastakkain tai molemmat samaan suuntaan. Pitääpä piirtää hahmotelmaa paperille.
Tee haarukka jossa on useapi dropout, niin et tartte kuin yhden haarukan Ei mietiskely turhaa ole. Kaikkia ajatuksia ei kannata silti toteuttaa
Tee molemmat samaan suuntaan perä ja siihen irrallinen keula. Saat takavetoisenkin tai sitten selät vastakkain ja siihen keskelle narujousitus
tm kirjoitti:Kaksivetosuudesta: kun molemmille on "oma" pyörä ja veto siihen, niin voi polkea omaan tahtiin välittämättä toisesta. Etenkin nojakissa mukava ominaisuus, kun ajo on muutenkin rennompaa. Pakkotahtinen pyöritys kaverin kanssa sopii paremmin pystäritandemeille
.
Rentoutta vähentää vaihteiden käyttötarve. Jos ohjaaja hoitaa vaihteet, voi toinen keskittyä täydellisesti kirjan lukemiseen tai nojapyöräfoorumin selailuun
Yhdellä edulla menetetään toinen. Nojakkitandemissahan jää kädet luontojaan vaikka virkkaamiseen
PW kirjoitti:On aika epistä, pythoni syntyy ykskaks ja ajamaan ei tartte opetella
![]()
Vuoden tauon jälkeen kun kokeilin pythonia Nokialla, opettelu läks samasta pisteestä mihin se oli jäänytkin. Pientä oivallusta tapahtui niiden muutaman ajokerran aikana, eli oma MBB-kokemukseni ei ilmeisesti juurikaan auttanu pythoninajotaidoissa.Petri
Pohdin pyyttonin ja normi mbb:n geometriaa. Narujousitus ja noiden yhdistelmä mielessä. Ei taida tuossa mun Kiiltomadossa kuitenkaan riittää säädöt ilman pientä eturengasta että sais siihen negatiivisen jätön eli python muunnoksen. Tuli sitten mieleen tämä sinun mbb. Tästä kun katsoo normaali kuvaa ja tuota pieni takarenkaista niin näyttää että pienellä eturenkaalla saattaisi jättö painua miinukselle. Saisit nopeasti pyyttonin Ruvennut kyllä tuntumaan ettei python tuo muuta etua kuin mahdollisuuden mataluuteen
jooseha kirjoitti:Ruvennut kyllä tuntumaan ettei python tuo muuta etua kuin mahdollisuuden mataluuteen
Tämähän se suurin etu on ja rannikon tuulisissa olosuhteissa yllättävän suuri etu.
Toinen etu on mielestäni ilman käsiä ajon helppous. MBB-pyöriin kaikki laittaa tangot ja käyttävät niitä. Pythonin täytyy olla helpompi, ainakin siinä mielessä että keskittää ohjauksen hitaassakin vauhdissa. Käsiä ei tarvi siis edes liikkeelle lähdössä, paitsi pitämään pyörää pystyssä.
Jukka
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:On aika epistä, pythoni syntyy ykskaks ja ajamaan ei tartte opetella
![]()
Vuoden tauon jälkeen kun kokeilin pythonia Nokialla, opettelu läks samasta pisteestä mihin se oli jäänytkin. Pientä oivallusta tapahtui niiden muutaman ajokerran aikana, eli oma MBB-kokemukseni ei ilmeisesti juurikaan auttanu pythoninajotaidoissa.Petri
Pohdin pyyttonin ja normi mbb:n geometriaa. Narujousitus ja noiden yhdistelmä mielessä. Ei taida tuossa mun Kiiltomadossa kuitenkaan riittää säädöt ilman pientä eturengasta että sais siihen negatiivisen jätön eli python muunnoksen. Tuli sitten mieleen tämä sinun mbb. Tästä kun katsoo normaali kuvaa ja tuota pieni takarenkaista niin näyttää että pienellä eturenkaalla saattaisi jättö painua miinukselle. Saisit nopeasti pyyttonin
Ruvennut kyllä tuntumaan ettei python tuo muuta etua kuin mahdollisuuden mataluuteen
jviirret kirjoitti:jooseha kirjoitti:Ruvennut kyllä tuntumaan ettei python tuo muuta etua kuin mahdollisuuden mataluuteen
Tämähän se suurin etu on ja rannikon tuulisissa olosuhteissa yllättävän suuri etu.
Toinen etu on mielestäni ilman käsiä ajon helppous. MBB-pyöriin kaikki laittaa tangot ja käyttävät niitä. Pythonin täytyy olla helpompi, ainakin siinä mielessä että keskittää ohjauksen hitaassakin vauhdissa. Käsiä ei tarvi siis edes liikkeelle lähdössä, paitsi pitämään pyörää pystyssä.
Onko siis MBB-innostus vain ohimenevä välivaihe kohti pythonin pyhää yksinkertaisuutta, pyörän ja polkijan ykseyttä, zeniä.
Eiköhän ensi kesän Nokian kisoissa nähdä ainakin kaksi MBB tandemia Katsotaan sitten miten päin takimmainen polkija polkee missäkin pyörässä.
jori kirjoitti:Onko siis MBB-innostus vain ohimenevä välivaihe kohti pythonin pyhää yksinkertaisuutta, pyörän ja polkijan ykseyttä, zeniä.
EI siitä saa mitenkään mitään puuttuvaa rengasta nojapyörän ja pythonin väliin. Python on kuin synnyin tallissa elävä ja omistajansa ratsuksi kasvattama hevonen. Sillä on luonne, se aistii käyttäjänsä mielentilan ja sen käytös ei aina ole järjellä selitettävissä. MBB on pythoniin verrattuna kuin tallipojan viritetty mopo.
Jukka
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Onko siis MBB-innostus vain ohimenevä välivaihe kohti pythonin pyhää yksinkertaisuutta, pyörän ja polkijan ykseyttä, zeniä.
EI siitä saa mitenkään mitään puuttuvaa rengasta nojapyörän ja pythonin väliin. Python on kuin synnyin tallissa elävä ja omistajansa ratsuksi kasvattama hevonen. Sillä on luonne, se aistii käyttäjänsä mielentilan ja sen käytös ei aina ole järjellä selitettävissä. MBB on pythoniin verrattuna kuin tallipojan viritetty mopo.
Enkös minä juuri niin sanonut. Tallipoika kasvaa ja vaurastuu, hankkii tallin ja siihen siitoshevosia... Selkeästi välivaihe pythonille.
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Onko siis MBB-innostus vain ohimenevä välivaihe kohti pythonin pyhää yksinkertaisuutta, pyörän ja polkijan ykseyttä, zeniä.
EI siitä saa mitenkään mitään puuttuvaa rengasta nojapyörän ja pythonin väliin. Python on kuin synnyin tallissa elävä ja omistajansa ratsuksi kasvattama hevonen. Sillä on luonne, se aistii käyttäjänsä mielentilan ja sen käytös ei aina ole järjellä selitettävissä. MBB on pythoniin verrattuna kuin tallipojan viritetty mopo.
Jukka
Ota noista selvää kumpi on ratsu ja kumpi sirkusheppa - moposta puhumattakaan Jos haluu nopeen yksinkertasen pyörän Python ei ehkä tule ekaks mieleen.
Oon kiertäny Pythonia väliin innostuen, väliin epäillen ja miettien mihin tätä tarvitaan - joskus kokeillu ajoa, kerran jonkinlaisen pythonsätöksen rakentanu. Vaikka näissä kaikissa MBB-pyörissä on sukulaisuutta on vaikee sanoo kumpi oli ensin ja mihin suuntaan kehitys menee. Ehkä joskus teen ajettavan pythonin ja opettelen sen ajotaidon vaikka vaan poikieni kiusaksi - pääsen sanoon: "tehkää perässä"
Tämänhetken oma tuntemus, ettei pythoni miun pyörien kehitysketjussa ole lopullinenpäätepiste - korkeintaan yks kokeilu, sirkuspyörä jota vois käyttää taittopyörän tapaan - helposti mukaan otettava kulkupeli.
Petri
PW kirjoitti:Pythonia väliin innostuen, väliin epäillen ja miettien mihin tätä tarvitaan
Nii, mihimpä sitä hevostakaan enää tarviin kun on traktorit keksitty
Mutta vakavasti puhuen, ei sillä pythonilla mitään järjellä selitettävää käyttöä ole. Isorenkainen, matala ja mahdollista tehdä myös kevyeksi. Kuulostaa kilpapyörältä, mutta ei se semmoisena toimi kun vakaus lähtee nopeuden xx km/h jälkeen. Kuulostaa myös talvipyörältä, mutta kaatuu heti jos lähtee vähänkään luisuun. Eikä toimi työmatkallakaan tai vaatii ainakin kunnon koteloinnit eturenkaaseen ettei kaikki rapa ole sylissä. Kaupunkipyöränä ei toimi ku ei voi taluttaa ja sorteillä kans yhtä tyhjän kans. Kukaan täyspäinen ei uskalla ajaa valtatien laitaa, joten ei toimi retkipyöränäkään. Sirkuspyöränäkin yksipyöräinen toimii paremmin ja mahtuu helpommin purkamatta autoon.
Jukka