Imatralle rakentavat tänä kesänä 3 liikenneympyrää lisää entisten lisäksi (17 jos laskin oikein). Täällä on tykästytty näihin, 2 tulee Mansikkalaan Keskuskadulle - ilman harppomista väittäsin noiden ympyröiden etäisyydeksi alle 100m
Kolmas tulee Karhumäelle ns. Viidentienristeykseen jossa tietyst on vaan 4 tietä - kuinkas muuten
Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
PW kirjoitti:Kolmas tulee Karhumäelle ns. Viidentienristeykseen jossa tietyst on vaan 4 tietä - kuinkas muuten
Onko Imatra savoa?
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Maikkarin aamussa oli pyöräpoliisi, kertomassa kevyenliikenteen tehovalvonnasta, ilmeisesti Helsingissä. Ainakin pariin otteeseen pyöräilijöiden "synniksi" mainitsi jalkakäytävällä pyöräilyn ja liian nopean ajon. Ymmärrän, ett pitää ottaa mm. jalankulkijat kevarilla huomioon ja varmaan helsingissä kun väkee enemmän, tilanteita tulee ja sattuu mutt millä sitten perustellaan, mikä on se oikee nopeus ja millon tuli ajettua liian kovaa? Harvoin pyöräilijä kuitenkaan ylittää nopeusrajotusta.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Helsingissä paljon pyöräilevänä voin vähän avata ongelmaa.
Jalkakäytävällä pyöräily lähtee toisaalta pyörätieverkon huonosta kattavuudesta ja katkoista, toisaalta ihan vain haluttomuudesta ajaa kadulla. Molempi pahempi, tulos on sekavaa liikennettä ympäri kaupunkia ilman mitään rotia.
Liian nopea ajo taas liittyy yleiseen piittaamattomuuteen säännöistä, väylistä, ympäristöstä ja muista ihmisistä. Selkein ilmenemä on esim. päärautatieaseman edessä olevat suojatiet. Niillä kulkee kymmeniätuhansia ihmisiä päivittäin. Osa pyöräilijöistä antaa tilaa suojatiellä olijoille, osa painaa tukka hulmuten väkijoukon läpi. Juuri tuossa ei edes voi ajaa oikeasti lujaa, mutta minusta jokainen noin aiheutettu vaaratilanne on liikaa.
Toinen lujaa ajamisen esimerkki tulee hyväkuntoisilta pyöräteiltä. Niillä ajetaan maantiepyörällä aivan päättömästi ja jalankulkijoita varomatta. Sen lisäksi niillä esiintyy rajoittamattomia sähköpyöriä, jotka suihkivat tavan pyöräilijöiden välistä viittä-kuuttakymppiä kelillä kuin kelillä.
Tekikö tämä asiaa yhtään ymmrrettävämmäsi?
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Hopea kirjoitti:Helsingissä...
Tekikö tämä asiaa yhtään ymmrrettävämmäsi?
Teki Liikaa ihmisiä liian pienellä alueella ja päästetään ulos ilman kontrollia. "koppeihin" sähkölukot ettei kaikki pääse ulos yhtä aikaa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Hopea kirjoitti:Tekikö tämä asiaa yhtään ymmrrettävämmäsi?
Juu kyllä ymmärrän ongelman mutta eikö noissakin esimerkeissä rikottu jo muita sääntöjä, ei nopeusrajotusta? Väistämissäännöt rautatieaseman eessä, liian tehokas sähköpyörä, liikenteenvaarantaminen kun ei oteta toisia huomioon?
Sori kun nysvään pilkkua jos poliisi pysäyttää ja sanoo, ajoit liian nopeasti, vaikka rajotus esim 50km/h (harvoin ylittyy kinnerilläkään). Niin mihin voi perustua?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Tieliikennelaki 23 § 1 mom
23 §
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.
- Stapani
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 855
- Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
- Paikkakunta: 00920 Helsinki
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Nyt en oikein ole kartalla, PW puhui käsittääkseni kevyen liikenteen väylästä
ja Joosehan linkki oli tieliikennelaki?
Minä myönnän ajavani kelvillä aika kovaa, esim. tänään lähes kokonaan 55km
keskarilla 29,5. Useasti nopeudet 50 nurkilla, viereisellä Turuntiellä on pääsääntöisesti 50-60 rajoitukset. Ainoa vaaratilanne tuli, kun joku autoilija halusi välttämättä tulla kolmion takaa nenän eteen...….
Olen kyllä sitä mieltä, että kevyen liikenteen nopeudesta kampanja olisi asiaa.
Moni jalankulkija ja autoilija ei oikeasti tiedä, kuinka kovaa siellä saa ajaa.
Otin kerran töissä asian puheeksi ja kukaan ei tiennyt.
Nopeusrajoitus olisi hyvä, mutta se edellyttäisi mittareita joka pyörään + valvontaa.
Ja sitä, että kovempaa ajavat saavat ajaa ajoradalla. Eli ei tule tapahtumaan.
Mielelläni ajaisin jatkuvasti autojen seassa, ehkä laki joskus antaa siihen paremmat mahdollisuudet.
Ajan tosin aika paljon nytkin, mutta osan autoilijoista asenne sitä luokkaa, että ajokortti
pitäisi palauttaa poliisiasemalle.
Tapani
Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5397
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
jviirret kirjoitti:Hopea kirjoitti:Helsingissä...
Tekikö tämä asiaa yhtään ymmrrettävämmäsi?Teki
Liikaa ihmisiä liian pienellä alueella ja päästetään ulos ilman kontrollia. "koppeihin" sähkölukot ettei kaikki pääse ulos yhtä aikaa.
Jukka
Tuppukyliä kaikki tässä maassa. Ei me tiedetä mitään pienestä alueesta. Eikä kontrollista.
Suurimpien kuntien väkiluku
Väkiluku Vuosimuutos, % 31.12.2017 1) 2017 1)
- Helsinki 643 272 1,3
- Espoo 279 044 1,6
- Tampere 231 853 1,6
- Vantaa 223 027 1,7
- Oulu 201 810 0,6
Lähde: https://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk ... aesto.html
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Stapani kirjoitti:Nyt en oikein ole kartalla, PW puhui käsittääkseni kevyen liikenteen väylästä
ja Joosehan linkki oli tieliikennelaki?
Se oli vastaus tuoreimman viestin viimeiseen kysymykseen, siis tähän:
PW kirjoitti:Sori kun nysvään pilkkua
jos poliisi pysäyttää ja sanoo, ajoit liian nopeasti, vaikka rajotus esim 50km/h (harvoin ylittyy kinnerilläkään). Niin mihin voi perustua?
Sillä onko kyse ajoradasta vai pyörätiestä ei ole väliä. Tieliikennelaki on voimassa molemmilla
- Stapani
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 855
- Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
- Paikkakunta: 00920 Helsinki
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Ok
Tämän linkin mukaan:
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liike ... 4nn%C3%B6t
Pyöräteitä, erityisesti jalkakäytävään yhdistettyjä pyöräteitä, kutsutaan toisinaan kevyen liikenteen väyliksi. Tieliikennelaki ei tällaista termiä tunne, ja sen määrittely mikä kaikki katsotaan kevyeksi liikenteeksi on sekavaa.
Tieliikennelaissa on määritelty jalankulkijan paikka
40 § Jalankulkijan paikka tiellä
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.
Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.
Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa.
Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Tuo on muuten aika outo juttu, kun tuo antaa luvan kävellä pyörätiellä miten haluaa
http://www.ajokorttikoulu.fi/materiaali ... tm?40l.htm
Näyttää olevan mun linkki 2012, ehkä sen jälkeen on jotain muuttunut...….
Ja pointtihan oli se, että jos kevyen liikenteen väylä on verrattavissa ajorataan, niin sille on jalankulkijan paikka määrätty.
Mutta joku muu kuin tieliikennelaki antaa niille oikeuden kulkea miten haluaa...….
Vai koskeeko tieliikennelaki vain pyöräilijöitä tässä tapauksessa?
Tapani
Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Puhekielessä termi tie on vain vesitetty ja kuvitellaan että ajorata on tie kun se käsittää kaikki ajoradan rinnallakin kulkevat jalkakäytävät ja pyörätiet mukaan lukien.
ymmärtäkää nyt käsitteet oikein kun puhutaan tiestä.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- Stapani
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 855
- Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
- Paikkakunta: 00920 Helsinki
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Mielenkiintoinen kuva, joskus tullut vastaan mutta en ilmeisesti tarpeeksi ole
osannut kiinnittää siihen huomiota.
Jos tuohon nimeämättömälle osuudelle ajoradan ja pyörätien välissä rakennetaan esim. meluesteaita, onko
kyse silloinkin kokonaisuutena tiestä?
Tapani
Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Stapani kirjoitti:Mielenkiintoinen kuva, joskus tullut vastaan mutta en ilmeisesti tarpeeksi ole
osannut kiinnittää siihen huomiota.Jos tuohon nimeämättömälle osuudelle ajoradan ja pyörätien välissä rakennetaan esim. meluesteaita, onko
kyse silloinkin kokonaisuutena tiestä?
Vanha kuva. Koko tuo näkyvä 'tie' on nykyään purettu ja ajoradat pientareineen sukeltavat punaisen talon alle tunneliin. Vain tuo kelvi kulkee summittain tuossa kohdassa.
Kysymykseesi: Käsittääkseni Tie on laissa vain yleiskäsite, otsikko, johon ei viitata yksityiskohtaisissa määräyksissä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Stapani
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 855
- Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
- Paikkakunta: 00920 Helsinki
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Pikku hiljaa alkaa hahmottumaan, jos ei mikään muu,
niin ainakin se miksi täällä Suomessa on niin paljon lakimiehiä.
Tapani
Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"