Mitä jos kokeilet pikademostraatiota ajo-ominaisuuksista korin kanssa? Eli kokeile jäykistää runko narudiagonaaleilla kaikista korin äärinurkista vastakkaiseen nurkkaan, niin pääsee helposti makustelemaan ajotuntumaa jäykällä rungolla ilman geometriamuutoksia. Ainakin ohjaus pitäisi tarkekentua.
Siis jos madollista niin kuusi ristiä naruista ja jollain tempulla ukko sinne keskelle sotkemaan!
Ei narut riitä, kun rungon yläreunaan pitäis saada puristussauva.
Takarengas ei liiku mihinkään kun päälle istuu, mutta kuvista näette miten paljon eturenkaan kulma muuttuu.
Liitteet
20161031_172317.jpg (111.83 KiB) Katsottu 3149 kertaa
20161031_172330.jpg (111.45 KiB) Katsottu 3149 kertaa
Voithan kokeilla että laitat etupyörän lähelle painoo . Niin huomaat kuinka se vakavoittaa pyörää. Tää rauhattomuus voi tasottua, vain tasapaino pisteen vaihdolla.
Takapyörän siirto vetävällä puolella ,ei ole varmaan isossat kiini . Tästä keskustelin Jorin kansa juuri eilen , kun yritin etsiä sitä esimerki pyörän maskua netistä .
Löytämättä sitä , jokin taas meni vikaan .
Etukiekko kallistuu päälle istuessa? Tarviiko etukiekon olla noin kaukana edessä? Kuvasta arvioiden, se vois olla aika paljon taaempana - keulaputket ei taipus niin paljon.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Rungon jäykistys ei varmaan kokonaan ongelmaa poista, koska täysin jäykkää rakennetta ei ole mahdollista tehdä. Sen sijaan voisi "esijännittää" rungon niin, että pyörät (ainakin etu-) olisi kohtisuorassa kuskin istuessa penkissä. Etupyörän laakeriputken kiinnitys jigissä niin, että penkillä kuskin verran painoa?
Kokeilin omaa tekelettä 3-pyöräisenä. Aika pahasti puolsi ohjaus. Muistaakseni piti kokeilla prikoilla säätää olkapoikkeamaa, mutta taisi jäädä tekemättä: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =60#p66142
.. Taas tuli Mututuntumalta kirjoteltua kattomatta kuvaa(pirun kömpelöä vanhalla luurilla). Tietty em. Systeemi vaatii myös niitä puristussauvoja.
Pystysuuntaista jäykkyyttä saat laittamalla narun rungon alapuolelle veto"sauvaks" ja sopiviin paikkoihin saalingit pitämään narun riittävän kaukana putkesta.
Etukiekko kallistuu päälle istuessa? Tarviiko etukiekon olla noin kaukana edessä? Kuvasta arvioiden, se vois olla aika paljon taaempana - keulaputket ei taipus niin paljon.
Ei kallistu. Pelkästään kääntyy. Keskikohdan paikkeilta runko taipuu, ei niinkään keulasta. Etukiekkoa vois siirtää 10-15cm taaksepäin.
Jos et lähde rungon jäykistämislinjalle, niin yks vaihtoehtohan on mukailla etupään ohjaussauvalla rungon muotoja jolloin jousto ei vaikuta- ainakaan niin paljoa- ohjaukseen.
Eli kun rungon etuosassa on mutka, josta se pääosin taipuu, niin laitat kaksiosaisen sauva-(sto)n mukailemaan rungon muotoja ja nivelen siihen mutkaan.
Mun mielestä viritys, mut ei nyt tullu muutakaan joustavan rungon ohjaussyysteemiä heittämällä mieleen, jos vaijeri/hyde yms letkusysteemit suljetaan pois.
Nyt huomaa miten paljon rungon jousto vaikuttaa eturenkaan ohjauskulmaan. Vähän alkaa usko horjumaan koko 2T3 malliin
Mitä teen? Vetävää rengasta taaksepäin ja lisää rautaa runkoon? Kääntyvästä takarenkaasta jätön nollaus?
Tämä tuntuu olevan kaikkien meidän rakentajien opittava kantapään kautta Kevennetään pyörää liikaa tekemällä se turhan veltoksi ja sitten ihmetellään lopputulosta.
Polkuvoimasta notkuva runko ei sinänsä haittaa(kunhan sen hyväksyy), mutta tehoa kuluu silloinkin hukkaan.
Ohjausvoimasta notkuva runko taas aiheuttaa hiuksia nostattavia tilanteita pyörän ohjautuessa itsestään. Kiekot pitäisi kiinnittää siten että ohjausvoimat eivät liikuta niitä.
Itselläni pyyttoni oli aivan liian löysä kaikkialta. Asiasta tekee huvittavan se etten aluksi edes huomannut asiaa Mitä useampi tuhat kilometriä on tullut ajettua sitä häiritsevämmäksi asia on muuttunut. Nyt se häiritsee jo ihan vaan kruisaillessakin.
Sanoisin että lisää rautaa. Painopisteellä kikkailu ei auta mikäli kiekot liikkuvat ohjausvoimista. Tuumainen runkoputki kiertynee ihan kivasti. Mulla tuntee 40 millisenkin kiertyvän. Siihen menee toki myös polkemisvoimat.
Vääntöjäykkyyttä noilta korinkiinnitys/ puristusputkilta on turha odottaa. Edelleen huutaa diagonaaleja tai levymäisiä muotoja pintaan.
Meinasin kirjoittaa, et ei kuitenkaan kangasta, mutta itseastiassa joku kevytpeite yms ristisuunnassa jäykkä rätti vois olla kans hyvä, jos sen vain saisi tiukalle/ tiukasti kiinni. Vieläkö tähän on suksipoksi tulossa pintaan? Hiihtokelitkin alkaa olee hollilla!
Suksipoksi on hylätty jo ajat sitten. Rungon jousto ei nyt ole pääasiallinen ongelma, siitä pääsee eroon kyllä putkilla tai katteella.
Takapyörän ohjaus on se mikä tässä hiertää. Painopisteen siirto vois auttaa, mutta nyt yön yli mietittyäni takapyörän jättö pitää nollata tai saada jopa vähän negatiiviseksi. Se tekee levottomuuden vauhdissa, kun pienikin ohjausliike heilauttaa massaa ulkokaarteen suuntaan ja positiivinen jättö vahvistaa liikettä kääntymällä vielä enemmän, jolloin massa heilahtaa lisää jolloin ohjaus kääntyy lisää....ikiliikkuja
Suksipoksi on hylätty jo ajat sitten. Rungon jousto ei nyt ole pääasiallinen ongelma, siitä pääsee eroon kyllä putkilla tai katteella.
Takapyörän ohjaus on se mikä tässä hiertää. Painopisteen siirto vois auttaa, mutta nyt yön yli mietittyäni takapyörän jättö pitää nollata tai saada jopa vähän negatiiviseksi. Se tekee levottomuuden vauhdissa, kun pienikin ohjausliike heilauttaa massaa ulkokaarteen suuntaan ja positiivinen jättö vahvistaa liikettä kääntymällä vielä enemmän, jolloin massa heilahtaa lisää jolloin ohjaus kääntyy lisää....ikiliikkuja
Entäs tuo Jorin ehdottama - "takakiekko kääntyy vasta jyrkemmässä käännöksessä"?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.