Sivu 21/74
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 19 Joulu 2020, 22:59
Kirjoittaja tm
Viime viestissä mainitut IKH:n usit-tiivisteet eivät sitten olleetkaan passelit, joten paikallisten tiivistekauppojen kiertelyn sijaan "sorruin" tilaamaan ne netistä. Saapuminen kestänee hetken...
Tänään liimailin kasaan sisälokareita. Makuualustan solumuovi tuli todettua toimivaksi lokarimateriaaliksi jo aiemmin, ja nyt kontaktiliima korvasi sovitusvaiheen ilmastointiteipin.

- liima_molemmilla_pinnoilla.jpg (67.01 KiB) Katsottu 2741 kertaa

- liimattu_etulokari.jpg (72.45 KiB) Katsottu 2741 kertaa

- kontaktiliima.jpg (139.35 KiB) Katsottu 2741 kertaa
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 20 Joulu 2020, 03:18
Kirjoittaja Härski
Mullekkin on aikansa nuorena sällinä suositeltu ratakiskon pätkää leikkikaluks, kun mukamas tahtoivat isän työkalut olla jatkuvasti rikki tai hukassa. 
Taitaa tepolla olla yhtä traumaattinen nuoruus kun mullakin. 
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 20 Joulu 2020, 09:08
Kirjoittaja kinneri
Se ratakisko pitää vaan olla metrin pituinen, jos lyhyempi niin katoaa, pitenpi taas taipuu pilalle.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 20 Joulu 2020, 09:35
Kirjoittaja tm
Ei liity traumoja noihin kiskonpätkiin
: enovainaa asui rautatien varrella, ja erään kiskojenvaihdon jälkeen tuollaisia pieniä pätkiä oli jätetty lojumaan pitkin ratapenkkaa.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 20 Joulu 2020, 09:50
Kirjoittaja PW
tm kirjoitti:Ei liity traumoja noihin kiskonpätkiin
: enovainaa asui rautatien varrella, ja erään kiskojenvaihdon jälkeen tuollaisia pieniä pätkiä oli jätetty lojumaan pitkin ratapenkkaa.
Perintökalleuksia siis 
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 20 Joulu 2020, 21:39
Kirjoittaja tm
Ruuvailin lokarit kiinni 1CV:n vanerirunkoon. Useamman ruuvin per lokari sai laittaa, sangen velttoa matskua tuo makuualusta, vaikkei ohuinta ollutkaan. Tukevuutta olisi saanut lisää liimailemalla jäykisteripoja isoille tasopinnoille, mutta koska sisälokarit tulevat nojaamaan sivusuunnassa korin kylkilevyjä vasten, niin toiminevat noinkin.
Jousituksen läpivientiaukot etulokareissa tarvii vielä "fiksailla" pienemmiksi, ettei roisku vettä sisään.
Joutuu nuo sisälokarit vielä irrottamaan ainakin kertaalleen, kunhan jarrujen tiivisteet saapuu ja irrotan jarrusatulat ilmausta varten. Huollon kannalta huono ratkaisu tuo nykyinen kiekkojen kiinnitys + levyjarrut. "Automainen" toteutus olisi pitänyt rakentaa, eli että kun kiekot irrottaa, niin jarrulevyt jäisi kiinni pyöränripustukseen. Nyt kiekon irrotus vaatii ensin jarrusatulan irrotuksen, mikä taasen saattaa olla haastavaa sisälokarien ollessa paikoillaan. Sen verran ahdasta tuolla välissä, että mahtuukohan vääntämään jarrusatulan ruuveja... Onneksi renkaanvaihto onnistuu kiekkoja irrottamatta.

- lokarit_ruuveilla_kiinni.jpg (109.27 KiB) Katsottu 2688 kertaa

- lokarit_paikallaan.jpg (100.31 KiB) Katsottu 2688 kertaa
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 26 Joulu 2020, 17:51
Kirjoittaja jori
Tämä video lienee ollut täällä jo aiemmin, mutta laitan linkin uudelleen, kun on niin paljon sukulaisuutta muotoilussa tähän 1CV-projektiin. Tuossa tuulilasin huurtumisongelma oli ratkaistu Arcus-tyylisesti katseluraolla.

Nenä vain on pienempi. 
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 26 Joulu 2020, 18:48
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:Tämä video lienee ollut täällä jo aiemmin, mutta laitan linkin uudelleen, kun on niin paljon sukulaisuutta muotoilussa tähän 1CV-projektiin. Tuossa tuulilasin huurtumisongelma oli ratkaistu Arcus-tyylisesti katseluraolla.
1CV venäläinen sukulainen.jpg
Sangen onnistuneen näköinen tuotos levytavarasta tehdyksi. Saatu pysymään kapeana, kun takapyörät on korin ulkopuolella, ja kääntyvälle etupyörälle luukut.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 26 Joulu 2020, 19:35
Kirjoittaja tm
Tänään nojapyöräpyöräyhdistyksen vuosikokouksessa kertoilin, että olen muuttamassa 1CV:n korisuunnitelmia toisenlaisiksi. Ison tuulilasin + sivuikkunoiden huurtuminen/jäätyminen/vesipisarat arveluttaa yhä enemmän, eli näinköhän tuosta saa ajokelpoista ympärivuotiseen käyttöön. Viimeinen kimmoke oli takakenon laittama kuva QV:staan:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=360
Siitä se ajatus sitten lähti...

- korin_linjojen_hahmottelu_haravalla.jpg (103.12 KiB) Katsottu 2559 kertaa

- QV_pääkoppa.jpg (130.24 KiB) Katsottu 2559 kertaa
Jotain etäisesti QuattroVelo-tyylistä pääkoppaideaa siis harkinnassa. Eli auki käännettävä visiiri + lisätuulilasi vähän kauempana.
Jos tällaiseen päätyisi, niin nykyiselle turvakaaren yläosalle tarvisi näyttää rautasahaa, ja hitsailla tilalle jotain pienipiirteisempää kuskin pään taakse.
Jos muodot lähestyvät alla olevien "harhakuvien" mukaista pientä pääkoppaa, niin meneekö projektin nimi samalla vaihtoon, sitikkapiirteet ovat jo kovin vähissä
. No olkoon 1CV hamaan loppuun saakka, onpahan ainakin tarina taustalla kehitysvaiheesta.

- 1CV_ver2_etu.jpg (14.94 KiB) Katsottu 2559 kertaa

- 1CV_ver2_taka.jpg (15.06 KiB) Katsottu 2559 kertaa
Tarvii makustella tuota muotopuolta vielä hetki, ja laittaa jarrut ensin kuntoon: tiivisteet saapuivat tällä viikolla, eli pääsee niitä sovittelemaan paikoilleen.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 27 Joulu 2020, 09:07
Kirjoittaja ajou
Arcuksen useamman talven kokemuksella voin sanoa, että tarpeeksi kaukana okevan tuulilasin huurtuminen ei ole minkäänlainen ongelma. Mitä lähemmäs kasvojasi sen tuot, sitä herkemmin se huurtuu. Arcuksella ajaessani on ollut vain muutama kerta, kun olen huurtumista havainnut. Silloin olen joutunut seisomaan hengästyneenä liikennevaloissa tavallista pidempään. Niissäkin tapauksissa huurre on häipynyt heti, kun olen päässyt taas liikkeelle ja korin luontainen, lähinnä pohjan jalkareikien kautta tuleva ilma on taas alkanut kiertää.
Harkitse vakavasti sellaista vaihtoehtoa, jossa tuulilasi on mahdollisimman kaukana ja vielä keskiosaltaan suora, niin voit laittaa siihen tuulilasinpyyhkijän. Mikään kovapinnoitettukaan polycarbonaatti ei lupauksista huolimatta kestä pyyhkijää naarmuuntumatta.
Lisäksi kaukana oleva tuulilasi ei tee niin ahdistavaa vaikutelmaa. Arcus II:n tuulilasi tulee olemaan lähempänä, mutta tämä onkin tietoinen ratkaisu, jotta uutta mallia pystyy käyttämään myös avoimena. Tähän ratkaisuun on kaupallinen näkökulma, mutta myös se, että SunTripin säännöt kieltävät umpinaisten kinnerien osallistumisen.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 27 Joulu 2020, 09:31
Kirjoittaja ajou
Tässä vielä pari kuvaa Arcuksen versiosta, alla myös pari videota tositilanteista 
Alimmaisen videon kelissä ei kyllä olisi pystynyt tuulilasinpyyhkimillä ajamaan lainkaan, mutta näitä nyt täällä meillä päin kerran viidessä vuodessa.
PS Tässä ei siis ole kysymys huurtumisen estämisestä, vaan ulos näkemisestä.

- Arcus tl aukko.jpg (68.75 KiB) Katsottu 2524 kertaa
https://www.instagram.com/p/BQxWTV9AoDw/
https://youtu.be/CG7ZmlNjm2M
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 27 Joulu 2020, 09:59
Kirjoittaja PW
Ja ainahan voi laittaa peräkameran lisäksi toisen kameran kuvaamaan eteenpäin 
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 27 Joulu 2020, 10:48
Kirjoittaja tm
Kiitos ajou käytännön kokemuksista, ja uskon vahvistuksesta!
Versio 1 (se "alkuperäinen") näyttää tällä hetkellä tällaiselta, ei ole suuria muutoksia tullut:

- 1CV_ver1_etu.jpg (24.74 KiB) Katsottu 2511 kertaa

- 1CV_ver1_taka.jpg (22.36 KiB) Katsottu 2511 kertaa
Tykkään kyllä enemmän tämän 1-version muodoista kuin tuosta edellisen viestini 2-versiosta.
Pitäisköhän kuitenkin rakentaa kori tämän alkuperäisen mukaan? Jos ei toimi, niin helposti tuollaisen toisenlaisen sitten tekee pp-kennolevystä. Ei tässä mitään loppuelämän kinneriä olla rakentamassa. Jatkuvaa kokeilua ja uuden kehittelyä elämä muutenkin on.
Jonkinlaisen tuulilasinpyyhkijän tämä kyllä vaatii, tai sitten vähintään tuollaisen avattavan luukun tuulilasiin.
Kuvassa näkyvä tuulilasi + pienet kolmiosivuikkunat on samaa pakettia, joka on saranoitu alareunasta -> kääntyy eteen pois tieltä kyytiin noustessa (ojan puolelle koriin tulee kylkeen ovi tälle kohtaa). Erillisenä osana tähän on helppo viritellä tarvittaessa kokeiluun kaiken maailman puhaltimia/lämpövastuksia/pyyhkijöitä.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 27 Joulu 2020, 10:53
Kirjoittaja Mahe
Eikös tuon retrolookkiin sopisi kaksiosainen tuulilasi, siis koko leveydeltään aukeava pienen luukun sijaan? Olisi vähemmän häiritseviä saumoja näkökentässä? VAi tuleeko liikaa räntää sisään?

Kuva täätä: https://www.volocars.com/vehicles/14248 ... -t-touring
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 27 Joulu 2020, 11:54
Kirjoittaja ajou
PW kirjoitti:Ja ainahan voi laittaa peräkameran lisäksi toisen kameran kuvaamaan eteenpäin 
Yhdellä saksalaisella Arcus-kuskilla on kamera eteenpäin. Omasta takakamerastani näen muuten pimeellä todella hyvin. Ainoa ongelma minulla on, kun takaa tuleva auto on tarpeeksi lähellä, niin silloin tuosta ei kyllä näe mitään. Yleensä se on vain ohikiitävä hetki, mutta joskus kun ohitusmahdollisuutta ei ole, niin silloin voi kyllä ärsyttää.