Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta
Jyrsimellä voisi tehdä ruuvipenkkiin sopivat palikat, jotka puristavat holkkia oikealla tavalla.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Jyrsimellä voisi tehdä ruuvipenkkiin sopivat palikat, jotka puristavat holkkia oikealla tavalla.
Tuossa vielä kännykän syövereistä tuo edellä mainitsemani kokeilu 1,5 mm vaijerilla. Lopulliseen toteutukseen tuli silloin kaksi holkkia peräkkäin.
Edellä kuvattujen osien lisäksi Puuilosta tarttui äsken mukaan vanttiruuvit, joilla jousituksen säätö muuttuu toivottavasti astetta helpommaksi.
Jotain tuommoista...
Kuvassa keltaiset mustekalat kuvaavat vaijereita. Vedän ne suoraan etupoikkiputkelta vanttiruuveille. Penkin alakiinnitys noihin samoihin vaijereihin. Tod.näk. vain poraan penkin alakiinnitysputkeen reiät ja pujotan vaijerit läpi niistä. Tai jotain vastaavaa.
Voiko vaijeri päästä liikkumaan reiässä ja hinkkautumaan? Ehkä joku pehmittävä muoviholkki, tai muutama kierros vaijeria penkin alakiinnitysputken ympäri? Siinä olisi vielä säätömahdollisuus, mutta kuormitettuna kitka riittäisi pitämään vaijerin paikallaan.
Polkumies kirjoitti: ↑11 Maalis 2024, 15:24Voiko vaijeri päästä liikkumaan reiässä ja hinkkautumaan? Ehkä joku pehmittävä muoviholkki, tai muutama kierros vaijeria penkin alakiinnitysputken ympäri? Siinä olisi vielä säätömahdollisuus, mutta kuormitettuna kitka riittäisi pitämään vaijerin paikallaan.
Ajattelin laittaa muovi/alumiiniholkin penkin alakiinnitysputken reikään, hiertymisen vähentämiseksi.
Vaijerin puristuslukon lyttäystyökalu tehty ja toiminta kokeiltu.
Päädyin (tässäkin) diy-ratkaisuun, eli porailin parin teräspalikan väliin 6 mm reiän + vähän isomman avarruksen sen molempiin päihin.
"Lyttäyksen" hoidin 1,5 kilon pajavasaralla.
Käytössä sitten näkee, kuinka tuo liitos pitää.
Mukavan helppovalmisteinen työkalu ja siistin oloinen puristus.
Miksi nuo holkit ovat aina alumiinia eikä terästä, joka ei murtuisi vaikka vähän sinne päin litistäisi?
Alumiini on pehmeää ja siten puristuu vaijerisäikeiden lomaan. Tällöin pito on parempi.
Jos haluaa teräksisen, niin ottaa vaan putkea hyllystä ja katkoo pätkiksi. Olen tehnyt itse joskus teräs- ja kupariputkesta tuollaisia kiristinholkkeja: sunnuntaina, juhlapyhinä tai klo 22 jälkeen, kun saatavuus on ollut huono.
On niitä myös ruostumattomasta, syvävetoteräksestä tehtyjä, mutta ne vaativat ihan omat työkalunsa. Ideanahan tuossa on, että holkin materiaali on sopivasti pehmeämpää kuin köysi, jotta köyden säikeet pureutuvat holkin seinämiin samalla kun puristus muokkaa köysiparin rakenteen yhdeksi lieriöksi.
Tässä liika lujuus, eli korkea myötöraja aiheuttaa takaisinjoustoa ja siis holkin löystymistä. Siksi käytetään yleensä mahdollisimman pehmeää alumiinia, jonka muodonmuutoskyky ilman murtumia on erittäin suuri. Yleensä noita teräsholkkeja käytetään korroosionkestosyistä, ei niinkään liitoksen lujuuden parantamiseksi. Teräksiset holkit ovat syvävetoterästä, jonka myötövenymä on erittäin suuri.
Alavaijerit valmiit. Takapään lenkkeihin tuli koussit, edessä niille ei ollut tarvetta.
Tämä projekti jäi keväällä muiden asioiden jalkoihin, ja kesäkuussa lainasin tästä keskiömoottorin Nazcaan kesälomareissua varten. No moottori jäi sitten pysyvästi lainaan, ja 3Fat odottelemaan uutta...
Tuota odottelua kesti tähän viikkoon asti, jolloin sain viimein klikattua uuden moottorin tilaukseen pswpowerilta:
https://www.pswpower.com/products/europ ... -sensor-97
Saapunee ensi tai seuraavalla viikolla. Sen jälkeen pääsee jatkamaan siitä, mihin keväällä jäätiin.