Sivu 22/39

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 18 Huhti 2014, 18:46
Kirjoittaja jori
rutunen kirjoitti:
jori kirjoitti:

En tiedä, onko sinulta mennyt ohi tämä ketjuputkien puhdistusmenetelmä. Ketjuja pesurilla pestessäsi kannattaa pujottaa kangassuikale tai pari ketjulenkin läpi. Suikale imee pesuainetta itseensä pesurilenkin aikana ja pyyhkii putken puhtaaksi ketjun mukana kiertäessään. Jos suikale on kovin kapea kannattaa laittaa suikaleen pää löysään solmuun. Sitten vain pyöritetään, kunnes on putket puhtaana. Kapeasta kangassuikaleesta voi pyörittää ketjun ympärille vaikka millaisen tullon, jonka polkemalla putken läpi putki kyllä puhdistuu. Aluksi kannattaa kangas kostuttaa jollain petroolilla tai muulla liuottimella, niin ei tarvitse niin kauan pyöritellä. :D

Oon muutamia kertoja tehnyt noin, mutta en ole käyttänyt KMC:n ohjeiden takia mitään liuotinta siinä seassa, minkä takia toimenpide tuntui melko tehottomalta. Ketjujen vaihdon yhteydessä aion rassata ne putket oikein kunnolla.

Ei se rätin kastelu petroolissa vaikuta, kuin enintään pariin lenkkiin ja niihinkin vain päälle päin. Tuo ohje tarkoittanee vain liuottimessa pesua, joka liuottaa rullien sisältä ja tappien ja lenkkien välistä rasvaa pois.

Jos haluat olla ohjeelle uskollinen, käytä liuottimena ketjuputkeen kaadettua öljyä - vaikka moottoriöljyä. Anna valua hitaasti loivasti viettävän putken läpi ja vasta tämän jälkeen ala pyörittelemään ketjulla kangastuppoa putkesta läpi. Öljykin liuottaa likaa, mutta sen suuren viskositeetin takia täytyy imeytymistä odottaa kauemmin.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 19 Huhti 2014, 17:10
Kirjoittaja rutunen

päivämäärä: 19.04.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2415

Kuten monesti aiemminkin niin täällä tulee todella hyviä ohjeita muilta jäseniltä, kiitoksia immeiset.

Loppuilta menee lorvaillessa, sää oli jälleen kerran loistava lenkkeilyyn.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 21 Huhti 2014, 23:08
Kirjoittaja rutunen

päivämäärä: 21.04.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2429


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 25 Huhti 2014, 04:27
Kirjoittaja rutunen

päivämäärä: 24.04.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2456


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 25 Huhti 2014, 18:28
Kirjoittaja rutunen

päivämäärä: 25.04.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2480

SRAM ketjueroja poimittu netistä:

PC-951 no plating 10,99€
PC-971 outer plates nickel plated 13,99 €
PC-991 inner and outer plates nickel plated
PC-991 Cross Step same as 991 but something in the rivets is stronger
PC-991 Hollow Pin same as 991 but pins are... hollow


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 27 Huhti 2014, 07:28
Kirjoittaja Wacky

SRAMin ketjut on kalliita. Osta KMC tai Wippermann niin saat vähintään yhtälaadukkaan ja yleensä kolmanneksen halvemmalla. Wippermann pikalenkit ei vaadi työkaluja jotta ne saa auki joka voi olla aika kiva suhteessa SRAMin tai KMC lenkkeihin.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 28 Huhti 2014, 19:08
Kirjoittaja rutunen

päivämäärä: 28.04.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2520 (40km edellisestä. Eilen 12km, tänään 28km)

Wacky kirjoitti:

SRAMin ketjut on kalliita. Osta KMC tai Wippermann niin saat vähintään yhtälaadukkaan ja yleensä kolmanneksen halvemmalla. Wippermann pikalenkit ei vaadi työkaluja jotta ne saa auki joka voi olla aika kiva suhteessa SRAMin tai KMC lenkkeihin.

Miulla oli toi edellinen KMC ja se oli entinen siinä 2000km kohdilla. Uskon että valtaosa nopeasta kulumisesta johtui liiallisesta öljyn käytöstä ketjun puhdistuksessa kuten tuossa aiemmissa merkinnöissä kirjoittelinkin, mutta kiitos vinkistä. Mie kattelen noita merkkejä sitten kun on saanut jo hankitut SRAM ketjut ajettua puhki. Katselin heti perään CRC:stä ja Starbikestä halvimmat ketjut 9-rattaisiin kasetteihin ja halvimmaksi tuli Shimano HG53 hinnalla 9,90€ (Starbike, toimitusmaksu muistaakseni 15€). Jos olisi kahdeksan ratasta niin paikallisesta mekasta nimeltä Biltema löytyisi ketju ovh. 5,99€

TeemuK:n kanssa koeajoyhteislenkki 28km. Kivaa oli.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 29 Huhti 2014, 06:42
Kirjoittaja Wacky

Kyllä mulla on KMC ketju kestänyt paljon pidempään, mutta sulla on varmaan 73 sarjan ketjua joka kuten SRAM xx31, xx51 tai Shimanon HG-5X jotka ei tahdo kestää pitkää.
KMC 93 sarjan ketjua tai Wippermannilta niikkeli päästeinen xx8-sarjan ketju tai jos raaskit niin osta Wippermannin ruostumatonta terästä oleva ketju, joka tosin on jo vähän tyyristä tavaraa.

KMC x8.93 hinta 7,95
Wippermann 808 hinta 14,95
Toimitus tuosta on vain 5,95 ja siihen hintaan DHL (Itella) tuo ovelle.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 29 Huhti 2014, 07:22
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:

Kyllä mulla on KMC ketju kestänyt paljon pidempään, mutta sulla on varmaan 73 sarjan ketjua joka kuten SRAM xx31, xx51 tai Shimanon HG-5X jotka ei tahdo kestää pitkää.
KMC 93 sarjan ketjua tai Wippermannilta niikkeli päästeinen xx8-sarjan ketju tai jos raaskit niin osta Wippermannin ruostumatonta terästä oleva ketju, joka tosin on jo vähän tyyristä tavaraa.

KMC x8.93 hinta 7,95
Wippermann 808 hinta 14,95
Toimitus tuosta on vain 5,95 ja siihen hintaan DHL (Itella) tuo ovelle.

Mitä ero noissa numerosarjoissa on ? Erilainen metalli ?

Petri


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 29 Huhti 2014, 13:28
Kirjoittaja rutunen
PW kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Kyllä mulla on KMC ketju kestänyt paljon pidempään, mutta sulla on varmaan 73 sarjan ketjua joka kuten SRAM xx31, xx51 tai Shimanon HG-5X jotka ei tahdo kestää pitkää.
KMC 93 sarjan ketjua tai Wippermannilta niikkeli päästeinen xx8-sarjan ketju tai jos raaskit niin osta Wippermannin ruostumatonta terästä oleva ketju, joka tosin on jo vähän tyyristä tavaraa.

KMC x8.93 hinta 7,95
Wippermann 808 hinta 14,95
Toimitus tuosta on vain 5,95 ja siihen hintaan DHL (Itella) tuo ovelle.

Mitä ero noissa numerosarjoissa on ? Erilainen metalli ?

Petri

Itsellä se KMC-ketju oli juuri X9 73G, en sano että se on huono valinta. Jos Petri tarkoitti noita numerosarjoja missä oli xx:ää seassa niin itse oletin että ne ovat puuttuvia numeroita joita ei muista tai joita on useita ja monella eri ketjumallilla vain loppunumerot ovat samat.

Muussa tapauksessa itse ymmärrän että numerosarjat ovat vain mediaseksikäs tapa nimetä ketju. Minusta ne voisivat olla yhtä hyvin SRAM Corolla tai SRAM Avensis, mutta kai siinä joku logiikka on että tykätään kryptisyydestä. Vähän kuin hävittäjissä ne nimet ja se on jo mielikuvien luontia.

SRAM-ketjujen osalta nuo erot numerosarjoissa ovat pari viestiä tästä ylöspäin. Itsellä se uusi SRAM-ketju on nikkelipäällysteinen 971. Noissa kahdessa Wackyn linkittämässä ketjussa esim. pinnien pituudessa on eroa mikä keventää ketjua vähän.

Harmittelin just noissa ketjuhinnoissa sitä samaa että hinta pompsahtaa ihan älyttömästi kun siirrytään 8-vaihteisesta 9-vaihteiseen jos prosenteista puhutaan. Jos tähän miun vastaukseen jäin aukkoja niin joku tietävämpi voi täsmentää.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 30 Huhti 2014, 12:47
Kirjoittaja Wacky

SRAMin ketjussa on nikkeli päälyste vain uloimmissa lenkeissä.
Wippermann 908 olis nikkeli molemmissa. Jos haluaa vain uloimipien levyjen päälysteen niin niin 904 on sellainen.
Wippermannin 9s1 olis kokonaan rosterista, mut se maksaakin 45e pätkältä. http://www.connexchain.com/Bicycle-chai ... 1_327.html


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 30 Huhti 2014, 13:43
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:

SRAMin ketjussa on nikkeli päälyste vain uloimmissa lenkeissä.
Wippermann 908 olis nikkeli molemmissa. Jos haluaa vain uloimipien levyjen päälysteen niin niin 904 on sellainen.
Wippermannin 9s1 olis kokonaan rosterista, mut se maksaakin 45e pätkältä. http://www.connexchain.com/Bicycle-chai ... 1_327.html

Mun mielestä turhaa hifistellä noilla päällystysmateriaaleilla. Kun käyttää asiallista ketjuöljyä ja ketjun kastuessa veteen pyyhkii sen puhtaaksi vaikkapa WD-40:een kostutetulla rätillä ei ruoste tai lika vaivaa. Ja väittäisin että rosterinen ei ole ainakaan kestävämpi kulutusta vastaan kuin normaali ketju.

Samaa ei tietysti voi sanoa tai tule tehtyä kauppafillareissa kuten tyttären Tunturi. Siihen kokeilin Finish Line Teflon "kuivaöljyä" mutta päädyin käyttämään tippa linkkiä kohti ketjusahan öljyä, se kun kuitenkin pysyy vähän paremmin ja voitelee ketjua jota ei hoideta tai putsata. Likainenhan se on mutta pyörässä on ketjusuoja...


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 30 Huhti 2014, 14:37
Kirjoittaja rutunen

päivämäärä: 30.04.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2541

Nootti itselle: 302 linkkiä Fuegon ketjussa. Tällöin pienin sallittu takaratas isoimmalla eturattaalla on 3. pienin. Ketjujen sivut pyyhin rätillä jossa oli WD-40:a. Ketjujen rulliin en WD-40:a laittanut. Vanteiden rihtautus ja uusi vanneteippi takavanteeseen.

Sain juuri pestyä rullat ja putket ja kaikki rattaat WD-40:lla ja pistän uuden ketjun kiinni 2520 (+400) km mittarissa. Prismasta löytyi 6mm viemärirassi jolla sai WD-40 -kyllästetyt vessapaperitollot hyvin survottua putken läpi. Menihän tuota sen verran että nyt pitää loppuilta pidätellä ettei elä yli varojen. Hyvää vappua kaikille!

Ohessa rattaiden kuvat ennen uuden ketjun laittoa, jos näitä vaikka myöhemmin tarttee jossain kulumavertailussa:
Eturattaat
Kasetti


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 01 Touko 2014, 20:48
Kirjoittaja rutunen

päivämäärä: 01.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2568

Tänään kaverin kanssa Rantakylään päin ajaessa rinnalle ajoi mies joka kysyi olenko invalidi. Selvensin etten ole vaan ihan työmatka-ajossakin on tullut käytettyä pyörää ja sillä on mukavampi ajaa. Ihan kuin kaikilla pitäisi olla ainoana oikeana sosiaalisesti hyväksyttävänä vaihtoehtona DF (diamond frame) jos meinaa jollain polkea. Jos ajaa millään muulla niin pitää olla joku hyvä perusteltu syy. Hassua :)

Pyydän anteeksi vierekkäin ajoa jos nyt joku tunnisti. Yleensä menen peräkkäin.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 02 Touko 2014, 02:02
Kirjoittaja jori
rutunen kirjoitti:

päivämäärä: 01.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2568

Tänään kaverin kanssa Rantakylään päin ajaessa rinnalle ajoi mies joka kysyi olenko invalidi. Selvensin etten ole vaan ihan työmatka-ajossakin on tullut käytettyä pyörää ja sillä on mukavampi ajaa. Ihan kuin kaikilla pitäisi olla ainoana oikeana sosiaalisesti hyväksyttävänä vaihtoehtona DF (diamond frame) jos meinaa jollain polkea. Jos ajaa millään muulla niin pitää olla joku hyvä perusteltu syy. Hassua :)

Pyydän anteeksi vierekkäin ajoa jos nyt joku tunnisti. Yleensä menen peräkkäin.

Ei se kysymys ollut pahantahtoinen -vain utelias. Kun tutustutaan uuteen ja outoon, ei kysymysfraasit voi tietenkään olla aina valmiiksi kohdallaan.