Nojapyöräilyaiheiset videosi

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kiva video, hauska tuo kääntyminen ja mahtavaa uusiokäyttöä kukkakepillä :D . Tykkäsin kyllä edellisestäkin videosta (näytti siitä kuvakulmasta välillä aika hurjalta).

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja vaaka »

No hemmetti, nyt rupesi mietityttämään, kunkahan pahasti saisi nenilleen aerodynamiikassa ja rakentamisen vaikeudessa 2t3 vinodelta trikepohjaisessa kinnerissä verattuna normideltaan kolmella raiteella. Kiitti. Taas meni pähkiminen hanklalaksi. Töyssyistä kun ei käsi tykkää, kahdessa raiteessa pysyminen ja tärinäraitojen sekä osan töyssyistä välttäminen olisi plussaa. En sitten tiedä, saisiko ilman lisäpunnusten laitamista vielä helpommin nokkaa pysymään maassa kinnerillä kuin trikellä.

Tykkään narukiinnityksestä penkissä, onko sulla penkki alta kiinnitetty akselilla, jotta penkki liikkuu narujen jouston mukana jousitettuna töyssyissä? Luulisi olevan kevyen ratkaisun. Mitä materiaalia narut ovat, paljonko painavat ja kauanko kestävät auringossa? Kinnerissä saisi UV suojaa, mutta mietin, että miten narut vaikuttavat sisään menoon ja postumiseen sekä riittävätkö ne "turvavöinä", jos kolaroi? En suosita ihmisellä testaamista :-D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja PW »

vaaka kirjoitti:

Tykkään narukiinnityksestä penkissä, onko sulla penkki alta kiinnitetty akselilla, jotta penkki liikkuu narujen jouston mukana jousitettuna töyssyissä? Luulisi olevan kevyen ratkaisun. Mitä materiaalia narut ovat, paljonko painavat ja kauanko kestävät auringossa? Kinnerissä saisi UV suojaa, mutta mietin, että miten narut vaikuttavat sisään menoon ja postumiseen sekä riittävätkö ne "turvavöinä", jos kolaroi? En suosita ihmisellä testaamista :-D

Siis penkin etureunan alla on rungon poikkiputki, jonka päällä penkki makaa (narulla kiinni ). Yksi liina on noin ristiselän kohdalla penkin alla ja tuo pitkä liina kulkee niskatuen takaa. Tavallisia kuormaliinoja ovat, enkä ole niitä punninnut - rautaan verrattuna kevyitä :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja MM »

Tärinäraidoista ja muista piennarajon epämääräisyyksistä puheen ollen, eikö triken toispuoleisen etupyörän sijoittamiseksi vasemmalle olisi useita faktoja:

  • ohjaava etu- ja vetävä takapyörä olisivat tien kunnollisella osalla, joutilas pyörä huonommalla.
  • edellämäinituilla merkityksellisillä pyörillä olisi vielä väistövaraa oikealle, verrattuna siihen että ohjaava pyörä olisi oikealla.
  • etupyörän sivulle kampeava momenti jäisi pois (takapyörän jää olemaan)
  • tyhjän päällä oleva etukulma kevenisi ketjun ja ketjupyörän jäädessä "tukikolmioon"
  • Etupyörän sijoittaminen pois keskeltä parantaa näkyvyyttä eteen ja toiselle sivulle. Pitäisi pohtia olisiko esteetön näkyvyys ojan puolelle tärkeämpi kuin tien puolelle.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja PW »

MM kirjoitti:

Tärinäraidoista ja muista piennarajon epämääräisyyksistä puheen ollen, eikö triken toispuoleisen etupyörän sijoittamiseksi vasemmalle olisi useita faktoja:

  • ohjaava etu- ja vetävä takapyörä olisivat tien kunnollisella osalla, joutilas pyörä huonommalla.
  • edellämäinituilla merkityksellisillä pyörillä olisi vielä väistövaraa oikealle, verrattuna siihen että ohjaava pyörä olisi oikealla.
  • etupyörän sivulle kampeava momenti jäisi pois (takapyörän jää olemaan)
  • tyhjän päällä oleva etukulma kevenisi ketjun ja ketjupyörän jäädessä "tukikolmioon"
  • Etupyörän sijoittaminen pois keskeltä parantaa näkyvyyttä eteen ja toiselle sivulle. Pitäisi pohtia olisiko esteetön näkyvyys ojan puolelle tärkeämpi kuin tien puolelle.

Hyviä ajatuksia - en viitti tänään kokeilla;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja MM »

Ajatuksia vain. Vaikutuksen voi kuvitella, ei tarvitse kokeilla. Muutenkin tuo proto on hyvä, kun näennäisen rujouden läpi näkee oleellisten teknisten prinsiippien harmonian ja se vielä toimiikin käytännössä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja PW »

MM kirjoitti:

Ajatuksia vain. Vaikutuksen voi kuvitella, ei tarvitse kokeilla. Muutenkin tuo proto on hyvä, kun näennäisen rujouden läpi näkee oleellisten teknisten prinsiippien harmonian ja se vielä toimiikin käytännössä.

Runollisesti sanottu :mrgreen:
Joskus kuvitellessani, menee juuri päinvastoin :oops: Ehkä kokeilen tuohon jo alotettuun Deltakinneriin vasemman puoleista etukiekkoo - ketjun otsikko pitää vaan muuttaa - vai pitääkö?
Jos laittas vetävän kiekon vasempaan kainaloon ja etukiekko vasempaan laitaan - vetävälle kiekolle tulis viel vähän enempi painoo.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Tässä lisää ja riittävän pitkästi, nimittäin eilinen Cyclo-Cross keskiviikkokrossi Oulun Ellinmaalla..

ViRB ei tykänny ekaan splittiin laitta sykevyön tehodataa mutta jälkimmäisessä sekin on mukana.

Lisää samaa CX-kamaa, YouTube video jossa kaksi ekaa kierrosta eilisestä #5 CX-kisasta Oulun Hiirosesta. Tuolla on ihan "rotko" jossa saatiin testattua värkin joustomatkat:

Kuva
Eli takapää on käytännössä pohjannut, keulassa vielä tilkka varoja jäljellä. Pohjaaminen näkyy kivasti videolta ainakin keulan osalta... kun ei ole tapana jarrutella näissä kuruissa vaan polkea suurimmalla vaihteella lisää vauhtia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Jos laittas vetävän kiekon vasempaan kainaloon ja etukiekko vasempaan laitaan - vetävälle kiekolle tulis viel vähän enempi painoo.

Jos laittaa vetävän ja ohjaavan renkaan samaan laitaan, taitaa siitä "turhasta" renkaasta tulla helpolla se jolla on eniten kuormaa :? Painopisteen sijoittelulla voi valita toisinkin, mutta leveyttä tulee :( Jorin tavalla saa vetävälle renkaalle helposti puolet painosta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos laittas vetävän kiekon vasempaan kainaloon ja etukiekko vasempaan laitaan - vetävälle kiekolle tulis viel vähän enempi painoo.

Jos laittaa vetävän ja ohjaavan renkaan samaan laitaan, taitaa siitä "turhasta" renkaasta tulla helpolla se jolla on eniten kuormaa :? Painopisteen sijoittelulla voi valita toisinkin, mutta leveyttä tulee :( Jorin tavalla saa vetävälle renkaalle helposti puolet painosta.

:? Voiko siinä käydä noin?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

[quote=""jooseha"]

PW kirjoitti:

Jos laittaa vetävän ja ohjaavan renkaan samaan laitaan, taitaa siitä "turhasta" renkaasta tulla helpolla se jolla on eniten kuormaa

:? Voiko siinä käydä noin?[/quote]

Näinhän siinä käy.

Nyt puolet painosta on vasemman puolen renkailla ja puolet oikean puolen renkailla. Koska vasemmalla on vain yksi rengas kantaa se siis 50% koko pyörän painosta. Oikealla puolen paino jakautuu kahdelle pyörälle. "turhalla",eli oikealla takapyörällä ehkä 40% ja etupyörällä 10%?

Jos pistät vetävän ja ohjaavan pyörän samalle puolelle kantavat ne yhdessä 50% ja "turhalle" renkaalle jää toiset 50%.

Se "turha" rengas pitäisi viedä pari metriä sivulle niin saat suuremman osan ajokin painosta kahdelle peräkkäin kulkevalle pyörälle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

[quote=""jooseha"]

PW kirjoitti:

Jos laittaa vetävän ja ohjaavan renkaan samaan laitaan, taitaa siitä "turhasta" renkaasta tulla helpolla se jolla on eniten kuormaa

:? Voiko siinä käydä noin?

Näinhän siinä käy.

Nyt puolet painosta on vasemman puolen renkailla ja puolet oikean puolen renkailla. Koska vasemmalla on vain yksi rengas kantaa se siis 50% koko pyörän painosta. Oikealla puolen paino jakautuu kahdelle pyörälle. "turhalla",eli oikealla takapyörällä ehkä 40% ja etupyörällä 10%?

Jos pistät vetävän ja ohjaavan pyörän samalle puolelle kantavat ne yhdessä 50% ja "turhalle" renkaalle jää toiset 50%.

Se "turha" rengas pitäisi viedä pari metriä sivulle niin saat suuremman osan ajokin painosta kahdelle peräkkäin kulkevalle pyörälle.

Jukka[/quote]
Joo, mutt ei kai sill oo väliä millä puolella rengas on? Ennemminkin minkä matkan päässä rengas on painavimmasta kohdasta?
Pitäs punnita ei taas osaa kuvitella :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Joo, mutt ei kai sill oo väliä millä puolella rengas on? Ennemminkin minkä matkan päässä rengas on painavimmasta kohdasta?
Pitäs punnita ei taas osaa kuvitella :roll:

Jos siirrät ohjaavan pyörän vetävälle puolelle niin totta kai se ottaa osansa sen puolen painosta kantaakseen. ts. vetävän pyörän paino kevenee.
"turhan" pyörän siirtäminen kauemmas sivuun vie sitä kauemmas painopisteestä ja lisää näin ollen muille renkaille tulevaa kuormaa.

Jorin ideassa "turhaa" pyörää viedään sivulle siirtämisen sijaan taaksepäin ja lisätään näin muiden pyörien kuormaa, se vaan vaatii sitten sen, että sen pitää kääntyä kun ei ole samalla kohdalla toisen takapyörän kans.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei nyt oikei onnistu napakka vastailu, kun olen työreissulla Norjassa. Mukavaa, kun ei tarvitse itse vastailla, vaan jooseha ja Jukka tekevät sen puolestani. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Joo, mutt ei kai sill oo väliä millä puolella rengas on? Ennemminkin minkä matkan päässä rengas on painavimmasta kohdasta?
Pitäs punnita ei taas osaa kuvitella :roll:

Jos siirrät ohjaavan pyörän vetävälle puolelle niin totta kai se ottaa osansa sen puolen painosta kantaakseen. ts. vetävän pyörän paino kevenee.
"turhan" pyörän siirtäminen kauemmas sivuun vie sitä kauemmas painopisteestä ja lisää näin ollen muille renkaille tulevaa kuormaa.

Jorin ideassa "turhaa" pyörää viedään sivulle siirtämisen sijaan taaksepäin ja lisätään näin muiden pyörien kuormaa, se vaan vaatii sitten sen, että sen pitää kääntyä kun ei ole samalla kohdalla toisen takapyörän kans.

Jukka

Joo en kuvitellu ett parempi tulee ku Jorin versio - riittävän hyvä miulle :wink: ehkä - mutta katotaan kun inspis iskee, mitä syntyy.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin