kääntyväkeskiöistä yrittämään

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Olisi vissiin pitänyt jatkaa tuonne omaan ketjuun, kun meni pyyttoni höpinöiksi :oops:

jviirret kirjoitti:

Toinen etu on mielestäni ilman käsiä ajon helppous. MBB-pyöriin kaikki laittaa tangot ja käyttävät niitä. Pythonin täytyy olla helpompi, ainakin siinä mielessä että keskittää ohjauksen hitaassakin vauhdissa. Käsiä ei tarvi siis edes liikkeelle lähdössä, paitsi pitämään pyörää pystyssä.

Jos sen tuhannen kilometriä ajelee ilman käsiä mbb:lläkin, niin käy varmasti yhtä sujuvasti kuin pyyttonilla. Harva vaan viitsii, koska tangon kanssa oppii ajamaan todella helposti. Tuo itsestään pystyyn nouseva rengas on kyllä kiva kunhan istuu pyörän päällä.

PW kirjoitti:

Ehkä joskus teen ajettavan pythonin ja opettelen sen ajotaidon vaikka vaan poikieni kiusaksi - pääsen sanoon: "tehkää perässä" :wink:

Voit opetella ajon jo mbb:llä. Ajat vaan ilman käsiä. Isopyöräisessä pyyttonissa tuo sitten oman lisähankaluutensa painopisteen siirtyminen ohjatessa selvästi ulospäin. Tuossa taitaa olla tiivistettynä ne pyyttonilla ajon hankaluudet. Jätön negatiivisuudella en usko sinänsä olevan vaikutusta oppimiseen. On enemmän sellainen tekninen knoppi 8) Osaat sitten jo ajaa, kun saat pyyttonin valmiiksi :wink:

jviirret kirjoitti:

Sirkuspyöränäkin yksipyöräinen toimii paremmin ja mahtuu helpommin purkamatta autoon.

Pyyttonista saa kyllä helpolla nätisti kasaan taittuvan pyörän kunhan vähän miettii.
Bird-style
Bibolar
Sirkukseen voisi taas tehdä pyyttonin, niin ettei pyörässä ole niveltä ollenkaan vaan kuski itse olisi nivel :mrgreen:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

En oo kauheesti ilman käsiä ajanu, eilen vähän aikaa tuossa Vuoksensuoralla, ja yllättävän hyvin meni. Olisko Nokian pythoni-harjottelusta jääny jotain selkärankaan.
Toisinpäin, odotin ehkä vähän enempi osaamista siltä python ajolta MBB:n kokemuksen jälkeen mutta aika samoissa oltiin vuoden takaiseen.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Onko siis MBB-innostus vain ohimenevä välivaihe kohti pythonin pyhää yksinkertaisuutta, pyörän ja polkijan ykseyttä, zeniä.

Näyttää olevan suurimmalla osalla harha-askel tuntemattomaan. Ajellaan jonkin aikaa ja sitten jää käytöstä pois. Tuntuu että itsellenikin käy näin :) Nyt jättäisin tekemättä koko laitoksen. Eihän sillä ajamista edes saanut opetella :shock: Tuo varmasti kyllä oman lisänsä mbb:llä ajoon, kun ei voi tarvittaessa tarttua ohjaustankoon vaan on pärjättävä jaloilla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

...Isopyöräisessä pyyttonissa tuo sitten oman lisähankaluutensa painopisteen siirtyminen ohjatessa selvästi ulospäin. Tuossa taitaa olla tiivistettynä ne pyyttonilla ajon hankaluudet. Jätön negatiivisuudella en usko sinänsä olevan vaikutusta oppimiseen. On enemmän sellainen tekninen knoppi 8)...

Painopisteen siirtyminen ulkokaarteeseen johtuu juuri negatiivisesta jätöstä, ei mistään muusta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Painopisteen siirtyminen ulkokaarteeseen johtuu juuri negatiivisesta jätöstä, ei mistään muusta.

Eli nivelen paikalla ei ole mitään väliä vaikka se olisi etuakselin etupuolella. Vain jättö merkitsee?

muoks. Mallinsin jättöä ja ohjausakselia kädellä niin sai helposti muutettua kulmia ja havaitsin asian olevan taas kerran niinkuin Jori sanoo :D Pyyttonilla ajaessa vaan tuntee helpolla että perseen alla oleva nivel siirtyy ulkokurviin. Tuntuu jalkaohjatussa kelpaavan melkein mikö tahansa jättö :shock: Pitänee kokeilla joskus myös käsillä ohjattavassa negatiivista jättöä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Painopisteen siirtyminen ulkokaarteeseen johtuu juuri negatiivisesta jätöstä, ei mistään muusta.

Eli nivelen paikalla ei ole mitään väliä vaikka se olisi etuakselin etupuolella. Vain jättö merkitsee?

Näin näkisin olevan. Löydätkö vastaesimerkin?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Pitänee kokeilla joskus myös käsillä ohjattavassa negatiivista jättöä.

Kuva

Ai tämmöstä vai :shock:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Näin näkisin olevan. Löydätkö vastaesimerkin?

Kuten tuossa ylempänä totesin uskon myös saman. Miettiessäni asiaa rupesi kyllä tuntumaan että jätön pitäisi osua tukipisteiden ulkopuolelle eli jättö pidemmäksi kuin akseliväli voisi muuttaa tilanteen. Pitäisi mallintaa tilanne. Pelkkä päässä miettiminen on turhan vaativaa minulle. Tai ei oikeastaan tarvitse mallintaa tilannehan täysin sama kuin positiivisella jätöllä.Pyörä on vain toisin päin.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Ai tämmöstä vai :shock:

Jukka

:shock: Tuolla ei ole tarkoituskaan ajaa. Teräspenkki ja jäykkäperä!
Hieman konservatiivisempää jättöä ja karumpaa viimeistelyä ajattelin :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ai tämmöstä vai :shock:

Jukka

:shock: Tuolla ei ole tarkoituskaan ajaa. Teräspenkki ja jäykkäperä!

Eikös tuossa ota poljin maahan, kun pyöräyttä neljänneskierroksen. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Eikös tuossa ota poljin maahan, kun pyöräyttä neljänneskierroksen. :shock:

:lol: Näyttää ottavan, pitää kallistella polkemisen tahtiin :D Show vehkeitähän nämä on, mutta kyllä tämän näköisiä lowridereitä noisa cruise kuvissa joskus näkee.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

pikametri kirjoitti:

Eiköhän ensi kesän Nokian kisoissa nähdä ainakin kaksi MBB tandemia :wink: Katsotaan sitten miten päin takimmainen polkija polkee missäkin pyörässä.

Pitääks miun rakentaa se toinen? :wink: Toinen polkijakin pitäs löytää :roll:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Koska polvivaivoja ollut, niin laitoin pyörän oikasuun, renkaat kahen palkin väliin jotta saan ne samaan linjaan. Mittailin keskiötä suhteessa emäputkeen ja penkkiin ja miusta se on kyllä aika hyvin - matka molempien neliöakseleiden päästä emäputkeen tai penkinreunaan on melkolailla sama. Myös etäisyys etukiekon akseleille on sama.
Ketjulinja on 2-3 mm vinossa. Emäputki on vinossa, eli sen linja ei osu maassa renkaan keskelle :oops:
Ongelmana edelleen tuo nexus-7 vaihteen palautus - jos kiristän akselin mutterit tiukalle, ei palauta ja jos en kiristä kiekko liikkuu vähitellen ja ketjut löystyy.
En ymmärrä mikä tuossa puristaa vaihteen siirtäjää niin pahasti, vai onko siellä joku osa väärinpäin kumminkin :?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

En ymmärrä mikä tuossa puristaa vaihteen siirtäjää niin pahasti, vai onko siellä joku osa väärinpäin kumminkin :?

Onko dropoutit suorassa akseliin nähden? Seiska vaihteisessa akseli sisässä oleva vaihteensiirto mekanismi ei pääse kiertymään jouhevasti jos akseli taipuu vähänkään kiristäessä. Kolmivaihteisessa ei ole niin tarkkaa koska siinä tappi kiertymisen sijaan liikkuu pitkittäin ja se on reiässään paljon väljemmin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

En ymmärrä mikä tuossa puristaa vaihteen siirtäjää niin pahasti, vai onko siellä joku osa väärinpäin kumminkin :?

Onko dropoutit suorassa akseliin nähden? Seiska vaihteisessa akseli sisässä oleva vaihteensiirto mekanismi ei pääse kiertymään jouhevasti jos akseli taipuu vähänkään kiristäessä. Kolmivaihteisessa ei ole niin tarkkaa koska siinä tappi kiertymisen sijaan liikkuu pitkittäin ja se on reiässään paljon väljemmin.

Jukka

Milläs tuon tarkistan ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin